Gruppbildningshelvete vid studier
48 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
När lärare låter eleverna själva bilda grupper för (längre) grupparbeten/projekt har jag själv upplevt att de med lägst status (med sämst kontakter, mest udda ...) kan få problem med att komma med i en grupp.
EFTERLYSNING/FRÅGOR:
Finns det några här som har egna konkreta negativa erfarenheter av gruppbildning när läraren låter eleverna bilda grupper själva? Och skulle du kunna berätta om det direkt för mig?
(Ni behöver inte berätta detaljer här, utan kan ta det direkt med mig sen.) Jag lämnar inte ut någon. I första hand erfarenheter från universitet/högskola, men även från andra skolformer!
Jag tror nämligen att det är fler än jag haft (och kommer att få) detta problem, samt att det är ett dolt problem på grund av att de utsatta inte har orkar/vågat/velat berätta (eftersom de felaktigt har givits skulden istället för läraren).
Jag behöver få respons innan tisdag lunch från åtminstone ca 10 personer (med egen erfarenhet) som åtminstone kan ställa upp och fylla i ett tvåsidigt frågeformulär, om jag skall kunna välja att börja undersöka och lyfta frågan. Hjälp önskas alltså! Ge respons här eller till mig via e-post, tack.
Ni får alltså jättegärna svara mig via e-post, om ni vill. Min adress är: tor@andet.se
EFTERLYSNING/FRÅGOR:
Finns det några här som har egna konkreta negativa erfarenheter av gruppbildning när läraren låter eleverna bilda grupper själva? Och skulle du kunna berätta om det direkt för mig?
(Ni behöver inte berätta detaljer här, utan kan ta det direkt med mig sen.) Jag lämnar inte ut någon. I första hand erfarenheter från universitet/högskola, men även från andra skolformer!
Jag tror nämligen att det är fler än jag haft (och kommer att få) detta problem, samt att det är ett dolt problem på grund av att de utsatta inte har orkar/vågat/velat berätta (eftersom de felaktigt har givits skulden istället för läraren).
Jag behöver få respons innan tisdag lunch från åtminstone ca 10 personer (med egen erfarenhet) som åtminstone kan ställa upp och fylla i ett tvåsidigt frågeformulär, om jag skall kunna välja att börja undersöka och lyfta frågan. Hjälp önskas alltså! Ge respons här eller till mig via e-post, tack.
Ni får alltså jättegärna svara mig via e-post, om ni vill. Min adress är: tor@andet.se
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
TORatANDET skrev:egna konkreta negativa erfarenheter av gruppbildning
Får jag ställa en diskret fråga. Får jag berätta om en positiv pedagogiskgruppdelning?? MVH
milve skrev:TORatANDET skrev:egna konkreta negativa erfarenheter av gruppbildning
Får jag ställa en diskret fråga. Får jag berätta om en positiv pedagogisk gruppdelning?? MVH
Tack för att du frågar, Milve. Nej, helst inte i denna tråd, för jag föredrar att den inte drar iväg åt andra håll än min förfrågan. Men du kan ju alltid starta ny tråd om du önskar.
Personer som kan berätta för mig om just "egna konkreta negativa erfarenheter av gruppbildning i skola/studier" behövs alltså.
- TORatANDET
Ja för mig slutade oftast att jag fick ha grupparbete med mig själv. Jag kom alltså efter i planeringen och det blev inte färdigt heller. Det blev något halvfärdigt som jag sedan fick presentera via en redovisning inför klassen. Lärarna hjälpte mig inte så mycket heller utan dom accepterade på något sätt att det fanns en i klassen son inte fick ett ordentligt jobb gjort. Detta är nu under grundskolan och gymnasiet.
Jag minns inte tillräckligt mycket för att fylla i något 2-sidigt formulär.
Men jag minns från en universitetskurs att läraren placerade in mig i en grupp med två killar. De var mycket olika mig och jag kände mig totalt underlägsen. Sedan gav läraren mig i uppdrag att ringa till en av killarna och fråga/meddela något. Jag gjorde det motvilligt. En annan kille svarade och ropade på honom. Men då ville han inte komma till telefonen och jag hörde diskussionen. Jag kände mig så förödmjukad, som om jag var någon stalkande kvinna el efterhängset ex. Tydligen hade han klassificerat mig som "totalt värdelös och ingen man behöver visa vanlig artighet emot".
Senare hoppade jag av från kursen.
Men jag minns från en universitetskurs att läraren placerade in mig i en grupp med två killar. De var mycket olika mig och jag kände mig totalt underlägsen. Sedan gav läraren mig i uppdrag att ringa till en av killarna och fråga/meddela något. Jag gjorde det motvilligt. En annan kille svarade och ropade på honom. Men då ville han inte komma till telefonen och jag hörde diskussionen. Jag kände mig så förödmjukad, som om jag var någon stalkande kvinna el efterhängset ex. Tydligen hade han klassificerat mig som "totalt värdelös och ingen man behöver visa vanlig artighet emot".
Senare hoppade jag av från kursen.
För min del (högstadiet, gymnasiet) brukade läraren be oss bilda grupper och sedan fråga någon grupp om de kunde ta med mig innan jag ens hade en chans att hinna fram till någon själv. I gymnasiet blev det vanligare att grupperna delades in slumpmässigt.
Jag hade tänkt att dela med mig av de positiva med men det är alltså inget du är intresserad utav?TORatANDET skrev:Personer som kan berätta för mig om just "egna konkreta negativa erfarenheter av gruppbildning i skola/studier" behövs alltså.
Parvlon skrev:Jag hade tänkt att dela med mig av de positiva med men det är alltså inget du är intresserad utav?
Tack för dina responser. Nej, om jag gör just detta arbete nu, så är ämnet just negativa erfarenheter av att lärare låter elever/studenter själva bilda grupperna.
- TORatANDET
Tycker det ter sig väldigt logiskt att ditt antagande stämmer. Varför skulle de teoretiska lektionerna vara annorlunda än t.ex idrotten där det väl i dagens läge är allmänt känt att vissa alltid blir valda sist och under högljudda stön och suckar?
tahlia skrev:Tycker det ter sig väldigt logiskt att ditt antagande stämmer. Varför skulle de teoretiska lektionerna vara annorlunda än t.ex idrotten där det väl i dagens läge är allmänt känt att vissa alltid blir valda sist och under högljudda stön och suckar?
Tack för ett mycket bra argument för att det kan finnas ett dolt problem (som påverkar en del starkt negativt). Utmaningen är att det bara kan belysas ifall de missgynnade kan stå för att de blir/blivit missgynnade.
Responsen här och i mail leder mig till lite ändringar:
- Klargörande: Det spelar ingen roll alls om de/ni som svarar har AS.
- Det blir bara 5-10 enkla frågor. Inget stort nu.
- Breddning: Jag kommer ta med all skola och studier.
- Min fråga här var inte jättetydlig, tydligen. Omformulerad fråga kommer.
- TORatANDET
(Förtydligad) FRÅGA:
Är du minst 18 år och och har någon egen konkret dålig erfarenhet av
när lärare låtit eleverna själva bilda grupper (inkl. par)
för grupparbete/projekt i skola/studier (oavsett stadium eller högskola),
som du tror du kan försöka svara på ett kort frågeformulär om (om 1-3 veckor)?
Svara "Ja" eller inget svar, tack. Här eller till mig via e-post.
(Du behövs!)
(Du behövs!)
- TORatANDET
Jag svarar gärna!TORatANDET skrev:(Förtydligad) FRÅGA:
(Du behövs!)
Har tyvärr många dålig erfarenheter av spontan gruppbildning och har blivit arg och besviken så många ggr på detta...
Ja absolut att jag har dålig erfarenhet.
Har redan mailat dej och väntar med spänning på enkäten.
Har redan mailat dej och väntar med spänning på enkäten.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Egentligen borde det inte vara samma sak som i idrotten.
I idrott var jag usel, liten, långsam och klumpig. Alls ingen tillgång för laget.
I läsämnena var jag bland de bästa i klassen. Så jag borde varit en tillglång i sådana grupparbeten. Men jag har faktiskt inga minnen av det.
Däremot har jag ett minne av när vi skulle göra något två och två (typ orientering) och läraren sa att de som inte hade någon att gå med skulle räcka upp handen. Jag räckte inte upp handen, jag hatade att jag skulle behöva utmärka mig som alltid ensam. "Nå Alien, du har väl ingen att gå med el har du plötsligt blivit två", sade läraren.
I idrott var jag usel, liten, långsam och klumpig. Alls ingen tillgång för laget.
I läsämnena var jag bland de bästa i klassen. Så jag borde varit en tillglång i sådana grupparbeten. Men jag har faktiskt inga minnen av det.
Däremot har jag ett minne av när vi skulle göra något två och två (typ orientering) och läraren sa att de som inte hade någon att gå med skulle räcka upp handen. Jag räckte inte upp handen, jag hatade att jag skulle behöva utmärka mig som alltid ensam. "Nå Alien, du har väl ingen att gå med el har du plötsligt blivit två", sade läraren.
Alien skrev:Egentligen borde det inte vara samma sak som i idrotten.
Fy fan!!
Orientering... Don't even get me started. Jag menar allvar, senast skrev jag i över 3 timmar.
Ja i idrott var det ju hopplöst för. Läraren fick tvinga ett lag att ta emot mig bara för att jag skulle kunna delta i bollsport typ. Jättekul
kullan skrev:Ja i idrott var det ju hopplöst för. Läraren fick tvinga ett lag att ta emot mig bara för att jag skulle kunna delta i bollsport typ. Jättekul
Egentligen borde lidrottslärarna göra lagen i bollsport.
Zirre skrev:kullan skrev:Ja i idrott var det ju hopplöst för. Läraren fick tvinga ett lag att ta emot mig bara för att jag skulle kunna delta i bollsport typ. Jättekul
Ja fast läraren valde ut dom som skulle välja ut resten av laget. Så funkade det i Mora på 80 - talet.
Så funkar det än idag, tyvärr...har upplevt det själv.kullan skrev:Zirre skrev:kullan skrev:Ja i idrott var det ju hopplöst för. Läraren fick tvinga ett lag att ta emot mig bara för att jag skulle kunna delta i bollsport typ. Jättekul
Ja fast läraren valde ut dom som skulle välja ut resten av laget. Så funkade det i Mora på 80 - talet.
Alien skrev:Egentligen borde det inte vara samma sak som i idrotten.
Känner igen det. Idrottsnubbarna fick välja varje gång.
"äh ni kan få resten."
"va, varför måste VI ta dom där!?"
Skitbra för oss som alltid blev valda sist.
Åter till ämnet för tråden.
Gymnasium. Grupparbete om att starta egen firma. För mig ett intresse. För de andra två jag hamnade med - Helt lysande, eftersom grupparbetet var sista ämnet för dagen. De gick hem tidigare VARJE gång.
Vi fick godkänt. JAG lärde mig nåt iaf. Hade vi lagt ner de timmarna vi skulle lagt ner på det där hade vi varit först i världen att få nobelpris för ett gymnasiearbete.
Fattar fortfarande inte att vi fick godkänt.
PMa om det är nåt du vill höra mer om, Tor.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Nu är äntligen enkäten färdig! Många svar (på enkäten) och spridning uppskattas!
Finns det elever/studenter som fått betydande problem som följd av att eleverna/studenterna själva fått bilda grupperna (inkl. par) för grupparbeten/projekt i skola/studier?
OM DU själv har råkat ut för detta minst en gång i ditt liv, vore det värdefullt om du svarar på denna korta enkät. (Kolla på den.):
http://autsider.se
autsider.se
Finns det elever/studenter som fått betydande problem som följd av att eleverna/studenterna själva fått bilda grupperna (inkl. par) för grupparbeten/projekt i skola/studier?
OM DU själv har råkat ut för detta minst en gång i ditt liv, vore det värdefullt om du svarar på denna korta enkät. (Kolla på den.):
http://autsider.se
autsider.se
- TORatANDET
Testa att ha teckenkodningen som UTF-8. Det där är jobbigt att läsa.
Återgå till Studier och arbetsliv