MsTibbs Concertatråd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-19 12:01:28

Parvlon skrev:
Fighterbabe skrev:Ja, ephedra sinica står med.
Är nog inte det som gett utslag på opium, fast sinica är en kinesisk Te ört så man vet ju ej vad för häxblandning du har fått. Men det spelar ingen större roll i sammanhanget tror jag, ephedra är farligt, skulle inte förvåna mig om det har påverkat psyket på dig oxå eller vad tror du själv?

wiki info ( står mer på om du klickar dig vidare till ephedra /eller ephedrin. Same shit )

Käkar du ofta?


Nej, inte så ofta... Max 2 tabletter/månad typ och då en halv vid varje tillfälle. Det var längesedan jag köpte burken, sidan som jag beställde ifrån finns inte kvar idag.
Jag vet inte om de har påverkat hur jag mår. Jag tror snarare att det är vad alla andra runtomkring mig har sagt och gjort den senaste tiden som påverkat.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-19 12:06:04

Ni som är snabba och bra på att ta reda information (vilket jag också kan vara i normala fall) kanske kan ta reda på hur länge effekten av Citalopram sitter i kroppen. Det har snart gått 4 dygn och jag är fortfarande yr, svag och kraftlös. Jag kan gå ut med hunden, men det är fortfarande vingligt...

Oooops! Nu har jag visst kapat Tibbs tråd, kanske borde skriva det här i en egen?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 12:17:00

Fighterbabe skrev:Nej, inte så ofta... Max 2 tabletter/månad typ och då en halv vid varje tillfälle. Det var längesedan jag köpte burken, sidan som jag beställde ifrån finns inte kvar idag.
Jag vet inte om de har påverkat hur jag mår. Jag tror snarare att det är vad alla andra runtomkring mig har sagt och gjort den senaste tiden som påverkat.
Ok jag skulle tagit det säkra före det osäkra ändå o slängt skiten. Som kvasir skrev så är det olagligt oxå så nu kan du inte skylla på att du inte vet. ;)
(är 99% säker på att Svea klassade ephedra som narkotika för ett bra tag sen)
Det låter inte som ett hållbart beteende att ta självmord bara för att andra beter sig dåligt. Hur korkade dom än är så är ju du viktigare.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 4 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-04-19 12:17:16

Halveringstid för Citalopram är 36 h enligt FASS. Dvs. efter ett och ett halvt dygn har du kvar halva dosen i kroppen. Efter fyra dygn ungefär en åttondel. Nu handlade ju om en rejäl överdos, som jag förstår, och kanske det är mera relevant att uttrycka det som att om du tog 8 tabletter så har du kvar ungefär effekten av en tablett efter fyra dygn. Fast man ska nog inte utgå från att normal halveringstid gäller vid väldigt stora doser, eftersom kroppen kanske inte hinner bryta ner ämnet på normalt vis. Gissningsvis kan effekten då dröja kvar betydligt längre. Så ska man inte heller glömma att det finns stora individuella variationer för hur fort man bryter ner olika ämnen, och att ovanstående sätt att räkna är väldigt förenklat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kristofer » 2008-04-19 12:46:14

Var finns efedrin?

Efedrin är en substans som finns naturligt i växter av släktet Ephedra, men som också kan framställas syntetiskt. Efedrin förekommer ibland i bantningsmedel och hälsoprodukter som säljs via internet. Sedan 1 september 2005 är ämnet efedrin klassat som läkemedel i Sverige, oavsett källa och oavsett användning. Försäljning är alltså olaglig om inte produkten är godkänd som läkemedel.


Hur mycket får vi i oss?

Hälsoprodukter som innehåller efedrin är den enda källan till intag, förutom vissa läkemedel.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as ... anguage=SV




Efedrin betraktas som dopingmedel av IOK och Riksidrottsförbundet.


Alla varor som innehåller efedrin klassas som läkemedel
den 7 september 2005

Sedan den 1 september 2005 omfattas samtliga varor som innehåller efedrin eller efedraextrakt av läkemedelslagen. De varor med innehåll av efedrin och efedraextrakt som inte är godkända som läkemedel blir därmed olagliga att sälja.

Efedrin förekommer i ett antal receptbelagda godkända läkemedel, bland annat i några hostmediciner.

Efedraalkaloider (främst efedrin men även andra närbesläktade alkaloider) kan utvinnas ur örter tillhörande Ephedra-släktet (”Ma huang”) och ur örten Sida cordifolia. Efedrin kan också tillverkas på syntetisk väg. Tabletter som innehåller rent efedrin eller växtextrakt säljs som bantningsmedel/ ”fettförbränningsmedel” och som uppiggande medel, bland annat via hemsidor på Internet.

Efedrin stimulerar det sympatiska nervsystemet och det centrala nervsystemet. Biverkningar och effekter av överdosering motsvarar överstimulering av det sympatiska nervsystemet: blodtrycket höjs och pulsen ökar. Vid användning av höga doser efedrin för viktminsknings- och prestationshöjande ändamål, d.v.s. för preparat som inte varit läkemedel, finns rapporter om allvarliga biverkningar som har satts i samband med dessa effekter.

Centrala effekter kan vara oro, ångest, darrningar och sömnlöshet. Om efedrin kombineras med andra stimulantia, till exempel koffein, kan detta medföra att biverkningar kan uppkomma vid lägre doseringar än för efedrin enbart.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____687.aspx


Efedrin i alla former är enligt idrottens dopingregler förbjudna att använda vid tävlingsprestationer.

Vi avråder bestämt från att använda Ephedra eller andra tillskott som innehåller efedrin.

http://www.rf.se/templates/Pages/Questi ... anguage=EN


Det är inte olagligt att använda det vid träning utan bara vid tävling. Jag kan tänka mig att det blir lite av dilemma med tanke på ditt arbete med ANT? Med tanke på att du inte använt det så ofta så tycker jag inte attd et låter som om du skulle ha fått biverkningar av efedran, men jag är dock ingen expert på området. Hade du tagit ephedra kort innan du lunder din sjukhusvistelse ämnade urinprovet?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-19 12:50:28

Kvasir skrev:Halveringstid för Citalopram är 36 h enligt FASS. Dvs. efter ett och ett halvt dygn har du kvar halva dosen i kroppen. Efter fyra dygn ungefär en åttondel. Nu handlade ju om en rejäl överdos, som jag förstår, och kanske det är mera relevant att uttrycka det som att om du tog 8 tabletter så har du kvar ungefär effekten av en tablett efter fyra dygn. Fast man ska nog inte utgå från att normal halveringstid gäller vid väldigt stora doser, eftersom kroppen kanske inte hinner bryta ner ämnet på normalt vis. Gissningsvis kan effekten då dröja kvar betydligt längre. Så ska man inte heller glömma att det finns stora individuella variationer för hur fort man bryter ner olika ämnen, och att ovanstående sätt att räkna är väldigt förenklat.


Jag är dålig på matte, men 115 tabletter skulle det innebära att jag är återställd efter ca 57 dygn?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-19 12:55:36

Kristofer skrev:Var finns efedrin?

Efedrin är en substans som finns naturligt i växter av släktet Ephedra, men som också kan framställas syntetiskt. Efedrin förekommer ibland i bantningsmedel och hälsoprodukter som säljs via internet. Sedan 1 september 2005 är ämnet efedrin klassat som läkemedel i Sverige, oavsett källa och oavsett användning. Försäljning är alltså olaglig om inte produkten är godkänd som läkemedel.


Hur mycket får vi i oss?

Hälsoprodukter som innehåller efedrin är den enda källan till intag, förutom vissa läkemedel.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as ... anguage=SV



Efedrin betraktas som dopingmedel av IOK och Riksidrottsförbundet.


Alla varor som innehåller efedrin klassas som läkemedel
den 7 september 2005

Sedan den 1 september 2005 omfattas samtliga varor som innehåller efedrin eller efedraextrakt av läkemedelslagen. De varor med innehåll av efedrin och efedraextrakt som inte är godkända som läkemedel blir därmed olagliga att sälja.

Efedrin förekommer i ett antal receptbelagda godkända läkemedel, bland annat i några hostmediciner.

Efedraalkaloider (främst efedrin men även andra närbesläktade alkaloider) kan utvinnas ur örter tillhörande Ephedra-släktet (”Ma huang”) och ur örten Sida cordifolia. Efedrin kan också tillverkas på syntetisk väg. Tabletter som innehåller rent efedrin eller växtextrakt säljs som bantningsmedel/ ”fettförbränningsmedel” och som uppiggande medel, bland annat via hemsidor på Internet.

Efedrin stimulerar det sympatiska nervsystemet och det centrala nervsystemet. Biverkningar och effekter av överdosering motsvarar överstimulering av det sympatiska nervsystemet: blodtrycket höjs och pulsen ökar. Vid användning av höga doser efedrin för viktminsknings- och prestationshöjande ändamål, d.v.s. för preparat som inte varit läkemedel, finns rapporter om allvarliga biverkningar som har satts i samband med dessa effekter.

Centrala effekter kan vara oro, ångest, darrningar och sömnlöshet. Om efedrin kombineras med andra stimulantia, till exempel koffein, kan detta medföra att biverkningar kan uppkomma vid lägre doseringar än för efedrin enbart.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____687.aspx


Efedrin i alla former är enligt idrottens dopingregler förbjudna att använda vid tävlingsprestationer.

Vi avråder bestämt från att använda Ephedra eller andra tillskott som innehåller efedrin.

http://www.rf.se/templates/Pages/Questi ... anguage=EN


Det är inte olagligt att använda det vid träning utan bara vid tävling. Jag kan tänka mig att det blir lite av dilemma med tanke på ditt arbete med ANT? Med tanke på att du inte använt det så ofta så tycker jag inte attd et låter som om du skulle ha fått biverkningar av efedran, men jag är dock ingen expert på området. Hade du tagit ephedra kort innan du lunder din sjukhusvistelse ämnade urinprovet?


Det var nån vecka sedan sist. Jag har inte fått några kända biverkningar, bara känt att jag orkar mer. Däremot har jag dokumenterat LÅGT blodtryck vilket motsäger en av biverkningarna. Däremot gick jag ner i vikt ganska mycket under en kortare tid när jag tog dem ofta, men det är kanske 2-3 år sedan nu. Men det såg jag inte som någon negativ biverkning.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Kvasir » 2008-04-19 13:04:57

Fighterbabe skrev:Jag är dålig på matte, men 115 tabletter skulle det innebära att jag är återställd efter ca 57 dygn?


Lite grovt räknat så tar det ungefär 10 dagar att komma ner i den dos du har i kroppen när du har tagit en tablett. Men som sagt, det kan säkert bli väldigt annorlunda med så stora doser, om kroppen inte hinner bryta ner och börjar lagra istället. Så kanske stora doser ger andra sekundära effekter etc.

Det här är kanske något för Jonte att reda ut?

Vilken styrka var det på tabletterna, förresten?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-19 13:08:57

Kvasir skrev:
Fighterbabe skrev:Jag är dålig på matte, men 115 tabletter skulle det innebära att jag är återställd efter ca 57 dygn?


Lite grovt räknat så tar det ungefär 10 dagar att komma ner i den dos du har i kroppen när du har tagit en tablett. Men som sagt, det kan säkert bli väldigt annorlunda med så stora doser, om kroppen inte hinner bryta ner och börjar lagra istället. Så kanske stora doser ger andra sekundära effekter etc.

Det här är kanske något för Jonte att reda ut?

Vilken styrka var det på tabletterna, förresten?


varje tablett var på 20 mg. Så lite drygt 2 gram var det... Men de var ju så små, och det såg inte så mycket ut...

10 dagar?! Jag vill ju åka iväg och träna igen. Men det funkar inte så bra när allt bara snurrar och man får koncentrera sig för att kunna gå rakt fram...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Mardröm » 2008-04-21 20:47:46

MsTibbs skrev:Jag varken vet eller bryr mig vad "klubba" brukar betyda i tablettkretsar, det är inte relevant för vad jag menade.


OM man säger att man vill bli klubbad så vill man docka ihop.
De har inget med tabletter att göra, du kan nå det med injektioner, röökning, extrem fysisk ansträngning, det är "klubb-känslan".

Ex "när jag la mig var det som ngn drog en klubbba i roten på mig, pang så knoppade jag"

"Vill du verkligen dö?" frågade de på MAVA. Vet inte. Whatever. Inget jag ser som i sig själv strävansvärt, men en okej bieffekt. Typ. Jag ser suicid mer som en sista utväg när jag inte klarar av att leva. Det är liksom där skon klämmer. Känner inte att jag klarar kommunicera så folk begriper... jag menar, jag äter knappt hemma och sen kommer andra och tjatar om hur många jobb jag skt denna veckan?! Go get a j+la computer f+xn neurotyp!!! :evil: :evil: :evil:

"Jomen, du förstår väl att det går lättare om du uttrycker dig mjukare...?"
"Klart som i h+te, men ni fattar ju inte vanlig j+la svenska för tusan!!!"

Dont provoke, The Tibbs is unstable! Locked on target, locked on target....

(nej det är inte dig jag är arg på mardröm)


På nåt sätt tänker jag på en galen miss Marple nu.
:D

Men det är ju klart du är uprörd, och det är klart att om man inte låter sina emotioner springa fritt i sitt uttryck blir en konversation lättare.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav MsTibbs » 2008-04-22 1:16:41

Mardröm skrev:
MsTibbs skrev:"Vill du verkligen dö?" frågade de på MAVA. Vet inte. Whatever. Inget jag ser som i sig själv strävansvärt, men en okej bieffekt. Typ. Jag ser suicid mer som en sista utväg när jag inte klarar av att leva. Det är liksom där skon klämmer. Känner inte att jag klarar kommunicera så folk begriper... jag menar, jag äter knappt hemma och sen kommer andra och tjatar om hur många jobb jag skt denna veckan?! Go get a j+la computer f+xn neurotyp!!! :evil: :evil: :evil:

"Jomen, du förstår väl att det går lättare om du uttrycker dig mjukare...?"
"Klart som i h+te, men ni fattar ju inte vanlig j+la svenska för tusan!!!"

Dont provoke, The Tibbs is unstable! Locked on target, locked on target....

(nej det är inte dig jag är arg på mardröm)


På nåt sätt tänker jag på en galen miss Marple nu.
:D

Men det är ju klart du är uprörd, och det är klart att om man inte låter sina emotioner springa fritt i sitt uttryck blir en konversation lättare.


Dä ä lugnt. Jag gillar miss Marple :)

Fighterbabe: Jag snor tillbaks min tråd när jag känner för det, jag verkar vara stabil på 54mg nu så... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-22 1:19:55

MsTibbs skrev:
Mardröm skrev:
MsTibbs skrev:"Vill du verkligen dö?" frågade de på MAVA. Vet inte. Whatever. Inget jag ser som i sig själv strävansvärt, men en okej bieffekt. Typ. Jag ser suicid mer som en sista utväg när jag inte klarar av att leva. Det är liksom där skon klämmer. Känner inte att jag klarar kommunicera så folk begriper... jag menar, jag äter knappt hemma och sen kommer andra och tjatar om hur många jobb jag skt denna veckan?! Go get a j+la computer f+xn neurotyp!!! :evil: :evil: :evil:

"Jomen, du förstår väl att det går lättare om du uttrycker dig mjukare...?"
"Klart som i h+te, men ni fattar ju inte vanlig j+la svenska för tusan!!!"

Dont provoke, The Tibbs is unstable! Locked on target, locked on target....

(nej det är inte dig jag är arg på mardröm)


På nåt sätt tänker jag på en galen miss Marple nu.
:D

Men det är ju klart du är uprörd, och det är klart att om man inte låter sina emotioner springa fritt i sitt uttryck blir en konversation lättare.


Dä ä lugnt. Jag gillar miss Marple :)

Fighterbabe: Jag snor tillbaks min tråd när jag känner för det, jag verkar vara stabil på 54mg nu så... :)


Gör så du, själv är jag INTE stabil. vet inte vad jag väntar på egentligen... Att somna, men ändå...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav MsTibbs » 2008-04-22 2:30:03

Fighterbabe skrev:
MsTibbs skrev:Fighterbabe: Jag snor tillbaks min tråd när jag känner för det, jag verkar vara stabil på 54mg nu så... :)


Gör så du, själv är jag INTE stabil. vet inte vad jag väntar på egentligen... Att somna, men ändå...


Sova låter som en bra idé, oavsett. Dock syftade jag till att DOSEN verkar stabil, inte att JAG är stabil, det är jag inte...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-04-22 16:37:19

Concertan är DR Alban, du e det inte.
Knappast förvånande.
Jag tror du har ngt ångestproblem primärt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav MsTibbs » 2008-04-22 19:12:10

Mardröm skrev:Concertan är DR Alban, du e det inte.
Knappast förvånande.
Jag tror du har ngt ångestproblem primärt.


Är man Dr Alban är man "stabil". Undrar om jag får nått roligare än Atarax om jag säger så? Gissar att jag skulle ha lättare att så Seroquel än Theralen/Temesta. Folk är restrektiva med dyra och/eller beroendeframkallande medel. Det första jag sökte psykiatrin för (förutom skolkurator o sånt) var pga panikångest sa de där. De har dock tagit slut nu verkar det som, men Ataraxen gör mig ju aldrig hellugn, men bättre än inget alls I guess. Alternativet är ju skalpellen, som iofs funkar, men det kliar ju så förbannat efteråt bara.

Vad händer om man biter sönder Concertan? Det står att man inte får göra det...? :P
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sugrövmanövern » 2008-04-22 21:31:20

Biter du sönder dem loosar du tänderna. Men man kan klippa sönder dem med en avbitartång och krossa med en hammare. Även skalet skall inmundigas, det innehåller också medicin. Depoteffekten minskar så det blir som att ta en större dos.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2008-04-23 1:14:54

sugrövmanövern skrev:Biter du sönder dem loosar du tänderna. Men man kan klippa sönder dem med en avbitartång och krossa med en hammare. Även skalet skall inmundigas, det innehåller också medicin. Depoteffekten minskar så det blir som att ta en större dos.


Aha coolt... var väl så jag trodde, typ. Hm, vore kul o testa för o se hur det känns, fast då blir det väl flimmer och skit antar jag.. hmmm...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ensamflickan » 2008-04-23 8:25:01

MsTibbs skrev:
sugrövmanövern skrev:Biter du sönder dem loosar du tänderna. Men man kan klippa sönder dem med en avbitartång och krossa med en hammare. Även skalet skall inmundigas, det innehåller också medicin. Depoteffekten minskar så det blir som att ta en större dos.


Aha coolt... var väl så jag trodde, typ. Hm, vore kul o testa för o se hur det känns, fast då blir det väl flimmer och skit antar jag.. hmmm...

Varför inte ta "the real thing" om du ändå ska "hålla på"? :wink:

(Men "titta" inte på mig, jag har vart drogfri en hel månad nu! :D Och jag har fått Concerta, så jag tänker sköta mig och ge det en ärlig chans!)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav MsTibbs » 2008-04-23 8:52:51

Ensamflickan skrev:Varför inte ta "the real thing" om du ändå ska "hålla på"? :wink: (Men "titta" inte på mig, jag har vart drogfri en hel månad nu! :D Och jag har fått Concerta, så jag tänker sköta mig och ge det en ärlig chans!)


Jag har inte testat. Jag har tänkt försöka fortsätta åta bli att testa. Så d så! Många saker är farligt att testa till och med "bara en gång" hehe... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-04-23 14:56:07

MsTibbs skrev:Är man Dr Alban är man "stabil"
.

Jepp, stabiliteten själv, Alban.
Undrar om jag får nått roligare än Atarax om jag säger så?


Men atarax är en bra komplementmedicin, tar man dem sällan kan man blir "lite seg" för att sova och tar man dem jämt kan ångesten sjunka ngn grad. Desutom hjälper de mot klåda och allergiska besvär, sånt är ju inte positivt at lida av om om man har ångest..

Däremot är inte atarax roligt för fem öre, och du behöver nog ha lite roligt. Men roligt.....vad är roligt?
Det finns en del som tycker xanor är roligt, andra BZ eller lugnande antipsykotika, smärtstillande, whatever är inte roliga direkt, om man inte missbrukar eller kombinerar flera preparat.

Gissar att jag skulle ha lättare att så Seroquel än Theralen/Temesta.


Theralen får du snart i bulkförpackning ska du se.
Temesta är mkt svårt att få annat än i akutlägen.


Folk är restrektiva med dyra och/eller beroendeframkallande medel.


Man får kräva dem. Du måste överträffa doktorn i kunskap om din plåga och möjliga behdlingar. Det är inte så svårt. Doktorerna lär sig om allt, själv behöver man bara läsa in ett aktuellt specielämne.

Det första jag sökte psykiatrin för (förutom skolkurator o sånt) var pga panikångest sa de där. De har dock tagit slut nu verkar det som, men Ataraxen gör mig ju aldrig hellugn, men bättre än inget alls I guess. Alternativet är ju skalpellen, som iofs funkar, men det kliar ju så förbannat efteråt bara.
Ja, men vad är det för fasoner?
Räcker ataraxen så långt ska du vara glad.
Speciellt med Concertan.



Vad händer om man biter sönder Concertan? Det står att man inte får göra det...? :P


Du blir troligen lite mer medicinerad en lite kortare stund..
Flimmer? Nackhåren reser sig och du blir en aninng påtänd. Jag har provat att ta en hög dos direktverkande och ta blodtrycket, och det hade sjunkigt.
Lite hög puls. INgen missbruksdos men max vad man ska ta på en dag direkt.

Det är inte farligt att testa saker en ggn normalt, men det är klart det finns en risk.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav antikropp » 2008-04-27 21:05:30

På ena kortsidan av tabletten finns det en liten fördjupning som döljer ett hål. Om man sätter tabletten i en kombinationstång på den sidan och klämmer åt så kan man lätt krossa skalet och skala av tabletten. I det skalet sitter 1/3 av tablettens innehåll har jag för mig. Sen finns det metylfenidat en den gröna och gula sörjan, den gråa är någon sörja som expanderar när den hamnar i magen som egentligen är till för att pressa ut den gröna och gula sörjan i vanliga fall.

Jag vet inte hur säkert det är att göra såhär. Jag brukar inte göra det för att ta högre dos, men jag tror inte det är så farligt, jag är mest rädd för att få förvärrad ångest. Det andra jag oroar mig för är att skalet är tillräckligt vasst och hårt för att rispa hål på olika delar av matsmältningsapparaten. Att tänka så och ta medel som kan höja ångestnivån känns inte så bra för mig i.a.f.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav MsTibbs » 2008-06-01 0:05:09

Effekter vid insättning: Hyperglad första dagen. Illamåendekänsla ständigt ca fem dagar så jag knappt kunde få i mig mat (det finns det dock tabletter mot), huvudvärk "tung" i huvudet första tiden, minskad matlust. Inte det att jag tyckte illa om mat, jag hade bara minre hungerkänslor/sockersug än jag brukade innan. Detta ser jag dock tveklöst som en stark fördel av concertan!

Effekter långsiktiga (3 månader nästan ännu): Fortfarande något mindre matsug än innan, upplever det fortfarande som en stark fördel av medicinen. Jag piggnar till lite på morgonen efter jag tagit tabletten, altså jag blir normal. Upplever ingen jätteskillnad när jag den, jag har vant mig vid den. Eventuell ökning av hallucinationer. Oavsett så är det inte i sådan mängd att jag upplever det vara ett problem, mer "det där var skumt" typ. Det är dock inte säkert att det har med medicinen att göra, ska kontrollera för säkerhets skull om en vecka och eventuellt om det visar sig kunna vara så, dosjustera eller byta preparat. Personligen gillar jag concerta, oavsett ökade hallisar eller ej.

Jag rekommenderar att prova concerta, om man har adhd, du lär ju märka hur du fungerar. Min generella uppfattning om concerta är definitivt positiv, så den måste ha gett mig något som jag inte upplevde lika positivt förut, även om jag har svårt att sätta fingern på just vad dte är...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-06-08 15:29:56

Vad händer om man pangbom sätter ut Concertan själv? Något alls?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

.

Inläggav AIKISBEST » 2008-06-16 11:43:28

jag tar 72 mg Concerta, funkar utmärkt
Senast redigerad av AIKISBEST 2011-05-04 12:00:06, redigerad totalt 1 gång.
AIKISBEST
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Hölö och Hökarängen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in