Kassettadapter is the shit
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Kassettadapter is the shit
Min bilstereo har bara kassettspelare, varken CD eller mp3-uttag. Ville kunna spela mina mp3 så jag provade FM-sändare men det var helt värdelöst eftersom det inte gick att hitta en helt tyst frekvens.
Så nu köpte jag en kassettadapter istället (150 bupp på Clas Ohlsson). Det funkade jättebra! Dock blev det ett visst bakgrunds-surr från högtalarna, nån som vet vad det kan bero på?
Och när jag ändå är här och frågar.. nån som kan ge mig en ungefärlig siffra på hur många låtar som kan tänkas få plats på en DVD-platta (4,7 GB)?
Så nu köpte jag en kassettadapter istället (150 bupp på Clas Ohlsson). Det funkade jättebra! Dock blev det ett visst bakgrunds-surr från högtalarna, nån som vet vad det kan bero på?
Och när jag ändå är här och frågar.. nån som kan ge mig en ungefärlig siffra på hur många låtar som kan tänkas få plats på en DVD-platta (4,7 GB)?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Det kan ju bero på att det billigt tjafs, mitt nuvarande ljudkort är också lite av billigt tjafs. Det blir ett litet litet tjut när jag spelar in t ex, det är sjukt störande. Men jag är inget tekniskt freak tyvärr.
Mja, för mig får det plats drygt 1000 låtar. Men det beror väl mycket på vilken kvalité och vilken filtyp det är.
Åh nu går solen upp, fram med kameran!
Mja, för mig får det plats drygt 1000 låtar. Men det beror väl mycket på vilken kvalité och vilken filtyp det är.
Åh nu går solen upp, fram med kameran!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Re: Kassettadapter is the shit
Inger skrev:
Typ 700 låtar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Inger skrev:
Typ 700 låtar.
Ja, det hade du fan rätt i.
Min dator spelade en trixxy trixx på mig.
Hm, hm.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Inger skrev:Min bilstereo har bara kassettspelare, varken CD eller mp3-uttag. Ville kunna spela mina mp3 så jag provade FM-sändare men det var helt värdelöst eftersom det inte gick att hitta en helt tyst frekvens.
Tack för den infon! Har själv funderat på att skaffa en sån själv men tvekat just pga FM är känt för att föra lite oväsen. För några år sedan skaffade jag trådlösa FM-hörlurar som går att koppla till vad som helst i stort sett - stereo, synth, keyboard - men blev gruvligt besviken pga alla störningsljud.
Inger skrev:Så nu köpte jag en kassettadapter istället (150 bupp på Clas Ohlsson). Det funkade jättebra! Dock blev det ett visst bakgrunds-surr från högtalarna, nån som vet vad det kan bero på?
Är ingen expert på högtalare alls. Men kassetter, speciellt de billigaste, var väl kända för att brusa en hel del? Alla som haft kassettdäck och grammofoner vet ju att man ibland kunde åka på spänningsljud och annat i högtalarna då och då, om man valde fel utgång t ex AUX istf PHONO. Jag märkte det även för några år sedan när jag rippade ett antal av mina favvo-LP och kassetter - ibland följde oväsen men till datorn och då fick man göra om inspelningarna.
Inger skrev:Och när jag ändå är här och frågar.. nån som kan ge mig en ungefärlig siffra på hur många låtar som kan tänkas få plats på en DVD-platta (4,7 GB)?
Moggys och earlydayminers svar stämmer säkert, jag har inte räknat på det.
Antar att syftet med din fråga är att du vill backupa dina mp3-filer? För du vet väl att det inte fungerar att bränna mp3-filer på en DVD och sedan räkna med att man ska kunna lyssna på låtarna i en spelare typ dvd-spelare, bil-cd eller dator. Sådana apparater klarar bara att spela upp mp3-filer på CD - inte DVD.
Jag testade en gång för jag lockades av idén att kunna lyssna på 1000 låtar på en och samma skiva, men, som sagt, det funkade inte.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
min dvdspelare till hemmastereon klarar av mp3 på dvdskiva.
Det lär finnas bilstereodvd som klarar det oxå. Fast det är väl inte aktuellt i det här fallet.
Det lär finnas bilstereodvd som klarar det oxå. Fast det är väl inte aktuellt i det här fallet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:min dvdspelare till hemmastereon klarar av mp3 på dvdskiva.
å katten! det är nog jag som har gammal dvdspelare och bilstereo då....
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Innan jag skaffade den nya så har det varit ett irrationsmoment, att den inte tog mp3 på dvdskiva. Men nu funkar det som jag vill!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13