Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2012-09-27 22:18:20

Kanske grafikkortet om det har blivit klent och inte orkar visa alla menyer och bilder?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2012-09-27 22:19:24

De ger dig all support du behöver till att återställa maskinen mha recovery CD eller annat; de har säkert även hembesök! Vad annars har de garantin till?

Om det inte blir bra kan du ju rensa den och sälja den under förutsättning att hårddisken är hel vill säga. Men om den skulle vara sönder så kan du ändå sälja den. Det finns alltid hemmamekare som köper den i befintligt skick och sätter in sina egna prylar!
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:25:46

Moggy skrev:Kanske grafikkortet om det har blivit klent och inte orkar visa alla menyer och bilder?

När pojkvännen såg mitt skrivbord via skype så tyckte han inte att grafikkortet var skadat. Utan det sitter i operativsystemet.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:28:38

barracuber skrev:De ger dig all support du behöver till att återställa maskinen mha recovery CD eller annat; de har säkert även hembesök! Vad annars har de garantin till?

Ja om man bor på samma ort som firman finns så mycket troligt. Men den närmaste firman finns i Linköping och jag bor i Norrköping. Jag ställer mig tveksamt till detta.

barracuber skrev:Om det inte blir bra kan du ju rensa den och sälja den under förutsättning att hårddisken är hel vill säga. Men om den skulle vara sönder så kan du ändå sälja den. Det finns alltid hemmamekare som köper den i befintligt skick och sätter in sina egna prylar!

Ja och jag står utan en dator. Eller utan en stationär dator. Ingen tröst för mig.
kullan

Inläggav Chansen » 2012-09-27 22:33:32

Med alla HP datorer jag köpt sedan 2009 så har man kunnat återställa datorn till sitt ordinarie skick när du köpte den på F10/F11 när du startar datorn, dvs allt skit du skaffat efter det försvinner. Ganska säker på att det finns tillgängligt på i princip alla HP datorer från 2012 och man behöver ingen skiva vad jag vet.
Chansen
Ny medlem

Anslöt: 2012-09-16

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:39:22

Chansen skrev:Med alla HP datorer jag köpt sedan 2009 så har man kunnat återställa datorn till sitt ordinarie skick när du köpte den på F10/F11 när du startar datorn, dvs allt skit du skaffat efter det försvinner. Ganska säker på att det finns tillgängligt på i princip alla HP datorer från 2012 och man behöver ingen skiva vad jag vet.

Fast då försvinner ju allt jag ev har i datorn förutom det som tillhör operativsystemet. Dessutom ska man ju veta hur man gör sen. Det gör inte jag. Sitter nu och pratar med pojkvännen och han avråder mig från detta.
kullan

Inläggav Iridia » 2012-09-27 22:39:46

Varför inte ringa supporten? Du borde ju ha garanti kvar. Eller är detta samma dator som du hade problem med innan och vägrade kontakta säljaren om av ren envishet?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Chansen » 2012-09-27 22:48:20

kullan skrev:
Chansen skrev:Med alla HP datorer jag köpt sedan 2009 så har man kunnat återställa datorn till sitt ordinarie skick när du köpte den på F10/F11 när du startar datorn, dvs allt skit du skaffat efter det försvinner. Ganska säker på att det finns tillgängligt på i princip alla HP datorer från 2012 och man behöver ingen skiva vad jag vet.

Fast då försvinner ju allt jag ev har i datorn förutom det som tillhör operativsystemet. Dessutom ska man ju veta hur man gör sen. Det gör inte jag. Sitter nu och pratar med pojkvännen och han avråder mig från detta.

Du sa tidigare att startmenyn är ren, jag antar att du menar att den är borta tillsammans med skrivbordet

Tryck ALT + CTRL + DELETE som bör starta upp aktivitetshanteraren (Task Manager), om det inte finns någon explorer.exe process förklara det ju varför du inte har någon meny eller skrivbord och det kan lösas lätt genom att starta en ny process via aktivitetshanteraren (Fil -> Ny Process (Kör...) -> Skriv explorer.

Detta skadar absolut inte din dator på något sätt förutom om det visar sig att någon har infekterat explorer filen, men det är tveksamt.

Sry om jag missuppfattade men känner mig hjärndöd just nu.
Chansen
Ny medlem

Anslöt: 2012-09-16

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:49:11

Iridia skrev:Varför inte ringa supporten? Du borde ju ha garanti kvar. Eller är detta samma dator som du hade problem med innan och vägrade kontakta säljaren om av ren envishet?

Detta är en dator jag handlade i Mora februari i år. Garantin gäller endast genom den återförsäljaren och därför måste jag via mail kontakta dom om detta först. Sedan måste jag kontakta firman i Linköping och dra samma vals för dom.

Sedan undrar jag varför det känns som att när det handlar om dessa saker så har jag hamnat på fel forum? Jag får en känsla av att de flesta tar för givet att man vet det handlar om. Som jag skrev så i vissa lägen vore det lika bra att ni skrev på grekiska för mig. Det mesta inom datorvärlden är just grekiska för mig.
kullan

Inläggav nallen » 2012-09-27 22:51:31

Viruset i fråga (som jag fortfarande inte minns vad det heter) gör burken allmänt oanvändbar, men förstör inte så mycket egentligen. Det finns instruktioner för hur man tar bort det, men det enklaste är väl nästan alltid att kopiera ut det man ska ha, scanna det på en annan burk och sen rensa och installera om patienten.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:52:03

Jag rör ingenting på datorn på egen hand. Den som ska röra datorn blir den på verkstan som får hand om burken. Själv petar jag inte ens på burken innan dom kollat den. Jag har som sagt en garanti och då får man ju inte göra så mycket.
kullan

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:53:52

nallen skrev:Viruset i fråga (som jag fortfarande inte minns vad det heter) gör burken allmänt oanvändbar, men förstör inte så mycket egentligen. Det finns instruktioner för hur man tar bort det, men det enklaste är väl nästan alltid att kopiera ut det man ska ha, scanna det på en annan burk och sen rensa och installera om patienten.

Ett fall för verkstan alltså. Det är dom som får göra detta. Då vet dom vad dom gjort. själv törs jag som sagt inte göra nåt.
kullan

Inläggav nallen » 2012-09-27 23:00:05

Jag vet inte hur HP brukar hantera det, men det är vanligen förekommande att företagen inte tar något ansvar för lagrade data. Det vanliga är nog att de bara kör en restore på operativsystemet och anser sig klara sen.
nallen

Inläggav nallen » 2012-09-27 23:05:31

Det var den jag tänkte och gissar på, ja.
nallen

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-09-27 23:47:46

Jag är inte särskilt datakunnig men för mig funkar MSE mycket bra. Kör visserligen en genomgång med Advanced SystemCare med ibland och sen jag bytte ut Avast mot MSE så har datorn funkat bättre och Advanced SystemCare har hittat mindre skräp med.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Xzirie » 2012-09-27 23:59:50

barracuber skrev:PÅ nyare datorer (typ 2009-) så började tillverkarna snåla in på skivorna och ville att kunden skulle bränna recoveryn själv på egen CD (filen som skulle brännas hade de lagt på D:). Snacka om att vältra över jobbet på kunden...Har du någonsin bränt en sådan recovery CD för den här datorn?

Hrrm med risk för att gå off-topic OCH låta som en idiot, exakt vad är det man ska bränna för att få denna recoveryskiva? Jag har en "bättre begagnad" pc som HAR en recoverypartition men jag vet inte vad jag ska göra med den då jag är efterbliven när det gäller datorer.

Vi snackar Vista här och datorn verkar vara från ca 2007. :-)005
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav Jagers » 2012-09-28 0:05:24

nallen skrev:
Jagers skrev:Men om man inte är datakunnig så räcker det tyvärr inte.

Varför inte? Det gör väl precis det det ska?

Inget virusprogram/brandvägg gör som det ska, tyvärr.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav barracuber » 2012-09-28 0:13:46

Xzirie skrev:
barracuber skrev:PÅ nyare datorer (typ 2009-) så började tillverkarna snåla in på skivorna och ville att kunden skulle bränna recoveryn själv på egen CD (filen som skulle brännas hade de lagt på D:). Snacka om att vältra över jobbet på kunden...Har du någonsin bränt en sådan recovery CD för den här datorn?

Hrrm med risk för att gå off-topic OCH låta som en idiot, exakt vad är det man ska bränna för att få denna recoveryskiva? Jag har en "bättre begagnad" pc som HAR en recoverypartition men jag vet inte vad jag ska göra med den då jag är efterbliven när det gäller datorer.

Vi snackar Vista här och datorn verkar vara från ca 2007. :-)005

Det allra bästa är att du frågar din tillverkare / leverantör.

Den typen av filer kallas för "imagefiler". Image syftar på att de ska brännas som "bilder" ned på CD/DVD-skivor (oftast CD-skivor i fallet WIndows). Imagefiler har ofta ändelsen *.iso men även *.img förekommer samt annat. Beroende på vad du har för ändelse får du fråga här eller googla.
barracuber

Inläggav Zima33 » 2012-09-28 0:14:54

Jagers skrev:Inget virusprogram/brandvägg gör som det ska, tyvärr.

Virusprogrammen gör nog som de ska. :wink: Men kanske inte antivirusprogrammen. :-)002
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Xzirie » 2012-09-28 0:25:17

barracuber skrev:Det allra bästa är att du frågar din tillverkare / leverantör.

Den typen av filer kallas för "imagefiler". Image syftar på att de ska brännas som "bilder" ned på CD/DVD-skivor (oftast CD-skivor i fallet WIndows). Imagefiler har ofta ändelsen *.iso men även *.img förekommer samt annat. Beroende på vad du har för ändelse får du fråga här eller googla.

Min "leverantör" är en polares odrägliga ex, och jag frågade honom när jag köpte burken för 500 spänn. Han hade ingen aning om vad jag pratade om.
Några imagefiler hittar jag inte på eländet.
Xzirie

Inläggav barracuber » 2012-09-28 0:31:09

Xzirie skrev:
barracuber skrev:Det allra bästa är att du frågar din tillverkare / leverantör.

Min "leverantör" är en polares odrägliga ex, och jag frågade honom när jag köpte burken för 500 spänn. Han hade ingen aning om vad jag pratade om.
Några imagefiler hittar jag inte på eländet.

Ofta ser imagefiler väldigt "konstiga" ut. Dvs inte alls en enkel *.iso fil utan en massa annat "bös" som man säger i GBG.

Om du tar en skärmdump på vad du har för fil/filer/kataloger? Eller skriver ner det. Även om det är "grekiska" så kan det vara en hjälp att googla fram en lösning.
barracuber

Inläggav nallen » 2012-09-28 0:33:49

Jagers skrev:Inget virusprogram/brandvägg gör som det ska, tyvärr.

Vad menar du att det ska göra då? Koka kaffe?
nallen

Inläggav Xzirie » 2012-09-28 1:00:27

barracuber skrev:Ofta ser imagefiler väldigt "konstiga" ut. Dvs inte alls en enkel *.iso fil utan en massa annat "bös" som man säger i GBG.

Om du tar en skärmdump på vad du har för fil/filer/kataloger? Eller skriver ner det. Även om det är "grekiska" så kan det vara en hjälp att googla fram en lösning.

Det verkar som att jag kan vara något på spåren tack vare mitt stackars gamla nörd-ex :D
Xzirie

Återgå till IT-forum

Logga in