Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.
117 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
kullan skrev:Jag råkar ha en datanörd till pojkvän nu. Han får hjälpa mig när jag flyttat upp. Och han vart inte imponerad av MSE själv. Han har nu ett annat som han anser funkar bättre.
Jo.. Det lilla faktumet tror jag ingen har undgått
Bara för han är datornörd behöver hans kunskaper inte vara bäst i världen. Just sayin...
Jag är inte heller impad av MSE. Men det har plockat dom fåtal gånger jag råkat trilla in på fel sidor etc.
Det finns inget antivirus som är ultimat och jag har för mig att MSE sänkt sig själv på sistone, visst.
Men om ni kört samma setupfil och det är du som varit drabbad, well.. Antingen har något legat i bakgrunden och triggats igång nästa gång du körde en setup-fil för att få dig att tro att det var den filen det var fel på. Annars tycker man ju din PV:s antivirus varnat honom.
Du har klickat på nåt skit bara. Klandra inte microsoft för det. Vi som använder det med lite vetskap om vad man bör undvika klarar oss, faktiskt, galant!
Och nya virus kommer hela tiden, så okej att inte MSE fixat just det skitet du fick.
Senast redigerad av Hundralappen 2012-09-28 19:44:03, redigerad totalt 1 gång.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Själv kommer jag avinstallera skiten och installera nåt annat.
kullan skrev:Själv kommer jag avinstallera skiten och installera nåt annat.
Men gör det då!
Det är i slutändan användaren som i 99% av fallen orsakar såna här grejor. Skyll inte bort alla problem för att du råkat göra fel.
Geez...
- Hundralappen
kullan skrev:Öh i mina ögon är det inte samma sak så blanda inte ihop dom nu tack!
nallen har rätt, Microsoft står bakom alla produkter som heter något med Windows, Microsoft har inget vidare rykte när det gäller att skapa säkra produkter (lustigt nog så anser jag dock att Microsoft Security Essentials är ett ovanligt bra och dessutom helt gratis virusletarprogram, men operativsystemet Windows samt ett antal saker som skeppas tillsammans med Windows så som Internet Explorer är en fullständig katastrof liksom Windowsmobilerna).
Jag har valt Kaspersky (kostar en liten slant) men de är seriösa och kräver inte en massa resurser som Norton eller McAffee (som båda är ren dynga enligt min åsikt).
Jag har fått tips på antivirus som jag ska installera och jag ska få hjälp att installera det oxå.
kullan skrev:Jag har fått tips på antivirus som jag ska installera och jag ska få hjälp att installera det oxå.
Hmmm.. Låt mig se här... F-SECURE?!
- Hundralappen
Hundralappen skrev:kullan skrev:Jag har fått tips på antivirus som jag ska installera och jag ska få hjälp att installera det oxå.
Hmmm.. Låt mig se här... F-SECURE?!
Det finns nåt som heter spiver DR oxå. ( osäker på stavningen).
Lite googlande gav: http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._Web
Nä det är inte det. Jag ska fråga vad det heter och hur det stavas.
Om det är jobbigt att ta datorn till Linköping (30 min, östgötapendeln) hur jobbigt är det inte då att ta datorn till Dalarna?
Zirre skrev:Om det är jobbigt att ta datorn till Linköping (30 min, östgötapendeln) hur jobbigt är det inte då att ta datorn till Dalarna?
Då kör ju flytt firman den åt mig och det skulle dom gjort oavsett skick på den.
Zirre skrev:Skaffa en laptop istället
Nä jag skaffar mig ingen mer laptop. Jag gillar min stationära när den funkar. Sen har jag en minilaptop som jag använder nu. Hur tror du jag ska ha råd med en ny dator när jag ska flytta sen?
kullan skrev:Zirre skrev:Skaffa en laptop istället
Hur tror du jag ska ha råd med en ny dator när jag ska flytta sen?
Hur ska jag veta det?
Zirre skrev:kullan skrev:Zirre skrev:Skaffa en laptop istället
Hur tror du jag ska ha råd med en ny dator när jag ska flytta sen?
Hur ska jag veta det?
Jag har skrivit att jag ska flytta till våren i flera trådar.
säger inget om din ekonomi....kullan skrev:Zirre skrev:kullan skrev:Hur tror du jag ska ha råd med en ny dator när jag ska flytta sen?
Hur ska jag veta det?
Jag har skrivit att jag ska flytta till våren i flera trådar.
Vissa tycks ta för givet att man bara kan gå in på en affär och köpa allt man vill ha. Det har jag aldrig kunnat. En annan har fått spara som en knäppis för att ha råd med något dyrare.
Jag orkar inte förklara vad jag menar. Jag känner mig förståndshanddikappad. Jag är bara så jävla trött på allt skitsnack.
Jag orkar inte förklara vad jag menar. Jag känner mig förståndshanddikappad. Jag är bara så jävla trött på allt skitsnack.
Var bara tydlig och svara typ "har tyvärr inte råd". Varför göra en så stor sak av det?kullan skrev:Vissa tycks ta för givet att man bara kan gå in på en affär och köpa allt man vill ha. Det har jag aldrig kunnat. En annan har fått spara som en knäppis för att ha råd med något dyrare.
Zima33 skrev:Jagers skrev:Inget virusprogram/brandvägg gör som det ska, tyvärr.
Virusprogrammen gör nog som de ska. Men kanske inte antivirusprogrammen.
Förlåt, glömde bort att jag var på aspergerforumet
nallen skrev:Jagers skrev:Inget virusprogram/brandvägg gör som det ska, tyvärr.
Vad menar du att det ska göra då? Koka kaffe?
Hålla virus och sånt ute såklart , men det finns det inte några program som gör i dagsläget, inte ens pentagons/FBI's datorer är juh säkra, som du kanske läst om lite då och då i media.
Det är inte återförsäljaren som ger dig garanti utan HP eller Acer. Du ska kunna få hjälp från dom ställena i Sverige som återförsäljaren skickar datorn till. Återförsäljarna är bara mellanhänder. Vanligtvis gäller ju garantin över hela världen det vill säga att om du flyttar till ett annat land behöver du inte åka tillbaka till Mora för att få hjälp med din dator.
Tänk på att garantin kanske inte gäller då om nu detta program medföljde när du köpte.
Tiblan skrev:kullan skrev:Själv kommer jag avinstallera skiten och installera nåt annat.
Tänk på att garantin kanske inte gäller då om nu detta program medföljde när du köpte.
Jag tror faktiskt att kullan fick rekommendationen att installera MSE här på forumet...
@kullan, det är inte säkert att något annat virusprogram hade stoppat det du drabbats av, utvecklingen av angrepp går mycket fortare än utvecklingen av programmen som blockerar. Jag tycker att du beskyller MSE felaktigt innan du ens vet vad som egentligen har hänt.
Tiblan skrev:kullan skrev:Själv kommer jag avinstallera skiten och installera nåt annat.
Det följde inte med. Tillverkaren hade installerat Norton i burken. Jag tänker aldrig aktivera det.
Miche skrev:Jag tror faktiskt att kullan fick rekommendationen att installera MSE här på forumet...
Japp! Eftersom Miche verkade vara eld och lågor över dsetta så tänkte jag att detta måste vara något. Men det uppdaterar inte sig själv eller det gör ingen scanning eller utom när jag klickar igång det. I mina ögon är det skräp då. Dom andra programmen jag har haft har uppdaterat sig automatiskt. Jag har bara behövt acceptera installation av uppdaterngen eller välja att vänta. Och Avast tex. satte igång med scanning av datorn lite när som helst. Jag behövde inte göra någonting.
Miche skrev:@kullan, det är inte säkert att något annat virusprogram hade stoppat det du drabbats av, utvecklingen av angrepp går mycket fortare än utvecklingen av programmen som blockerar. Jag tycker att du beskyller MSE felaktigt innan du ens vet vad som egentligen har hänt.
Well man kan ju låta bli att ha antivirusskydd och bara njyttja brandväggarna. Det finns dom som gör så oxå. Men som sagt jag har fått tips på ett som jag ska installera senare. då får jag hjälp med installationen oxå.