Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Jag lyssnar på talbok, Sjöwall & Wahlöö - Den skrattande polisen. Inläsaren nämner en persons titel, det låter som fiskhalsmiljärpar. Jag har lyssnat om och om igen. Undrar vad titeln egentligen var.
Någon dokusåpa som jag kollade på en reklampaus:
"...dags att knyta hymnens band".
... och hade inte ordet funnits på engelska hade de väl inte vetat vad en hymn var heller.
Å andra sidan, hur många vet vems band det är man knyter? Att det till exempel inte är brudens mödomshinna man antas slå knut på på något uråldrigt vis?
Å andra sidan, hur många vet vems band det är man knyter? Att det till exempel inte är brudens mödomshinna man antas slå knut på på något uråldrigt vis?
Jag har undrat faktiskt. (Slog just upp det själv.)
Och i de där språkföredragen på UR Samtiden så meddelades f ö att det inte bör heta mödomshinna längre eftersom det inte är en hinna utan en krans av muskler (eller hur det nu var). Tyvärr minns jag inte det nya ordet som de föreslog istället.
Och i de där språkföredragen på UR Samtiden så meddelades f ö att det inte bör heta mödomshinna längre eftersom det inte är en hinna utan en krans av muskler (eller hur det nu var). Tyvärr minns jag inte det nya ordet som de föreslog istället.
Aj då. Det andra var ingen beteckning, bara svar på
.Iridia skrev: det inte är en hinna utan en krans av muskler (eller hur det nu var)
Dagobert skrev:Jag lyssnar på talbok, Sjöwall & Wahlöö - Den skrattande polisen. Inläsaren nämner en persons titel, det låter som fiskhalsmiljärpar. Jag har lyssnat om och om igen. Undrar vad titeln egentligen var.
Jag tror jag vet, fiskhandelsmedhjälpare!
Annars gör Torsten Wahlund en mycket bra inläsning av romanserien.
Aha. Fast vanligare skulle väl ett fiskhandelsbiträde ha varit?
Ja, men den här figuren hjälpte nog mest till bakom kulisserna. Biträden står i butiken i mitt språkbruk.
Dagobert skrev:Dagobert skrev:Jag lyssnar på talbok, Sjöwall & Wahlöö - Den skrattande polisen. Inläsaren nämner en persons titel, det låter som fiskhalsmiljärpar. Jag har lyssnat om och om igen. Undrar vad titeln egentligen var.
Jag tror jag vet, fiskhandelsmedhjälpare!
Annars gör Torsten Wahlund en mycket bra inläsning av romanserien.
Ja, Torsten är alltid bra. Jag gillar förresten också Sjöwall-Wahlöö. Sitter alltid och fnissar när jag lyssnar på dem.
Såg annons på bussen; en reklamaffisch för något nytt gym:
TRÄNA DYGNET RUNT! stod det.
Det låter inte så nyttigt...
TRÄNA DYGNET RUNT! stod det.
Det låter inte så nyttigt...
Är det när man binder en sångbok?Iridia skrev:Någon dokusåpa som jag kollade på en reklampaus:
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:Är det när man binder en sångbok?
Det låter kinky.
*försöker vara ungdomlig i min språkförståelse*
Senast redigerad av Zombie 2012-09-26 15:21:47, redigerad totalt 1 gång.
Mellanvärld skrev:Är det när man binder en sångbok?Iridia skrev:Någon dokusåpa som jag kollade på en reklampaus:
Ur DN:
Jaha, oändligt betyder alltså lite mera än 50 miljoner?
Det är känt sedan tidigare att den indisk-australiska plattan är på väg att brytas upp som en effekt av den rör sig åt två håll samtidigt. Detta är dock en oändligt lång process som började för 50 miljoner år sedan och kommer att fortsätta i ytterligare miljontals år.
Ja, det förstår du väl
OT, men appropå det, var det inte någon som publicerade en artikel om hur stora tal man någonsin kunde tänkas behöva i praktiska beräkningar? Jag borde ha en länk nånstans, men jag har inte en chans att hitta den
OT, men appropå det, var det inte någon som publicerade en artikel om hur stora tal man någonsin kunde tänkas behöva i praktiska beräkningar? Jag borde ha en länk nånstans, men jag har inte en chans att hitta den
Sv: Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Kvasir skrev:Ur DN:Det är känt sedan tidigare att den indisk-australiska plattan är på väg att brytas upp som en effekt av den rör sig åt två håll samtidigt. Detta är dock en oändligt lång process som började för 50 miljoner år sedan och kommer att fortsätta i ytterligare miljontals år.
Dom menar nog att processen inte har nåt slut, nån tidpunkt när allt relaterat till den har hänt färdigt. Utan effekterna fortsätter hända så länge jorden finns kvar.
Moggy skrev:Kvasir skrev:Ur DN:Det är känt sedan tidigare att den indisk-australiska plattan är på väg att brytas upp som en effekt av den rör sig åt två håll samtidigt. Detta är dock en oändligt lång process som började för 50 miljoner år sedan och kommer att fortsätta i ytterligare miljontals år.
Dom menar nog att processen inte har nåt slut, nån tidpunkt när allt relaterat till den har hänt färdigt. Utan effekterna fortsätter hända så länge jorden finns kvar.
Jovisst, men därför blir det ju helt konstigt att plötsligt sätta in siffror på det sätt de gör.
Klart att femtio miljoner år är oändligt i mediaperspektiv.