Lejon på rymmen i England?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2012-08-27 20:02:31

http://www.expressen.se/nyheter/polisen ... sa-djuret/

Jag gillar kryptozoologi och även om eventuella lejon i England inte är fullt lika spännande som malmän, sjöodjur och åskfåglar, är det här ändå rätt spännande!
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Alien » 2012-09-17 20:15:30

Lejonet verkar varit en maine coon:
Nyheten om det enorma kattdjuret som skådats i Londonförorten Essex spred sig snabbt över världen i mitten av augusti i år. En samlad bedömning av vittnesmålen gjorde att man trodde att det rörde sig om ett lejon.
Ett 30-tal poliser, skyttar och två helikoptrar (till en kostnad av cirka 9 000 kronor i timmen, enligt Daily Mail) sattes in i jakten på vilddjuret. Men så dök ägaren till maine coon-katten Teddy bear upp och förklarade att det troligtvis var hennes kisse som skrämt invånarna.
http://www.unt.se/husdjur/stor-katt-tog ... 52206.aspx

När jag ser bilderna och läser om kattrasen känner jag bara "vill ha, vill ha en sån maffig katt".

En hankatt låter som tung att lyfta, kan väga 12 kg!

Fakta

Maine coon härstammar från Maine i USA. Namnet "coon" kommer från deras likhet med tvättbjörnar, racoons. Det handlar främst om den långa yviga svansen.
En robust och storväxt kattras som utvecklas långsamt. De är inte färdigvuxna förrän i treårsåldern. En fullvuxen hane väger 6–9 kilo, en hona 4–6 kilo. Det finns dock maine coons på 12–13 kilo. Längden från nos till svans ligger vanligtvis på 70–100 centimeter

Main coon kattunge.jpg
Nessa.jpg
maine coon hona.jpg

Bilderna kommer från uppfödarens sida: http://www.ywannas.se/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Debbido » 2012-09-17 20:25:38

Den där katten ser ju precis ut som den jag hade en gång: en jättestor norsk skogskatt med svans som en tjock plym!
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Alien » 2012-09-17 20:32:30

Ja, maine coon och norsk skogkatt verkar vara rätt lika, men maine coon är störst.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Debbido » 2012-09-17 20:37:08

Alien skrev:Ja, maine coon och norsk skogkatt verkar vara rätt lika, men maine coon är störst.

Fast - min katt var inte renrasig utan uppblandad med lite perser, så den blev väldigt omfattande, lik ett lodjur. Alla kallade den "pampig" för det var den. (Jag glömde mäta den!)
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav ZeldAlice » 2012-09-17 21:53:49

När jag såg artickeln i morse så fnittrade jag till högt.
Måste också älska katter. Sen saknar jag vår Morris så mycket, hon var hälften Maine Coon och hälften huskatt.
ZeldAlice

Anslöt: 2012-04-22

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in