Kan inte lyssna på youtubeklipp längre (Chrome)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-09-20 20:57:33

Från ena stunden till den andra ser jag bara klippen men hör inget ljud. Däremot funkar ljudet om jag t ex kollar på SVT Play.

Likaså funkar youtube-ljudet om jag använder Explorer (men det har jag andra problem med).

Det känns som om just kombon youtube + Chrome slutat att funka.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2012-09-20 21:07:29

Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Alien » 2012-09-21 16:20:13

Jag blir bara förvirrad, särskilt när det är på engelska. Ska jag ta bort något el ladda ner något? Och varför försvann ljudet från just youtube? Ska jag sluta använda Chrome, som jag annars tycker funkar bra, om det är just Chrome och youtube som inte går ihop?

Ingen annan här som haft samma problem?
Alien
Moderator

Inläggav barracuber » 2012-09-21 17:07:14

Har du kollat volymkontrollen nere till vänster i spelaren, till höger om paus/play-knappen? Tänker att den kanske är neddragen till botten just i Chrome kanske.

Just Flash fungerar på ett speciellt sätt just i Chrome men vi kan ju ta en sak i taget..
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2012-09-22 0:22:12

Jag har kollat på Flash-player wtih Google Chrome och den säger:
Din webbläsare för Google Chrome innehåller redan Adobe® Flash® Player. Google Chrome uppdateras automatiskt när nya versioner av Flash Player är tillgängliga.

På Adobe Flash-sidansägs:
You have version 11,3,31,232 installed

Fast samtidigt verkar den den senaste versionen heta 11.4.402.278. Det får jag inte riktigt att gå ihop med första stycket.
Alien
Moderator

Inläggav segdeg » 2012-09-22 1:18:33

Alien skrev:Jag har kollat på Flash-player wtih Google Chrome och den säger:
Din webbläsare för Google Chrome innehåller redan Adobe® Flash® Player. Google Chrome uppdateras automatiskt när nya versioner av Flash Player är tillgängliga.

På Adobe Flash-sidansägs:
You have version 11,3,31,232 installed

Fast samtidigt verkar den den senaste versionen heta 11.4.402.278. Det får jag inte riktigt att gå ihop med första stycket.

Det kan vara det här som är problemet [min fetning] Har du senaste versionen Google Chrome?
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Alien » 2012-09-23 1:59:31

Uppdaterar sig inte Google Chrome automatiskt? Jag vet inte vilken version jag har.
Alien
Moderator

Inläggav segdeg » 2012-09-23 7:24:20

Alien skrev:Uppdaterar sig inte Google Chrome automatiskt? Jag vet inte vilken version jag har.

Det kan vara beroende av OS och vilket förval som valts i inställningar men också att driftstörningar m.m kan ställa till det :?

Tryck på verktyg i webbläsaren och vidare i rull-listen på about Chrome då visar den vilket version n:r och om det då finns en ny version att ladda ner, om det då gör det brukar de senaste plugin och tillägg automatiskt följa med, om det av någon anledning (?) inte skulle göra det så får man själv komplettera med tex Adobe plugin.
segdeg

Inläggav Miche » 2012-09-23 11:36:31

Alien skrev:Uppdaterar sig inte Google Chrome automatiskt?

Inte i Windows vad jag har märkt... Google är rätt dåliga på sånt! :(
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2012-09-23 16:15:21

segdeg skrev:
Alien skrev:Uppdaterar sig inte Google Chrome automatiskt? Jag vet inte vilken version jag har.

Det kan vara beroende av OS och vilket förval som valts i inställningar men också att driftstörningar m.m kan ställa till det :?

Tryck på verktyg i webbläsaren och vidare i rull-listen på about Chrome då visar den vilket version n:r och om det då finns en ny version att ladda ner, om det då gör det brukar de senaste plugin och tillägg automatiskt följa med, om det av någon anledning (?) inte skulle göra det så får man själv komplettera med tex Adobe plugin.

När jag klickar på Om Google Chrome kommer en ruta:
Google Chrome behöver inte uppdateras.

Och så står det ett nummer 21.0.1180.89, det är väl versionsnumret.
Alien
Moderator

Inläggav Flia » 2012-09-23 16:28:54

Miche skrev:
Alien skrev:Uppdaterar sig inte Google Chrome automatiskt?

Inte i Windows vad jag har märkt... Google är rätt dåliga på sånt! :(

Jag öppnar både Windows och Ubuntu åtminstone varannan dag och ser ingen skillnad i uppdateringsintervallen. Båda har samma version av Chrome.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav segdeg » 2012-09-23 18:55:31

Alien skrev:
När jag klickar på Om Google Chrome kommer en ruta:
Google Chrome behöver inte uppdateras.

Och så står det ett nummer 21.0.1180.89, det är väl versionsnumret.

Ja och det verkar vara det senaste för ditt OS, :-)063 Då ska det vara en plugin "Adobe Flash player" som är kompatibel med din webbläsare till den dvs som jag tror är den senaste Adobe 11.4.402.278.

Du har säkert varit inne på den här sidan redan? men om du inte har det så kan du prova att ta hem en plugin härifrån.
http://get.adobe.com/se/flashplayer/otherversions/
Det ska inte "strula" då den ska känna av vad som saknas eller redan är installerat.

En annan sak som slår mig är "om" du startat om systemet efter nedladdning? om inte?
Så prova det!
segdeg

Inläggav Alien » 2012-09-23 20:40:21

Jag har försökt ladda ner men det står antingen Explorer el Firefox/Safari/Opera som webbläsare. Inget om Google Chrome.

Dessutom står det
Klicka på Spara när varningsdialogrutan visas längst ner i webbläsaren.

Men det syns ingen ruta längst ner så jag kommer inte vidare.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2012-09-23 21:54:19

Andra träffen i länken jag gav innan:

Adobe Flash Player is directly integrated with Google Chrome and enabled by default. Available updates for Adobe Flash Player are automatically included in Chrome system updates.
http://support.google.com/chrome/bin/an ... wer=108086
Parvlon
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2012-09-23 22:21:27

Alien,

Det här tipset tror jag på. Personen hade flera Flashplugins aktiverade samtidigt i sin Chrome vilket tydligen kan ge nån form av konflikt.

Gör så här:

1. Öppna en ny flik och gå till chrome://plugins/
    2. Klicka på Info i övre högra hörnet
    3. Titta efter hur många olika plugins du har under avdelningen Flash. Om du har flera stycken kan detta skapa konflikt.
    4. Inaktivera alla utom den sista (min tolkning av länkens tips).
    5. Öppna en ny flik och testa ifall ljudet kommit tillbaka på youtube.com

Jag kontrollerade nyss hur många Flashplugins jag har i min egen Chrome och blev förvånad att jag hade tre olika - vilket är lite märkligt eftersom jag inte har något problem med ljudet i youtube!

Kan ju vara värt att pröva. Verkar vara ett vanligt problem för övrigt.

Om du är osäker kan du kopiera och klistra in i ett inlägg vilka plugins du har innan du inaktiverar dem. De går iofs att aktivera igen så man kan inte förstöra någonting.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav segdeg » 2012-09-23 23:28:56

Parvlon skrev:Andra träffen i länken jag gav innan:

Adobe Flash Player is directly integrated with Google Chrome and enabled by default. Available updates for Adobe Flash Player are automatically included in Chrome system updates.
http://support.google.com/chrome/bin/an ... wer=108086

@ Parvlon

Håller med, Adobe följer med Chrome i uppdatering! vad tror du om en Java uppdatering?
Har för mig att Youtube stöds med Java.

@ barracuber

Det stämmer att det kan bli konflikt mellan olika plugin, vissa program och kanaler har och kräver ju egna Flash-plugin. I Chrome på Windows OS (där jag just nu kollar) jag själv helt rent på plugin som kan stå i konflikt med Adobe Flash efter den senaste uppdateringen, men då för c:a två veckor sen hade jag ett kortvarigt strul med YouTube liknande det som Alien beskriver, det löstes då som jag minns det med en Java-script uppdatering... orkar inte kolla i "loggen" och är inte helt säker :-)063 men tror till 99,99% att det var det som löste det problemet då. vad tror du om detta?
segdeg

Inläggav Alien » 2012-09-24 0:31:06

Jag hittade mycket riktigt flera plug-ins, men de heter inte likadant så jag vet inte om jag kan inaktivera alla:

Namn: Shockwave Flash
Beskrivning: Shockwave Flash 11.4 r402
Version: 11,4,402,278

Remoting Viewer
Namn: Remoting Viewer

Native Client
Namn: Native Client

Chrome PDF Viewer
Namn: Chrome PDF Viewer

Google Update - Version: 1.3.21.123
Namn: Google Update
Version: 1.3.21.123
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2012-09-24 1:26:37

Kan bar se en flash och det verkar vara den senaste.

Om du inte vet att du har nytta av "Remote Viewer" så rekommenderar jag dig att bocka bort skiten.

https://support.google.com/chrome/bin/a ... er=1649523

@segdeg: nej, java har jag aldrig sett behövas på youtube. Om den skiten finns i systemet så rekommenderar jag att sopa väck den med. Alternativt ha så att den är avaktiverad på alla förutom tillförlitliga sajter eller köra dem i en sandbox.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Alien » 2012-09-24 1:47:41

Remote Viewer verkar vara total överkurs för mig så jag tog bort den.

Ska pröva igen nu. Volymsymbolen har ett kryss efter sig, men när jag klickar på den kommer det bara en lista med Kopiera adress och annat ointressant.
Alien
Moderator

Inläggav segdeg » 2012-09-24 5:36:09

Parvlon skrev:@segdeg: nej, java har jag aldrig sett behövas på youtube. Om den skiten finns i systemet så rekommenderar jag att sopa väck den med. Alternativt ha så att den är avaktiverad på alla förutom tillförlitliga sajter eller köra dem i en sandbox.

OK, är ju okunnig om det mesta när det gäller dator och dess handhavande i allmänhet och än mer om program och programmering i synnerhet, så det blir därefter :?

Fick ju det här meddelandet när jag av nå'n anledning var inne i Windows och "grottade" för ett par veckor sen.
videoklipp och Flash behöver Javascript. Du måste alltså se till att du har den senaste versionen av Javascript aktiverad på din webbläsare om du vill kunna titta på YouTube-videoklipp. Om du vill veta mer besöker du den här sidan.

http://support.google.com/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=95425

Spoiler: visa
Ingen polemik från min sida :) mer som att jag försöker beskriva varför jag uppdaterade Javascript i Chrome på Windows OS när det blev ett kortvarigt strul med Youtube...

Uppdaterade först Chrome men förväntat resultat uteblev och jag sökte vidare i Chromium YouTube och på google etc.

Är ju inte tvärsäker på om det var lösningen på problemet, det att jag följde anvisningarna från YouTubes hjälpsida alltså... kan ju varit driftstörningar också men YouTube fungerade efter det :?

Är dock skeptisk till Oracles deras program och använder dem så lite som möjligt och bara på direkt uppmaning men de verkar ju kroka i allt möjligt av tillägg m.m :cry:

Javascript - Javascript är ett skriftspråk som används för att skapa webbprogram på klientsidan. YouTube behöver Flash för att kunna visa videoklipp och Flash behöver Javascript. Du måste alltså se till att du har den senaste versionen av Javascript aktiverad på din webbläsare om du vill kunna titta på YouTube-videoklipp. Om du vill veta mer besöker du den här sidan.

http://support.google.com/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=95425http

http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=114662

https://developers.google.com/youtube/js_api_reference?hl=sv-SE

http://support.google.com/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=58132

Inflikar att jag för övrigt är imponerad av dina kunskaper i säkerhetstänk och dina tidigare postade länkar som tex den här https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
har ju haft god användning av den i Windows :D stillat en del oro vid tankar på brandvägg och viruslarm m.m och där har väl Javascript varit en trojansk häst, iaf antar jag det :?

@ Alien Vet inte var jag läst det men tror det var en artikel om en artikel :roll: i Sweclockers om just Pluginkonflikter...? Det gick ut på att även "disabla" Adobe Shockwave och därefter starta om Chrome, shockwave går ju att aktivera igen efter avaktiveringen om det nu inte skulle göra någon skillnad på "YouTubeproblemet" :-)063

postar det här inlägget i det skick som det är, nu, trots att jag säkert förvirrar mer än tillför något som med säkerhet skulle vara en lösning på problemet... :-)ZZZ efter att jag vart ut me' hunden.
segdeg

Inläggav Parvlon » 2012-09-24 17:35:17

@segdeg: du verkar ha gjort ett ganska vanligt misstag genom att förväxla java med javascript. Java (som visserligen ska fungera som en typ av sandbox) är inte alls lika vanligt som javascript på hemsidor. Varför du fick felmeddelandet är svårt att veta men den typen kan man få när man avaktiverat javascript. Java däremot är sällan som det behövs och som jag insinuerat innan i tråden så anser jag att man inte bör ha den aktiverad som default eftersom en hel del malware kommer in den vägen. Det är visserligen många som åtminstone till en del använder javascript men java i sig själv öppnar en potentiellt mycket enklare väg.

Aha, jo säkerhetstänk är inte fel. :)
Parvlon
Inaktiv

Inläggav segdeg » 2012-09-25 19:55:39

@Parvlon: Tack för svar :)
Parvlon skrev:@segdeg: du verkar ha gjort ett ganska vanligt misstag genom att förväxla java med javascript.

Jo, eller java' ska jag säga, ser ju ingen skillnad på binära ettor och nollor heller, eller på på eller av, eller vad som ska vara vad nu när datorn har blivit min nye husgud och auktoriteterna radar upp sig den ene efter den andre i de digitala medierna och programmeringsspråken m.m avlöser varandra...
Parvlon skrev:Varför du fick felmeddelandet är svårt att veta men den typen kan man få när man avaktiverat javascript.
Säkert är det så, något var avaktiverat men vet i dag inte vad, det kommer såna här meddelanden med jämna mellanrum och ibland kan jag ignorera utan att det händer någonting, det är i Windows min webbläsare uppför sig så här med ständiga uppdateringar etc , är inne i Windows Os då och då och av olika skäl men allt mer oengagerat då jag inte egentligen inte orkar hålla mig själv uppdaterad med allt som sker i IT-världen...

Borde givetvis vara försiktigare med att blanda in sådana här Javaprogram när det av min erfarenhet visat sig kosta mer än det smakar, ständiga uppdateringar och problem med kompabilitet, virusvarning skräpfiler och coockies, kaffe och en god smörgås är att föredra framför skärmen inte Java och ...

Vet verkligen inte vad man ska lita på... försöker ju helst uńdvika "microsoft" "sun" "java" etc om det går, samtidigt som det faktiskt utvecklar en del nya behov det här med att sysselsätta mig med alla jäkla Windowsproblem som finns, problem som jag tror mig borde slippa om mina kunskaper på det här området vore större :?
Parvlon skrev:Java däremot är sällan som det behövs och som jag insinuerat innan i tråden så anser jag att man inte bör ha den aktiverad som default eftersom en hel del malware kommer in den vägen.

mmmm... Japp, käck, noterat. avaktiverat!
Parvlon skrev:Det är visserligen många som åtminstone till en del använder javascript men java i sig själv öppnar en potentiellt mycket enklare väg.

Aha, jo säkerhetstänk är inte fel. :)

Jo, javascript ok och det som kan behövas för att olika plugin och tillägg som tex Flashar och flashblocks ska kunna uppdateras i tex webbläsaren Chrome för att tex YouTube ska kunna visas optimalt och säkert :)

Problem med Flash-plugin och tex YouTube tycks vara en vanlig sysselsättning om man läser på
"webben", på Googles hur många träffar som helst... :-)063

Hängslen livrem och säkerhetsbälte ändå sitter man inte säkert...
segdeg

Inläggav SirLagsalot » 2012-09-26 20:12:35

Kan ju vara värt att pröva Youtube's HTML5 beta också som inte är beroende av flash (som för övrig är på väg att dö ut).
Har kört med det själv ett tag och märker själv en förbättring av upplevelsen på tuben sedan jag bytte.

http://www.youtube.com/html5

Edit: Ändrade ett stavfel
SirLagsalot

Anslöt: 2012-09-26

Inläggav segdeg » 2012-09-27 2:14:25

@ SirLagsalot Tack för länk :D
segdeg

Återgå till IT-forum

Logga in