Vården älskar att stressa mig!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-24 18:38:17

Idag hämtade jag ut mina nya fluoxetin STADA (valde dessa p.g.a. innehållet förutom verksamma substansen).

"Det är bara ett uttag" sade apotekaren. "Det räcker i tre månader" - ja, men jag skulle ju öka till två tabletter, då räcker det ju inte i tre månader.

Fick bara träffa läkaren en gång, men hon skickade en remiss till psyk. Det är tre månaders väntetid, kanske mer (eller bli skickad någon annanstans.

Vad är det för jävla bemötande man får som trygghets- och förutsägbarhetsBEHÖVANDE aspergare? Jag blir totalt sönderstressad. Men vad fan, jag tar mig till akuten när jag behöver nytt recept då. I GOD tid. Tänker INTE gå med fem tabletter kvar och hoppas på det bästa.

Så där ja, nu börjar vårdhelvetessvängen igen då ja, beroende av läkarnas goda vilja att skriva recept som räcker så att man kan planera. Som det är nu, skriver de recept som får en att behöva planera för nästa recept redan innan man mottar sitt senaste.

Konstigt att folk köper via internet? Knappast va! Synd att Goldpharma stängde dörren för svenskarna.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-24 18:43:23

Kan du inte kontakta mottagningen som du fick receptet ifrån och be dem lämna ett meddelande till läkaren du vill att förnya receptet så du kan ta ut det i god tid innan tabletterna tar slut, med hänvisning till den långa väntetiden till psyk? Detta bör väl gå att ordna med eller utan telefonkontakt med läkaren?

Läkaren har säkert förbisett detta med väntetiden eller också har han helt enkelt räknat fel på hur länge tabletterna han skrivit ut räcker.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav slackern » 2012-09-24 18:45:04

Jag tror du har rätt att få mediciner utskrivna utav läkaren fram tills att du har börjat på det nya stället. Så är det i varje fall i STHLM.

Du kan inte ringa till henne i morgon och fråga om hon har behandlingsansvar fram tills att du börjar på det nya stället. Hon borde väll kunna skriva ett nytt recept utan problem?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Selma » 2012-09-24 18:47:42

Skicka ett meddelande via Mina vårdkontakter.

Varför i hela friden åka till akuten för ett recept?
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-24 18:57:14

Bjäbbis och Slackern, jag ska ta upp det med min psykolog på hab som hjälpte mig till läkaren. Det kanske ordnar sig då. Jag varvar upp och stressas sönder av att behöva ta tag i det. Vill att mediciner ska räcka tills jag får nästa tid, inte behöva organisera och styra upp själv, för det klarar jag inte.

Men era inlägg lugnade mig faktiskt och fick mig att se lite klarare :-)173 :wink: Nu skriver jag upp det som en påminnelse i luren - som tutar till nästa gång jag träffar min psykolog. Han är bra och hjälper mig säkert med detta. Orkar liksom inte mer tänkande och ansvar just nu.

Med mina 10 mg märker jag inget än, vare sig bra eller dåligt. Gått några dagar, och när jag börjat på 20 mg har jag fått vissa effekter direkt, så jag misstänker att jag kanske måste öka till 20 om inget hänt inom 4 veckor. Jag ska ge det 4 veckor i alla fall innan jag ökar, så jag får lite perspektiv och kan avgöra om jag bör öka eller avvakta. Annars gillar ju läkare också att provocera fram ökningar innan man vet hur man mår. Vet man inte hur man mår, så säger de att det betyder att inget har hänt. Så är det inte. Jag är en aspergare som behöver tid på mig - annars vet jag inget om mitt mående.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-24 18:58:15

Selma skrev:Skicka ett meddelande via Mina vårdkontakter.

Varför i hela friden åka till akuten för ett recept?

Svårt att skicka meddelanden till vårdkontakter man inte har.

Ja, akuten har jag blivit hänvisad till förr när jag behövt förnya recept och inte haft någon vårdkontakt, alternativt hängande remiss. Så därför i hela friden ska jag det.
Bror Duktig

Inläggav Miche » 2012-09-24 19:07:38

Selma skrev:Skicka ett meddelande via Mina vårdkontakter.

För mig funkade det att förnya allergimedicin, tog tre dagar så fanns receptet!

Mina vårdkontakter är en tjänst på webben som du hittar här!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2012-09-24 19:09:03

Bror Duktig skrev:Bjäbbis och Slackern, jag ska ta upp det med min psykolog på hab som hjälpte mig till läkaren. Det kanske ordnar sig då. Jag varvar upp och stressas sönder av att behöva ta tag i det. Vill att mediciner ska räcka tills jag får nästa tid, inte behöva organisera och styra upp själv, för det klarar jag inte.

Men era inlägg lugnade mig faktiskt och fick mig att se lite klarare :-)173 :wink: Nu skriver jag upp det som en påminnelse i luren - som tutar till nästa gång jag träffar min psykolog. Han är bra och hjälper mig säkert med detta. Orkar liksom inte mer tänkande och ansvar just nu.

Glad att jag kunde hjälpa till. :) Du är inte ensam att stressa och varva upp när saker inte är klara eller om det är några oklarheter. Jag är precis likadan och får en massa ångest.
slackern

Inläggav Selma » 2012-09-24 19:17:18

Bror Duktig skrev:Svårt att skicka meddelanden till vårdkontakter man inte har.

Ja, akuten har jag blivit hänvisad till förr när jag behövt förnya recept och inte haft någon vårdkontakt, alternativt hängande remiss. Så därför i hela friden ska jag det.

Det räcker att du skickar meddelandet till den klinik eller mottagning det gäller. Detta även om du inte längre har någon läkarkontakt där. Skulle de mot förmodan inte kunna lösa det så får du åtminstone ett svar.

Förr? Var det innan Mina vårdkontakter fanns?
Selma

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-24 19:23:29

"Mina vårdkontakter" är inte utbyggt överallt och i alla landsting. Där jag bor kan man exempelvis nå en del av sjukhusets mottagningar på det sättet och inte andra. Vårdcentralen måste man också ringa till.

Dessutom man hålla reda på lösenord, antingen ha fungerande e-legitimation för att skaffa konto eller fixa i god tid innan man ska ha kontakt med vården så de hinner skicka hem en kod. Detta kräver en hel del organisationsförmåga och ordning för att det ska fungera och det gör det i varje fall inte för mig så jag ringer i stället. Dessutom är det inte allt man vill eller kan ta skriftligen.
Bjäbbmonstret

Inläggav Selma » 2012-09-24 19:23:29

Miche skrev:För mig funkade det att förnya allergimedicin, tog tre dagar så fanns receptet!

Mina vårdkontakter är en tjänst på webben som du hittar här!

Det brukar finnas redan samma dag.
Selma

Inläggav Flinta » 2012-09-24 19:27:12

Selma skrev:

Det räcker att du skickar meddelandet till den klinik eller mottagning det gäller. Detta även om du inte längre har någon läkarkontakt där. Skulle de mot förmodan inte kunna lösa det så får du åtminstone ett svar.

Genom "Mina Vårdkontakter" kommer jag i kontakt min husläkarmottagning (och det ska gå och förnya recept)men tyvärr inte med psykiatrin. Men det kanske skiljer sig från kommun till kommun?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav slackern » 2012-09-24 19:30:57

Flinta skrev:Genom "Mina Vårdkontakter" kommer jag i kontakt min husläkarmottagning (och det ska gå och förnya recept)men tyvärr inte med psykiatrin. Men det kanske skiljer sig från kommun till kommun?

Jag bor också i STHLM men jag har tillgång till psykiatrin via minna vårdkontakter.

Här har du alla ställen som är anslutna i STHLM.

http://www.minavardkontakter.se/C125755 ... endocument
slackern

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-24 19:50:39

Selma skrev:

Vet inte. Det var ca 5 år sedan.

Vilken mottagning gäller det för mig nu då? Den jag remitterats till eller den jag kom ifrån? Hab är ingen klinik riktigt, vet inte om det funkar med Mina vårdkontakter.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-24 19:52:08

Bjäbbmonstret skrev:"Mina vårdkontakter" är inte utbyggt överallt och i alla landsting. Där jag bor kan man exempelvis nå en del av sjukhusets mottagningar på det sättet och inte andra. Vårdcentralen måste man också ringa till.

Dessutom man hålla reda på lösenord, antingen ha fungerande e-legitimation för att skaffa konto eller fixa i god tid innan man ska ha kontakt med vården så de hinner skicka hem en kod. Detta kräver en hel del organisationsförmåga och ordning för att det ska fungera och det gör det i varje fall inte för mig så jag ringer i stället. Dessutom är det inte allt man vill eller kan ta skriftligen.

Det bästa är om ens man ringer. Jag fick inte Stilnoct förnyat för några år sedan, förrän min man ringde och krävde. Till mig sade de "har du sovit dåligt så länge, kan du säkert göra det lite till eller hur". Till maken sade de "men så ska hon inte ha det, vi skickar ett recept, vi ser ju att hon haft det i många år".
Bror Duktig

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-25 10:02:59

Bror Duktig skrev:Det bästa är om ens man ringer. Jag fick inte Stilnoct förnyat för några år sedan, förrän min man ringde och krävde. Till mig sade de "har du sovit dåligt så länge, kan du säkert göra det lite till eller hur". Till maken sade de "men så ska hon inte ha det, vi skickar ett recept, vi ser ju att hon haft det i många år".

Det där är ju förnedrande! Frågan är om det hade fungerat lika bra om rollerna hade varit omvända och du hade ringt för din mans räkning? Jag misstänker att det inte är så. Olika bemötande inom vården pga kön är verkligen något de borde jobba med, liksom även bemötande av folk med psykiska diagnoser...
Bjäbbmonstret

Inläggav weasley » 2012-09-25 12:48:13

Bror Duktig.

Jag tror inte att det är som du skriver i rubriken, att "Vården" är ute efter att stressa ihjäl dej specifikt. Det låter nästan lite konspiratoriskt.

Däremot tror jag att de krav som ställs på VC etc numera är totalt jävla galna och att vi patienter som grupp därför fastnar i ett vansinnessystem utan dess like.

Lyssna på P1 Kaliber så tror jag du förstår vad jag menar...

http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3965847.mp3

http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3974664.mp3

http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3952403.mp3

Dessutom finns det som sagt andra möjligheter än att åka till akuten och vänta där flera timmar på ett recept.

- Man kan ansöka om ett konto på Mina Vårdkontakter och administrera ansökningar om receptförnyelse via internet. Fråga i receptionen på närmsta VC om du är osäker, annars finns information på internet också.

- Man kan ringa till mottagningen som skrivit ut medicinen och be om förnyat recept.

- Man kan i vissa fall eposta mottagningen i samma ärende - även om detta inte är så vanligt...
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav KalleKus » 2012-09-25 15:59:37

Jag ringer bara min psykiatri-mottagning och säger att jag behöver nytt recept så fixar de det på ett par dagar och receptet kommer automatiskt till apoteket.
Hör du inte till psykiatrin?
KalleKus

Anslöt: 2012-05-12

Sv: Re: Vården älskar att stressa mig!

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-25 16:52:53

KalleKus skrev:Jag ringer bara min psykiatri-mottagning och säger att jag behöver nytt recept så fixar de det på ett par dagar och receptet kommer automatiskt till apoteket.
Hör du inte till psykiatrin?

Nej, jag skrev ju att en remiss skickats. Kommer ta minst 3 månader innan jag är där. Det är ju det som är problemet.

Jag blev utkastad från psyk när jag inte ville äta medicin, trots mina problem.
Bror Duktig

Sv: Vården älskar att stressa mig!

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-25 17:02:44

@weasley: Jag menar inte min rubrik bokstavligt. Utan tror på en kombination av det du skrev och att läkare mfl inte bryr sig särskilt.
Bror Duktig

Återgå till Aspergare och vården

Logga in