Norsk föreläsare, hjälp?!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-05 15:02:08

Jag var på första föreläsningen till en ny delkurs idag (personlighetspsykologi 6 hp) och jag fick sån ångest att jag var tvungen att dra hem i pausen. Nu har jag gömt mig under en filt i soffan och gråter.

Han som har kursen verkar trevlig, kunnig och duktig. MEN- han är norsk, han skriver på norska, hans powerpoint-presentationer är på norska och han pratar norska. Jag hänger inte med i vad han pratar om över huvud taget.

Jag har lite svårt att ta till mig muntlig information redan i vanliga fall och nu när det är på norska går det knappt över huvud taget. Jag tycker det är intressant och kul och jag vill lära mig men jag kan det verkligen inte av honom :-)Crying. Vad ska jag göra?
Gryningsflickan

Anslöt: 2008-11-20

Inläggav TORatANDET » 2012-10-06 17:46:55

Du skall få två tips av mig.
Jag har klarat minst åtta års universitetsstudier efter att jag fick diagnos AS, och jag har fått lösa många problem på den vägen.

1. Gör det till en utmaning att lära dig förstå norska bättre, då har du nytta av honom. Det handlar om att sätta problemet i ett nytt sammanhang.

2. Sträva efter att inte få panik när det kommer måttliga motgångar/utmaningar/problem. Om du kan undvika det, så kan du hantera utmaningarna bättre. Detta åstadkommer du genom att ställa in dig mentalt på att studierna kommer ge dig utmaningar (även om du inte vet vilka utmaningar det blir). Om du inte blir överraskad för att det kommer utmaningar, så kan du undvika panik, och har alltså en bättre start på hanteringen. Utmaningar behövs för att utvecklas, förresten.
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 17:50:09

Spela in föreläsningen och gå igenom den hemma i lugn och ro? eller du kanske t.om kan använda utdelade papper mm för att klara av kursen?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-06 18:49:56

Tack för era tips!

Nu har jag fått lite tid på mig att lugna ner mig och det känns betydligt bättre :) Jag har mailat och frågat föreläsaren om jag kan få pp-presentationerna innan föreläsningen så jag hinner kolla igenom dem och och kolla vad det står om det han ska ta upp i boken. Jag tror att jag har större chans att hänga med på föreläsningarna då. Och så ska jag läsa igenom boken så mycket jag bara kan i god tid innan.

En tjej jag känner som är bättre på norska än mig har erbjudit sig att jag ska få kopiera hennes anteckningar. Jag ska få anteckningsstöd också men det har inte kommit igång ännu.

Det ska nog ordna sig, det brukar det göra :D

TORatANDET skrev:Sträva efter att inte få panik när det kommer måttliga motgångar/utmaningar/problem

Bra tips! Det är något som jag har mycket kvar att jobba med. Jag har ganska lätt för att bygga upp panik inombords så jag blir helt blockerad och inte kan ta in något. Men jag har börjat återhämta mig betydligt fortare på senaste tiden så det har gått framåt! (tidigare kunde det ta flera dagar, numera handlar det oftast om timmar). Det bästa skulle ju vara om jag som du skriver redan från början kunde undvika att få panik.

plåtmonster skrev:Spela in föreläsningen och gå igenom den hemma i lugn och ro?

Får man göra det? Det skulle nog vara en bra sak. Då skulle jag ha möjlighet att lyssna i lugn och ro och pausa när det är något jag inte förstår så jag hinner kolla upp det.
Gryningsflickan

Anslöt: 2008-11-20

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 18:55:10

Får? ;)

Gör! :mrgreen:

Det finns små kamoror så det går att vara diskret :idea:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Kvasir » 2012-10-06 19:06:12

Du kan lugnt utgå från att det är många fler än du som upplever samma problem och oroar sig, och majoriteten av dem lär inte vara aspergare. Jag hade en korridorkompis från Norrland som kom hem helt chockad en dag första veckan på utbildningen för att hon inte förstod ett ord av vad föreläsaren sade. Den föreläsaren var bara skåning. :)

Dessutom, man vänjer sig oftast efter tag även om det känns omöjligt i början. Jag hade ganska många föreläsare som bröt på betydligt mera obegripliga språk än norska, och det fungerade också.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Titti » 2012-10-06 19:34:44

Ett annat tips: lyssna på annat på norska, en ljudbok eller nyheter, tex. Då vänjer du dig rätt snabbt vid att höra talad norska. Bry dig inte om att förstå precis vad uppläsaren säger utan det viktiga är att du vänjer dig vid hur "norska i allmänhet" låter. Ganska snart kommer du att kunna höra vad som sägs och du kommer att ha mycket lättare att förstå din föreläsare - som säkert talar en slags "skandinaviska" snarare än korrekt norska.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in