Spam på mobila bredbandet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Iridia » 2012-10-02 2:31:10

Har haft mobilt bredband till datorn i bara ett par månader.

Har jag fått två mess som inte har med mig att göra. Ett om ett veterinärbesök (jag har inga djur) och ett om några varor som kan hämtas i Västerhamn (ingen aning om var det ligger).

Och nu två identiska spam från olika nummer som säger att jag har vunnit en Appleprodukt. WTF...? Jag får aldrig spam på den vanliga mobilen.

Är detta något normalt eller har Telia återanvänt ett vanligt mobilnummer?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Parvlon » 2012-10-02 3:49:45

stäng av programmet som känner av om det kommer några sms?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Kimmelie » 2012-10-02 7:51:26

Jag brukade bli spammad av Lindex och Kappahl när jag hade Mobilt bredband. Det stod att man kunde slippa få fler sms om man gick in på deras hemsida, men det fanns ingenstans att klicka för att slippa dem. Man skulle alltså bli tvungen att lusläsa hemsidan, och verkligen bombardera sig själv med reklam för att slippa få fler reklam-sms. :-)Raging En fördel när jag bytte till Linux, för där såg jag aldrig röken av de där sms:en, hade glömt det tills nu...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav SoulPain » 2012-10-02 10:29:34

KASTA APPLE MESSEN DIREKT OCH GÅ INTE TILL DE SIDORNA!!!!!

http://www.dn.se/ekonomi/teknik/bluff-sms-installerar-spionprogram
SoulPain

Anslöt: 2012-07-11

Inläggav Iridia » 2012-10-03 12:27:17

Självklart går jag inte in på något som uppenbart är bluff.

Det jag reagerade över var alltså inte bara att jag fått spam utan att jag fått spam via mobila bredbandet till själva datorn. Nåja, nu är det bara några dagar innan det abonnemanget upphör. Lyckades få det hävt eftersom det inte höll vad det lovade.

Kimmelie, när du fick spam från just de där firmorna, det var inte för att du gett dem ditt telefonnummer alltså?

Annars verkar det ju onekligen som om de återanvänder gamla mobilnummer för bredband. Då kan det ha varit så att förra abonnenten hade tecknat sig för spam mot rabatt i butikerna.
Iridia

Inläggav Iridia » 2012-10-03 12:52:50

SoulPain, tack för artikeln i alla fall, den var informativ.

Fast ibland borde man kanske tänka lite mer på hur man uttrycker sig när media ringer upp och ber om kommentar:

– Man skulle önska att det var mer utbrett med virusprogram till mobiltelefoner, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på .SE, stiftelsen för internetinfrastruktur.

Själv tycker jag det vore bättre med anti-virusprogram. :wink:

Jag har antivirusprogram på min mobil (som heter Lookout). Vet inte om det går att få till datorns mobila bredband också?
Iridia

Inläggav Kimmelie » 2012-10-03 16:47:19

Iridia skrev:Kimmelie, när du fick spam från just de där firmorna, det var inte för att du gett dem ditt telefonnummer alltså?

Nix, jag hade inte brytt mig om att lära mig numret till det mobila bredbandet. Visste inte ens att det kunde användas till sms, innan reklam-sms:en började komma...

Jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara nån annans gamla nummer jag fått, jag utgick från att mitt nummer fanns nånstans i nåt register som sålts för reklam, precis som för fast telefon. Men gamla telefonnummer återanvänds väl efter en viss tid, det görs väl med fasta nummer också?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Iridia » 2012-10-03 19:11:51

Vet inte säkert men jag tror det kan vara så.* Just att det var de klädbutikerna fick mig genast att associera till såna där erbjudanden som de haft tidigare och som man måste anmäla sig till själv för att få deras 'erbjudanden'.

*Läste om någon som fått Paris Hiltons gamla mobilnummer och var jätteglad över alla roliga fester hon blev bjuden på...
Iridia

Återgå till IT-forum

Logga in