Intervallträning app sökes

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 12:37:26

Hej!

Jag ska börja med ett joggingprogram, som syftar till att jag efter att ha tränat tre gånger i veckan i tolv veckor ska kunna jogga oavbrutet i 30 minuter.

För att slippa titta på min armbandsklocka hela tiden medan jag springer, behöver jag en app som kan fixa detta. Det finns en uppsjö av intervallträning appar och liknande, men de har antingen uppvärming, jogging och nedvarvning, eller också uppvärmining, jogging x tid, promenad y tid, upprepa x och y ett antal gånger, nedvarvning. Vilket inte passar mig riktigt.

Jag behöver själv kunna ställa in hela programmet individuellt, utan upprepningar.
Som exempel tar jag dag 1:
5 min. rask gång
1 min. jogging
5 min. rask gång
1 min jogging
3 min. rask gång

Efterhand blir det mindre rask gång och mer jogging. Till sist joggar man hela passet. Bäst vore om det gick att välja antal intervaller, i detta fallet fem, och ställa varje intervall på en individuell tid.

Andra förslag på hur jag smidigt ska kunna träna utan att behöva titta på armbandsklockan under hela passet är givetvis också välkomna.

Det spelar ingen roll om appen är gratis eller kostar, så länge den är bra. Men om den kostar, ska det helst vara en engångskostnad och ingen månadskostnad. Eller det behöver kanske inte vara en app, det kanake går på annat vis?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2012-10-10 14:30:17

Jag sökte på timer på Play och hittade denna lista. En timer betyder att man kan ställa in en nedräkningstimer vilket gör att du när träningspasset börjar kan sätta på en tid som den larmar efter.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Sv: Intervallträning app sökes

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 15:27:50

Hej!

Tack, Miche.
Timer har jag ju i telefonen redan.

En timer som låter efter 5 min, en som låter efter 6 min, en som låter efter 11 min, en sim låter efter 12 min och en som låter efter 15 min. Men det tat ju en stund att knappa in alla, och de tickar ju och går medan jag knappar in nästa timer så då stämmer inte träningstiden.

Men du menade kanske att jag skulle ha en lapp med mig (olika intervall nästan varje gång) och nät timern piper kollar jag på lappen och ställer in nästa tid? Det går förstås att göra. Så långt tänkte jag inte. Det tar förstås kanske 20 sek. att knappa in nästa larm, men det får jag inte bry mig om.

Jag hade tänkt mig en app där jag kan knappa in allting innan jag ger mig ut, och sen växlar jag från gång till jogg och tillbaka till gång nör telefonen durrar/larmar utan att behöva ta upp telefonen. Men om det inte finns, är ju det näst bästa arr jogga med timer-app igång och papperslapp i handen.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2012-10-10 15:32:04

Kanske denna: Intervall Timer
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 18:48:00

Zirre skrev:Kanske denna: Intervall Timer

Jag behöver en app där jag kan ställa in fem helt olika tider innan jag ger mig ut och tränar. Det verkar inte finnas någon sådan app, jag har letat hela dagen. Alla intervallträningsappar bygger på att man ska upprepa intervallen, och det funkar inte i det här fallet. Sen finns det timerappar, men då kan man oftast bara ställa in en tid och får sen ställa in en till tid o.s.v.

Appen du föreslog funkar nästan. Jag har installerat den.
Jag vill kunna ställa in 5 olika intervall-tider. Dagarna i träningsprogrammet ser ju självklart olika ut hela tiden och inte ens på samma dag är det samma joggingtid eller samma gångtid. Därför kan jag inte upprepa intervallerna.
Men, med denna app kan jag ställa in 4 olika intervalltider. Uppvärming, 2 intervaller, nedvarvningen blir den tredje intervallen och nedvarvningen får jag ha uppskriven på en lapp och titta på armbandsklockan. Det går med lite vilja. Det är ju ändå bättre än att ha en timer-app som jag får ställa 5 gånger.

Det går ju också att titta på klockan under hela passet, och ha en fusklapp i handen.
Vitsen med en app var att jag skulle slippa ha med mig en lapp där det står intervallerna på. Men det verkar som om jag behöver ha det, för det finns uppenbarligen ingen app som klarar av att ställa in 5 tider på en gång. Tog en chansning, ifall nån på forumet kände till nån sån app, men det verkar inte som så.

Blir den app du föreslog Zirre + fusklapp i handen för den sista intervallen som jag använder armbandsklockan till (träningsjackan jag har nu har ingen ficka tyvärr, kan kanske lägga lappen i mobilväskan). Verkar vara det bästa just nu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 18:59:44

Hej!

Denna verka kunna ställa in 5 tider:
https://play.google.com/store/apps/deta ... GltZXIiXQ..

Ska prova om en stund.

Tack i alla fall för tips, både Zirre och Miche. Uppskattas varmt! Ursäkta om jag klagar ...

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav earlydayminer » 2012-10-10 19:07:24

Ursäkta om jag framstår som dryg, men är det för jobbigt med en timer runt handleden? Det känns som att det är en snabbare variant då man enbart vrider armen mot sig och med den andra handen trycker "start/stop". Kanske är obehagligt med något runt handleden, men det går att vänja sig vid om man inte får ont av det eller upplever att det gör ont.

Ps. "Credz" för att du börjar med sådan träning! I rätt mängd och takt är det en mycket bra träningsform.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 21:36:27

Hej!

Jag har inget emot en timer runt handleden eller runt halsen. Men jag har ingen. Kanske inte är så dyrt som jag inbillar mig.

Jag har bara en klassisk damklocka runt handleden, med sekundvisare dock.

Tänkte att app = bättre än armbandsklocka = billigare än sporttimer.

Men det finns så klart billiga sport-timers med, antar jag. Minns de timers som gympaläraren hade runt halsen. Finns väl andra varianter också nu, antar jag.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-10-10 21:49:52

Lilla Gumman skrev:Denna verka kunna ställa in 5 tider:

Har du hunnit kolla den?
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 21:59:17

Hej!

Ja, den stället in 5 tider. Upp till 15 sådana, om man vill. Men det är en gratisapp, med reklam. Jag hoppas den funkar, om man stänger av Internet.

Lilla Gumnan
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-10-10 22:07:59

Lilla Gumman skrev:Jag hoppas den funkar, om man stänger av Internet.

Prova, du kan ställa in telefonen i flygläge för att testa (håll in avstängningsknappen en stund tills det dyker upp en meny där du kan välja bl.a. flygläge, utför samma procedur för att slå av det igen).
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 22:18:58

earlydayminer skrev: "Credz" för att du börjar med sådan träning! I rätt mängd och takt är det en mycket bra träningsform.

Tack!
Programmet är 3 gånger i veckan i totalt 12 veckor. Eller snarare 36 gånger, med 1-3 dagars uppehåll mellan varje. Det gör ingenting om det skulle bli 3-4 dagar heller om jag är bortrest eller inte hinner. Så tja, det blir kanske inte 12 veckor exakt, men det blir 35 träningstillfällen.

Efter det, ska jag klara av att jogga 30 minuter utan att behöva gå någonting. Det är målet just nu. När jag kan det, så ska jag jogga i 30 minuter 2-3 gånger i veckan ungefär, eller varannan dag. Har inte bestämt mig ännu.

Jag har ansträngningsastma, tar två puffar Pulmicort på morgonen en puff Bricanyl 20 minuter innan jag ger mig ut och joggar. Det är drygt och jag flåsar. Jogga i uppförsbackar är ännu så länge inte att tänka på, då tar luften slut. Ibland är det skitdrygt och då undrar jag vad jag håller på med egentligen. Men jag vet att det är en träningssak. Även personer med astma kan jogga, och ju mer vältränade de blir desto mindre känner de av astman. Så jag biter ihop.

I slutet på september sprang jag LidingöRuset 1,7 km på 13:45 (inte illa med tanke på att jag fick gå bitvis, och fick håll efter halva loppet kanske) och fick mersmak på detta. Ludvika stadslopp på 6 km i maj hägrar så klart, och LidingöRuset 4 km i september.

Vore en dröm att orka jogga i 1 mil. Det kanske kommer. Men först ska jag klara av att jogga i 30 minuter, cirka 5 km. En sak i taget.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 22:26:22

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag hoppas den funkar, om man stänger av Internet.

Prova, du kan ställa in telefonen i flygläge för att testa (håll in avstängningsknappen en stund tills det dyker upp en meny där du kan välja bl.a. flygläge, utför samma procedur för att slå av det igen).

Ja, det fungerade alldeles utmärkt även i flygläge. Gäller bara att komma ihåg att stänga av flygläget också, när jag är klar med motionspasset.

Flygläge använder jag dagligen, så jag vet hur det fungerar. Dels varje natt medan mobilen laddas, och dels om jag sitter i möten etc. Man klickar på snabbinställningar, och klickar i flygläget. Där kan man också ändra ljudvolym med mera. Snabbinställningar är en av tre favorit-appar som ligger längst ner på skärmen och följer med när man byter skärm. Mycket praktiskt.

Håller man nere on/off knappen en stund, så kommer man till ett läge där man kan välja flygläge, att stänga av och nåt tredje som jag inte minns. Men mycket enklare att nå flygläget i snabbinställningar.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav earlydayminer » 2012-10-10 22:41:47

Lilla Gumman: Jättebra jobbat och bra träningssystematik. Vila är väldigt viktigt så 3-4 dagar är en schysst vilotid. Många envisar sig med att vila så lite som varannan dag, men det kan faktiskt gynna en att ta 2-4 dagar extra ibland. Efter några månader kan det vara bra och skönt med en hel vecka vila från intensiv träning, man kan fortfarande gå eller småjogga lite - men det är bra att ta en veckas vila från intensiv träning.

Det är väldigt bra att du ger dig in i det här så att du kan förstärka din kondition och hjärt- och lungfunktion. Astma låter så väldigt jobbigt att ha. :-)004

Jag tänker mer att du förlorar mindre tid om du har en timer runt handleden eftersom det är så enkla snabba rörelser för att nå timern, starta och stoppa tiden. Det handlar väl egentligen bara om ett fåtal sekunder, så det kanske spelar liten roll i ditt fall. Alltså om du upplever att det inte spelar någon roll. Så länge du inte missar med minuter så är det lugnt.

Personligen kör jag med väldigt primitiva timers när jag styrketränar. Inga apps eller något sådant, en vanlig timer (00:00:00 tidsformat med start, stopp och återställning) som jag ställer in t ex hur lång tid jag behöver vila innan jag kör igång igen.
earlydayminer

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-11 0:38:03

Hej!

Appen jag hittade ställer jag in i förväg, de 5 olika tiderna som gäller för den dagen. Sen piper den till automatiskt.

Jag har bara inte tänkt på stoppur, får väl titta på Clas Ohlson och såna ställen. Pulsklocka sägs vara bra att ha också.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav earlydayminer » 2012-10-11 3:48:03

Pulsklocka kan vara en god idé.

Oftast något dyra, vilket jag tycker man ska unna sig när det kommer till just det.

Det är bra att veta hur pulsen skiftar och ju mer du tränar, desto bättre resultat. Förutsatt att du inte har något hjärtfel då. Det märks bl a på att vilopulsen sänks samt att det tar kortare tid för pulsen att sänkas till normal puls efter ansträngning.

Den bästa vilopulsen jag haft var 44.

Det är väldigt skönt när man har bättre kondition. Det finns mycket som bli enklare att göra, som t ex att städa en lång dag eller vara i förrådet eller garaget och meka med cyklar eller dylikt. Att bära tyngre saker bli lite enklare och ja, det känns friskt helt enkelt.

Önskar dig all lycka till. Viktigt att må bra fysiologiskt och psykologiskt.
earlydayminer

Inläggav Miche » 2012-10-11 8:37:00

Det finns faktiskt appar som mäter pulsen, du kan ju testa men de är inte lika bra som en pulsklocka.

Behöver du en stegräknare så finns det appar för det med (det är få saker som appar inte fixar...)
Miche

Inläggav earlydayminer » 2012-10-11 8:49:18

Jag har en pulsmätare som är hyfsat korrekt.

Men man ska vara försiktig med att lita på allt. Det bästa är att räkna pulsen manuellt med en timer.

Just nu har jag 48 i vilopuls.

Och just det, detta vet du nog. Men vatten. Vatten är exceptionellt viktigt. Vatten kommer även se till att ditt hjärta arbetar under bra förutsättningar, om du är ens lite uttorkad jobbar det hårdare.

Vatten innan passet, under passet och efter passet. Så klart.

Många som glömmer vatten och hur viktigt det är, men det är verkligen till stor hjälp om ditt urin är ljust innan du börjar träna.
earlydayminer

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-11 9:50:40

Hej!

Jag har en stegräknare runt halsen jämt. Jag har också en stegräknar-app i mobilen i fal min stegräknare skulle sluta fungera. Det är en app som visar ungefär samma antal steg som min stegräknare, så den är rätt så pålitlig. När jag skakar den på prov så tickar den fram steg väldigt långsamt. Den verkar alltså rätt pålitlig.

Den app som jag installerade igår blev ingen direkt favorit. När en intervall startas, så räknar appen ner i 9 sekunder innan intervallen startas. När intervallen är på väg att ta slut så durrar appen i cirka 5 sekunder innan. Sedan piper den. Och så händer inget mer, man får gå tillbaka och välja nästa intervall. Nej, lite osmidigt. Bättre med ett stoppur runt halsen, eller att ha en ren stoppur-app i mobilen.

Vad var det för stoppur man kan ha runt handleden som du har sett, earlydayminer? Menar du en digitalklocka med tidtagarfunktion, eller ett särskilt stoppur?

Pulsklocka kostar runt 500 på Clas Ohlsson såg jag, så det får bli pulsklocka i mobilen i så fall.

Nej, jag är inte mobilfrälst på så sätt att jag måste ha allting i mobilen och femtioelva appar för allting. Men det är smidigt att slippa köpa en massa prylar, särskilt så här i början av träningen.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-10-11 10:14:17

Lilla Gumman skrev:Men det är smidigt att slippa köpa en massa prylar

Framför allt blir det billigare...
Miche

Inläggav earlydayminer » 2012-10-11 10:38:30

Dessvärre är jag lite för kräsen, men det är en smaksak. :-)Happy
earlydayminer

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-11 10:52:45

earlydayminer skrev:Dessvärre är jag lite för kräsen, men det är en smaksak. :-)Happy

Men jag kanske går på din linje nån gång i vår, eller kanske tidigare, vem vet vad tomten kommer med i år :-)Happy

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in