Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!
Re: Jag målar inte flirtkulor!
Absolut, och det är ju toppen om du hittat en DV som du faktiskt trivs med. Samtidigt som jag håller med Ragnevi om att det är synd att du måste nöja dig med DV p g a andras intolerans. Särskilt när du är så himla BRA på att guida och är som gjord för det. Enligt min erfarenhet brukar guider med några få undantag vara väldigt tråkiga även om de kan en massa om ämnet, medan du har underbar humor och värme och kan göra vilket ämne som helst underhållande.
Kahlokatt skrev:Det är klart att jag hellre skulle vilja ha ett riktigt jobb, men jag får helt enkelt inte det, och då är jag glad att vara på ett ställe där jag verkligen trivs, i stället för att tvingas försöka boxa mig fram på den öppna arbetsmarknaden.
Vad jag menar är: Aspergare bör egentligen inte ha DV, men se inte ned på oss som ändå har det, för det behöver inte vara någon meningslös sysselsättning. Det är bättre än att behöva vara ute och konkurrera med "friska".
Det är ingen som ser ner på dig och NTs är inte "friskare" än vad du är. Basta.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inger skrev:Absolut, och det är ju toppen om du hittat en DV som du faktiskt trivs med. Samtidigt som jag håller med Ragnevi om att det är synd att du måste nöja dig med DV p g a andras intolerans. Särskilt när du är så himla BRA på att guida och är som gjord för det. Enligt min erfarenhet brukar guider med några få undantag vara väldigt tråkiga även om de kan en massa om ämnet, medan du har underbar humor och värme och kan göra vilket ämne som helst underhållande.
Åhh, tack!
Nu blev jag genast sugen på att hålla en guidning igen. I höst, kanske, när vindarna drar genom Gamla Stan och låter som ylande gastar? Om det gick att fixa skulle jag komma som Fantomen på Operan eller nån annan skummis. Synd att man inte kan guida med löshuggtänder i käften.
Fördomen kommer ifrån då man var liten och såg folk med Downs och annan utvecklingsstörning hänga utanför DV och då man var på "studiebesök" där i lågstadiet.
Så är det i mitt fall iaf. Men jag fattar ju bättre nu och inser att DV varierar från plats till plats, diagnos till diagnos.
Hur som helst så tycker jag att det är nedvärderande - på samma sätt som att gå på socialbidrag. Så det är inget för mig.
Hur många av er tycker att jag är en förlorare?
Allting är relativt. Oavsett var du är i livet så är du en vinnare om du alltid är en som kämpar, och en förlorare om du ger upp.
Hur många tycker att jag har sålt min själ?
Ehm...
Hur många tycker synd om mig?
Jag är för upptagen med att tycka synd om mig själv och min familj.
Hur många tycker att jag får "skylla mig själv"?
Det är du som styr ditt liv så alla har sig själva att skylla.
Hur många tycker att jag är förnedrad?
Jag tycker personligen att DV är förnedrande och skulle aldrig själv acceptera att gå till en sådan plats. Det är förnedrande för dig också om du tycker och tror att du kan ha ett vanligt jobb: oavsett om det är heltid eller deltid.
Hur många ser ned på mig?
Jag ser inte ned på människor som har ett sämre öde eller lider mer än mig. Jag ser ner på okunskap, intolerans och bruk av våld.
Så är det i mitt fall iaf. Men jag fattar ju bättre nu och inser att DV varierar från plats till plats, diagnos till diagnos.
Hur som helst så tycker jag att det är nedvärderande - på samma sätt som att gå på socialbidrag. Så det är inget för mig.
Hur många av er tycker att jag är en förlorare?
Allting är relativt. Oavsett var du är i livet så är du en vinnare om du alltid är en som kämpar, och en förlorare om du ger upp.
Hur många tycker att jag har sålt min själ?
Ehm...
Hur många tycker synd om mig?
Jag är för upptagen med att tycka synd om mig själv och min familj.
Hur många tycker att jag får "skylla mig själv"?
Det är du som styr ditt liv så alla har sig själva att skylla.
Hur många tycker att jag är förnedrad?
Jag tycker personligen att DV är förnedrande och skulle aldrig själv acceptera att gå till en sådan plats. Det är förnedrande för dig också om du tycker och tror att du kan ha ett vanligt jobb: oavsett om det är heltid eller deltid.
Hur många ser ned på mig?
Jag ser inte ned på människor som har ett sämre öde eller lider mer än mig. Jag ser ner på okunskap, intolerans och bruk av våld.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Vad får "man" i flitpeng/ersättning/bidrag för d arbete man gör på sin DV? M a o: Hur försörjer man sig genom sitt arbete på DV? Handlar d om ngn "arbetsmarknadsåtgärdsspeng"?
Min DV går ut på att jag två dar i veckan går till en verksamhet och sätter mig vid en dator och surfar på nätet. Alltså precis det jag gör i skrivande stund. Känns meningslöst. Men går jag inte dit blir jag av med min LSS-handläggare. Alltså utpressning.
Min sjukersättning påverkas inte av att jag är närvarande eller frånvarande.Jag kan i teorin skita i min DV.
Min sjukersättning påverkas inte av att jag är närvarande eller frånvarande.Jag kan i teorin skita i min DV.
Kahlokatt jag tycker att du skriver glasklart och skärpt, det är lätt att förstå det du skriver.
Jag vet att det finns dem som går på DV för att de får en s.k. flitpeng på ungefär 40:- per dag. Sedan brukar de också få ersättning från Försäkringskassan, om de inte beviljas det så får kommunen gå in med försörjningsstöd, men då räknas den ned med lika mycket som flitpengen.
Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!
Flinta skrev:Vad får "man" i flitpeng/ersättning/bidrag för d arbete man gör på sin DV? M a o: Hur försörjer man sig genom sitt arbete på DV? Handlar d om ngn "arbetsmarknadsåtgärdsspeng"?
Nej, ingen kan försörja sig på sin DV, man får sin försörjning genom förtidspension (aktivitets- el sjukersättning). I idealfallet går man från DV till lönebidragsanställning, men går man på DV hos kommunen så har de aldrig råd.
I Uppsala får man 40 kr/dag om man arbetar heltid, och 30 kr om man arbetar deltid. Det täcker inte ens kostnaden för att åka buss dit. Det är inget man gör för pengarnas skull utan för att få sällskap, struktur, göra nytta el göra något roligt.
Alien skrev:Flinta skrev:Vad får "man" i flitpeng/ersättning/bidrag för d arbete man gör på sin DV? M a o: Hur försörjer man sig genom sitt arbete på DV? Handlar d om ngn "arbetsmarknadsåtgärdsspeng"?
I Uppsala får man 40 kr/dag om man arbetar heltid, och 30 kr om man arbetar deltid. Det täcker inte ens kostnaden för att åka buss dit. Det är inget man gör för pengarnas skull utan för att få sällskap, struktur, göra nytta el göra något roligt.
Då måste ni ha fruktansvärt dyra månadskort? I STHLM betalar vi bara 490 kr för ett 30 dagarskort. Så skulle jag jobba heltid på DV skulle jag förutom att tjäna in kortet även få 310 kr mer i handen. Skulle jag jobba deltid skulle jag tjäna in kortet och få 110 kr i handen.
Stockholm är nog det landsting som har den billigaste kollektivtrafiken för medborgarna, åtminstone för de som åker långt (i många andra landsting kostar korten olika mycket beroende på vilka zoner man reser inom, vilket kan bli ganska billigt om man råkar bo rätt i förhållande till jobbet men skitdyrt om man råkar bo fel).
Jag får 6 kr/timme på min DV och busskortet betalt av kommunen.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:Jag får 6 kr/timme på min DV och busskortet betalt av kommunen.
Den timpenningen fick jag som jordgubbsplockare 1984. Hmm...
Mvh Trolle Förhandsgrandskad
treeman skrev:KaosPrinsessa skrev:Jag får 6 kr/timme på min DV och busskortet betalt av kommunen.
Den timpenningen fick jag som jordgubbsplockare 1984. Hmm...
... och jag på mitt första sommarjobb 1976 (tror jag det var)!
slackern skrev:Då måste ni ha fruktansvärt dyra månadskort? I STHLM betalar vi bara 490 kr för ett 30 dagarskort.
Det är reducerat pris som är 490 kr. Ordinarie pris är 790 kr.
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/V ... biljetter/
slackern skrev:Alien skrev:Flinta skrev:Vad får "man" i flitpeng/ersättning/bidrag för d arbete man gör på sin DV? M a o: Hur försörjer man sig genom sitt arbete på DV? Handlar d om ngn "arbetsmarknadsåtgärdsspeng"?
Då måste ni ha fruktansvärt dyra månadskort? I STHLM betalar vi bara 490 kr för ett 30 dagarskort. Så skulle jag jobba heltid på DV skulle jag förutom att tjäna in kortet även få 310 kr mer i handen. Skulle jag jobba deltid skulle jag tjäna in kortet och få 110 kr i handen.
Jag jobbar inte på DV fem dagar i veckan; det orkar jag inte. Ett 30-dagarskort kostar 500 kr, så det lönar sig inte, även om jag åker till stan andra gånger också. Hittar ingen pensionärsrabatt, bara ett seniorkort för 2.880 kr (för ett år).
Att vara omsorgstagare på daglig verksamhet/dagcenter är inte samma sak som att arbeta/jobba/vara anställd där!! Jag tror inte att situationen med att vissa aspergare i onödan får omfattande omsorg på DV/dagcenter (till stor samhällskostnad, och personlig utslagning från arbetsmarknaden i tidigt vuxenliv) kan förbättras, om man inte kan se skillnad mellan (löne)arbete och omsorg. Däremot håller jag med om att vissa med diagnos AS behöver DV.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Det är väl det som är den springande punkten; jag som aspergare ser mig inte som någon "omsorgstagare". Så länge inte arbetsgivarna behöver anpassa sig till neuropsykiatriska funktionshinder (som till fysiska funktionshinder) el öht lära sig mer om NPF, så är det DV el ingenting, om man känner att man vill arbeta, ha arbetskamrater etc.
DV är utformat för förståndshandippade från början och därför inte utformat efter personer med AS. Även om jobbet i sig kan vara det, så är hela konceptet fel. Det utgår ifrån att arbetsgivaren ställer upp med handledare men inte har någon nytta av personen, som därför får jobba gratis.
Mellan DV och "riktigt arbete" råder vattentäta skott, trots att DV i princip ska kunna leda till jobb (ja, med lönebidrag då).
DV är utformat för förståndshandippade från början och därför inte utformat efter personer med AS. Även om jobbet i sig kan vara det, så är hela konceptet fel. Det utgår ifrån att arbetsgivaren ställer upp med handledare men inte har någon nytta av personen, som därför får jobba gratis.
Mellan DV och "riktigt arbete" råder vattentäta skott, trots att DV i princip ska kunna leda till jobb (ja, med lönebidrag då).
Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.
Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!
Privat DV är oftats skit..de vill bara ha cash.
Moderator: kortade ned ett onödigt långt citat.
@sugis kan tillägga att jag har en cpskada och går lite "konstigt" har en höger arm som inte fungerar som den ska så känner mig ju lite bränd i båda ändar tyvärr... skulle det hjälpa att utbilda sig ,..? men då finns ju studielån och hur klara att betala av dem? och sedan vad ska man studera jag tillhör den gruppen av människor som aldrig kan bestämma mig för vad jag vill blisugrövmanövern skrev:Ja det är ju bara att ringa till ställen man är intresserad av att jobba på. Man kan praktisera på ställen med hjälp av olika bidrag som AF och FK eller whatever får fixa, så de får prova på ens arbetskraft innan de anställer på riktigt.atltk skrev:kan man komma ut från daglig verkamhet till den riktiga arbetsmarknaden??
Dock kan ingen annan än du själv snacka med arbetsplatserna, för det ger intryck av att du är en efterbliven osjälvständig och hjälplös flörtkulemålare. Du måste själv ta kontakt med arbetsplatserna som intresserar dig, du kanske rentav får en provanställning utan att vare sig AF eller annan skit-instans är inblandad.
Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!
Hej, jag undrar hur man ansöker om att delta i daglig verksamhet? Finns det någon övre åldersgräns? Vad får man för ersättning?
mvh,Kattpappa
mvh,Kattpappa
Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!
Ring till kommunens LSS-handläggare. Antar att du får fylla i en blankett om hur mycket du vill arbeta och med vad.
Förmodar att den övre åldersgränsen är 65 år.
Ersättningen är mycket låg, täcker i bästa fall resekostnaden. (För mig 40 kr/heldag och 30 kr/halvdag.) Men det förutsätts att man har permanent sjukersättning (förtidspension) för försörjningen.
Förmodar att den övre åldersgränsen är 65 år.
Ersättningen är mycket låg, täcker i bästa fall resekostnaden. (För mig 40 kr/heldag och 30 kr/halvdag.) Men det förutsätts att man har permanent sjukersättning (förtidspension) för försörjningen.
Förtjust i personer
KrigarSjäl skrev:Man 'jobbar' inte på dagcenter och fantasier är bra så länge man kan skilja dem från verklighet.
För det första heter det Daglig Verksamhet, det finns inga dagcentra längre. För det andra jobbar man visst. Man har bara ingen löneanställning. Sluta med din nedvärdering. Jag blir så jävla trött.
Co-Admin
Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:
fortjust-i-personer-t29475.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:
fortjust-i-personer-t29475.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Återgå till Studier och arbetsliv