Få Macromedia Flash att fungera i Opera

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Få Macromedia Flash att fungera i Opera

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-18 18:24:26

Hej!

Jag får inte Macromedia Flash att fungera i Opera. Jag har Windows Vista installerat. Hade samma problem på gamla datorn, där jag körde Windows XP.

Jag löser Melodikrysset på nätet varje lördag (eller söndag, om jag inte är hemma på lördagen). Det fungerar inte i Opera, bara i Internet Explorer. Det står att man måste ha en webbläsare med Macromedia Flash, lägst version 6.

Adobe Flash Player hade jag i gamla datorn. Är det något jag måste installera?

I Opera kan jag spela webbspel som till exempel Tetris. Men det betyder ju bara att de spelen inte kräver Macromedia Flash. Finns det olika saker man måste installera för att det ska fungera?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Få Macromedia Flash att fungera i Opera

Inläggav barracuber » 2008-04-18 22:36:16

Lilla Gumman skrev:Adobe Flash Player hade jag i gamla datorn. Är det något jag måste installera?

Rent generellt är svaret ja. Åtminstone om du vill ha "rich content" vilket man tar för självklart idag när man har vant sig vid det.

Lilla Gumman skrev:I Opera kan jag spela webbspel som till exempel Tetris. Men det betyder ju bara att de spelen inte kräver Macromedia Flash. Finns det olika saker man måste installera för att det ska fungera?

Innan Flash fanns ju Shockwave som också krävde en player som alla som ville kunna spela spel skaffade. Jag är inte insatt i förhållandet mellan Shockwave och Flash annat än att Shockwave mer eller mindre har ersatts av Flash.

Här finns en länk där du kan testa din Flashinstallation i Opera:

http://operalover.tntluoma.com/links/tr ... _try_this/
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:53:57, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-18 23:10:58

Hej!

Jag har Flash version 9 eller något. Och Melodikrysset kunde jag ladda upp på Sveriges Radios hemsida. Så nu verkar allting fungera. Det måste vara jag som inte begriper hur man gör. Det fungerar inte, men plösligt fungerar det. Eller tvärtom, det fungerade nyss men nu fungerar det inte. Så är det alltid med saker i datorvärlden numera. Förr fixade man det mesta med några DOS.-kommandon.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Återgå till IT-forum

Logga in