Temple Grandin - Kvinnan som förändrade vården

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Temple Grandin - Kvinnan som förändrade vården

Inläggav milve » 2012-09-28 8:22:56

Värt att lyssna på!




Admin
Förtydligade rubriken
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Temple Grandin - Kvinnan som förändrade vården

Inläggav Gersa » 2012-09-29 13:33:04

Tackar!

Sevärt enligt mig... Mycket av det hon säger tog dock ett dygn innan det sjönk på plats... Först tyckte jag det var, som vanligt, för mycket generaliserande. Men när jag hade fått smälta det med en natts sömn, så fattade jag mer och mer vad hon menar. Även om jag som vanligt inte håller med om allt så är det nog en av de mest specifika beskrivningarna som inte gjort mig mer arg än informerad... ;-)

Om ni har barn med AS missa inte frågestunden som finns som länk när videon är slut...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Temple Grandin - Kvinnan som förändrade vården

Inläggav Gersa » 2012-10-10 19:39:22

Kan tillägga att jag frågat vilka doseringar av antidepressivt hon talar om... Jag har fått svaret att det gäller 2,5-5 mg Prozac (Fluoxetin). Det är 1/4 eller 1/2 start dos...

Jag frågade om detta gäller generellt för samtliga antidepressiva mediciner och hon anser att det gör det, inte doseringen utan effekten menar jag då...

När jag fått antidepressivt är dessa doser inte något man ens har provat då det anses att de inte har någon effekt, utan upp i dos så fort som möjligt bara...
Det gör att jag blir som en Zombie, precis tvärt emot vad Temple Grandin varnar för... I hennes fall ger "normal" dos hyperaktivitet...

Så det är värt att tänka på att alla inte reagerar på mediciner som läkarna förväntar sig....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in