Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kullan » 2012-09-27 19:28:50

Ja Macrosofts egna gratisprogram för att jag rätt på virus och annan skit är ju skit. Jag har The real thing men det hittar ingenting i min burk. Men trots det har jag troligen drabbats av ett allvarligt webbläsrarvirus. Det borde ju antivirusprogrammet ha varnat mig för men nä ingen varning. Så vad ni än gör installera inte Det programmet i eran burk. Välj avast eller AVG eller något annat. Men inte Microsofts egna. Rena skräpet. Jämförbart med MCAffee.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Parvlon » 2012-09-27 19:32:24

Tack för rådet men kan inte se tillräckliga skäl för att inte ha det med i mina burkar och när jag installerar om andras. Varför tror du att din dator är infekterad?
Senast redigerad av Parvlon 2012-09-27 19:36:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav nallen » 2012-09-27 19:36:00

M$ Security Essentials är det minst invasiva antivirus jag använt hittills. Tycks fungera bra men märks i princip inte alls.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav kullan » 2012-09-27 19:37:22

Parvlon skrev:Tack för rådet men kan inte se tillräckliga skäl för att inte ha det med i mina burkar och när jag installerar om andras. Varför tror du att din dator är infekterad?

Den har svartnat och alla filer, mappar och menyer ligger dolda någonstans i burken. Jag har nu bara en minilaptop som jag kan bruka.
kullan

Inläggav kullan » 2012-09-27 19:38:58

nallen skrev:M$ Security Essentials är det minst invasiva antivirus jag använt hittills. Tycks fungera bra men märks i princip inte alls.

Jag har för mig att uppdatering brukar ske automatiskt på dom flesta antivirusprogrammen men här måste man klicka på en knapp för att uppdatera och skanningen likaså.
kullan

Inläggav Moggy » 2012-09-27 19:48:07

Svartnat? Utanpå eller inuti?

Det är ovanligt med virus som gör sånt där nuförtiden och MS Security Essentials har gott rykte.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Jagers » 2012-09-27 19:51:25

MS Security Essentials är otroligt bra om man vet vad man gör.
Om man inte är så datakunnig så bör man använda ett tyngre virusprogram men det sölar ner datorn, väldigt mycket i många fall, medans MSSE knappt märks av.

MSSE är helt underbart, använder det själv och kommer aldrig byta. Men om man inte är datakunnig så räcker det tyvärr inte.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav kullan » 2012-09-27 19:54:58

Jagers skrev:MSSE är helt underbart, använder det själv och kommer aldrig byta. Men om man inte är datakunnig så räcker det tyvärr inte.

Ok. Min pojkvän är datanörd och han bytte ut detta program enbart efter en månad. Han tyckte det var rena skiten. Han har ett annat numera istället. Han vet rätt bra vad han ska undvika för sidor.
kullan

Inläggav nallen » 2012-09-27 20:02:42

Jagers skrev:Men om man inte är datakunnig så räcker det tyvärr inte.

Varför inte? Det gör väl precis det det ska?
nallen

Inläggav kullan » 2012-09-27 20:07:42

nallen skrev:
Jagers skrev:Men om man inte är datakunnig så räcker det tyvärr inte.

Varför inte? Det gör väl precis det det ska?

Det har det inte gjort hos mig i alla fall.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-09-27 21:03:00

Är hela din burk död alltså? Startar den inte?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2012-09-27 21:07:11

barracuber skrev:Är hela din burk död alltså? Startar den inte?

Jo jag kan starta upp den men mer är det inte. Det enda som funkar är skype. Explorer kommer jag åt via en länk jag fick via skype. Firefox är död och obrukbar.

Jag kommer inte åt filer, mappar eller programvara. allt ligger dolt i systemet som kraschat. Nerladdad programvara försvinner i det tomma intet.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-09-27 21:14:48

När du säger "kommer inte åt", menar du att det bara hänger? Du kan inte starta Utforskaren/Explorer till exempel? Vissa saker funkar men inte andra?

Har du köpt datorn med en Windowslicens? Har du någon windows-CD? Isf skulle du kunna återställa (men tappa de program och data du har om du inte har databackup nånstans).
barracuber

Inläggav kullan » 2012-09-27 21:20:10

barracuber skrev:När du säger "kommer inte åt", menar du att det bara hänger? Du kan inte starta Utforskaren/Explorer till exempel? Vissa saker funkar men inte andra?

Har du köpt datorn med en Windowslicens? Har du någon windows-CD? Isf skulle du kunna återställa (men tappa de program och data du har om du inte har databackup nånstans).

Datorn är en HP - dator. Det är alltså HP som programmerat allt i datorn. Det enda jag gjort är installerat firefox, Flasch player och detta usla antivirusprogram. annat har jag inte gjort.

Starmenyn är ren. Finns inte ett enda tecken.

Nä jag har ingen windowsskiva. Det har HP bara.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-09-27 21:26:31

kullan skrev:
barracuber skrev:När du säger "kommer inte åt", menar du att det bara hänger? Du kan inte starta Utforskaren/Explorer till exempel? Vissa saker funkar men inte andra?

Datorn är en HP - dator. Det är alltså HP som programmerat allt i datorn. Det enda jag gjort är installerat firefox, Flasch player och detta usla antivirusprogram. annat har jag inte gjort.

Starmenyn är ren. Finns inte ett enda tecken.

Då borde du ha en s.k. recovery CD från HP. För att återställa till som den var när du köpte den.

Hur gammal är datorn ungefär?

PÅ nyare datorer (typ 2009-) så började tillverkarna snåla in på skivorna och ville att kunden skulle bränna recoveryn själv på egen CD (filen som skulle brännas hade de lagt på D:). Snacka om att vältra över jobbet på kunden...Har du någonsin bränt en sådan recovery CD för den här datorn?
barracuber

Inläggav kullan » 2012-09-27 21:34:48

barracuber skrev:Då borde du ha en s.k. recovery CD från HP. För att återställa till som den var när du köpte den.

Nä det har jag inte.

Jag köpte den i början av februari 2012. Drygt ett halvår alltså.

Den enda skiva som finns är nåt antivirusskydd.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-09-27 21:37:45

kullan skrev:
barracuber skrev:Då borde du ha en s.k. recovery CD från HP. För att återställa till som den var när du köpte den.

Nä det har jag inte.

Det är en rätt ny dator då. Då ligger säkert recoveryn på D: och deras tanke är att kunden själv ska bränna ner den filen på en CD för att kunna återställa datorn i nödfall.

Ser du D: eller öht något annat än C: ?
barracuber

Inläggav Flia » 2012-09-27 21:43:00

barracuber skrev:
kullan skrev:

Nä det har jag inte.

Det är en rätt ny dator då. Då ligger säkert recoveryn på D: och deras tanke är att kunden själv ska bränna ner den filen på en CD för att kunna återställa datorn i nödfall.

Det brukar gå att hämta filen nånstans ifrån på HP's hemsida.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav kullan » 2012-09-27 21:44:31

barracuber skrev:
kullan skrev:

Nä det har jag inte.

Nä jag kommer inte åt det säger jag ju. Alla genvägar på skrivbordet är bortta och jag kan inte söka något program. Allt är dolt av systemet.
kullan

Inläggav kullan » 2012-09-27 21:46:41

Flia skrev:Det brukar gå att hämta filen nånstans ifrån på HP's hemsida.

Jag använder en dator med 2 usb - portar. Den ena är upptagen av en bluetooth för musen och den andra är upptagen av skypeheadsetet. Datorn har ingen port för CD - skivor.

Jag har en Asus Exe.
kullan

Inläggav Parvlon » 2012-09-27 21:53:48

Testa det här.

Denna var bättre med bilder.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:01:52

Det där har jag ingen nytta av. Jag vet inte hur jag installerar om operativsystemet och dessutom finns misstankar om hårddiskfel.
kullan

Inläggav kullan » 2012-09-27 22:07:37

Även om jag hade en recovery CD så vore jag tvungen att förstå hur man brukade denna. Jag har en garanti på datorn och den gäller till februari 2014. Innan dess får inte jag peta i burken. Ni kan lika gärna skriva på grekiska jag fattar lika mycket av det som det ni skriver till mig. Jag är analfabet på datorer.
kullan

Inläggav nallen » 2012-09-27 22:11:29

Du har med 99% säkerhet inget hårddiskfel, så sluta tjata om det iaf.
nallen

Återgå till IT-forum

Logga in