Tappar skärmbilden - idéer?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Tappar skärmbilden - idéer?

Inläggav tahlia » 2008-04-19 21:40:23

Nu har jag lyckats "roffa åt mig" brorsans "gamla" (2 år) dator. Yay! Men som vanligt varar inte min lycka speciellt länge.

När han skulle rensa den innan jag fick den, hade han problem att få någon bild.

Nu har jag samma problem. Jag får bild när den visar "startup" (som "tryck F2 för bios) och när den laddar windows. Men när windows startat upp, dvs efter "välkommen" bilden, så blir skärmen kolsvart. Jag kan inte ens få upp skärminställningarna (via knapparna på skärmen), men den går inte in i viloläge. Hur jag än gör, kommer inte bilden tillbaka. Men, om jag trycker in on/off knappen (för att starta om), DÅ kommer bilden tillbaka, och jag hinner se hur windows avslutar program och sedan avslutar sig själv.
Sedan när jag startar den är det samma sak.

Någon som har någon som helst aning vad sjutton problemet ligger i? Förut idag hade jag samma problem. Installerade om windows och problemet försvann tillfälligt. Jag har startat om efter att ha installerat drivrutinerna också, och då har det funkat.
Sedan rev katten ur sladden till skärmen, och när jag satte in den igen var det samma visa (ingen bild när windows är igång).

Tacksam för idéer.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Moggy » 2008-04-19 22:37:50

Kolla grafikkortet, många moderna grafikkort har två VGA eller DVI-utgångar och ibland verkar nånting tappa bort vilket port man har skärmen på.

Är det två utgångar så prova att koppla kabeln till monitorn i den andra, detkan göra när datorn är gång.

Har iaf hänt mig några gånger, och byter jag så dyker bilden upp.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav tahlia » 2008-04-20 14:35:45

Moggy

Tack! Nu funkar det :D
Ibland är den enklaste och mest uppenbara lösningen det sista man själv tänker på.
:oops:
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Återgå till IT-forum

Logga in