Någon som har erfarenhet av sibirisk katt?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Vi var tvungna att avliva vår älskade Zorba i somras.
Sedan vi skaffade honom (2001), har jag utvecklat allergi som är väldigt nyckfull. Vissa katter går hur bra som helst, andra får hela ansiktet att svullna upp.
Någon gång till årsskiftet blir det förhoppningsvis ny katt (men då kommer den att bo hos min pappa). Det bör ju helst vara en allergivänlig katt, men jag är inte så värst sugen på rex eller sphynx. Däremot är jag sugen på en sibirisk katt. Gullungarna här ovan är sibirier. Vissa allergiker tål sibirisk katt, men då måste man först åka till ett testhem och "provgosa" några gånger. Jag vet inte om det finns någon i Uppsala som har sibirier.
Om det inte finns provhem i Uppsala - närmaste kanske ligger i, vad vet jag, Nyköping? - lär det ju bli kostsamt, inte minns om det skulle visa sig att jag inte alls tål sibirier.
Dessutom är de ganska dyra, 6000 - 10 000.
Om du har erfarenhet av rexkatt eller sphynx får du också gärna skriva!
varför avlivade du katten bara för att du var alergisk??? ge bort den!
Jagers skrev:varför avlivade du katten bara för att du var alergisk??? ge bort den!
Nej nej, det gjorde jag inte! Han var jättesjuk i giftstruma.
Finns det inget kattforum? Eller allergiforum? Kanske större chans att få svar där?
Jättesöta pluttisar på bilden. Jag vill ha allihopa!
Jättesöta pluttisar på bilden. Jag vill ha allihopa!
Sibirisk katt och norsk skogkatt ska vissa tåla har jag oxå hört. Hoppas du hittar ett provham för sibirerna verkar hur mysiga som helst.
Kahlokatt skrev:Sedan vi skaffade honom (2001), har jag utvecklat allergi som är väldigt nyckfull.
Min ex tål katter bättre när hon umgås ofta med katter, blir det ett längre uppehåll blir hon mycket känsligare, annars finns det numera botemedel för allergi, se här!
Tror det finns uppfödare i Stockholm som tar emot provgosare. Vet det för att jag också är allergisk och funderat på sibirisk katt.
Kahlokatt skrev:Jagers skrev:varför avlivade du katten bara för att du var alergisk??? ge bort den!
Nej nej, det gjorde jag inte! Han var jättesjuk i giftstruma.
Åh
Sibirisk katt lär vara den säkraste. Om man är pälsdjursallergiker tål man den förstås inte, men de har tydligen en helt annan protein/aminsyra/dna-uppsättning än vanlliga katter och har därför inte alls samma allergener. Däremot har de säkert sina egna!
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21