Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-08-02 18:46:00

Håller med dig ragnevi, sen är det inte alla som känner sig bekväma att vara nakna i gruppduschar med eller utan mobbning.

I gymnasiet sa idrottsläraren att den idrotten hade vi för att vi skulle kunna hitta något vi skulle fortsätta med efter gymnasiet, låter jättebra i teorin. Men det var såklart ingen skillnad alls mot tidigare och inget fritt val alls vilket hade varit optimalt om målet var att alla skulle hitta något att fortsätta med.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-02 23:11:37

ragnevi skrev:Skolidrotten borde förläggas sist på dagen så att de elever som inte vill vara kvar i omklädningsrummet längre än nödvändigt kan gå hem och duscha. Men då krävs det att det finns en skola som erkänner att mobbning är ett stort problem och en av de mest utsatta platserna är omklädningsrummen efter gymnastiken.

Håller med. Och prov ska aldrig läggas på morgonen/förmiddag.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Tallerger » 2012-08-02 23:16:52

Mycket jobbigt händer väl i omklädningsrummen efteråt också, oavsett vilken aktivitet man fått ägna sig åt. Hur ska man hantera det?
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Miche » 2012-08-03 3:14:26

Tallerger skrev:Mycket jobbigt händer väl i omklädningsrummen efteråt också, oavsett vilken aktivitet man fått ägna sig åt. Hur ska man hantera det?

Tycker faktiskt att lärarna ska hålla koll på omklädningsrummen och duscharna. Om man la resurser på miljön skulle man kunna ha separata hytter för varje elev med egen dusch och problemet skulle försvinna av sig själv om lärarna bara håller koll på att eleverna går in en och en i hytterna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav ullstrumpan » 2012-09-14 8:56:58

Choklad skrev:Hade jag under någon tid i min skolgång blivit tvingad till idrott varje dag så hade jag gjort vad som helst för att slippa skolan och vara hemma. Skolkade idrotten mest hela tiden i gymnasiet för att det var så jobbigt (psykiskt).
Riktigt hemskt om folks dåliga uppfostran angående deras barns aktivitetsnivå och diet kommer leda till sånt här under tvång en dag.

För min del så hade det lett till att jag hade fått betydligt sämre betyg...

Samma här . Idrotten under gymnasiet var minst sagt en plåga, de dagar vi hade idrott blev jag så slut, att jag knappt kunde göra så mycket mer den dagen, orkade inte läsa läxor på eftermiddagen och var slö och seg även dagen efter vi hade haft idrott, tog ungefär två dagar för mig att få tillbaka energin efter en idrottsdag, och det sänkte en del betyg, hade man prov dagen efter att man hade haft idrott presterade jag alltid sämre än om man inte hade haft idrott dagen innan.
Jag kommer ihåg första året på gymnasiet, jag drabbades alltid av en sådan enorm hostattack efter idrottslektionerna, så lektionen efter, vilket var engelska satt jag och hostade mig igenom hela lektionen, vilket ju störde både läraren och de andra eleverna, men jag kunde ju inte hjälpa det.Även om jag försökte sluta hosta så kunde jag inte, det var först efter några timmar, efter en långrast med lunch som det gick över. det var samma sak varje vecka hela läsåret, tyckte nästan synd om lärarinnan , hon måste ju ha undrat varför jag varje tisdag satt och hostade på hennes lektioner, när jag inte hostade på fredagarna ( vi hade engelska två gånger i veckan), och inte hostade på nån annan lärares lektioner.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-14 10:29:55

Jag tror att fysisk aktivitet var dag är ett grundläggande behov för nästan alla människor men är väldigt kritisk till hur skolidrotten ser ut idag. Jag hatade idrotten över allt annat och på högstadiet var jag oftast inte med alls. Det verkar finnas många andra med liknande erfarenheter. Jag tror att skolidrotten behöver läggas upp på ett helt nytt sätt, kanske vara mer lekfull. De som vill tävla i idrott får göra det på fritiden. Skolgympan ska vara till för att få motion.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-14 12:11:37

Kan man inte delta på den vanliga gymnastiken har man rätt till specialidrott:

http://www.skolverket.se/kursplaner-och ... t-1.173400

Så har det varit i många år. Jag vet folk som hade specialidrott på gymnasiet på 80-talet. Och det handlade inte om något värre än skolios.

Dessutom finns den sk "undantagsbestämmelsen" från kraven enligt läroplanen.
http://www.skolverket.se/kursplaner-och ... n-1.173619
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-14 12:14:37

Jo, jag hade specialidrott under sista terminen i nian, men det bästa vore om idrotten var så utformad att ingen kände sig så rädd för att gå dit att de fick ha specialidrott.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Miche » 2012-09-15 1:18:52

Håller med Jesters Tear och jag vet att det är fullt möjligt i och med att jag hade det så från sexan och uppåt tack vare en suverän idrottslärare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Iridia » 2012-09-15 2:35:42

Orkar inte läsa tråden men det artikeln säger stämmer inte på mig i alla fall.

Jag var kristallklar i huvet när jag vaknade idag men så behövde jag storstäda och tvätta och då stängde hjärnkontoret och vägrar öppna igen. :(

Så inte f*n blev jag smartare av att röra mig. För mig står dessa två saker i direkt motsats till varandra. Kroppen behöver vara i stillhet för att jag ska kunna koncentrera mig.

De dagar i skolan som inleddes med gympa, då var hela den dagen förstörd redan från början.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-09-19 22:58:18

Iridia skrev:De dagar i skolan som inleddes med gympa, då var hela den dagen förstörd redan från början.
+1 Och när dagen avslutades med idrott så var den dagen förstörd för att man visste vad som väntade.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in