Bildskärmsförändring
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Bildskärmsförändring
Ena hörnet på min bildskärm har plötsligt blivit börjat skifta i grått och rosa. Det är inte bra va?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Det verkar som om det är den röda färgen som slocknat. Hur kan den göra det sådär lokalt bara? Jag trodde CRT-skärmar hade ett bildrör som spred färgerna jämnt över hela skärmen?
Kanske borde satsa på en LCD-skärm istället? Fast jag gillar inte att de är upplysta av mikrolysrör, finns det utan?
Kanske borde satsa på en LCD-skärm istället? Fast jag gillar inte att de är upplysta av mikrolysrör, finns det utan?
Mikrolysrör? Var?
Jag har plockat isär en laptopskärm en gång men vad jag minns fanns det inga såna. LCD-tekniken är, mej veterligen, bara beroende på strömmar i kristall-lagret, men nu blir jag osäker... du är ju Expert på det här med ljus... jag får kolla upp!
I övrigt tycker jag nog att om du är känslig för korrekt färgåtergivning så är det bäst med en CRT - de flesta LCDskärmar återger inte korrekt svart.
Det som KANSKE har hänt med din CRT är att du haft nån sorts magnet nära skärmen (högtalare? radio? förstärkare?) som gjort att elektronstrålen böjts av. Det är lite trixigt med CRT och kalibrering av elektronstrålen nämligen och har man otur kan den hamna på sned och då kan det bli missfärgningar.
Egentligen är det faktiskt tre strålar - en blå, en röd, en grön.
Jag har plockat isär en laptopskärm en gång men vad jag minns fanns det inga såna. LCD-tekniken är, mej veterligen, bara beroende på strömmar i kristall-lagret, men nu blir jag osäker... du är ju Expert på det här med ljus... jag får kolla upp!
I övrigt tycker jag nog att om du är känslig för korrekt färgåtergivning så är det bäst med en CRT - de flesta LCDskärmar återger inte korrekt svart.
Det som KANSKE har hänt med din CRT är att du haft nån sorts magnet nära skärmen (högtalare? radio? förstärkare?) som gjort att elektronstrålen böjts av. Det är lite trixigt med CRT och kalibrering av elektronstrålen nämligen och har man otur kan den hamna på sned och då kan det bli missfärgningar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
LCD-skärmarna har lysrör som bakgrundsbelysning, men det gäller nog bara de vanliga stationära skärmarna. I en laptop vill man spara ström, så där använder man nog bara reflekterat ljus från omgivningen kan jag tänka mig.
CRT-skärmen är nog svår att säga alltför mycket om utan att se hur det faktiskt ser ut, men magnetfält som weasley föreslog är ju en tanke. Har du någonting i närheten av skärmen som innehåller magneter eller är magnetiskt när det strömsatt? Prova då först att flytta bort det och se om det blir bättre. Har man otur kan det bli permanenta magnetiseringsskador av kraftiga magneter i närheten, det är därför datorhögtalare alltid brukar vara magnetiskt skärmade. Men det kan också handla om andra fel än magnetism.
CRT-skärmen är nog svår att säga alltför mycket om utan att se hur det faktiskt ser ut, men magnetfält som weasley föreslog är ju en tanke. Har du någonting i närheten av skärmen som innehåller magneter eller är magnetiskt när det strömsatt? Prova då först att flytta bort det och se om det blir bättre. Har man otur kan det bli permanenta magnetiseringsskador av kraftiga magneter i närheten, det är därför datorhögtalare alltid brukar vara magnetiskt skärmade. Men det kan också handla om andra fel än magnetism.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Mikrolysrör? Var?
Jag är hyfsat säker på att dom inte lyser av sig själva men är inte nån expert på just skärmar. Jag vet bara att jag fått den informationen från nåt proffs. Fast jag tror att det finns olika tekniker men minns inte några detaljer. Nån annan som vet mer?
Det enda jag vet är att LCS inte känns lika bra - tyvärr, för jag skulle gärna ha en plattis istället för den här skrymmande klumpen.
Just färgerna irriterade mig till max på min kompis laptop, både att svart blev inte-svart, som du säger, och att övriga färger skiftade nyans beroende på synvinkel. Men har inte det blivit bättre på nyare skärmar?
Fan du är ett geni, weasley! Jag hade just packat upp mina nya högtalare och råkat sätta suben för nära skärmen. Nu flyttade jag den och den röda färgen är tillbaka! Jippi!
Jojo, jag vet... annars skulle det inte bli några färger. Hittade en fin bild när jag själv försökte lista ut hur det kunde bli så konstigt: http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube
LCDskärmar med korrekt färgåtergivning är oftast VÄLDIGT mkt dyrare än CRTskärmar med korrekt färgåtergivning.
Det smartaste är att hitta nån oinsatt skrytdatorsköpare på blocket som vill göra sej av med sin bamse-CRT och köpa den billigt. Då kan man snacka om mycket skärm för pengarna!
Det smartaste är att hitta nån oinsatt skrytdatorsköpare på blocket som vill göra sej av med sin bamse-CRT och köpa den billigt. Då kan man snacka om mycket skärm för pengarna!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Coolt att det löste sig!Inger skrev:Det som KANSKE har hänt med din CRT är att du haft nån sorts magnet nära skärmen (högtalare? radio? förstärkare?) som gjort att elektronstrålen böjts av. Det är lite trixigt med CRT och kalibrering av elektronstrålen nämligen och har man otur kan den hamna på sned och då kan det bli missfärgningar.
Fan du är ett geni, weasley! Jag hade just packat upp mina nya högtalare och råkat sätta suben för nära skärmen. Nu flyttade jag den och den röda färgen är tillbaka! Jippi!
Själv har jag en crt-skärm där den röda färgen var helt borta i nästan 2 år men återkom plötsligt för ca 2 månader sedan och har sedan dess funkat. Den är kopplad till en server som står på 24/7 så jag kan klara mig utan röd färg men jag blev häpen när den plötsligt funkade.
Jag snor tråden lite och slänger ut en fråga om en annan crt-skärm som plötsligt blev tvärmörk en vecka efter garantin gick ut. Förmodar att bildröret är kasst men kan man kolla att det verkligen är det som är felet?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Om en färg försvinner helt så är det nästan säkert elektronikfel. Om färgen kom tillbaka igen så kan man misstänka någon form av glapp. Möjligen kan det vara någon komponent som inte mår så bra längre, men det verkar inte så sannolikt om färgen var helt borta så länge och plötsligt är tillbaka.
En skärm som blir helt svart plötsligt är nog också elektronikfel, och inte bildröret. I det fallet skulle jag misstänka att något har brunnit eller så i strömförsörjningen, ev. högspännngsdelen. Det brukar vara kaskader till högspänningen och de kan ha en tendens att gå sönder ibland.
En skärm som blir helt svart plötsligt är nog också elektronikfel, och inte bildröret. I det fallet skulle jag misstänka att något har brunnit eller så i strömförsörjningen, ev. högspännngsdelen. Det brukar vara kaskader till högspänningen och de kan ha en tendens att gå sönder ibland.
Jag hade isär den några gånger men hittade inget fel och hade vant mig vid att den röda färgen var borta så det var verkligen en överraskning när den helt plötsligt var tillbaks en morgon.Kvasir skrev:Om en färg försvinner helt så är det nästan säkert elektronikfel. Om färgen kom tillbaka igen så kan man misstänka någon form av glapp. Möjligen kan det vara någon komponent som inte mår så bra längre, men det verkar inte så sannolikt om färgen var helt borta så länge och plötsligt är tillbaka.
Jag kan inte se något som är bränt och har även hittat en säkring men den är hel. Inte värt att lägga ner några stora pengar men det var en riktigt bra skärm så några hundralappar hade det varit värt att få den att fungera.Kvasir skrev:En skärm som blir helt svart plötsligt är nog också elektronikfel, och inte bildröret. I det fallet skulle jag misstänka att något har brunnit eller så i strömförsörjningen, ev. högspännngsdelen. Det brukar vara kaskader till högspänningen och de kan ha en tendens att gå sönder ibland.
Som Weasley säger så kan man också hitta bra crt-skärmar billigt på blocket, köpte själv en 19" Sony med trinitron-rör billigt.
Karl skrev:
Som Weasley säger så kan man också hitta bra crt-skärmar billigt på blocket, köpte själv en 19" Sony med trinitron-rör billigt.
Det var skärmar det. Jag köpte en 15"are för sisådär 10 år sedan. Jag tyckte det var för dyrt med en 17", så valet stod mellan en 15" Sony eller en sämre 17". Eftersom jag var bortskämd med Trinitronrör på jobbet så valde jag Sonyn. Jag använde den i 8 år. Visserligen blev det jobbigt med så liten skärm och det var många gånger jag tänkte köpa en 19" istället. Men varenda gång jag tittade på skärmar så blev jag så besviken på dålig skärpa eller dåliga färger, så jag behöll min Sony. Det märktes inte på den att den åldrades en gång. Nu har den visserligen förpassats till garderoben sedan två år, men såvitt jag vet fungerar den fortfarande som när den var ny.
Fast nu är jag faktist LCD-fantast istället. Jag köpte en Eizo 19" LCD, och den lever faktistkt upp till Eizos goda rykte. Jag har faktiskt inte saknat min Sony alls.
Svarstiderna har ju sjunkit drastiskt så även seriösa gamers kan köra med LCD-skärmar numera. Vad jag har hört så använder dock folk som professionellt sysslar med bildbehandling fortfarande crt-skärmar för att de har bättre färgåtergivning.Kvasir skrev:Fast nu är jag faktist LCD-fantast istället. Jag köpte en Eizo 19" LCD, och den lever faktistkt upp till Eizos goda rykte. Jag har faktiskt inte saknat min Sony alls.
Karl skrev:Svarstiderna har ju sjunkit drastiskt så även seriösa gamers kan köra med LCD-skärmar numera. Vad jag har hört så använder dock folk som professionellt sysslar med bildbehandling fortfarande crt-skärmar för att de har bättre färgåtergivning.Kvasir skrev:Fast nu är jag faktist LCD-fantast istället. Jag köpte en Eizo 19" LCD, och den lever faktistkt upp till Eizos goda rykte. Jag har faktiskt inte saknat min Sony alls.
Jo för riktigt krävande färgåtergining används nog fortfarande CRT, men de bra LCD-skärmarna är faktistk riktigt bra, och det kommer nya tekniker hela tiden. Frågan är om det egentligen inte bara är när det behövs både riktigt bra färg och snabbhet som CRT är överlägset? Det finns väldigt bra LCD-tekniker för grafiskt bruk, men som är långsamma. NEC har visst någon helt ny teknik som ska var bättre än alla tidigare på färgåtergivning, men den verkar väldigt dyr fortfarande. Jag är dock väldigt nöjd med min skärm, som jag valde bl.a. just för att få så bra färger som möjligt för överkomligt pris. Att det sedan är fem års garanti gör ju inte skärmen mindre prisvärd.
LCD-skärmar har mer och mer börjar användas även av de med höga krav på korrekthet i färgåtergivning. Dom har blivit mycket bättre på färgåtergivning.
Eizo har nån LCD-skärm som klarar att återge 97% av RGB-rymden.
Kontrasten och svärtan är som W säger ett problem för LCD men även det har blivit bättre och fortsättera att bli bättre.
Vidare kommer ju allt mer LCD med där bakgrundsbelysningen är LED istället för lysrörsteknik. LCD lyser ju inte av egen kraft utan det handlar bara om att styra ljudgenomsläppet. Eftersom tidigare teknik med ett lysrör allt är på och LCD inte klarar att totalt blocka ljuset så kommer det alltid att bli lite ljusgenomsläpp även vid svart färg.
Med LED så är det massa LEDar som lyser upp olika regioner vilket leder till att elektroniken kan slå av eller sänka LEDens ljus vid mörka regioner i bilden. Reslutaten är en rejäl förbättring av svärta och kontrast. Ger även betydligt strömsnålare skrämar.
Det här är ingen framtidsteknik som kostar jättemycket utan t.ex Philips har en serie LCD-TV som precis släppts i konsumentprisklass som bygger på LED-upplyst LCD och ger en kontrast på 1:30000. 15000:- för en 42" Full-HD-skärm skakar om lite i det prissegmentet.
Eizo har nån LCD-skärm som klarar att återge 97% av RGB-rymden.
Kontrasten och svärtan är som W säger ett problem för LCD men även det har blivit bättre och fortsättera att bli bättre.
Vidare kommer ju allt mer LCD med där bakgrundsbelysningen är LED istället för lysrörsteknik. LCD lyser ju inte av egen kraft utan det handlar bara om att styra ljudgenomsläppet. Eftersom tidigare teknik med ett lysrör allt är på och LCD inte klarar att totalt blocka ljuset så kommer det alltid att bli lite ljusgenomsläpp även vid svart färg.
Med LED så är det massa LEDar som lyser upp olika regioner vilket leder till att elektroniken kan slå av eller sänka LEDens ljus vid mörka regioner i bilden. Reslutaten är en rejäl förbättring av svärta och kontrast. Ger även betydligt strömsnålare skrämar.
Det här är ingen framtidsteknik som kostar jättemycket utan t.ex Philips har en serie LCD-TV som precis släppts i konsumentprisklass som bygger på LED-upplyst LCD och ger en kontrast på 1:30000. 15000:- för en 42" Full-HD-skärm skakar om lite i det prissegmentet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.