Hur tacklar ni sömnproblem?
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Bror Duktig skrev:Jag brukar kunna somna till radio, men hittar ingen lösning.
Har du provat att Googla?
Bror Duktig skrev:Kan man ställa in dem så de stänger sig efter några timmar?
Prova!
Kan inte påstå att jag har några större sömnproblem och tar inte sömntabletter. Det brukar ta tid för mig att somna därför att jag tänker och fantiserar för mycket, men jag sover fint
Jag tycker det hjälper mej att ta en skogspromenad eller annan fysisk aktivitet, gärna flera timmar inna man skall sova.
Varva ned är viktigt slappna av, kanske meditation skulle hjälpa där (funkar bra för mej).
Sedan är det ju viktigt att just detta att sova skall INTE bli ångestladdat (ex usch nu kommer jag att ligga här och snurra igen).
Ge sovrummet/sängen en possitiv anda, gärna svalt, mysigt, bra kvalitet på säng. Omvandla sängen till något att "längta efter".
Detta är tipps som funkar för mej (har haft stora sömnproblem),
Hoppas att detta hjälper även dej.
Varva ned är viktigt slappna av, kanske meditation skulle hjälpa där (funkar bra för mej).
Sedan är det ju viktigt att just detta att sova skall INTE bli ångestladdat (ex usch nu kommer jag att ligga här och snurra igen).
Ge sovrummet/sängen en possitiv anda, gärna svalt, mysigt, bra kvalitet på säng. Omvandla sängen till något att "längta efter".
Detta är tipps som funkar för mej (har haft stora sömnproblem),
Hoppas att detta hjälper även dej.
Jag har alltid haft problem att somna i vissa perioder...då fick jag testa ett "kedjetäcke" å jag va väldigt skeptisk i början å tänkte "hjälp så där tungt täcke kan jag inte sova med".
Finns i olika tyngder nämligen...men efter några nätter kände jag ingen skillnad på det å ett vanligt täcke, MEN jag sover mycket bättre nu..
Så testa kedjetäcke, har hört många som det hjälper för.
Finns i olika tyngder nämligen...men efter några nätter kände jag ingen skillnad på det å ett vanligt täcke, MEN jag sover mycket bättre nu..
Så testa kedjetäcke, har hört många som det hjälper för.
- pellejamas
- Anslöt: 2012-07-08
Jag somnar inte lättare med kedjetäcket men jag sover djupare och blir mer utvilad.
Ut och vandra och ta med allt som behövs för att kunna sova, när du inte orkar gå längre så stupar du ju och då kan det vara trevligt med täcke o kudde
Charlie72 skrev:Ut och vandra och ta med allt som behövs för att kunna sova, när du inte orkar gå längre så stupar du ju och då kan det vara trevligt med täcke o kudde
Haha ja det va också en variant det
- pellejamas
- Anslöt: 2012-07-08
pellejamas skrev:Haha ja det va också en variant det
Har fungerat för mig
Tekniker: Reparerade citatet.
Tar sömnpiller, det enda som funkar för mig..
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Jag försöker göra bra saker under dagen,
och tröttar ut mig mentalt med dessa.
Sol och motion på dagen hjälper ofta också.
För just mig kan det även vara bra med en koffeintablett en dryg timme innan jag vill sova, om jag tror att hjärnan behöver lugnas.
(Mer kaffe, eller kaffe tidigare på kvällen ger mig motsatt effekt, sömnlöshet, så det är svårdoserat, och individuella skillnader finns.)
och tröttar ut mig mentalt med dessa.
Sol och motion på dagen hjälper ofta också.
För just mig kan det även vara bra med en koffeintablett en dryg timme innan jag vill sova, om jag tror att hjärnan behöver lugnas.
(Mer kaffe, eller kaffe tidigare på kvällen ger mig motsatt effekt, sömnlöshet, så det är svårdoserat, och individuella skillnader finns.)
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Sömnhygien, upp före 10 i säng tidigast k 14. Promenera och ät på morgonen. Småsov inte under dagen. Rör på dig ordentligt annars vet kroppen inte att det varit dag.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Att leva som Aspergare