Kläder av ekologiska material

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Moggy » 2012-09-15 14:18:47

Iridia skrev:
Moggy skrev:Det är nån slags plast som tillverkas av olja. Just polyester brukar anses som väldigt bekvämt att ha mot huden. Det är inte detsamma som diverse konstmaterial som finns/fanns i billiga träningsbyxor och sånt. Moderna funktionskläder består av polyester...

Sen är polyester lätt att tvätta, drar inte åt sig svett och kan tvättas fullgott i 40 grader och med färre kemikalier än för att tvätta bomull.

Du menar mikrofiber? Det är en annan sorts oljebaserad konstfiber som har skön sidenmatt yta och låter huden andas. Man kan ha det till både underkläder och ytterkläder.

Polyester däremot brukar vara sladdrigt, elektriskt och så tättslutande att man blir alldeles klibbig. Värmer inte så det är för kallt på vintern och för varmt på sommaren.

Nja, jag har köpt en del funktionsplagg som är i 100% polyester som är hur sköna som helst. En neutral och slät känsla mot huden. Stoppar vinden men känns ändå svala och man blir inte mycket svettig.

Jag har uppfattningen är polyester är som du säger men det här är material som är ganska nya och påminner inget om hur polyester var förr. Kollar man på t.ex Stadium finns det mycket kläder i såna här material och på tvättlappen står det 100% polyester.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Kläder och ekologiska material. [delad]

Inläggav weasley » 2012-09-20 15:57:36

Ekologiska material och ekologiska färger. Måttsytt på begäran. Mest för henne, tyvärr.

http://www.etsy.com/shop/gaiaconceptions

http://www.etsy.com/shop/Tinctoriadesigns
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav ullstrumpan » 2012-09-20 20:39:04

Jag har alltid betraktat nässlor som ogräs och slängt bort dem.

I somras närt vi byggde staket på tomten så hade vi ett område med så otroligt mycket nässlor, att vi lät bli att fortsätta åt det hållet och fortsatte åt andra hållet istället, eftersolm gräsklipparen inte fungerade just då, och vi inte visste hur vi skulle få bort de förfärliga nässlorna.

Hade man haft ett får hade man väl klippt av dem åt dem då, men huvaligen för o plocka dem, jag menar risken för att bränna sig torde ju vara ofantlig.
ullstrumpan

Anslöt: 2011-11-27

Inläggav rapchic » 2012-09-20 22:10:57

ullstrumpan skrev:Jag har alltid betraktat nässlor som ogräs och slängt bort dem.

I somras närt vi byggde staket på tomten så hade vi ett område med så otroligt mycket nässlor, att vi lät bli att fortsätta åt det hållet och fortsatte åt andra hållet istället, eftersolm gräsklipparen inte fungerade just då, och vi inte visste hur vi skulle få bort de förfärliga nässlorna.

Hade man haft ett får hade man väl klippt av dem åt dem då, men huvaligen för o plocka dem, jag menar risken för att bränna sig torde ju vara ofantlig.

inte så stor risk med långärmat/bent, handskar och sax. plockar till och med ibland nässlor utan handkar med bara sax (plockar upp dom med saxen)
nässlor kan man ju ocså lägga i vatten för gödning (nässelvatten, man låter de ligga i några dar ska visst stinka men vara bra gödning)

nån gång ska jag gra tyg av nässlor men jag blir förvånad om jag ens kommer så långt som en mobilväska :-)005
det längsta jag kommit hitills är att göra ett halsband av "rallarrostråd"
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Alien » 2012-09-20 23:41:31

Lin, ylle, silke och bomull är väl de klassiska materialen. Silke är skönt, men kanske inte så skönt för silksesmasken? Hur ekologiskt är det månne?

Slet av mig tröjan för att kolla vad den var gjord av: viskos och bomull. Rayon och modal är väl också något slags viskos.

Hade många jumprar i akryl förr, också syntet. De kliade ibland men var annars praktiska. Men de brukade spraka när man drog dem över huvudet. Min man avskydde det ljudet.

Ull är väl ekologiskt, men det var någon slags ull som man misshandlade fåren när man klippte dem.

Har läst att man kan tillverka fleecetröjor av gamla petflaskor, det låter ju miljövänligt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2012-09-21 8:42:16

Alien skrev:Lin, ylle, silke och bomull är väl de klassiska materialen. Silke är skönt, men kanske inte så skönt för silksesmasken? Hur ekologiskt är det månne?

Slet av mig tröjan för att kolla vad den var gjord av: viskos och bomull. Rayon och modal är väl också något slags viskos.

Hade många jumprar i akryl förr, ocks syntet. De kliade ibland men var annars praktiska. Men de brukade spraka när man drog dem över huvudet. Min man avskydde det ljudet.

Ull är väl ekologiskt, men det var någon slags ull som man misshandlade fåren när man klippte dem.

Har läst att man kan tillverka fleecetröjor av gamla petflaskor, det låter ju miljövänligt.

Rayon är det samma som viskos. Antar att det kan vara ekologiskt om dom inte skövlar regnskog eller annan urskog för att få fram materialet.

Ull känns bara ekologiskt så länge som dom uppföder fåren på ekologisk sätt. Annars är det ju inte ekologiskt. Om dom ger dom konstfoder eller besprutad föda på vinterhalvåret är det inte ekologiskt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kullan » 2012-09-21 9:01:54

Ska man hårddra det hela lite så är väl endast dom material som man kan få fram här i landet som är ekologiska. Jag kan komma på ull och lin. Ja och om man lyckas få fram trådmaterial ur andra växter som finns i den svenska faunan.

Bomull växer ju i Afrika eller Indien. Inte så ekologiskt med tanke på transporten.

Silke kan vi inte heller odla och jag vet inte hur ekologiskt det är i Asien heller.

Modal är ett konstmaterial som ska kunna ersätta lin har jag för mig. Men jag är inte tvärsäker. Har läst materialkunskap en gång i tiden.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kanin » 2012-09-21 9:14:27

slackern skrev:Ull känns bara ekologiskt så länge som dom uppföder fåren på ekologisk sätt.

Eller kaninerna för angoraull. De får ofta trängas i pyttesmå burar, med galler som golv (vilket är skadligt för deras ömtåliga små tassar) och en synnerligen stressande miljö.
Senast redigerad av Kanin 2012-09-21 9:19:46, redigerad totalt 1 gång.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav slackern » 2012-09-21 9:16:56

Kanin skrev:
slackern skrev:Ull känns bara ekologiskt så länge som dom uppföder fåren på ekologisk sätt.

Eller kaninerna för angoraull. De får ofta trängas i pyttesmå burar.

Coolt det kände jag inte till. Alltså att man kunde få ull ifrån kaniner. Är det en stor industri? Eller är det väldigt ovanligt på hobbynivå?
slackern

Inläggav rapchic » 2012-09-21 9:19:59

kullan skrev:---klipp--- Ja och om man lyckas få fram trådmaterial ur andra växter som finns i den svenska faunan.
---klipp---.

tråd från andra växter är ganska lätt, jag har som sagt gjort tråd för hand nog långt för ett halsband (och ett hårband åt min syster) av rallarros/mjölkört men det blir nog inga kläder av det i första taget.
nässlor kan man som sagt också göra tråd av men inte kommersiellt när det gäller vanliga svenska brännnässlan (men tror somsagt man gör tyg av nässlor i japan fortfarande om jag minns rätt kan inte ta fram källa dock).
många slags innerbarker kan man göra tråd av också men dom är ju ännu "grövre" än vad rallarrostråd är.
förr gjordes ju kläder av näver också

hampa tror jag kan odlas i sverige men jag är inte helt hundra.
skinn finns ju också men oftast så använder man massa kemikalier i kommersiell garvning.
rapchic

Inläggav rapchic » 2012-09-21 9:21:32

Kanin skrev:

Eller kaninerna för angoraull. De får ofta trängas i pyttesmå burar, med galler som golv (vilket är skadligt för deras ömtåliga små tassar) och en synnerligen stressande miljö.

hittar du som som har upphöjt galler till golv ska du ju kunna anmäla det då det är förbjudet vad jag vet.
vissa slags getter kan man också få ull från
(och förr använde man raggen i raggsockar men det är inte sån ull man använder nförtiden från getter)
rapchic

Inläggav kullan » 2012-09-21 9:33:14

rapchic skrev:hampa tror jag kan odlas i sverige men jag är inte helt hundra.

Det stämmer. Det är oxå en sak man haft förr och gtjort texilier av. Men jag vet inte hur bra det blir till kläder.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kanin » 2012-09-21 9:41:23

slackern skrev:Coolt det kände jag inte till. Alltså att man kunde få ull ifrån kaniner. Är det en stor industri? Eller är det väldigt ovanligt på hobbynivå?

Man använder sig den av framavlade angorarasen vars päls måste klippas med hjälpa mellanrum (vanligtvis var tredje månad) för att den inte ska bli för lång, vilket kan innebära att kaninen dör.
Bild

Angoraullen är mjukare och varmare än vanlig fårull och är, enligt mina erfarenhet, framför allt vanlig i lite dyrare plagg. Antalet kaniner som används för ullproduktion är förmodligen inte i närheten av det antal som dödas för kött (ca 800 000 000, 1998).

Notera att ullen från angorageten kallas mohair.

rapchic skrev:hittar du som som har upphöjt galler till golv ska du ju kunna anmäla det då det är förbjudet vad jag vet.

Problemet är att den mesta produktionen sker med slappare regler och kontroll utanför Sverige.
Kanin

Inläggav slackern » 2012-09-21 9:52:58

Kanin skrev:
slackern skrev:Coolt det kände jag inte till. Alltså att man kunde få ull ifrån kaniner. Är det en stor industri? Eller är det väldigt ovanligt på hobbynivå?

Man använder sig den av framavlade angorarasen vars päls måste klippas med hjälpa mellanrum (vanligtvis var tredje månad) för att den inte ska bli för lång, vilket kan innebära att kaninen dör.
Bild

Angoraullen är mjukare och varmare än vanlig fårull och är, enligt mina erfarenhet, framför allt vanlig i lite dyrare plagg. Antalet kaniner som används för ullproduktion är förmodligen inte i närheten av det antal som dödas för kött (ca 800 000 000, 1998).

Notera att ullen från angorageten kallas mohair.

rapchic skrev:hittar du som som har upphöjt galler till golv ska du ju kunna anmäla det då det är förbjudet vad jag vet.

Problemet är att den mesta produktionen sker med slappare regler och kontroll utanför Sverige.

Tack för ett informativt och intressant svar. Uppskattar att du tog dej tid att besvara. :)
slackern

Inläggav Alien » 2012-09-21 16:13:53

Merinofåren ger speciellt fin och mjuk ull. I Australien förekom (förekommer?) mulesing,
Spoiler: visa
som innebär att man skär bort huden där bak för att undvika att flugor lägger larver där.
Utan bedövning, vilket betyder djurplågeri.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kanin » 2012-09-21 16:57:41

Gud vad jag slarvade när jag skrev!

Första meningen i mitt föregående inlägg ska vara:
Man använder sig av den framavlade angorarasen vars päls måste klippas med jämna mellanrum (vanligtvis var tredje månad) för att den inte ska bli för lång (annars kan kaninen dö).

Ytterligare ett sätt som angorakaninen plågas på är att pälsen ofta plockas. Nästan all angoraull produceras i Kina.

Jag hittade siffror på hur ullproduktionen fördelar sig mellan olika djur:
Sheep fine wool 100 000 ton
Goat mohair 25 000
Rabbit angora 8 500
Goat cashmere 5 200
Alpaca 4 000
(Källa http://theanimalrightsactionsite.blogspot.se/2011/11/why-wool-isnt-cool.html)
Kanin

Inläggav Miche » 2012-09-24 2:22:47

ullstrumpan skrev:I somras närt vi byggde staket på tomten så hade vi ett område med så otroligt mycket nässlor

:-)043 Nässlor växer (enligt uppgift från en f.d. granne) bara på väldigt bördig mark (det är nog därför de är så nyttiga dessutom).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav rapchic » 2012-09-24 21:13:39

Miche skrev:
ullstrumpan skrev:I somras närt vi byggde staket på tomten så hade vi ett område med så otroligt mycket nässlor

:-)043 Nässlor växer (enligt uppgift från en f.d. granne) bara på väldigt bördig mark (det är nog därför de är så nyttiga dessutom).

japp, så har man nässlor på en äng ska man försöka att "utarma" marken (riktig äng ska slås 1 gång/år, gräset ska tas bort och den ska inte gödslas. den magra marken ger vissa (ofta hotade) örter bättre chans att växa :-)Happy
ett annat sätt att se att det är "för mkt" näring i marken är att det växer hallon där... men nu är det verkligen off topic
rapchic

Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:09:44

Jag har svårt för fleeceplagg och vill helst ha plagg av bomull, ull eller linne eftersom jag tycker det känns "instängt" och varmt att ha fleeceplagg men jag läste följande förra veckan om fleeceplagg som släpper väldiga mängder plastpartiklar vid tvätt och detta kan ha större effekt i haven än vad man tidigare har trott:

SVT - Kläder av fleece förorenar haven
PUBLICERAD 30 MARS 2013 - 15:29 – UPPDATERAD 30 MARS 2013 - 15:40

Forskare varnar Varje gång du tvättar en fleecetröja lossnar mer än 1.900 små, små plastpartiklar, som följer med sköljvattnet ut i naturen.

Eftersom partiklarna är för små för att kunna fångas upp i reningsverken går de rakt ut i havet via avloppen. Väl i vattnet blir de mat för djurplankton, som inte kan skilja partiklarna från deras naturliga föda, växtplankton.

Ny Teknik - Fleecetröjan förorenar haven vid tvätt
Av: Håkan Abrahamson Publicerad 24 oktober 2011 16:01

1900 små syntetiska partiklar lossnar från en enda fleecetröja vid tvätt och följer med avloppsvattnet ut i havet.

Forskare vid University College i Dublin har analyserat vatten vid stränderna och funnit mängder av fibrer, som de har härlett till syntetiska textilier.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav slackern » 2013-04-03 10:43:49

Wine skrev:Jag har svårt för fleeceplagg och vill helst ha plagg av bomull, ull eller linne eftersom jag tycker det känns "instängt" och varmt att ha fleeceplagg men jag läste följande förra veckan om fleeceplagg som släpper väldiga mängder plastpartiklar vid tvätt och detta kan ha större effekt i haven än vad man tidigare har trott:

SVT - Kläder av fleece förorenar haven
PUBLICERAD 30 MARS 2013 - 15:29 – UPPDATERAD 30 MARS 2013 - 15:40

Forskare varnar Varje gång du tvättar en fleecetröja lossnar mer än 1.900 små, små plastpartiklar, som följer med sköljvattnet ut i naturen.

Eftersom partiklarna är för små för att kunna fångas upp i reningsverken går de rakt ut i havet via avloppen. Väl i vattnet blir de mat för djurplankton, som inte kan skilja partiklarna från deras naturliga föda, växtplankton.

Ny Teknik - Fleecetröjan förorenar haven vid tvätt
Av: Håkan Abrahamson Publicerad 24 oktober 2011 16:01

1900 små syntetiska partiklar lossnar från en enda fleecetröja vid tvätt och följer med avloppsvattnet ut i havet.

Forskare vid University College i Dublin har analyserat vatten vid stränderna och funnit mängder av fibrer, som de har härlett till syntetiska textilier.

Jag gillar inte heller fleece tycker precis som du att det blir instängt och får även klåda utav det. Samma sak med ull även kashmirull tycker jag sticker,kliar och får klåda utav.
slackern

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:51:17

slackern skrev:Jag gillar inte heller fleece tycker precis som du att det blir instängt och får även klåda utav det. Samma sak med ull även kashmirull tycker jag sticker,kliar och får klåda utav.

Ja men ull tycker jag går bra om man har en tröja i exempelvis bomull under, det är skönt på vintern om man känner sig frusen istället för exempelvis en fleecetröja.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-04-03 11:01:21

Wine skrev:
slackern skrev:Jag gillar inte heller fleece tycker precis som du att det blir instängt och får även klåda utav det. Samma sak med ull även kashmirull tycker jag sticker,kliar och får klåda utav.

Ja men ull tycker jag går bra om man har en tröja i exempelvis bomull under, det är skönt på vintern om man känner sig frusen istället för exempelvis en fleecetröja.

Aha då fungerar det men då måste jag ha en långärmad bomullströja under. Även halsen och nacken måste vara skyddad mot ylletröjan. Kanske därför snobbar bär SidenScarfar?

Bild
slackern

Inläggav Wine » 2013-04-03 13:08:51

slackern skrev:
Wine skrev:

Aha då fungerar det men då måste jag ha en långärmad bomullströja under. Även halsen och nacken måste vara skyddad mot ylletröjan. Kanske därför snobbar bär SidenScarfar?

Bild

:) Cheers! Ja man kan ju använda t.ex. en långärmad polotröja under eller ha en V-ringad ulltröja, de når ju inte långt upp i halsen och då kanske det räcker med en långärmad tröja med vanlig halsringning. Kan man ju ha i olika fina färgkombinationer också, ulltröjan i en färg och undertröjan i en annan, om man har V-ringad tänker jag.
Wine
Förhandsgranskad

Hästköttskandalen

Inläggav elle » 2013-05-07 7:26:08

plåtmonster skrev:Ekokläder fuskas det med så inget undantag görs.

hur fuskas det ? och hur är det möjligt ?

Moderator Alien: Flyttat från hastkottskandalen-t31833.html
elle

Anslöt: 2011-01-09

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in