Anteckningshjälp.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-26 8:27:21

Jag har fruktansvärt svårt för att koncentrera mig på bland annat mina föreläsningar/lektioner. Eftersom jag ännu inte har någon officiell diagnos av något slag så finns det i princip ingen officiell hjälp för mig att få. De på mitt universitet har dock förstått att jag har problem och erbjudit mig "inofficiell" anteckningshjälp så att jag istället för att både försöka lyssna samt anteckna kan försöka att endast koncentrera mig på vad som sägs. Någon annan som fått anteckningshjälp? Tycker ni att det har hjälpt i så fall?
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Sv: Anteckningshjälp.

Inläggav barracuber » 2012-09-26 9:06:50

Får ni inte powerpoints och andra docs till föreläsningarna? Allra helst före så man kan läsa igenom innan föreläsningen. Fast tyvärr är många skolor dåliga på att sköta sånt. Dessutom hjälper det ju inte dig om det blir diskussioner under själva föreläsningen. Fast lite hjälp är det ju.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-26 15:09:00

Vi har fått powerpoints av en föreläsare. Men det spelar inte så jättestor roll eftersom samtliga föreläsare jag har skriver nya saker på tavlan också. Ska ha kemiföreläsning nu. Ska prova att inte anteckna och se om det hjälper.
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Xzirie » 2012-09-26 15:48:41

Jag har haft anteckningshjälp och det hjälpte jättemycket! Inte för att jag klarade mig ändå då men hade jag fått det första gången jag gick i skolan hade det nog gjort stor skillnad.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Anteckningshjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-26 15:50:38

Jag vet inte om jag har sagt det förut men det funkar inte att spela in ljudet? Kanske för mycket visuellt?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-26 16:03:36

Bjäbbmonstret skrev:Jag vet inte om jag har sagt det förut men det funkar inte att spela in ljudet? Kanske för mycket visuellt?

Får inte spela in. Kan hända att jag skulle få det om jag hade diagnos men det har jag ju inte än. Sitter på föreläsningen nu och har tappat koncentrationen totalt. Funkade bättre än om jag hade antecknat men det är ju fortfarande väldigt svårt. Det kanske blir för mycket visuellt. Eller för mycket intryck överhuvudtaget. Hur vet man?
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-26 16:06:56

Xzirie skrev:Jag har haft anteckningshjälp och det hjälpte jättemycket! Inte för att jag klarade mig ändå då men hade jag fått det första gången jag gick i skolan hade det nog gjort stor skillnad.

Jag tror jag ska tacka ja till erbjudandet om anteckningshjälp. Då får jag ju alla fall anteckningar på det jag just nu tycker är ganska omöjligt att koncentrera mig på.
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-26 17:46:38

Neutrino skrev:Får inte spela in. Kan hända att jag skulle få det om jag hade diagnos men det har jag ju inte än.

Hur skulle de kunna hindra dig från det? Tänkte de visitera dig eller? :roll:

Och har de verkligen sagt ifrån och vad har de i så fall för argument?
Bjäbbmonstret

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-26 20:31:37

Bjäbbmonstret skrev:Hur skulle de kunna hindra dig från det? Tänkte de visitera dig eller? :roll:

Ok, fel av mig. Jag skulle ha sagt "jag tror inte jag får spela in". Skulle inte kunna tänka mig att jag får det. Men jag kan ju ha fel.
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav barracuber » 2012-09-26 22:03:02

Neutrino skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Hur skulle de kunna hindra dig från det? Tänkte de visitera dig eller? :roll:

Ok, fel av mig. Jag skulle ha sagt "jag tror inte jag får spela in". Skulle inte kunna tänka mig att jag får det. Men jag kan ju ha fel.

Om de uttryckligen hade sagt att det är förbjudet är det en annan sak, annars är det bara att tuta och köra. De kan inte komma i efterhand om de inte sagt något. Nämn det inte ens utan bara starta inspelningen och lägg mobilen på bänken framför dig. Ingen höjer ett ögonbryn, idag har ju alla smartphones.
barracuber

Anteckningshjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-27 9:07:51

barracuber skrev:
Neutrino skrev:

Jag har sett att folk har spelat in föreläsningar när jag gick högskola. Första gången jag såg det var redan för 20 år sen när man använde bandspelare och någon sa att han hade lite svårt att hänga med.
Bjäbbmonstret

Anteckningshjälp.

Inläggav Xzirie » 2012-09-27 21:03:55

Jag förstår inte hur en ljudinspelning skulle hjälpa en att minnas uträkningarna på tavlan.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Anteckningshjälp.

Inläggav barracuber » 2012-09-27 21:44:19

Xzirie skrev:Jag förstår inte hur en ljudinspelning skulle hjälpa en att minnas uträkningarna på tavlan.

Man har även rätt att ta bilder med kamera både under föreläsningen och på tavlan efter föreläsningen. För att pussla ihop det verbala med det visuella.

Man har f.ö. rätt att FILMA föreläsningar om man har turen att äga en tillräckligt bra kamera.

Uträkningarna är väl ofta exempel på tillämpningar av de viktiga grundläggande principerna. Principerna borde framgå av powerpointen kan jag tycka.

Fast jag fattar ju att det i praktiken finns många varianter på sånt här.
barracuber

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-27 21:59:11

Nu återgår jag lite till just anteckningshjälp här igen. Jag har inte helt bestämt mig för att tacka ja till det än. De frågor som uppstår när jag försöker bestämma mig är:

1. Hur vet jag om jag verkligen har koncentrationssvårigheter eller om jag bara är lat? Nu tror jag inte att jag är lat men jag vill inte ha hjälp om jag bara är det. Det vore fel att utnyttja systemet.

2. Behöver jag känna mig dum/besviken på mig själv för att jag behöver hjälp med studierna?
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Miche » 2012-09-28 0:58:43

Det är din lagstadgade rättighet för att du ska kunna tillgodogöra dig studierna, och funkar det inte så måste skolan gå vidare för att hjälpa dig och dj är knappast varken lat eller dum, du ska inte heller känna dig besviken.

NPF-diagnoser kan ställa till med en del problem, men de kan även ge dig styrkor som andra saknar eller som de kanske rent utav önskade att de hade.

Om jag hade valt högskolestudier tror jag att jag hade haft samma problem...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Anteckningshjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-28 3:27:03

Neutrino skrev:
1. Hur vet jag om jag verkligen har koncentrationssvårigheter eller om jag bara är lat? Nu tror jag inte att jag är lat men jag vill inte ha hjälp om jag bara är det. Det vore fel att utnyttja systemet.

Om du inte kan hänga med i undervisningen samtidigt som du antecknar så är du sannolikt inte lat. En lat människa hade inte brytt sig om att försöka anteckna och du låter ju motiverad när du berättar om studierna.

Neutrino skrev:2. Behöver jag känna mig dum/besviken på mig själv för att jag behöver hjälp med studierna?

Om du känner dig besviken för att det är tungt och att du känner att du behöver hjälp så var det. Men ta inte ut det på dig själv. Det är inte ditt fel. Det bästa du kan göra är att försöka lära känna dina egna förmågor och begränsningar bättre så att du vet vad som fungerar och inte. Anteckningshjälpen är en del av en undersökning för att ta reda på detta och därför kan den vara till nytta antingen du har någon glädje av den eller inte.
Bjäbbmonstret

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-28 7:17:06

Miche skrev:Det är din lagstadgade rättighet för att du ska kunna tillgodogöra dig studierna, och funkar det inte så måste skolan gå vidare för att hjälpa dig och dj är knappast varken lat eller dum, du ska inte heller känna dig besviken.

NPF-diagnoser kan ställa till med en del problem, men de kan även ge dig styrkor som andra saknar eller som de kanske rent utav önskade att de hade.

Om jag hade valt högskolestudier tror jag att jag hade haft samma problem...

Jag tror det är just för att jag inte har någon diagnos som jag tycker att detta är ett sådant dilemma. Jag tänker ungefär att OM det senare visar sig att jag inte har något NPF och jag fått anteckningshjälp så kommer jag känna mig som en lögnare. Fast i och för sig kan man även få anteckningshjälp om man har något slags psykiskt problem vilket jag är i princip säker på att jag har. (Sorry jag tänker "högt" här.)

Bjäbbmonstret skrev:Om du inte kan hänga med i undervisningen samtidigt som du antecknar så är du sannolikt inte lat. En lat människa hade inte brytt sig om att försöka anteckna och du låter ju motiverad när du berättar om studierna.

Ja, jag tror som sagt inte att jag är lat. Jag var jättemotiverad att börja studera men sen blev det precis som gymnasiet (med koncentrationssvårigheterna osv) och då blev det genast svårare.

Bjäbbmonstret skrev:Om du känner dig besviken för att det är tungt och att du känner att du behöver hjälp så var det. Men ta inte ut det på dig själv. Det är inte ditt fel. Det bästa du kan göra är att försöka lära känna dina egna förmågor och begränsningar bättre så att du vet vad som fungerar och inte. Anteckningshjälpen är en del av en undersökning för att ta reda på detta och därför kan den vara till nytta antingen du har någon glädje av den eller inte.

Sant. Jag borde väl kunna sluta med anteckningshjälpen när jag vill? Om jag inte känner att den hjälper till exempel.
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Miche » 2012-09-28 10:45:51

Neutrino skrev:Jag tänker ungefär att OM det senare visar sig att jag inte har något NPF och jag fått anteckningshjälp så kommer jag känna mig som en lögnare.

I skollagen står det klart och tydligt att (citerar fritt ur minnet) "Alla elever har rätt till stöd för att kunna tillgodogöra sig undervisningen", det finns INGA undantag om man inte har diagnos (dvs alla skolor som inte erbjuder stöd till barn med hänvisning till att de saknar diagnos bryter mot lagen).
Miche

Anteckningshjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-28 11:01:40

Neutrino skrev:Sant. Jag borde väl kunna sluta med anteckningshjälpen när jag vill? Om jag inte känner att den hjälper till exempel.

Ja då får du väl säga det. Kan också vara värt att försöka notera i vilka situationer du har svårt att koncentrera dig.

Om det är klassrumssituationen som ställer till det så kanske det kunde vara värt att undersöka om du kan gå vissa delar av din utbildning på distans eller välja utbildningar med mindre bunden undervisning.
Eller kanske behöver du rensa hjärnan på något bättre sätt i pauserna?

Om du också har svårt att koncentrera dig på att läsa hjälps du ju inte riktigt av detta.
Bjäbbmonstret

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-28 11:48:23

Alltså, jag har egentligen alltid svårt att koncentrera mig på saker jag borde koncentrera mig på. Jag fastnar alltid i mitt huvud. De enda gångerna jag kan fokusera ordentligt (och då i flera flera timmar) är när jag sitter själv på mitt rum och läser om mina intressen.
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Miche » 2012-09-28 14:35:54

Det låter verkligen som om du behöver den diagnosen så du kan få relevant hjälp, jag tänker då på i första hand en lämplig medicinering som kan hjälpa dig att fungera bra, men det kan vara annat med.
Miche

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-28 14:53:02

Miche skrev:Det låter verkligen som om du behöver den diagnosen så du kan få relevant hjälp, jag tänker då på i första hand en lämplig medicinering som kan hjälpa dig att fungera bra, men det kan vara annat med.

Ja. Alltså, jag vet ju inte riktigt vad det är som orsakar mina koncentrationssvårigheter. Det kan vara ADHD eller något men det skulle också kunna vara ångest osv. Jag vet inte. Hursomhelst så pratade jag med en på universitetet som jobbar med att studenter som behöver särskilt stöd osv. Hon tyckte definitivt att jag behövde anteckningshjälp och även en mentor osv. Hon bokade mig en tid hos studenthälsan så de kan skriva intyg (och även hjälpa mig till rätt ställe så jag kan få hjälp i form av samtalskontakt/psykolog/mediciner osv) vilket tydligen räcker för att man ska ha rätt till särskilt stöd. Ska dit 10 oktober. Jag hoppas det resulterar i något bra.

EDIT: Hon på universitetet sa även att de ska försöka fixa ett "inofficiellt" anteckningsstöd åt mig tills dess att jag fått ett intyg och då kan få ett officiellt sådant samt en mentor (vars uppgift är att hjälpa till att strukturera upp mina studier och hjälpa mig med studieteknik).
Neutrino

Anteckningshjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-28 18:28:00

Neutrino skrev:Alltså, jag har egentligen alltid svårt att koncentrera mig på saker jag borde koncentrera mig på. Jag fastnar alltid i mitt huvud. De enda gångerna jag kan fokusera ordentligt (och då i flera flera timmar) är när jag sitter själv på mitt rum och läser om mina intressen.

Har du då valt rätt utbildning? Nu vet jag ju inte vilka dina intressen är men det är inte så att det skulle funka bättre om du valde ett område som du var mer intresserad av?
Bjäbbmonstret

Anteckningshjälp.

Inläggav Neutrino » 2012-09-28 18:33:31

Bjäbbmonstret skrev:Har du då valt rätt utbildning? Nu vet jag ju inte vilka dina intressen är men det är inte så att det skulle funka bättre om du valde ett område som du var mer intresserad av?

Jag tror jag valt rätt, ja. Vetenskap är mitt stora intresse. Tror det skulle funka ännu sämre om jag hade valt något som inte hade med vetenskap att göra.

EDIT: Inom vetenskap är jag mest intresserad av astronomi samt medicin & neurovetenskap. Jag studerar just nu Tekniskt-Naturvetenskapligt basår för att få Fysik B så jag kan söka in på Biomedicin.
Neutrino

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in