Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Såg denna nyhet på TV, tänkte att det kunde bli intressant. Kanske det som behövs för att undvika mobbning mm? Utvecklingen blir intressant iaf.
GP: Sjuor strejkar från stökig skola
SVT: Skolstrejken fortsätter
Något av SVT:s nyhetsprogram nämnde att en viss stökig elev fick hålla på utan att rektorn ingrepp, varav föräldrarna fick nog.
Moderator atoms - tråden har flyttats från, Att leva som Aspergare.
GP: Sjuor strejkar från stökig skola
GP skrev:Stökig skolmiljö har medfört att föräldrar till barn i sjuan i Tallbackaskolan i Gällivare från och med måndagen höll sina barn hemma tills vidare, rapporterar lokala medier.
SVT: Skolstrejken fortsätter
SVT skrev:Det var vid ett föräldramöte på söndakväll kväll som föräldrarna enhälligt tog beslutet att hålla sina barn hemma från skolan. Miljön i klassrummet upplevs så stökig och att det i sin tur påverkar inlärningen.
Något av SVT:s nyhetsprogram nämnde att en viss stökig elev fick hålla på utan att rektorn ingrepp, varav föräldrarna fick nog.
Moderator atoms - tråden har flyttats från, Att leva som Aspergare.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Ännu en gång ser vi hur den svenska skolan havererat....tror ni det där ens skulle kunna hända på 50-talet?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
KrigarSjäl skrev:Ännu en gång ser vi hur den svenska skolan havererat....tror ni det där ens skulle kunna hända på 50-talet?
En väldigt tydlig effekt av kommunaliseringen av skolan, kommunerna med sin tajta budget och total avsaknad av planering av framtiden, kommunerna ska fan inte ha huvudansvar för en verksamhet som rör hela Sveriges framtid.
Jag håller Göran Persson (just det, sossarnas tidigare partiledare) som huvudansvarig för hela denna idioti med kommunaliseringen av skolan, det var den jävla idioten (ursäkta uttrycket) som "pekade med hela handen" och drev igenom ett totalt ogenomtänkt beslut som remissinstans efter remissinstans hade sagt att de motsatte sig (GP gjorde andra genomkorkade dumheter med, så som att förhindra vinterdäcksobligatoriet ett antal år genom att fråga en skånsk(!) däckshandlare vad han ansåg om idén och därmed saboterade Inez Uusmans väl genomarbetade lagförslag).
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Kommunaliserinen och neddragningarna, men flummet och grupparbetandet är också orsaker till att det kan se ut så här.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Flummet tror jag beror på att läraryrket har alldeles för låg status, lärare är förbannat viktiga för Sveriges framtid och de dras med skitdåliga löner, det är fan skamligt!
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Miche skrev:Flummet tror jag beror på att läraryrket har alldeles för låg status, lärare är förbannat viktiga för Sveriges framtid och de dras med skitdåliga löner, det är fan skamligt!
De ska sluta flumma oavsett förevändning och jag tycker inte att 27000 är någon skitlön. Vad får man ut av det efter skatt, 20000? Det kan man leva gott på.
Har man läst till lärare i fyra, fem år eller hur lång utbildningen nu är och sen tycker att stökiga grupparbeten eller långa omständliga projektgrejer/schemabrytande aktiviteter är bra för inlärningen är man genuint korkad.
Flummet och grupparbetstänket har mer och mer genomsyrat läroplanen och de pedagogiska idéerna/arbetssättet har i min mening förstort stora delar av både undervisningen som den psykosociala miljön.
Lär sig gör man bäst om det är tyst runt omkring en och om man får fokusera på en sak i taget.
Leka gör man på rasten, så var det i alla fall förr och vad är det för fel i det?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Nej, hur man lär sig på bästa sätt är väldigt individuellt, inte minst de med ADHD kan behöva ha något som bryter tankarna för att de ska kunna ta in information effektivt, en del behöver faktiskt "leka" in informationen och kanske blanda ämnena, svenska och matte parallellt, andra fungerar som dig dvs behöves den där tysta miljön med ett ämne i taget.
Du kan inte utgå från dig själv och tro att alla fungerar likadant!
Om man jämför lärare med andra yrken med lika lång utbildning så visar det sig att lärare har betydligt mycket sämre arbetsvillkor, miljön är slitsam för den psykiska (och även många gånger den fysiska) hälsan och ofta måste de arbeta på sin fritid osv.
Grupparbeten får en alldeles för stor skuld av det hela (och för lite tid i lärarutbildningen), faktum är att man ofta i yrkeslivet måste kunna samarbeta med andra i olika projekt och att man ibland har möjlighet att välja vilka man ska arbeta med, men oftast inte. Skolan måste därför lära ut förmågan att arbeta i grupp men i och med att det brister i lärarnas utbildning så går den delen åt helvete.
Du kan inte utgå från dig själv och tro att alla fungerar likadant!
Om man jämför lärare med andra yrken med lika lång utbildning så visar det sig att lärare har betydligt mycket sämre arbetsvillkor, miljön är slitsam för den psykiska (och även många gånger den fysiska) hälsan och ofta måste de arbeta på sin fritid osv.
Grupparbeten får en alldeles för stor skuld av det hela (och för lite tid i lärarutbildningen), faktum är att man ofta i yrkeslivet måste kunna samarbeta med andra i olika projekt och att man ibland har möjlighet att välja vilka man ska arbeta med, men oftast inte. Skolan måste därför lära ut förmågan att arbeta i grupp men i och med att det brister i lärarnas utbildning så går den delen åt helvete.
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Det är möjligt att man måste arbeta i grupp i en del yrken.
Men det är LÖGN OCH FÖRBANNAD DIKT att man måste grupparbeta _överallt_ eller att grupparbete skulle vara den bästa metoden för kunskapsinhämtning/arbete.
Varför i h-e ska man behöva grupparbeta om man läser ett ämne som litteraturvetenskap??
Förklara nyttan med det för mig, för det har ingen annan lyckats göra.
Och vart ska vi ta vägen som inte fixar grupparbeten? Dagcenter direkt eller vad?
Visste ni förresten att 'social förmåga' är något man sätter omdömen efter på folkhögskolor?
Samtidigt som ingen lärare någonsin kan ge ett rakt svar på vad detta betyder. Vilket svar du får beror på vilken lärare du frågar.
Men en sak är alldeles kristallklart.
Det betyder i vart fall inte att lismare, dösnackare, lektionssabotörer & fuskare gallras ut, det kan jag försäkra.
Men det är LÖGN OCH FÖRBANNAD DIKT att man måste grupparbeta _överallt_ eller att grupparbete skulle vara den bästa metoden för kunskapsinhämtning/arbete.
Varför i h-e ska man behöva grupparbeta om man läser ett ämne som litteraturvetenskap??
Förklara nyttan med det för mig, för det har ingen annan lyckats göra.
Och vart ska vi ta vägen som inte fixar grupparbeten? Dagcenter direkt eller vad?
Visste ni förresten att 'social förmåga' är något man sätter omdömen efter på folkhögskolor?
Samtidigt som ingen lärare någonsin kan ge ett rakt svar på vad detta betyder. Vilket svar du får beror på vilken lärare du frågar.
Men en sak är alldeles kristallklart.
Det betyder i vart fall inte att lismare, dösnackare, lektionssabotörer & fuskare gallras ut, det kan jag försäkra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
KrigarSjäl skrev:Det är möjligt att man måste arbeta i grupp i en del yrken.
Inom väldigt många yrken skulle jag vilja påstå, det är nog inte så värst många yrken där man inte har nytta av att kunna det, men fortfarande är problemet att lärarna inte får tillräcklig utbildning för att kunna lära ut hur man grupparbetar, de skickar bara iväg eleverna på grupparbete och tror att det löser sig själv, vilket de facto nästan aldrig gör.
Inom flera av de områdena jag har arbetat skulle jag haft nytta av en bättre utbildning i grupparbete.
KrigarSjäl skrev:Varför i h-e ska man behöva grupparbeta om man läser ett ämne som litteraturvetenskap??
Eftersom jag inte vet vad yrken inom litteraturvetenskap går ut på så kan inte jag förklara om det finns någon anledning (det står säkert inskrivet i läroplanen för alla utbildningar att grupparbete ska ingå) så fråga mig inte varför.
KrigarSjäl skrev:Och vart ska vi ta vägen som inte fixar grupparbeten?
De flesta utbildningar och läroplaner är säkerligen skapade av väldigt sociala människor (som gladeligen grupparbetar), dessutom är det morgonpigga människor som styr skoltider och arbetstider vilket gör att vi som är morgontrötta och introverta har ett helvete att göra oss gällande.
KrigarSjäl skrev:Men en sak är alldeles kristallklart.
Det betyder i vart fall inte att lismare, dösnackare, lektionssabotörer & fuskare gallras ut, det kan jag försäkra.
Även de som tillhör de grupperna måste ju faktiskt få en utbildning eller tycker du att endast de som lär sig av en gammaldags skola där man lär ut ett ämne åt gången och det måste vara tyst under lektionerna ska få en fullgod utbildning och de andra slängas på 'soptippen' då är du ju inte ett dyft bättre än de som styr skolan idag!
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Skolan ska vara en läroanstalt och inte någon stökig fritidsgård.
Man lär sig bättre och man arbetar bättre av att ha det lugnt omkring sig. Finns mer än tillräckligt med empiri för den saken och grupparbetandet har gått alldeles för långt.
"Lär sig bäst genom att leka"
-Vilka då, hundarna på dressyr eller downiesarna på dagcentret?
I praktiken sorterar det bort människor. (De som är annorlunda stöts ut ur gemenskaper, ålagda grupparbeten är att skapa mobbingsituationer)
Och ingen kan väl förvänta sig att jag ska stå och hurra eller skänka en tanke åt de som vill flamsa igenom livet när jag åser min egen (och många andras) undergång.
Som samhället ser ut idag är jag dömd att leva på sjukersättning livet ut.
Jag BLIR handikappad av alla de här nya kraven som inte ens fanns för några decennier sedan.
För övrigt är det viktigare med kunniga människor än med sociala flamsare inom yrkeslivet. Samhällslivet i stort samma sak.
Vill du ha en glad lax till läkare eller vill du bli av med cancern?
Vad han gjorde under sin utbildning kan ha med saken att göra, ser du.
Klart som fan att allting havererar nu när det är lismare, slappskallar och dumhuvuden som premieras i det Socialkompetenta Grupparbetarriket.
Säljare och bemanningsföretag frälser världen, HEPP HEPP!
Man lär sig bättre och man arbetar bättre av att ha det lugnt omkring sig. Finns mer än tillräckligt med empiri för den saken och grupparbetandet har gått alldeles för långt.
"Lär sig bäst genom att leka"
-Vilka då, hundarna på dressyr eller downiesarna på dagcentret?
I praktiken sorterar det bort människor. (De som är annorlunda stöts ut ur gemenskaper, ålagda grupparbeten är att skapa mobbingsituationer)
Och ingen kan väl förvänta sig att jag ska stå och hurra eller skänka en tanke åt de som vill flamsa igenom livet när jag åser min egen (och många andras) undergång.
Som samhället ser ut idag är jag dömd att leva på sjukersättning livet ut.
Jag BLIR handikappad av alla de här nya kraven som inte ens fanns för några decennier sedan.
För övrigt är det viktigare med kunniga människor än med sociala flamsare inom yrkeslivet. Samhällslivet i stort samma sak.
Vill du ha en glad lax till läkare eller vill du bli av med cancern?
Vad han gjorde under sin utbildning kan ha med saken att göra, ser du.
Klart som fan att allting havererar nu när det är lismare, slappskallar och dumhuvuden som premieras i det Socialkompetenta Grupparbetarriket.
Säljare och bemanningsföretag frälser världen, HEPP HEPP!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
KrigarSjäl skrev:Skolan ska vara en läroanstalt och inte någon stökig fritidsgård.
Skolan ska vara flexibel och kunna hjälpa alla elever att lära sig något, inte bara de som kan sitta i en tyst skolsal eller bara de som far runt!
KrigarSjäl skrev:Man lär sig bättre och man arbetar bättre av att ha det lugnt omkring sig. Finns mer än tillräckligt med empiri för den saken och grupparbetandet har gått alldeles för långt.
Du (och många med dig) lär sig bättre i en sån miljö, men inte alla. Du som förespråkar att alla ska få lära sig i skolan måste väl begripa att man inte kan kasta ut alla med ADHD för att de inte kan sitta still eller lära sig i en tvärtyst (för en hel del ångestskapande) miljö eller tycker du att man ska droga ner de eleverna tills de inte kan föra oväsen längre?
Självklart måste skolan kunna möta alla elever efter deras egna förutsättningar, det är fan inte lätt och det behövs resurser för att klara det målet, resurser som skolan får allt mindre av pga kommunernas förbaskade jävla spariver, en spariver som kostar samhället miljarder i framtiden.
KrigarSjäl skrev:"Lär sig bäst genom att leka"
Många som inte är skolmogna fungerar bäst i förskoleklassen men efter hand som kraven ökar så går det åt helvete eftersom det blir så tråkigt att de inte längre kan koncentrera sig. Genom att göra undervisningen rolig och ta vara på barnens kreativitet (en förmåga som skolan är extremt duktig på att döda och som skapar ett fantasilöst samhälle) så kan man bibehålla många fler barns intresse för att lära.
Skolan måste kunna ta tillvara både lågpresterande och högpresterande barn, det du verkar förespråka tar bara vara på de barn som passar precis in i en exakt mall, jag vill inte se en sån skola igen.
Skolan är även en arbetsplats, både för skolpersonal och för barnen, på en arbetsplats måste man visa hänsyn gentemot alla, även de man inte tycker om så självklart kan vi inte acceptera mobbing, varken av lärare eller av elever (jag har själv varit med om att mobba en lärare, vi försökte få henne utbytt pga hennes oförmåga att lära ut ämnet och skolledningen vägrade att acceptera det önskemålet, hon borde aldrig ens få slutbetyg från lärarhögskolan vilket hon faktiskt hade vilket jag anser bara är ett tecken bland många på att lärarhögskolan inte ser allvaret med utbildningen).
KrigarSjäl skrev:Jag BLIR handikappad av alla de här nya kraven som inte ens fanns för några decennier sedan.
Att samhället har fått krav på social kompetens i varenda jävla yrke kan du knappast skylla på skolan, det tror jag är en företeelse som kommer från det "förlovade landet i väster" där även skolan har extrema krav på social kompetens, de som inte når upp till det målet mobbas tills de tar livet av sig själva (såg du Dox Bully som handlade om det?)
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Det är nog fler än jag som inte mår bra av stökiga miljöer:
”Den tekniska utvecklingen har gått i rasande fart, men vår hjärna är densamma som för 40 000 år sedan. Tar vi inte hänsyn till våra stenålderskopplingar i hjärnan blir de beslut vi fattar både irrationella och svårbegripliga.
Ett exempel är, menar Katarina, att vi fortsätter att bygga öppna kontorslandskap, trots att forskning visat att vi inte kan koncentrera oss på en enda arbetsuppgift i sådana miljöer. I stället tvingas vi använda vår smartaste hjärndel, pannloben, till att stänga ute alla distraktioner. I en amerikansk studie blev arbetarna avbrutna var elfte minut, drygt fyrtio gånger på en arbetsdag. Varje gång tog det uppemot tjugofem minuter att komma tillbaka till den ursprungliga uppgiften.”
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/de ... pa-hjarnan
”Den tekniska utvecklingen har gått i rasande fart, men vår hjärna är densamma som för 40 000 år sedan. Tar vi inte hänsyn till våra stenålderskopplingar i hjärnan blir de beslut vi fattar både irrationella och svårbegripliga.
Ett exempel är, menar Katarina, att vi fortsätter att bygga öppna kontorslandskap, trots att forskning visat att vi inte kan koncentrera oss på en enda arbetsuppgift i sådana miljöer. I stället tvingas vi använda vår smartaste hjärndel, pannloben, till att stänga ute alla distraktioner. I en amerikansk studie blev arbetarna avbrutna var elfte minut, drygt fyrtio gånger på en arbetsdag. Varje gång tog det uppemot tjugofem minuter att komma tillbaka till den ursprungliga uppgiften.”
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/de ... pa-hjarnan
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
"Social kompetens" kommer som du säger från hyperkapitalistiska Amerikat, vilket får mig att småle en aning när jag tänker på alla vänstervridna lärare som vurmat för det. Borde de inte kunna fatta den här kopplingen med alla sina högskolepoäng?
Vad de inte fattat är att det är en kapitalistisk idé från första början med ursprung i amerikansk företagskultur och i Daniel Golemans idéer om EQ.
Tveksamt om jag kommer se Dox Bully.
Jag kan nämligen förutse att jag skulle säga det är ju precis det jag säger hela tiden samt att det ytterligare skulle spä på mitt svartsinne.
Bra att man gjort filmen men jag är alltså inte gjord av sten och orkar inte ta in mer av världens jävligheter just nu. Ärligt talat känns det som att jag tar in för mycket överhuvudtaget. Och att min omgivning som vanligt står som frågetecken när jag börjar prata om såna här eller andra mer komplexa sammanhang.
De står och rynkar pannan ett tag, frågar vad ett 'svårt ord' betyder och sen ska det pratas om vardagsgöromål som vanligt igen.
Vad de inte fattat är att det är en kapitalistisk idé från första början med ursprung i amerikansk företagskultur och i Daniel Golemans idéer om EQ.
Tveksamt om jag kommer se Dox Bully.
Jag kan nämligen förutse att jag skulle säga det är ju precis det jag säger hela tiden samt att det ytterligare skulle spä på mitt svartsinne.
Bra att man gjort filmen men jag är alltså inte gjord av sten och orkar inte ta in mer av världens jävligheter just nu. Ärligt talat känns det som att jag tar in för mycket överhuvudtaget. Och att min omgivning som vanligt står som frågetecken när jag börjar prata om såna här eller andra mer komplexa sammanhang.
De står och rynkar pannan ett tag, frågar vad ett 'svårt ord' betyder och sen ska det pratas om vardagsgöromål som vanligt igen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
KrigarSjäl skrev:Tveksamt om jag kommer se Dox Bully.
Den är jävligt tuff att titta på men de sista omkring 20 minuterna visar på en ny våg bland föräldrarna när de tar tag i problemet och håller på att skapa världsomfattande nätverk för att motverka mobbning eftersom skolorna vägrar göra ett skit åt det.
KrigarSjäl skrev:Folk står och rynkar pannan ett tag och sen ska det pratas om vardagsgöromål som vanligt igen.
Uppenbarligen är inte skolan tillräckligt viktig bland många för att de faktiskt ska engagera sig, många orkar ju fan inte ens engagera sig i sina egna barn. Jag är uppväxt i ett samhälle där det kryllar av människor som har för mycket pengar för att de ska vara bra för dem själva och massor med familjer där man ger ungarna pengar istället för kärlek och tid.
Jävlar vad gott om ligister jag har sett, ungar som super och hittar på jävelstyg och föräldrarna ger blanka fan i det, poliser har blivit utskällda för att de skjutsar hem fulla ungdomar och stör föräldrarnas fester, någon timme senare har polisen ofta hittat samma ungar inne i stan igen med mer pengar... Föräldrarna har helt enkelt ansett att det är skolans ansvar att uppfostra ungarna...
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Jag tror inte att detta handlar om läraryrkets status utan om skolans status. Det är skillnad.
Jag tycker det borde vara möjligt att både ha en tydlig struktur och variera olika arbetsformer.
Om problemet är att eleverna är för stökiga och krävande får man bryta upp klasserna.
När det gäller läraryrket har jag tre förslag som ligger stick i stäv med vad som gäller just nu inom skolan:
- Om problemet är att att lärarna inte stannar så handlar det inte om att hela tiden rekrytera nya lärare utan att förbättra arbetsmiljön så att fler stannar längre. Här handlar det om glesare scheman och fler olika yrkesgrupper på skolan. Fler elevassistenter, kuratorer, psykologer, vaktmästare, bibliotekarier och speciallärare och fler administratörer så att lärarna kan koncentrera sig på läraryrket. Samt mindre klasser och färre elever i varje klass.
- Om problemet är att man ändå måste rekrytera nya lärare så förordar jag en förändring av rekryteringen till lärarutbildningen så att fler äldre personer som befinner sig i en stabilare livsfas rekryteras. Jag anser helt enkelt inte att man ska kunna gå direkt till en lärarutbildning från gymnasiet utan att ha gjort något annat först. Särskilt inte om det handlar om lite äldre barn. Jag anser också att man ska underlätta för äldre människor att utbilda sig till lärare och för invandrare som tidigare arbetat som lärare att få sin utländska utbildning vidimerad och kompletterad med lämpliga fortbildningskurser som man kan gå samtidigt som man undervisar. Ge gärna folk som vill omskola sig till lärare en bonus under studietiden så att de inte behöver ta så mycket lån. Folk som redan har en lång utbildning till något annat kanske inte ska behöva ta något lån alls?
- Om problemet är att det är för mycket mobbning och det inte hjälper med bättre arbetsmiljö, bättre personaltäthet eller en annan personalsammansättning så föreslår jag riktade insatser som inte ska inriktas på vare sig den som blir mobbad eller mobbaren utan på hela klassen och hur man tar tag i arbetsmiljön i hela klassen. Ingen som är närvarande och ser något sådant pågå ska komma undan med att det inte var vederbörandes ansvar, vare sig det är en lärare, en elev eller annan skolpersonal.
Sen finns det säkert mycket mer att göra också. Men jag tycker att den här debatten om flum eller inte flum är alltför förenklad. Vad det handlar om tror jag är i stället dels minskade resurser och dels spänningen mellan individ och kollektiv och att om man inriktar sig alltför mycket på individen kommer gruppen inte att fungera. Och både gruppen och individen måste fungera för att undervisningen ska fungera.
Jag tycker det borde vara möjligt att både ha en tydlig struktur och variera olika arbetsformer.
Om problemet är att eleverna är för stökiga och krävande får man bryta upp klasserna.
När det gäller läraryrket har jag tre förslag som ligger stick i stäv med vad som gäller just nu inom skolan:
- Om problemet är att att lärarna inte stannar så handlar det inte om att hela tiden rekrytera nya lärare utan att förbättra arbetsmiljön så att fler stannar längre. Här handlar det om glesare scheman och fler olika yrkesgrupper på skolan. Fler elevassistenter, kuratorer, psykologer, vaktmästare, bibliotekarier och speciallärare och fler administratörer så att lärarna kan koncentrera sig på läraryrket. Samt mindre klasser och färre elever i varje klass.
- Om problemet är att man ändå måste rekrytera nya lärare så förordar jag en förändring av rekryteringen till lärarutbildningen så att fler äldre personer som befinner sig i en stabilare livsfas rekryteras. Jag anser helt enkelt inte att man ska kunna gå direkt till en lärarutbildning från gymnasiet utan att ha gjort något annat först. Särskilt inte om det handlar om lite äldre barn. Jag anser också att man ska underlätta för äldre människor att utbilda sig till lärare och för invandrare som tidigare arbetat som lärare att få sin utländska utbildning vidimerad och kompletterad med lämpliga fortbildningskurser som man kan gå samtidigt som man undervisar. Ge gärna folk som vill omskola sig till lärare en bonus under studietiden så att de inte behöver ta så mycket lån. Folk som redan har en lång utbildning till något annat kanske inte ska behöva ta något lån alls?
- Om problemet är att det är för mycket mobbning och det inte hjälper med bättre arbetsmiljö, bättre personaltäthet eller en annan personalsammansättning så föreslår jag riktade insatser som inte ska inriktas på vare sig den som blir mobbad eller mobbaren utan på hela klassen och hur man tar tag i arbetsmiljön i hela klassen. Ingen som är närvarande och ser något sådant pågå ska komma undan med att det inte var vederbörandes ansvar, vare sig det är en lärare, en elev eller annan skolpersonal.
Sen finns det säkert mycket mer att göra också. Men jag tycker att den här debatten om flum eller inte flum är alltför förenklad. Vad det handlar om tror jag är i stället dels minskade resurser och dels spänningen mellan individ och kollektiv och att om man inriktar sig alltför mycket på individen kommer gruppen inte att fungera. Och både gruppen och individen måste fungera för att undervisningen ska fungera.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10605
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Dina förslag är alldeles utmärkta och genomtänkta i alla aspekter utom ett, varifrån ska resurserna hämtas när kommunerna bara vill spara och spara?
Jag ser bara en enda möjlighet för att kunna genomföra förslagen, förstatliga skolan igen så att vi får en mycket mer långsiktig drift, jag tror ärligt talat att i längden kommer samhällets kostnader för varje barn att sjunka i och med att vi kan hjälpa varje barn till att bli en ansvarskännande individ.
Självklart kommer vi även fortsättningsvis att ha individer som aldrig blir produktiva och sä kommer det att se ut och det måste vi acceptera, men det finns massor med människor idag som med ett bättre samhällsbygge skulle kunna bli produktiva (men som inte är det idag).
Jag ser bara en enda möjlighet för att kunna genomföra förslagen, förstatliga skolan igen så att vi får en mycket mer långsiktig drift, jag tror ärligt talat att i längden kommer samhällets kostnader för varje barn att sjunka i och med att vi kan hjälpa varje barn till att bli en ansvarskännande individ.
Självklart kommer vi även fortsättningsvis att ha individer som aldrig blir produktiva och sä kommer det att se ut och det måste vi acceptera, men det finns massor med människor idag som med ett bättre samhällsbygge skulle kunna bli produktiva (men som inte är det idag).
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Resurserna finns, Miche. Det är "bara" en fråga om omfördelning. Som det för det mesta är....
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10605
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Bjäbbmonstret skrev:Resurserna finns, Miche.
Självklart, men det kommer aldrig att gå att få det att fungera i kommunernas regi, inte heller när det är riskkapitalbolag som äger skolan!
Sv: Re: Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Bjäbbmonstret skrev:- Om problemet är att det är för mycket mobbning och det inte hjälper med bättre arbetsmiljö, bättre personaltäthet eller en annan personalsammansättning så föreslår jag riktade insatser som inte ska inriktas på vare sig den som blir mobbad eller mobbaren utan på hela klassen och hur man tar tag i arbetsmiljön i hela klassen. Ingen som är närvarande och ser något sådant pågå ska komma undan med att det inte var vederbörandes ansvar, vare sig det är en lärare, en elev eller annan skolpersonal.
Tror inte riktigt på sådana lösningar, löser sällan några problem när alla ska sitta och prata om problemet. Busarna och bråkstakarna bryr sig inte, några drabbade vågar inte säga något och några välanpassade pratar massa fina ord för att synas och höras och bli valda till klassrådet. Men det blir inga fungerande lösningar.
Ska man göra något åt att busarna ständigt förstör för andra så krävs det åtgärder mot busarna och att man klargör att det inte är okej och att det blir konsekvenser om man inte sköter sig. Det är enda sättet att komma nån vart med sånt här.
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Hur djävla svårt kan det vara.
Först kastar man ut bråkstakarna ur klassrummet - och vinner att de seriösa eleverna får en chans att jobba ifred.
Sen bötfäller man bråkstakarnas föräldrar eftersom deras telningar inte är i skolan - det ger dem incitament att banka lite vett i ungarna.
Biter det inte på dem får de väl svälta efter myndighetsdagen.
Först kastar man ut bråkstakarna ur klassrummet - och vinner att de seriösa eleverna får en chans att jobba ifred.
Sen bötfäller man bråkstakarnas föräldrar eftersom deras telningar inte är i skolan - det ger dem incitament att banka lite vett i ungarna.
Biter det inte på dem får de väl svälta efter myndighetsdagen.
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Bjäbbmonstret skrev:- Om problemet är att det är för mycket mobbning och det inte hjälper med bättre arbetsmiljö, bättre personaltäthet eller en annan personalsammansättning så föreslår jag riktade insatser som inte ska inriktas på vare sig den som blir mobbad eller mobbaren utan på hela klassen och hur man tar tag i arbetsmiljön i hela klassen.
Hur skulle det se ut? Konkretisera gärna det här åtgärdsförslaget.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
Det finns en hel del forskat om mobbning. Skulle snarare säga att problemet är att den politiska ledningen ej tar till sig det. Samt att man sätter orealistiska ekonomiska ramar.
Kanske man också borde rensa i vilka kunskaper som skall läras ut. Kunskaper om stenåldern som gick i en lång mellanstadieföljetång har aldrig kommit till användning på något sätt, eller obskyra författare. Fokusera på färre ämnen åt gången. Samt sätta krav på arbetsmiljö, finns ju skolor där man t.om tillåter mögel och obefintlig ventilation. Mer energi borde läggas på att visa nyttan och visa praktisk användning mha laborationer.
Kanske radikalt, men i det kanske är en idé att sätta de elever som vill ha lugn och ro i en egen klass?
Hur mycket grupparbeten har man för tiden och när?
Kanske man också borde rensa i vilka kunskaper som skall läras ut. Kunskaper om stenåldern som gick i en lång mellanstadieföljetång har aldrig kommit till användning på något sätt, eller obskyra författare. Fokusera på färre ämnen åt gången. Samt sätta krav på arbetsmiljö, finns ju skolor där man t.om tillåter mögel och obefintlig ventilation. Mer energi borde läggas på att visa nyttan och visa praktisk användning mha laborationer.
Kanske radikalt, men i det kanske är en idé att sätta de elever som vill ha lugn och ro i en egen klass?
Hur mycket grupparbeten har man för tiden och när?
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
plåtmonster skrev:Kanske radikalt, men i det kanske är en idé att sätta de elever som vill ha lugn och ro i en egen klass?
Hur mycket grupparbeten har man för tiden och när?
1. Enligt mitt menande är det inte de elever som behöver lugn och ro som utgör problemet så varför ska de behöva stå ut med stöket och därtill stämplas som problembarn?
2. Idag är det grupparbeten & 'social kompetens' överallt, på alla nivåer i samhället, från förskolan och hela vägen upp till avancerade akademiska utbildningar samt arbetamarknadspolitiska åtgärder, folkhögskolor, Komvux, arbetsplatser etc.
Menar du att du inte sett det?
Det är svårare att räkna upp arbeten som bygger på enskildhet och noggrannhet.
Till råga på allt ska du idag marknadsföra dig själv, du ska hela tiden sälja in dig själv och det på en ytterst osäker arbetsmarknad som knivskarpt sållar bort folk på rent godtyckliga grunder.
Sen har vi Bemanningsföretagen som utarmar arbetsklimatet och skapar stressiga vikariatsystem istället för trygga anställningar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Stökig elev får föräldrar att hålla elever hemma
KrigarSjäl skrev:1. Enligt mitt menande är det inte de elever som behöver lugn och ro som utgör problemet så varför ska de behöva stå ut med stöket och därtill stämplas som problembarn?
Nja, det var lite mer raffinerat än så. De flesta elever vill nog ha lugn och ro varav resten blir en egen klass. Men det sätter stökvurmarna i normalrummet som inte alls blir normalt..
KrigarSjäl skrev:2. Idag är det grupparbeten & 'social kompetens' överallt, på alla nivåer i samhället, från förskolan och hela vägen upp till avancerade akademiska utbildningar samt arbetamarknadspolitiska åtgärder, folkhögskolor, Komvux, arbetsplatser etc.
Menar du att du inte sett det?
Kanske man blivit skonad på högre utbildningsnivå.. vet ej.
KrigarSjäl skrev:Det är svårare att räkna upp arbeten som bygger på enskildhet och noggrannhet.
Antennberäkningsingenjör?
KrigarSjäl skrev:Till råga på allt ska du idag marknadsföra dig själv, du ska hela tiden sälja in dig själv och det på en ytterst osäker arbetsmarknad som knivskarpt sållar bort folk på rent godtyckliga grunder.
Sen har vi Bemanningsföretagen som utarmar arbetsklimatet och skapar stressiga vikariatsystem istället för trygga anställningar.
När jag kikar närmare på bemanningsföretagen verkar de mest förmedla lågkvalificerade jobb och det verkar accepterat att göra den arbetsmarknaden till rena vilda västern. Men konsekvens att vi får en generation som inte skaffar (stabila) barn eller kan planera långsiktigt. Föregående modell vart ingen framgång heller där oförmögna och ointresserade personer kunde stoppa all utveckling. Men det är just utveckling man ska inte inveckling eller avveckling som det har blivit nu.
Det är rent allmänt för lite styrning. Telefonsäljare tillåts att trakassera företag och privatpersoner oreglerat. Folk kan inte lite på att sjukvård och polis har styrning så att de fungerar och medel att klara sin uppgift. Lärare saknar uppbackning att ta itu med de som stör undervisningen. Samt att skolvalen mer verkar styras av gratisprylar och spam än kunskap och arbetsmarknad. Företag tillåts verka med en arbetsmiljö som skapar fler bidragstagare och sedan anställa nya personer att förbruka. Invandrarområden lämnas åt sitt öde med resultat att maffia och extremism växer ohämmat. Universiteten verkar förvandlas till AMS arbetsmarknadsinstrument under socialdemokratisk ledning och rikemansfil under moderat. Det hela resulterar i ett kaotiskt samhälle där medborgare förhindras att planera långsiktigt.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet