Feministiska läs- och länktips
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Det verkar onekligen som om de flesta tar del av ytterst lite information som faktiskt kommer från feminister, utan snarare grundar sina åsikter om feminism och feminister på hörsägen, mainstreammedia och antifeminister. Så kan man visserligen göra och man kan även lära sig om amning från Nestlé, vaccinationer från antroposofer, ellära från elallergiker, näringslära från Kicki Danielsson och varför inte lite stavningsregler från Knugen.
För de som inte vill grunda sina åsikter på rent bullshit kommer jag här lägga upp länkar till olika feministiska texter. Jag kan absolut förstå att människor inte orkar följa massa feministbloggar eller fördjupa sig i relativt svårhittade verk, så jag gör det lite enkelt för er och tipsar lite sporadiskt halvlöpande om saker som skrivs av faktiska feminister på en internetsida nära dig.
Detta är inte en diskussionstråd och jag ber er avstå från att länka antifeministisk propaganda, mainstreammedia och övrigt utöver texter skrivna av faktiska feminister. Vill man diskutera finns det mängder av andra trådar för det.
För de som inte vill grunda sina åsikter på rent bullshit kommer jag här lägga upp länkar till olika feministiska texter. Jag kan absolut förstå att människor inte orkar följa massa feministbloggar eller fördjupa sig i relativt svårhittade verk, så jag gör det lite enkelt för er och tipsar lite sporadiskt halvlöpande om saker som skrivs av faktiska feminister på en internetsida nära dig.
Detta är inte en diskussionstråd och jag ber er avstå från att länka antifeministisk propaganda, mainstreammedia och övrigt utöver texter skrivna av faktiska feminister. Vill man diskutera finns det mängder av andra trådar för det.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Re: Feministiska läs- och länktips
Vissa feminister hävdar att vilket val som helst är feministiskt, bara man valt fritt. Med detta som grund argumenterar vissa för att det skulle vara feministiskt att vara hemmafru, om man nu vill det. Dagens första tips är ett par inlägg i denna debatt som påminner oss om att jämlikhet inte är en känsla eller upplevelse, utan ett mätbart faktum och att det, i dagens samhälle, är extremt viktigt med ekonomisk jämlikhet:
http://www.theatlantic.com/politics/arc ... le/258431/
http://www.feministe.us/blog/archives/2 ... usewifery/
http://www.theatlantic.com/national/arc ... sm/258057/
http://www.theatlantic.com/politics/arc ... le/258431/
http://www.feministe.us/blog/archives/2 ... usewifery/
http://www.theatlantic.com/national/arc ... sm/258057/
- Abbreviation
Ett par böcker,
Svenska Kvinnor (föregångare, nyskapare) - Carin Österberg, Inga Lewenhaupt, Anna Greta Wahlberg. (Signum, 1990).
Against Our Will; men, women and rape - Susan Brownmiller. (Simon & Schuster, 1975).
Svenska Kvinnor (föregångare, nyskapare) - Carin Österberg, Inga Lewenhaupt, Anna Greta Wahlberg. (Signum, 1990).
Against Our Will; men, women and rape - Susan Brownmiller. (Simon & Schuster, 1975).
Senast redigerad av Abbreviation 2012-07-05 21:55:33, redigerad totalt 1 gång.
- Abbreviation
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/ ... NETTXT9038
Utdrag:
Utdrag:
Next I read study after study from social psychology, which built up a picture of a surprisingly fluid mind in constant interaction with the environment around it. I found out that when gender is in the background, the thinking and behaviour of the sexes becomes remarkably similar. But when the context makes gender salient – as social psychologists do in the lab and the real world does constantly – stereotypes and social expectations start to influence our self-perception, our interests and even our cognitive and social abilities.
- Abbreviation
Om du sammanfattar länkarna så är det lättare att hitta det som intresserar en. I länken om "I'm not your wife" skulle kunna sammanfattas som att mannen bedömmer andra kvinnor med utgångspunkt ifrån sin egen fru.
Vilket om man vill generalisera i stort sett är att personer tanklöst utgår från sin egen miljö som mall för hur andra sammanhang är utan att ifrågasätta om det verkligen är så och se varje situation som potentiellt unik.
Tekniker: Rättade stavningen i länken så att den inte radbröt mitt i ordet!
Vilket om man vill generalisera i stort sett är att personer tanklöst utgår från sin egen miljö som mall för hur andra sammanhang är utan att ifrågasätta om det verkligen är så och se varje situation som potentiellt unik.
Tekniker: Rättade stavningen i länken så att den inte radbröt mitt i ordet!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag tänkte att utdrag fungerade bättre, eftersom jag lätt drar iväg och "sammanfattar" hela essensen på ett sätt som gör det poänglöst att ens tipsa om länken ... De tidigare inläggen kan jag inte redigera.
- Abbreviation
Girls Love Math. We Never Stop Doing It.
Om hur kvinnor över en viss ålder utesluts ur media och hur detta påverkar alla kvinnors självbild.
Om hur kvinnor över en viss ålder utesluts ur media och hur detta påverkar alla kvinnors självbild.
“What we see on broadcast television is that the majority of female characters are in their 20s and 30s,” says Martha M. Lauzen, the executive director of the Center for the Study of Women in Television and Film at San Diego State University, in Jennifer Siebel Newsom’s documentary, “Miss Representation.” “That is just a huge misrepresentation of reality, and that really skews our perceptions.” In reality, the documentary says, “women in their teens, 20s and 30s are 39 percent of the population, yet are 71 percent of women on TV. Women 40 and older are 47 percent of the population, yet are 26 percent of women on TV.” And the women in their 20s and 30s on TV are too often depicted as freaking out about their age, reinforcing the idea that life ends when adulthood begins.
- Abbreviation
Notera att tipsen inte gäller vad som helst som skapats av en feminist. Själva substansen ska vara av feministisk karaktär och poängen med tråden är att lyfta fram feminism på ett feministiskt sätt, i informationssyfte. Att försöka håna och häckla hör inte hemma i tråden. Alla är välkomna att posta men om posterna är till för att håna feminister eller feminism så är de OT.
- Abbreviation
Moderator:
Eftersom det blev en sådan diskussion om S.C.U.M.-videon, så har jag samlat dessa inlägg i en avdelad tråd: om-s-c-u-m-m-m-t30295.html
Eftersom det blev en sådan diskussion om S.C.U.M.-videon, så har jag samlat dessa inlägg i en avdelad tråd: om-s-c-u-m-m-m-t30295.html
Den ganska uppmärksammade och samtida bok - Who to be a Woman, av Caitlin Moran, den finns nu också översatt på svenska, men minns inte dess titel. En bok jag skulle rekommendera alla unga att läsa, om hur det är att vara kvinna år 2012, och vad som egentligen är viktigt, vad man bör lägga sina pengar på (inte solarier och vaxning, enligt Moran) och vad folk inte vågar tala om (menstruation, onani och hårväxt etc). Väldigt vettig, och väldigt lättläst och enkelt! Vardagsfeminism skulle jag kalla det!
Varför tvångsomhändertas aldrig frånvarande pappor?
Om hur nuvarande lagstiftning medför att barn tvingas leva med människor som utsätter dem för brott.
Om hur nuvarande lagstiftning medför att barn tvingas leva med människor som utsätter dem för brott.
- Abbreviation