Varför anpassa sig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Varför anpassa sig?

Inläggav svartamolnet » 2012-09-20 7:16:29

Finns det några NT, egentligen? Undrar vem det är... Jag letar fortfarande!
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Varför anpassa sig?

Inläggav slackern » 2012-09-20 9:31:58

svartamolnet skrev:Finns det några NT, egentligen? Undrar vem det är... Jag letar fortfarande!

Jo jag har frågat mej det samma. Jag tror ärligt inte att dom finns. Eller är i en minoritet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Varför anpassa sig?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-20 10:03:39

skogshuggarn skrev:Håller med helt, såvida man inte har något genuint felaktigt beteende. Det är väl mest svagbegåvade autister som har, normal- till högintelligenta aspergare brukar ha ett bättre beteende än NT.

Hur menar du då? Med att normal- till högintelligenta aspergare brukar ha ett bättre beteende än NT, alltså.
Jesters Tear
Inaktiv

Anslöt: 2011-04-26

Varför anpassa sig?

Inläggav lasseivägen » 2012-09-20 10:35:30

Lodjur skrev:Jaha, har läst Attwoods "Den kompletta guiden..." och det känns som om den mest går ut på att Aspergare ska lära sig anpassa sig.
Ärligt talat: varför ska jag försöka anpassa mig till samhället och dess sociala liv?
Jag är ärlig, logisk, rättvis och väldigt väldigt snäll. Hur är det bättre att vara bra på att ljuga, anpassa sig efter ologiska regler, stå och snacka skit, sminka sig och tycka om statusprylar? Det sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"

Jag vet inte hur du läst boken, men för mig framstår det snarast som han försöker lära ut strategier för att överleva i en omgivning som stör enormt. Att lära oss stå ut med det som får oss att må dåligt i en omvärld som får våra sinnen att löpa amock, då hjärnan går i stå, för att man tar in allt för många intryck samtidigt, inte kan stänga av omgivningens påträngande sensoriska överbelastning.

För mig, nu 65 år gammal, har framför allt det som står om barn med Asperger, fått mig att minnas en del av alla de problem jag hade som barn.
Även en del av de egenheter jag fortfarande upplever mig ha.
När jag arbetade var jag tvungen att ständigt ha musik i öronen, för att inte störas av kolegors samtal. Satt i ett kontorslandskap, rena tortyren för en person med asperger.
Lite kuriosa, jag fick förklaring till varför jag ofta går sommarklädd sent på hösten, när alla andra tar på sig massor av kläder. Folk har ofta påpekat att jag varit för tunt klädd, hände ofta redan i min ungdom.

Attwood's intentioner är inte att anpassa oss till NT-världen, den handlar mer om att få oss att överleva i en galen värld.
Om den kunskapen funnits tidigare, så kanske inte mitt liv blivit som det blev. Jag kanske kunde ha blivit uppskattad för det jag är bra på, istället för att få skit för sådant jag är kass på.

Dessutom sluppit ifrån massa idioter som försökt tvinga på mig något jag inte är intresserad av. Något som kränkt mig enormt.
Senast redigerad av lasseivägen 2012-09-20 10:40:19, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Varför anpassa sig?

Inläggav Wine » 2012-09-20 10:37:53

Choklad skrev:Varför ska det vara okej att uttala sig så negativt om NT om det inte är okej för NT att uttala sig fördomsfullt och negativt om NPFare? Jag förstår verkligen inte detta...

Det är du inte ensam om, inte heller jag förstår detta.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Varför anpassa sig?

Inläggav Musicus » 2012-09-20 11:10:27

Jesters Tear skrev:
skogshuggarn skrev:Håller med helt, såvida man inte har något genuint felaktigt beteende. Det är väl mest svagbegåvade autister som har, normal- till högintelligenta aspergare brukar ha ett bättre beteende än NT.

Hur menar du då? Med att normal- till högintelligenta aspergare brukar ha ett bättre beteende än NT, alltså.

"Skogshuggarn" kan inte svara, kontot är borttaget. Detta eftersom han registrerade ett nytt konto trots att han är avstängd från forumet.

Jag instämmer med er som tycker att det är fel att generalisera om NT-personer eller att säga att AS-personer beter sig bättre.
Musicus

Anslöt: 2008-10-05

Varför anpassa sig?

Inläggav DIProgan » 2012-09-20 11:21:19

Musicus skrev:
Jesters Tear skrev:

"Skogshuggarn" kan inte svara, kontot är borttaget. Detta eftersom han registrerade ett nytt konto trots att han är avstängd från forumet.

Jag instämmer med er som tycker att det är fel att generalisera om NT-personer eller att säga att AS-personer beter sig bättre.
Intressant hur den allmänna inställningen bland Aspergare tycks ha svängt här på några år. Tidigare var det väldigt vanligt med åsikter så som skogshuggarns. Nu vet jag i och för sig att han bara var här för att trolla som han erkände i ett annat forum men likväl.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Varför anpassa sig?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-20 11:31:07

Musicus skrev:"Skogshuggarn" kan inte svara, kontot är borttaget. Detta eftersom han registrerade ett nytt konto trots att han är avstängd från forumet.

Jaha, där ser man.

Ja, jag instämmer också. Det är inte svart eller vitt det där, vi är alla individer. Det finns ju massor av aspergare som inte ter sig som skolboksexempel på diagnosen och massor av neurotyper som är lite aspiga.

Lasseivägens inlägg är väldigt klokt och tänkvärt, förresten.
Jesters Tear
Inaktiv

Anslöt: 2011-04-26

Varför anpassa sig?

Inläggav Musicus » 2012-09-20 18:15:40

Har hört och läst om enstaka personer på autismspektrum som blivit tränade som barn i att bete sig som NT och som nu behärskar det fullständigt, hänger med kompisar på NT-vis o.s.v. och mår bra. Om detta är hela sanningen vet jag inte säkert, men hade jag kunnat välja så hade jag kanske just nu föredragit den nivån av anpassning eftersom dessa personer verkar ha mer smärtfria liv. Men egentligen vill jag kunna vara stolt över att vara lite annorlunda och samtidigt kunna kommunicera bra med NT, höll jag på att skriva - nej, med människor, utan särskilda definitioner.
Musicus

Varför anpassa sig?

Inläggav Meier » 2012-09-20 19:34:35

Musicus skrev:Har hört och läst om enstaka personer på autismspektrum som blivit tränade som barn i att bete sig som NT och som nu behärskar det fullständigt, hänger med kompisar på NT-vis o.s.v. och mår bra. Om detta är hela sanningen vet jag inte säkert, men hade jag kunnat välja så hade jag kanske just nu föredragit den nivån av anpassning eftersom dessa personer verkar ha mer smärtfria liv. Men egentligen vill jag kunna vara stolt över att vara lite annorlunda och samtidigt kunna kommunicera bra med NT, höll jag på att skriva - nej, med människor, utan särskilda definitioner.

Fantastiskt!, om det nu är sant.

Kanske har dessa personer en lindrig form av sitt funktionshinder som möjliggör anpassning kontinuerligt. Eller se det så här, kanske samhällskraven blivit så höga att gränsen mellan att vara NPF och NT flyter in i varandra, och man nu inte vet vem som är vad.
Meier

Anslöt: 2012-08-29

Varför anpassa sig?

Inläggav lasseivägen » 2012-09-21 13:25:50

lasseivägen skrev:När jag arbetade var jag tvungen att ständigt ha musik i öronen, för att inte störas av kolegors samtal. Satt i ett kontorslandskap, rena tortyren för en person med asperger.

Intressant artikel i DN som bland annat tar upp kontorslandskap, vilket är väldigt kreativhämmande även för NT, för en Aspis är det rena katastrofen. Om man inte kan anpassa sig till en överbelastande omgivning, kan man ju pensionera sig, då slipper man frottera sig med folk man inte orkar med.

Öppna kontorslandskap är hjärnans värsta fiende
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Varför anpassa sig?

Inläggav svartamolnet » 2012-09-21 16:42:29

Jag tycker samhällskraven verkar vara så höga att knappt någon människa verkar hålla i längden. Det skrämmer mig! Jag ser så kallade NT som mår jättedåligt överallt, för det verkar vara så på snart varenda arbetsplats att så få människor som möjligt ska orka med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Alla jobbar över sin förmåga och bränner ut sig. Det är skrämmande att se! Varför? Jo, för att man ska spara pengar! Jag har ingen lösning på det, för jag vet ju att pengarna måste räcka till också, men något måste hända snart om folk ska kunna börja må bättre!
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Varför anpassa sig?

Inläggav Musicus » 2012-09-22 13:20:48

lasseivägen skrev:Intressant artikel i DN som bland annat tar upp kontorslandskap, vilket är väldigt kreativhämmande även för NT, för en Aspis är det rena katastrofen. Om man inte kan anpassa sig till en överbelastande omgivning, kan man ju pensionera sig, då slipper man frottera sig med folk man inte orkar med.

Öppna kontorslandskap är hjärnans värsta fiende

Får hoppas att dessa rön vinner terräng. Det finns ju chanser till förändringar om det inte bara är människor med AS som lider av att sitta i kontorslandskap. Själv jobbar jag inte direkt i ett sånt, men vi är ofta 3-4 personer i samma rum. Det funkar för mig eftersom jag inte behöver tänka så mycket för att göra mitt jobb. Kanske får jag faktiskt viss social träning på kuppen.
Musicus

Varför anpassa sig?

Inläggav Zombie » 2012-09-22 14:07:57

svartamolnet skrev:Varför? Jo, för att man ska spara pengar! Jag har ingen lösning på det, för jag vet ju att pengarna måste räcka till också

Pengarna räckte till när vi var fan så mycket fattigare. (Inte bara i antal kronor utan i reella värden.) Bland annat krävde inte företag tiotals procent i vinst för att anses över nollstrecket, och bland privatpersonerna i direktörs- och ägarklassen fanns fortfarande en viss upplevelse av tillhörighet till samhället och ansvar inför det som också kunde slå igenom gentemot deras tävlan i status och inkomster.

Den tävlan har sedan dess satt i att skena och slita loss deras koppling till samhället. Men de pengar de tävlar i att dränka sig i kommer fortfarande från samhället – det vill säga oss andra.

Eftersom de har satt sig vid rodret i både näringsliv och politik kan de heller aldrig avkrävas ansvar för vad de gör: krispaketen packas av samma personer som har orsakat krisen, enligt samma filosofi som har orsakat den, och gissa vilka som händelsevis råkar vinna på både krisen och åtgärderna "mot" den.

Känns egendomligt att man ska behöva upplysa om sådan samtidshistoria. Och illavarslande.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Varför anpassa sig?

Inläggav Tyler_Durden » 2012-09-23 22:36:38

Vi lever i en majoritets diktatur och är du inte som majoriteten så får du problem. Jag har inte en tanke på att anpassa mig längre, jag gillar den jag är och jag är glad att jag är annorlunda. Jag har tidigare försökt att anpassa mig men har alltid misslyckats så nu är det dags för samhället att anpassa sig efter mig, det kommer båda att vinna på.
Tyler_Durden

Anslöt: 2012-06-12

Varför anpassa sig?

Inläggav Meier » 2012-09-23 22:59:37

Tyler_Durden skrev:Vi lever i en majoritets diktatur och är du inte som majoriteten så får du problem. Jag har inte en tanke på att anpassa mig längre, jag gillar den jag är och jag är glad att jag är annorlunda. Jag har tidigare försökt att anpassa mig men har alltid misslyckats så nu är det dags för samhället att anpassa sig efter mig, det kommer båda att vinna på.

Diktatur kanske är att ta i, väl?

Men visst vi har ett stort problem med att förstå varandra (NT vs NPF), men vägen framåt går genom förståelse och acceptans.

Hur skapa samförstånd. En väg är genom information, som exempelvis detta forum. Det är ju inte tal om att endera sidan ska böja sig för den andra, absolut inte. Utan att få bort fördomar och inskränkthet så att vi kan samverka i någorlunda harmoni.

Ja det är ett högt ställt mål, men den enda vägen.

Bra att du gillar den du är, det är ett steg framåt. Önskar att jag själv hade känt samma.
Meier

Anslöt: 2012-08-29

Varför anpassa sig?

Inläggav DanneB » 2012-09-27 0:12:25

Jag är glad att de flesta här har en stark självmedvetenhet, att man vill vara sig själv och vill att andra ska acceptera en, eftersom man inte vet hur man är på ett annat sätt som känns rätt. Det är så jag tänker iaf, för när jag får rådet om att jag måste bli mer social för att kunna synas och bli mer accepterad, bli jag bara ledsen eftersom jag helst vill fortsätta vara mig själv.
DanneB

Anslöt: 2011-11-18

Varför anpassa sig?

Inläggav Flinta » 2012-09-27 19:25:14

DanneB skrev:Jag är glad att de flesta här har en stark självmedvetenhet, att man vill vara sig själv och vill att andra ska acceptera en, eftersom man inte vet hur man är på ett annat sätt som känns rätt. Det är så jag tänker iaf, för när jag får rådet om att jag måste bli mer social för att kunna synas och bli mer accepterad, bli jag bara ledsen eftersom jag helst vill fortsätta vara mig själv.

Det är kanske en överlevnadsinstinkt :idea:
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in