Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?
89 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Fenren skrev:vad är en kassabok?
Det är en bok där man skriver upp inkomst,besparingar och utgifter som räkningar och de vanliga inköpen. Man håller koll på pengarna. Jag vill ha den i telefonen då jag har den med mig hela tiden.
en internetbank utan kontoutdrag och förmågan att betala räkningar, alltså.
Titti skrev:Jag sitter och skall försöka föra över mina kontakter från den gamla telefonen till den nya och bruksanvisningen
Jag hade gått via Google Gmail/Contacts men sån är ju jag Det finns flera sätt att göra det på. Ett som var vanligt förr och fortfarande används är att gå via SIM-kortet där ett stort antal kontakter (om det inte handlar om tusentals) kan lagras.
Titti skrev:säger att jag skall ansluta telefonen till datorn med en usb-kabel. Jaha? Det medföljde en sådan men det visas uttryckligen i en bild att den är avsedd för laddaren och inte skall användas för att ansluta till datorn. Jag har en handfull andra usb-kablar hemma med micro-usb i ena änden och usb i den andra - kan jag använda godtycklig av dessa eller skall jag strunta i det och använda det trådlösa nätverket istället? Verkar säkrare.
jag håller med Fenren. Det ska gå att använda medföljande usb-kabel både för dator och väggkontakt (ifall det följer med en sån där väggadapter).
Titti skrev:Nästa problem: det anvisade programmet fungerar bara under Windows. Verkar märkligt då Android bygger på Linux men så står det. Jag kör Linux i min dator, inte Windows.
Det där kan bli värre. Tyvärr är de flesta tillverkare likgiltiga inför både Mac och Linux och gör bara mjukvarorna för Windows. Helt otroligt att det fortfarande är så men det är faktiskt sant. I värsta fall få du väl köra Windows virtuellt eller dualboot på din dator men jag förstår ifall det inte alls känns som en inbjudande lösning..
Titti skrev:Dessutom är knapparna på skärmen mikroskopiska. Inte går det att peta på dem med något litet, en penna tex. Inte ens med naglarna går det (det gick med den andra telefonen med petskärm).
Säger som Fenren. Rotera 45 grader.
Vad gäller köpet så finns ju alltid ångervecka om du känner dig väldigt missnöjd.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Vad gäller köpet så finns ju alltid ångervecka om du känner dig väldigt missnöjd.
sällan på använda prylar, väl?
Fenren skrev:barracuber skrev:Vad gäller köpet så finns ju alltid ångervecka om du känner dig väldigt missnöjd.
sällan på använda prylar, väl?
Tror du har rätt enligt lag att pröva elektronik prylar. Kan inte svära till 100% att det gäller alla saker men tex en TV tror jag du få pröva hemma ok uppleva den.
Bör tilläggas att det gäller bara om du köper via nätet eller postorder.
Fenren skrev:en internetbank utan kontoutdrag och förmågan att betala räkningar, alltså.
Nä det har inget med någon bank egentligen utan ett sätt att ha koll på budgeten. du betalar ju dina räkningar som vanligt och sånt. Men du har koll på pengarna på ett andra ställe så att säga. Dessa uppgifter ser bara du i din telefon. ingen annan.
kullan skrev:Fenren skrev:en internetbank utan kontoutdrag och förmågan att betala räkningar, alltså.
Nä det har inget med någon bank egentligen utan ett sätt att ha koll på budgeten. du betalar ju dina räkningar som vanligt och sånt. Men du har koll på pengarna på ett andra ställe så att säga. Dessa uppgifter ser bara du i din telefon. ingen annan.
så... varför inte använda bankens app? då ser man ju vad man handlat, för hur mycket och man kan dessutom betala via telefonen.
Fenren skrev:kullan skrev:Fenren skrev:en internetbank utan kontoutdrag och förmågan att betala räkningar, alltså.
så... varför inte använda bankens app? då ser man ju vad man handlat, för hur mycket och man kan dessutom betala via telefonen.
Jag känner inte att telefonen är säker plats att betala räkningar på. då tar jag internetbanken via datorn.
kullan skrev:
Jag känner inte att telefonen är säker plats att betala räkningar på. då tar jag internetbanken via datorn.
inte jag heller, men den kan göra allt det och man har dessutom automatiskt rätt saldo, i realtid.
Hade bankdroid förut tills den började strula. Kanske de har fixat nu.
Ska kolla.
Ska kolla.
Bankdroid startar om lite då och då tyvärr...
Givetvis ska telefonen vridas 90° för att få ett bredare tangentbord, dessutom finns det tangentbordsappar där man kan ändra höjden på tangentbordet genom ett drag över tangentbordet (själv använder jag MultiLing Keyboard som är nästan buggfritt...)
EDIT: Lade till länk till tangentbordsappen.
Givetvis ska telefonen vridas 90° för att få ett bredare tangentbord, dessutom finns det tangentbordsappar där man kan ändra höjden på tangentbordet genom ett drag över tangentbordet (själv använder jag MultiLing Keyboard som är nästan buggfritt...)
EDIT: Lade till länk till tangentbordsappen.
Sv: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?
Bankdroid fungerar utmärkt här har aldrig haft problem. Kanske buggar på vissa lurar.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
På mina två får jag felmeddelanden från Bankdroid lite då och då, jag har skickat felrapporter men felet kvarstår, dock tycker jag ändå att det är värt att ha den eftersom jag har mycket enklare koll på mina konton nu.
Jag köper ochs äljer på Tradera och privat site, och dewt är helt suveränt att få ett ping så fort pengar kommer inte eller far ut!
Och man blir också mer medveten om köp o.s.v. när man får ett ping en liten stund efter att man betalat något. I alla fall jag känner för att hålla nere pingantalet och så ser man ju direkt hur mycket man har kvar.
Nu har jag ju inga problem med slöserier, men jag gillar det ändå, och att få ännu lite mer koll.
Och man blir också mer medveten om köp o.s.v. när man får ett ping en liten stund efter att man betalat något. I alla fall jag känner för att hålla nere pingantalet och så ser man ju direkt hur mycket man har kvar.
Nu har jag ju inga problem med slöserier, men jag gillar det ändå, och att få ännu lite mer koll.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Titti skrev:Valde till slut Android och köpte en Sony Xperia acro S och där tog inte problemen slut alls...
Jag gjorde misstaget att laddade hem de första apparna över datorn och telefoneländet totalhängde sig!! Den gick först att få fart på efter jag skaffat nytt simkort.
Såg på nätet att det tydligen inte är ett helt ovanligt problem, men lite snopet när man ska börja greja och allt blir fel.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Det har aldrig funkat att föra över information från datorn till mobilen via sladden åt mig. Tydligen är det oxå ett vanligt problem. Kommunikationen mellan mobil och datorn glappar.