Vad har ni för litteraturpreferenser?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav GuteS » 2012-10-05 0:13:04

Tack så hjärtligt för dina litteraturförslag Frimodig!
GuteS

Anslöt: 2011-07-27

Sv: Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Moggy » 2012-10-05 0:50:15

Frimodig skrev:
När det gäller filosofi så tycker jag det är bäst att börja med de här extremt smarta.
Platon, Hume och Berkeley. Och Popper.

Lennart Frimodig

Hume och Berkeley skriver om svåra ämnen som kan verka lite far off och det känns som att man bör ha koll på den bredare kontext som de 2 och Locke verkar i.

Bästa tycker jag är att välja en introduktion på akademisk nivå och så en antologisamling (tårta på tårta?), kanske bara heter antologi. Iaf en på intronivå den med, där finns ett gott urval av relevanta artiklar så att man får en grund att stå på.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Maslennikov » 2012-10-05 19:19:00

Läser för aftonen Lars Norén senaste bok, "Filosofins natt". Måste medge att jag är mer än något glad att en av mina absoluta favoritförfattare åter ger ut en bok. Med det sagt så är det slående hur han tar sin tillflykt i en roll som resignerad med en tröstlös obegriplighet gentemot sin omvärld. Sen verkar han ha påtagliga hang-up. Som beskrivningen om hur han inte handlar hos sin lokala tobakshandlare längre pga att handlaren inte erkänner honom som en återkommande kund.

Någon annan här som har en förkärlek för Norén?
Maslennikov
Ny medlem

Anslöt: 2012-09-26

Inläggav Frimodig » 2012-10-05 19:29:49

Maslennikov skrev:Läser för aftonen Lars Norén senaste bok, "Filosofins natt". Måste medge att jag är mer än något glad att en av mina absoluta favoritförfattare åter ger ut en bok. Med det sagt så är det slående hur han tar sin tillflykt i en roll som resignerad med en tröstlös obegriplighet gentemot sin omvärld. Sen verkar han ha påtagliga hang-up. Som beskrivningen om hur han inte handlar hos sin lokala tobakshandlare längre pga att handlaren inte erkänner honom som en återkommande kund.

Någon annan här som har en förkärlek för Norén?

Jag är mycket förtjust i Noréns dagbok. I klass med Joyce Carol Oates´ faktiskt.

De kan formulera sig, de upplever grejer på märkliga sätt och de ger en intressant inblick i sina världar. Noréns publika person tycker jag däremot är lätt löjlig.

Men dagboken är riktig toppklass.
Sen har extremt tjocka böcker en särskild charm.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Frimodig » 2012-10-05 20:54:11

Moggy skrev:
Frimodig skrev:
När det gäller filosofi så tycker jag det är bäst att börja med de här extremt smarta.
Platon, Hume och Berkeley. Och Popper.

Lennart Frimodig

Hume och Berkeley skriver om svåra ämnen som kan verka lite far off och det känns som att man bör ha koll på den bredare kontext som de 2 och Locke verkar i.

Bästa tycker jag är att välja en introduktion på akademisk nivå och så en antologisamling (tårta på tårta?), kanske bara heter antologi. Iaf en på intronivå den med, där finns ett gott urval av relevanta artiklar så att man får en grund att stå på.

När det gäller filosofi, så tror jag man måste bli lite "frälst", man måste torska in på nån filosof eller nån riktning.

För mig var det enormt befriande att upptäcka att tom en biskop, som Berkeley, verkligen kunde tänka djupt. Trots att han var biskop i kristen tro. Man känner sig intellektuellt utmanad. Riktigt kul. Man måste anstränga sig för att hänga med.

Hylas and Philonious.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-07 5:56:28

Eftersom vi snackar filosofi kan jag anförtro herrarna att jag läser en nyskriven svensk biografi över Wittgenstein.
Författaren heter Sten Andersson och boken är mycket intressant. Rekommenderas skarpt.

Delar nog Frimodigs uppfattning att man bör läsa filosofi utav intresse.

Så gör jag, jag både läser och letar böcker på ren instinkt.
Det var något som drog mig till Sartre när jag i brist på annat bläddrade i biblioteksraderna för omkring 10-12 år sen.
Jag kunde i princip ingenting om de stora filosoferna men det var absolut något i instinktsväg som gjorde att jag plockade ut just hans bok ur bokhyllan och följdriktigt märkte jag vid läsning att det här var bra grejer, jag kunde identifiera mig själv och mitt eget tänkande i det han skriver utan att för den sakens skull vara särskilt beläst.

Schopenhauer var också en sådan upplevelse.

Lars Noréns dagbok sträckläste jag när den kom ut, tycker den var mycket givande och att den kom i ett intressant format med sina bibeltunna sidor. Hans nya bok är också tänkt att läsa.

Det har för övrigt utkommit en mängd nya intressanta böcker men fattig som man är är det bara att invänta bokrean.

Skulle ju kunna skriva en lång lista här nedanför.
Men det får bli imorgon eller nåt, dags att reparera dygnsrytmen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav LordNelson » 2012-10-07 11:45:02

Walt Slade, Clay Allison, Bill och Ben. Vad författarna heter vet jag inte.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav hektiske hektor » 2012-10-07 12:18:03

KrigarSjäl skrev:Det har för övrigt utkommit en mängd nya intressanta böcker men fattig som man är är det bara att invänta bokrean.

Finns inga av dem på biblioteket då? Eller är själva ägandet av böckerna en del av charmen?
hektiske hektor

Anslöt: 2008-12-06

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-07 12:39:25

hektiske hektor skrev:
KrigarSjäl skrev:Det har för övrigt utkommit en mängd nya intressanta böcker men fattig som man är är det bara att invänta bokrean.

Finns inga av dem på biblioteket då? Eller är själva ägandet av böckerna en del av charmen?

Ja delvis handlar det om att fylla hyllorna hemma.
Ett hem utan böcker känns naket och instängt på något vis och min ambition är att det ska vara böcker från golv till tak.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Frimodig » 2012-10-07 12:49:46

KrigarSjäl skrev:
hektiske hektor skrev:

Ja delvis handlar det om att fylla hyllorna hemma.
Ett hem utan böcker känns naket och instängt på något vis och min ambition är att det ska vara böcker från golv till tak.

Håller med. Fast mitt problem är att jag har många fler böcker än bokhyllor.

Man skaffar böcker för att kunna bruka dem. Rita, skriva kommentarer. Biblioteksböcker får man inte kladda i.

Sen är det en ekonomisk fråga. När man är ung och fattig så måste man använda bibliotek. Numera har jag fler böcker än jag hinner läsa. All the time.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-10-07 13:03:40

Jag läser det mesta som tilltalar mig på en själsig/emotionell nivå, allt från fantasy och sci-fi till Jane Austen, Poe och div. faktaböcker.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Miche » 2012-10-07 14:17:58

KrigarSjäl skrev:Ett hem utan böcker känns naket och instängt på något vis och min ambition är att det ska vara böcker från golv till tak.

Om du bodde närmare skulle du kunna komma hit och hämta två papperskassar med böcker... Det finns inte plats för alla böcker som morsan har...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-07 14:29:49

-Det finns alltid plats för böcker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-07 14:31:24

Frimodig skrev:Håller med. Fast mitt problem är att jag har många fler böcker än bokhyllor.

Man spikar upp fler bokhyllor på väggarna. Jan Myrdal lär ha haft bokhyllor inne på muggen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Miche » 2012-10-07 14:42:51

KrigarSjäl skrev:Man spikar upp fler bokhyllor på väggarna.

Skulle jag spika i de här väggarna skulle hyllorna rasa ner... :(

Jag har redan överjävligt trångt i mitt rum och jag kan knappast ge mig på att sätta upp en jävla massa bokhyllor på morsans domäner (det står dessutom en bokhylla utanför dörren full med morsans böcker...)
Miche

Inläggav Titti » 2012-10-07 14:45:35

KrigarSjäl skrev:
Frimodig skrev:Håller med. Fast mitt problem är att jag har många fler böcker än bokhyllor.

Man spikar upp fler bokhyllor på väggarna. Jan Myrdal lär ha haft bokhyllor inne på muggen.

För många år sedan bodde jag i en liten etta med toalett och kokvrå på 26 kvm och då satte jag bokhyllor på väggarna. Jag minns att jag räknade det till 33 hyllmeter - då. Nu, trettio år senare, är det betydligt mer även om jag gjort mig av med en hel del under årens lopp och nästan slutat köpa böcker.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2012-10-07 14:54:44

Snart kommer jag troligen köpa en eboksläsare i födelsedagspresent till min svåger (vi är fler som delar på presenten), han och syrran har flyttat till ett mindre hus och han läser väldigt mycket och de har faktiskt inte plats för alla böcker.
Miche

Inläggav Frimodig » 2012-10-07 15:00:51

Miche skrev:Snart kommer jag troligen köpa en eboksläsare i födelsedagspresent till min svåger (vi är fler som delar på presenten), han och syrran har flyttat till ett mindre hus och han läser väldigt mycket och de har faktiskt inte plats för alla böcker.

Jag har en sån där Kindle-grej. Praktisk när det gäller pdf-filer, rapporter och sånt. Fast riktiga böcker är en fysisk grej.

Man skriver: usch, fel, kära nån, bullshit, bra, wow, kära nån, huh?, man kladdar ner böcker man läser. Man tar in dem i sitt liv. 0-1 världen är fake.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-10-07 20:56:43

Jag har inte så mkt böcker, men vill ha fler. Men har tyvärr ingen bokhylla alls så böckerna får vara där jag kan ha de. Opraktiskt tyvärr. Men nu har ju Dino skaffat bil så nu kan jag införskaffa en bokhylla när jag får råd.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Kahlokatt » 2012-10-07 21:08:49

KrigarSjäl skrev: Ett hem utan böcker känns naket och instängt på något vis och min ambition är att det ska vara böcker från golv till tak.

Där är vi helt eniga. :-)049
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Frimodig » 2012-10-11 21:29:00

Titti skrev:
KrigarSjäl skrev:

För många år sedan bodde jag i en liten etta med toalett och kokvrå på 26 kvm och då satte jag bokhyllor på väggarna. Jag minns att jag räknade det till 33 hyllmeter - då. Nu, trettio år senare, är det betydligt mer även om jag gjort mig av med en hel del under årens lopp och nästan slutat köpa böcker.

Ni har nog rätt, jag måste göra om mina 60 m2 till en bokförvaringsplats.

Sen tycker jag ohyggligt illa om Jan Myrdal. Han var en vägledare när jag blev idiot på 60-talet. Kärnan i Jan Myrdal är att han är diktaturkramare, kommunistdiktaturkramare. Barndom är ok.

Det vore kul att sitta med honom i en tv-debatt. Eftersom jag vet hur hans typ tänker, så kan jag trycka på hans svagaste punkter.

Ungefär som med Guillou.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Kahlokatt » 2012-10-11 21:43:39

Jag tycker också illa om Jan Myrdal, men inte för att han är vänster, utan för att:
*Han snackar så inihelsike. En kväll hade jag att välja mellan att slöglo på Ung och Bortskämd eller en intervju med Myrdal. Pest eller Kolera, alltså. Jag valde kolera, men efter ett tag blev jag tvungen att slå av ljudet, för jag höll på att bli tokig på gubbfan. Programledaren fick ju inte en syl i vädret. Myrdal avbröt henne t.o.m.

*Han försvarar Pol Pots terrorvälde, ett ofattbart barbariskt styre.

*I hans och Gun Kessles bok om Mexiko, skriver de sådan j-a skit om Frida Kahlo. "Hennes konst är småflickssöt" (jovisst, döda kroppar, blod, självmord, missfall, kroppar genomborrade av pilar, tvångsmatning, m.m., det är rena Hello Kitty, det! :roll: ) och "ja, det är ju uppenbart att Diego [Rivera, hennes man] hjälpte henne med detaljerna" (nä, hon kunde ju inte måla själv, den stackars lilla krymplingen... :roll: )
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Frimodig » 2012-10-11 21:55:44

Kahlokatt skrev:Jag tycker också illa om Jan Myrdal, men inte för att han är vänster, utan för att:
*Han snackar så inihelsike. En kväll hade jag att välja mellan att slöglo på Ung och Bortskämd eller en intervju med Myrdal. Pest eller Kolera, alltså. Jag valde kolera, men efter ett tag blev jag tvungen att slå av ljudet, för jag höll på att bli tokig på gubbfan. Programledaren fick ju inte en syl i vädret. Myrdal avbröt henne t.o.m.

*Han försvarar Pol Pots terrorvälde, ett ofattbart barbariskt styre.

*I hans och Gun Kessles bok om Mexiko, skriver de sådan j-a skit om Frida Kahlo. "Hennes konst är småflickssöt" (jovisst, döda kroppar, blod, självmord, missfall, kroppar genomborrade av pilar, tvångsmatning, m.m., det är rena Hello Kitty, det! :roll: ) och "ja, det är ju uppenbart att Diego [Rivera, hennes man] hjälpte henne med detaljerna" (nä, hon kunde ju inte måla själv, den stackars lilla krymplingen... :roll: )

Jag håller med om din attityd till Myrdal. Jag vet egentligen ingenting om Kahlo.

Jo, han försvarar Pol Pot. Det berättar egentligen allting. Jan Myrdal försvarar Pol Pot och massmorden i Kambodja. Tänk vad det betydde på individnivå!

För mig är Jan Myrdal en av de här naturligt onda. Guillou är en aspirant.

De jobbar utifrån nån högre sanning. Det är det väsentliga. De vet att de vet hur det är. Det är intressant som fenomen.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Miche » 2012-10-12 10:18:57

Alva och Gunnar Myrdal var en frisk politisk fläkt, det känns konstigt att Jan Myrdal ska vara deras son, jävlar vad jag tycker illa om karln och hans otroligt snedvridna åsikter där han försvarar folkmord efter folkmord (ju vidrigare desto ivrigare försvar vad det verkar).
Miche

Återgå till Intressanta intressen

Logga in