AS och bonde
78 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
AS och bonde
Sheyen skrev:rapchic skrev:Sheyen skrev:Det låter snarare som en ASvänlig arbetsplats.
enligt dom är AS vänlig arbetsplats träindustri el liknande
Ok, men om du vill arbetsträna på gården så gör det.
det är ju inte aktuellt än men när det är det kanske man kan testa iallafall
AS och bonde
Parvlon skrev:Blir nog jävligt bra. Inte för att jag ser nån större poäng i att låta djur växa upp och sen äta upp dem men att komma från stadslivet borde fler prova på.
En till med asperger (+mer sjukdomar ) som drog: http://original.nu
(jag hoppas du är egetarian då)
vi kommer ju inte satsa på köttproduktion på det sättet, kött kommer snarare bli en biprodukt.
De flesta djurarter vi tänkt ha är hotade i större eller mindre grad så på dom kan försäljning av livdjur nästan ge mer.
AS och bonde
Jämtgetter är väldigt utrotningshotade så där kan man få bra betalt för livdjur. Dessutom är de hyfsat bra mjölkgetter också, men inte så att man -måste- mjölka dem varje dag för annars får de juverinflammation, som de framavlade mjölkkorna kan drabbas av.
Jämtgetter behöver ett ganska stort strövparti, gärna blandad mark, sten, sand, bäck, kulligt och slyigt för att trivas bra. Ca 3-4 getter per ha är lagom. Jämtgetter ska gå ute året om men kan behöva stödutfodring på vintern. Det räcker i stort sett med tre väggar och ett tak som skydd så de inte blir blöta när det regnar eller snöar. Jag skulle dock bygga 3,5 väggar och tak. Har man en för liten ingång kan chefgeten bestämma att en av getterna inte får vara inomhus, därför är det viktigt med en stor ingång som inte en enskild get kan blockera för någon annan.
För att inte behöva ha problem med parasiter är det bra att ha åtminstone två ungefär lika stora hagar, så de kan gå i ena hagen ett år och andra hagen andra året. Om oturen skulle vara framme och du skulle upptäcka parasiter (samla bajs i påsar och skicka till Vidilab, kostar ca 100kr per prov) så måste de avmaskas (Vidilab kommer informera om det) och måste sedan, efter ungefär två dagar, byta hage.
Stängsling är det absolut viktigaste när det gäller getter. De är väldigt duktiga på att klättra, hoppa och krypa. Man måste lägga ner ganska mycket pengar på ett bra stängsel, om man inte ser till att vara mycket hos getterna* så de blir ordentligt tama. Ordentligt tama getter ger sej sällan iväg på längre sträckor även om de rymmer.
Annars är det nästan så att jag skulle rekommendera viltstängsel eller hönsnät. Vanligt fårstängsel skuttar de över utan problem, speciellt om det finns stenar eller träd i närheten. Bägge sorterna är ganska dyra och man måste vara noga med att spänna nätet ordentligt. Det är -nästan- värt att hyra in en stängselexpert som kan stängsla ordentligt. Jag kan berätta att det är oerhört trist att hela tiden behöva gå runt och smålaga ett dåligt uppsatt stängsel.
Har du tama getter, ett rejält stängsel och intressant kuperad mark för getterna att vandra på så kommer du ha väldigt få problem med dem. När det initiala arbetet är över kommer getterna mest vara till glädje eftersom de är otroligt intelligenta och killingarna är fantastiskt söta, busiga och nyfikna. Både getter och får har en kognitiv förmåga som inte ligger långt efter hundarnas, och du kan faktiskt dressera bägge arterna om du lägger ner lite tid!
*Det kan tex vara att man sitter hos dem och läser en bok, det behöver inte vara arbete inblandat, bara så att de är vana vid att ha en människa hos sej.
Jämtgetter behöver ett ganska stort strövparti, gärna blandad mark, sten, sand, bäck, kulligt och slyigt för att trivas bra. Ca 3-4 getter per ha är lagom. Jämtgetter ska gå ute året om men kan behöva stödutfodring på vintern. Det räcker i stort sett med tre väggar och ett tak som skydd så de inte blir blöta när det regnar eller snöar. Jag skulle dock bygga 3,5 väggar och tak. Har man en för liten ingång kan chefgeten bestämma att en av getterna inte får vara inomhus, därför är det viktigt med en stor ingång som inte en enskild get kan blockera för någon annan.
För att inte behöva ha problem med parasiter är det bra att ha åtminstone två ungefär lika stora hagar, så de kan gå i ena hagen ett år och andra hagen andra året. Om oturen skulle vara framme och du skulle upptäcka parasiter (samla bajs i påsar och skicka till Vidilab, kostar ca 100kr per prov) så måste de avmaskas (Vidilab kommer informera om det) och måste sedan, efter ungefär två dagar, byta hage.
Stängsling är det absolut viktigaste när det gäller getter. De är väldigt duktiga på att klättra, hoppa och krypa. Man måste lägga ner ganska mycket pengar på ett bra stängsel, om man inte ser till att vara mycket hos getterna* så de blir ordentligt tama. Ordentligt tama getter ger sej sällan iväg på längre sträckor även om de rymmer.
Annars är det nästan så att jag skulle rekommendera viltstängsel eller hönsnät. Vanligt fårstängsel skuttar de över utan problem, speciellt om det finns stenar eller träd i närheten. Bägge sorterna är ganska dyra och man måste vara noga med att spänna nätet ordentligt. Det är -nästan- värt att hyra in en stängselexpert som kan stängsla ordentligt. Jag kan berätta att det är oerhört trist att hela tiden behöva gå runt och smålaga ett dåligt uppsatt stängsel.
Har du tama getter, ett rejält stängsel och intressant kuperad mark för getterna att vandra på så kommer du ha väldigt få problem med dem. När det initiala arbetet är över kommer getterna mest vara till glädje eftersom de är otroligt intelligenta och killingarna är fantastiskt söta, busiga och nyfikna. Både getter och får har en kognitiv förmåga som inte ligger långt efter hundarnas, och du kan faktiskt dressera bägge arterna om du lägger ner lite tid!
*Det kan tex vara att man sitter hos dem och läser en bok, det behöver inte vara arbete inblandat, bara så att de är vana vid att ha en människa hos sej.
AS och bonde
vi tänker skaffa lappgetter som är mer hotade än jämtgetter och "hör till" trakten, däremot skulle jämtgetter vara val nummer två dom är också söta
vi har ju 26 ha skog med stenrösen, stockar och lite annat kul. vi kommer också ha tillgång till en ö nära där vi skulle kunna hä dom en period. släkten äger den ön och dom verkade riktigt intresserade bara vi kunde hålla dom borta från huset.
vi kommer antagligen bygga stallar i lagårn med en gång till hagen + ett vindskydd (3 väggar + tak) i hagen. min man har en ide om att bygga ett högt stängsel där den översta delen lutar in så att det blir svårare att ta sig ut (vi har fårstängsel men det blir nog bättre som hästhage), sen har vi tänkt börja med två bockar och två getter så att dom inte behöver vara ensam men vi behöver ändå inte ha en hel massa killingar hela tiden.
det är fortfarande i tankesmedjaläge dock.
vi har ju 26 ha skog med stenrösen, stockar och lite annat kul. vi kommer också ha tillgång till en ö nära där vi skulle kunna hä dom en period. släkten äger den ön och dom verkade riktigt intresserade bara vi kunde hålla dom borta från huset.
vi kommer antagligen bygga stallar i lagårn med en gång till hagen + ett vindskydd (3 väggar + tak) i hagen. min man har en ide om att bygga ett högt stängsel där den översta delen lutar in så att det blir svårare att ta sig ut (vi har fårstängsel men det blir nog bättre som hästhage), sen har vi tänkt börja med två bockar och två getter så att dom inte behöver vara ensam men vi behöver ändå inte ha en hel massa killingar hela tiden.
det är fortfarande i tankesmedjaläge dock.
AS och bonde
jag har förresten hört att getter älskar att hjälpa till (domkan ju både dra vagn och bära "getryggor" så det tror jag vi ska låta dom göra då det gäller saker som inte ligger i riskzoonen att ätas upp (tex ska vi flytta sten/jord kan dom ju hjälpa till, jag vet inte hur mycket getter kan dra/bära så vi börjar nog löjligt lågt jag tänker lite att det är stimulering för dom)
AS och bonde
weasley skrev: Dessutom är de hyfsat bra mjölkgetter också, men inte så att man -måste- mjölka dem varje dag för annars får de juverinflammation, som de framavlade mjölkkorna kan drabbas av.
---klipp---
kom på ett "tips" jag läst för kor annars som kanske skulle vara nått.
tipset var att ville man inte ha så jättemycket mjölk så kunde man låta kalven gå med kon på dagen men att den har eget bås + foder på natten så att man kan mjölka kon på morgonen.
jag vet inte alls om det går med getter men jag får väl skaffa en "getmentor" då det är dags som jag kan fråga.
AS och bonde
rapchic skrev:jag har förresten hört att getter älskar att hjälpa till (domkan ju både dra vagn och bära "getryggor" så det tror jag vi ska låta dom göra då det gäller saker som inte ligger i riskzoonen att ätas upp (tex ska vi flytta sten/jord kan dom ju hjälpa till, jag vet inte hur mycket getter kan dra/bära så vi börjar nog löjligt lågt jag tänker lite att det är stimulering för dom)
En get i storleken Jämtget kan dra vikter upp till en normalstor treåring + kärra. Ungefär. Generellt sett.
AS och bonde
De älskar även att rymma, men att bara stå på andra sidan staketet och beta. Det vet jag, för jag har haft getter. De vill liksom inte fly hemifrån. Men de vill gärna sticka när man försöker fånga in dem. När de är på rätt sida om staketet vill de inte sticka. Då vill de kela och sådan skit...
AS och bonde
Sheyen skrev:De älskar även att rymma, men att bara stå på andra sidan staketet och beta. Det vet jag, för jag har haft getter. De vill liksom inte fly hemifrån. Men de vill gärna sticka när man försöker fånga in dem. När de är på rätt sida om staketet vill de inte sticka. Då vill de kela och sådan skit...
Vad jag förstår så älskar dom just själva rymmandet inte altså att dom avskyr det som är inne i hagen, men inte alltid (om man tex har nog med roligt inne i hagen) kanske ska man sätta upp ett lågt staket inne i hagen som leksak
weasley skrev:Jag skulle gärna hyra ett hus på en bondgård med getter och får.
har jag nämt att vi antagligen tänker hyra ut lillstugan på gården
AS och bonde
Ja, fast jag tror fan att de förstår när de har rymt på riktigt, alltså. Det blir som en slags lek när de ska jagas och placeras tillrätta igen. De vill jävlas!
AS och bonde
Sheyen skrev:Ja, fast jag tror fan att de förstår när de har rymt på riktigt, alltså. Det blir som en slags lek när de ska jagas och placeras tillrätta igen. De vill jävlas!
Tror inte de vill jävlas på riktigt. Men om de har en tråkig miljö i övrigt så kan de säkert rymma bara för att få lite stimulans. Det är som sagt relativt intelligenta djur så att bygga en liten klätterställning inne i hagen är ingen dum idé! Då kan de klättra runt på den och få den stimulans de behöver. Man får bara se till att den står på behörigt avstånd från stängslet så de inte tar sats från klätterställningen för att skutta ut i mattes och husses blomsterrabatter.... ;-D
AS och bonde
Sheyen skrev:Får flyr ju aldrig: är de dumma?
svärmor har får och ok dom är inte lika smarta som getter vad jag förstår men får kan ha rymmare också
och finns det en rymmare i flocken så rymmer alla när rymmaren väl rymt (dom hade en rymmare i flocken för ett par år sen). men jag tror inte rymmare är så jättevanligabland får.
men dom är iallafall lite inteligenta då dom gillar att leka och lek är ett tecken på inteligens
AS och bonde
Sheyen skrev:Får flyr ju aldrig: är de dumma?
Får flyr visst. Det finns en del får som är så vana vid människor att de inte flyr, i övrigt är det deras grundinställning.
Får har mer flockbeteende än getter och deras intelligens ser lite annorlunda ut. För får är det viktigt att det finns mat som belöning; ser de godsaker på andra sidan stängslet så kan de överlista de mest finurliga grindar för att komma åt godsakerna.
Jag har hittills bra haft ett rymmarfår. Det är viktigt att sådana tas bort med en gång, annars kan de uppmuntras av rymmaren, precis som rapchic säger. Mitt rymmarfår hoppade över stängslet. Hon var dock såpass tam att hon aldrig gick långt bort. Däremot blev mors ölandstok illa åtgången.... lol
AS och bonde
Sheyen skrev:Vad gör man med den man tar bort? Slaktar man den och äter den, eller vad gör man?
om nu djuret inte är sjukt på nått sätt så att köttet blir dåligt/kan smitta så slaktar man och äter.
Jag vet inte om det är en lag som bara gäller i norrlands inland eller om det gäller i hela svergie men kan man korrekt avlivning, avblodning m.m. får man slakta sina egna får på egen gård förutsatt att man inte säljer eller ger bort köttet (dvs äter det själv el använder det i tex barf funkar ju också såklart)
AS och bonde
Vi har bla avnjutit god stek, samt skickat skinnet på beredning så det ska värma mina frusna fötter i vinter. Så ja, slaktar.Sheyen skrev:Vad gör man med den man tar bort? Slaktar man den och äter den, eller vad gör man?
Justja, rapchic. Man får ha hemslakt upp till ett visst antal djur. Just nu minns jag inte hur många, vare sej för får eller kaniner, men Jordbruksverket har koll på sånt.
AS och bonde
Okej.
Ja, alltså vi åt ju några av våra getter. Det var skitgott. Skulle gärna äta det igen. Rätt kul att ena dagen kelar man med den och nästa dag äter man upp den!
Ja, alltså vi åt ju några av våra getter. Det var skitgott. Skulle gärna äta det igen. Rätt kul att ena dagen kelar man med den och nästa dag äter man upp den!
AS och bonde
Sheyen skrev:Okej.
Jag skulle aldrig kunna slakta en get och äta. Har jag lekt med geten, så inte vill jag slakta den och äta upp den. Ska jag äta djur, så vill jag inte veta var de kommer ifrån. Fast eftersom jag är vegetarian, så äter jag inte kött alls.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
AS och bonde
colaflaska skrev:rapchic skrev:Om vi får det som vi vill ha det ska vi defenitivt ta dit skolklasser (dom ska ju självklart inte jobba men kanske testa nått för att se hur det är/var)
Det avråder jag extremt starkt ifrån. Min pappa tog emot skolklasser under några år när jag var liten men slutade efter bara några klasser. Barnen sprang iväg hej villt, lyssnade inte på sina lärare eller de föräldrar som var med och stojade och stimmade i ladugården trots att han var väldigt klar och tydlig med att djuren inte tycker om det och är de inte tysta kommer klassen få gå ut ifrån ladugården. Visst, de var tysta och lugna i 5-6 minuter..
(detta är inget jag minns eftersom jag var väldigt liten, han berättade det när jag frågade varför han slutade. jag minns bara att det kom barn ibland och kollade på korna)
Naturligtvis menar jag inte att barn är hemska varelser, men de blev helt enkelt så uppspelta av djuren och att vara ute på studiebesök att de inte kunde lugna ner sig. Det var mest för djurens skull han slutade vilket jag förstår.
För 2 år sedan tog han emot en klass för att prova igen, men det blev samma historia igen plus att han blev besviken över hur otroligt lite barnen visste om jordbruk jämfört med bara 10 år sedan då han sist hade en skolklass. De var dessutom okunniga om djur i allmänhet och vissa var tom. elaka mot djuren. När jag gick i skolan hade nästan alla en nära släkting (oftast far- eller morföräldrar) som var bönder men precis som hos dig är det få som fortsätter. När de gamla dör och det inte finns någon som tar över gården säljs den oftast till barnfamiljer med hästar eller liknande häromkring.
Förståeligt. Och samtidigt tragiskt, eftersom just den omöjligheten fortsätter att öka ungarnas okunnighet om var deras mat kommer ifrån och vad deras liv bygger på. Och de ungarna är ju framtidens politiker och väljare, som därför kommer att ge bönderna ännu sämre villkor än vad de redan har.
[OT]
Man borde ha behållit en och annan bondgård i drift mitt inne bland bostadsområdena när man byggde ut de svenska städerna från andra världskriget och framåt. Med generösa villkor så att bondfolket har råd med studiebesök och utan att bry sig om något kinkande från inskränkta hälsovårdsnämnder. Lär finnas ställen i Tyskland där man har gjort ungefär så, eller åtminstone ha funnits för ett par årtionden sedan.
[/OT]
AS och bonde
Självklart är jag vegetarian.rapchic skrev:(jag hoppas du är egetarian då)vi kommer ju inte satsa på köttproduktion på det sättet, kött kommer snarare bli en biprodukt.
Jasså, biprodukt ungefär som kalvkött är från mejerifabrikerna. Jag är inne på Lilla Gumman's spår där. Är säker på att jag knappast hade hanterat djuren likadant om planen var att mörda dem senare.
Jag har sett siffror kring tiotusen arter per år som blir utrotade p.ga direkt människopåverkan. Något tusental är listade som utrotningshotade. Möjligt att nån nolla saknas nånstans.. Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om det utan befinner mig närmare individnivå än politikska moln.rapchic skrev:De flesta djurarter vi tänkt ha är hotade i större eller mindre grad så på dom kan försäljning av livdjur nästan ge mer.
AS och bonde
Lilla Gumman skrev:Sheyen skrev:Okej.
Jag skulle aldrig kunna slakta en get och äta. Har jag lekt med geten, så inte vill jag slakta den och äta upp den. Ska jag äta djur, så vill jag inte veta var de kommer ifrån. Fast eftersom jag är vegetarian, så äter jag inte kött alls.
Jo, men det är ju förståeligt. Men jag är ju köttätare, så jag tänker så här: "Det spelar ingen roll om jag har gosat med djuret, för det är ju lika gott för det!".
Återgå till Studier och arbetsliv