Gruppbildningshelvete vid studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-29 10:22:31

Har svarat på enkäten på nätet.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav TORatANDET » 2012-09-29 10:47:09

Meppe skrev:Testa att ha teckenkodningen som UTF-8. Det där är jobbigt att läsa.

Tack. Ändrat. Ser de svenska tecknen rätt ut även hos dig nu?
Jag föredrar teknisk feedback från nu i mail (tor@andet.se),
och beskriv då närmare hur det ser ut hos dig.
(Smådetaljer intressar mig inte, utan bara om de hindrar dig att fylla i.)
Tack.
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Meppe » 2012-09-29 16:07:04

Nu ser det mycket bättre ut. Ska fylla i när jag orkar, antagligen imorgon.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav TORatANDET » 2012-10-01 8:09:17

Delrapport: 17 svar kom under helgen. En bra start!
Stort tack till er som svarat hittills.
Om det kan bli totalt minst 50 svar så vore det helt lysande, för då blir det svårt att förneka att problemet finns. Det är en vecka kvar på undersökningen...

Så tipsa gärna andra, ifall ni tycker att autsider.se är en bra sak.
Det spelar ingen roll ifall de har AS eller ej, det verkar vara även många andra som har råkat illa ut. Och om någon här har kontakter bland rörelsehindrade, så är jag särskilt intresserad av att autsider sprids i de kretsarna nu!

Förslag på text för ev. tipsande:
"Finns det elever/studenter som fått betydande problem som följd av att eleverna/studenterna själva fått bilda grupperna (inkl. par) för grupparbeten/projekt i skola/studier?
OM DU själv har råkat ut för detta minst en gång i ditt liv, vore det värdefullt om du svarar på denna korta enkät. (Kolla på den.):
http://autsider.se
autsider.se
Sprid mycket gärna informationen vidare också (men bara innan 8/10 2012)"
TORatANDET

Inläggav KalleKus » 2012-10-01 9:23:31

Mycket bra att du uppmärksammar detta!! :-)049
Elever lär ju tjäna mer på att lära sig samarbeta med olika människor än de egna kompisarna enbart.... och så slipper någon alltid bli utanför!
KalleKus

Anslöt: 2012-05-12

Inläggav Miche » 2012-10-01 10:51:42

TORatANDET skrev:Ser de svenska tecknen rätt ut även hos dig nu?

Här ser det helt ok ut!

Jag har svarat på enkäten och tycker att du när den är klar kan presentera resultatet på sidan och sedan gärna (om du hinner med alla dina webbsidor) utveckla den här sidan. Namnet är genialiskt och förtjänar en framtid som annat än bara en enkätsida!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Meppe » 2012-10-01 11:15:24

Har svarat.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav kullan » 2012-10-01 12:20:50

Jag har svarat på enkäten.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KalleKus » 2012-10-01 12:26:02

Jag har inte svarat ännu....
Men ska!
Måste bara samla tillräckligt med energi först och få vara ifred.
KalleKus

Inläggav Miche » 2012-10-01 13:03:23

Den är definitivt inte svår att svara på om du absolut inte bestämmer dig för att ge ett exakt svar på första frågan (låt bli det...)
Miche

Inläggav KalleKus » 2012-10-01 13:09:54

Miche skrev:Den är definitivt inte svår att svara på om du absolut inte bestämmer dig för att ge ett exakt svar på första frågan (låt bli det...)

Oke ska svara snart då! :-)Happy
KalleKus

Inläggav TORatANDET » 2012-10-02 7:27:09

En hel del vill skriva mer förklaringar i fältet för "ev. fler konsekvenser" har jag sett. Jag höll medvetet det fältet kort så att det bara skall rymma att man räknar upp ev. glömda konsekvenser. Jag ber om ursäkt för detta. Jag SER behovet.
Men det kommer mer chanser. Just frågeformuläret på http://autsider.se är en liten kvalitativ förstudie för att kunna visa att problemet finns och lite av de utsattas perspektiv. Just det tyckte jag inte var rätt plats att hämta in förklaringar.

Om några dagar vill jag göra några intervjuer. Finns det några som svarar minst "2" på första frågan på autsider.se och kan intervjuas i Göteborg? (Teman redovisas enbart på gruppnivå, anonymt. Deltagande är såklart frivilligt.) Maila mig då: tor@andet.se.

Sen (om denna förstudie ger många svar) vill jag göra en större undersökning av problemet, där det ges stora möjligheter för dem som vill, att komma till tals. Men den kommer sannolikt inte ens att inledas 2012, utan senare. Ha tålamod.

Och de som vill prata mer (om just: att lärare låter eleverna själva bilda grupperna), kan göra det i den här tråden.

Tack för trevliga svar här från KalleKus och Miche.
Och tack till alla som har svarat hittills. Fler behövs (autsider.se)!
TORatANDET

Inläggav TORatANDET » 2012-10-03 23:13:57

26 svar nu, men inflödet har minskat.
Här följer ett citat från en lärare "Nicholas" på en svensk högskola, 2012.
Det kanske kan inspirera några missgynnade ytterligare att (bli tillräckligt arga för att) svara på enkäten. Är det "finurligt" eller fel?

"Det finurliga med att vi lärare oftast låter er bilda grupper
själva är nämligen att det sker ett naturligt urval...
Efter ett tag har en del individer straffat ut sig själva
och ingen vill längre jobba med dem. De stackarna brukar få
bilda sina egna grupper och lyckas av förståeliga skäl sällan så bra."
(källa: http://pastebin.com/Pr1U64dt)
TORatANDET

Inläggav Miche » 2012-10-04 0:57:30

Helt vansinnig "logik" eftersom vi med Asperger automatiskt får problem pga våra "bakvända" spegelneuroner...
Miche

Inläggav TORatANDET » 2012-10-06 8:10:38

Det här gäller åter dig som någon gång själv: "fått betydande problem som följd av att eleverna/studenterna själva fått bilda grupperna (inkl. par) för grupparbeten/projekt i skola/studier?" Det behövs minst en till intervju idag lördag eller under första halvan av imorgon söndag. Jag behöver mer kvalitativa data.

Din berättelse av händelser du råkat ut för, och din syn på fenomenet, kan göra nytta för att börja lyfta frågan. Men observera att det gäller _problem till följd att eleverna själva fått bilda grupper_.

Jag har en intervju bokad kl. 14 idag, men annars kan jag alla hela timmar. Intervjuerna tar max 30 minuter. Antingen per telefon eller på kontoret i Göteborg. Maila mig nu (tor@andet.se) eller ev. PM, om du kan försöka vara med på en intervju, så bokar vi tid.

Resultatet kommer bara redovisas som teman på gruppnivå, med korta citat som inte kan knytas till person. Jag ansvarar för att slutresultatet är anonymiserat. Intervjumaterial förstörs när artikeln är klar. Jag kan svara på mer frågor om du mailar mig (tor@andet.se) eller skickar mig PM. Deltagande i undersökningen är frivilligt.

Den första delen av undersökningen är den kvantitativa enkäten (http://autsider.se/) och den är uppe två dagar till. Den har fått relativt mycket svar, men ännu fler är såklart välkomna nu.
TORatANDET

Inläggav Kouzelny » 2012-10-06 13:05:18

Spännande. Jag skall titta.

Själv har jag inte haft problem eftersom jag glatt kastar mig in i allt även grupparbeten, och reflekterar inte över vad omgivningen tyckt eller tänkt.

Jag har stått på en annan sida, i en annan dimension...
Kouzelny

Anslöt: 2012-09-17

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 14:45:09

Lärarens formulering är synnerligen olycklig och denne har gjort antagandet att det är de personer "vilka som är aktiva och vilka man kan lita på. Lika tydligt brukar det framgå vilka man inte kan lita på; de som alltid råkar vara sjuka, missar bussen eller måste jobba när något ska diskuteras, skrivas eller presenteras...". Vad han totalt missat är att personer som presterar bra men kanske har sociala svårigheter åker dit på detta socialdarwinistiska system.

Fast vad han också missar är att om han har "otur" sådana personer hittar varann och springer cirklar runt resten av klassen samt får resten att framstå som byfånar :wink:

Läraren har alltså tänkt, men inte tänkt till och framförallt inte ordentligt. Blir nu nyfiken vad slags ämne och nivå det rör sig om. Samt vilken region det rör sig om. Min spontana gissning är att det är ett icke-deterministiskt ämne på en mindre högskola i en mindre central region.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-06 21:52:56

Kom igen nu gott folk, och ta del i det här!!

Har själv deltagit både i enkät och telefonintervju.

Med tanke på hur många som skrivit så pass mycket om hur man avskyr grupparbeten blir jag något förvånad över trådens klena intresse.
Det borde ju vara rusning till den här tråden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Titti » 2012-10-06 22:11:35

KrigarSjäl skrev:Kom igen nu gott folk, och ta del i det här!!

Har själv deltagit både i enkät och telefonintervju.

Med tanke på hur många som skrivit så pass mycket om hur man avskyr grupparbeten blir jag något förvånad över trådens klena intresse.
Det borde ju vara rusning till den här tråden.

Jag tittade på enkäten men tyckte inte jag tillhörde målgruppen. Visst var det problem i grundskolan men det är så länge sedan och jag minns inte att det egentligen var några större problem - jag delade raskt upp det hela och gjorde min bit så fick de andra göra som de ville. Sen gjorde jag det som ingen annan gjorde så det blev som jag ville ha det och så renskrev jag alltihop så det blev rätt. Tempot och kraven var så låga att det inte var några större problem och det var inte så ohyggligt mycket grupparbeten.

På gymnasiet förekom det men inte heller så ofta och de få gånger det gjorde det så bildade jag grupp med två hyggliga killar som var lite outsiders men trevliga och inte över sig snabbtänkta vad jag minns. Även här var det (nog) jag som gjorde det mesta och framförallt styrde upp det hela och de lät sig gärna styras.

På universitetet slutligen var det en del lite större arbeten men jag såg till att få en väldefinierad bit att göra själv och därtill korrektur och renskrivning, ofta även presentationen av det hela. Jag gjorde mitt på mitt håll och vad de andra gjorde, när och hur har jag uppriktigt sagt ingen aning om, vi hade mycket lite med varandra att göra och jag deltog aldrig i några gemensamma möten. Grupperna fördelades nog - minns inte klart - av undervisande lärare och jag anvisades en grupp.

Det var alltså egentligen näst intill omöjligt för mig att samarbeta i en grupp men jag försökte inte utan tog istället på mig rollen att leda och fördela arbetet och vad jag minns var det ingen som opponerade sig. Var det så är oddsen rätt höga att jag aldrig märkte det.

Därför besvarade jag inte enkäten...
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-07 15:26:15

Jag kan inte svara. Jag kan inte uppskatta antal av saker och ting. Sorry. Men negativa upplevelser finns, på mer än ett sätt. Därför har jag som universitetslärare aldrig låtit studenterna bilda egna grupper annat än som undantag när det har varit motiverat av logistiska skäl, och då bara just för den gruppen.

Jag började t.o.m. gråta en gång som vuxen student när jag kände mig som ett påhäng för att jag absolut måste tjata mig in i någon grupp (annars hade jag inte fått tillgång till de datorövningar som det gällde och som då var obligatoriska för kursen).
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav kattkvinna » 2012-10-07 15:34:53

Torbjörn behöver några intervjuer till! Det var intressant att delta. Gör det! Det känns meningsfullt. Lärarna måste sluta vara så naiva (eller cyniska).

TORatANDET skrev:"Det finurliga med att vi lärare oftast låter er bilda grupper
själva är nämligen att det sker ett naturligt urval...
Efter ett tag har en del individer straffat ut sig själva
och ingen vill längre jobba med dem. De stackarna brukar få
bilda sina egna grupper och lyckas av förståeliga skäl sällan så bra."
(källa: http://pastebin.com/Pr1U64dt)

Jag läser och ryser.
Har genomlevt det.
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav plåtmonster » 2012-10-07 15:54:44

+1 Gilla till den som kommer på det mest raffinerade sättet att sabba lärarens finurliga grupputfrysningsmetod! :evil:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rdos » 2012-10-07 16:18:37

Jag delar Tittis upplevelser. Med undantag för gymnastik, så hade jag egentligen aldrig några större problem med grupparbeten även om jag inte gillade grupparbeten. Ibland tog jag på mig en ledande roll och delade upp arbetet mellan oss (t.ex. mitt examensarbete på LTH), och ibland så "hängde" jag bara med och lät någon annan ta huvudansvaret. På samma sätt har det även fungerat i arbetslivet. Jag brukar alltid ta på mig ansvaret att dela upp arbetet så jag får en självständig del att jobba med som har minimum av kopplingar till andra, och se till att dessa kopplingar blir dokumenterade.

Jag tycker iofs att det är positivt ifall Torbjörn nu börjat komma in på forskningaspekten isf för att bara snacka en massa, men om man vill belysa den här problematiken så kan man inte ignorera lösningar och positiva erfarenheter!
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-07 16:23:33

plåtmonster skrev:+1 Gilla till den som kommer på det mest raffinerade sättet att sabba lärarens finurliga grupputfrysningsmetod! :evil:

Att informera verderbörande om hur det faktiskt känns, kanske - alltså att vara den som blir bortvald när det inte beror på att man inte försöker? Jag misstänker att det finns en och annan som helt enkelt är lyckligt ovetande om det. Vilket är ganska så rejält dumt, i och för sig. Men universitetslärare har oftast inte någon lärarutbildning i ryggen och sällan något vettigt forum för att bolla sin frustration heller. Det är urdumt att det är så, men det är så det ser ut. Det kan alltså vara välvilliga människor som uttrycker sig så här urpuckat, för att det inte slagit dem att det finns andra gruppdynamiska processer att ta med i beräkningen än de rent meritokratiska.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in