Angående LSS insatser och God man
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har tidigare haft insatser inom LSS så som boendestöd och kontaktperson
Har även haft God man
För ett tag sedan nu kände jag att inte längre i behov av ovan nämnda och har sagt i från dessa.
Känner att jag mår mycket bättre nu och klarar att ta vara på mig själv.
Har eget kontrakt på min lägenhet och har helt hand om min ekonomi.
Jag har några frågor:
Även fast att jag sagt i från ovan nämnda saker kan det vara så att det fortfarande hålls koll på mig fast att jag inte längre vill det eller är jag släppt helt fri?
För ett tag sen valde min handläggare på Försäkringskassan sätta min aktivitetsersättning permanent.
Har någon teori varför?
För mig hade det känts bättre att gå en gång i halv året och få det prövat.
Tack på för hand!
Har även haft God man
För ett tag sedan nu kände jag att inte längre i behov av ovan nämnda och har sagt i från dessa.
Känner att jag mår mycket bättre nu och klarar att ta vara på mig själv.
Har eget kontrakt på min lägenhet och har helt hand om min ekonomi.
Jag har några frågor:
Även fast att jag sagt i från ovan nämnda saker kan det vara så att det fortfarande hålls koll på mig fast att jag inte längre vill det eller är jag släppt helt fri?
För ett tag sen valde min handläggare på Försäkringskassan sätta min aktivitetsersättning permanent.
Har någon teori varför?
För mig hade det känts bättre att gå en gång i halv året och få det prövat.
Tack på för hand!
Om du har själv valt att få en God man så har du rätt att avsäga dig den hjälpen när du vill..
När du i detta fall tackar nej till hjälpen har de inte längre någon rätt att lägga sig i vad du gör eller inte gör...
Har du däremot blivit tilldelad God man av domstol, så gäller detta beslut under en viss tid, eller kan vara villkorat till något... Då beror det som sagt på om tiden villkoren är uppfyllda.
Som jag uppfattat det så sker det en prövning av arbetsförmågan vart tredje år... Men du kan ju när som helst stoppa/ pausa din ersättning... Nu såg jag att du skrivit Aktivitetsersättning och inte sjukersättning... Aktivitetsersättning kan man ju bara få till och med man är 29.... Så det låter mysko att de gjort den permanent...
Är det inte så att du gått från Aktivitetsersättning till permanent sjukersättning, det skulle låta mer logiskt i så fall??
Jag är inte expert på någon av dessa frågor utan detta är som jag uppfattat det. Ska du ha definitiva svar är det nog bäst att du ställer frågan till respektive myndighet, så det inte blir några missförstånd.
När du i detta fall tackar nej till hjälpen har de inte längre någon rätt att lägga sig i vad du gör eller inte gör...
Har du däremot blivit tilldelad God man av domstol, så gäller detta beslut under en viss tid, eller kan vara villkorat till något... Då beror det som sagt på om tiden villkoren är uppfyllda.
Som jag uppfattat det så sker det en prövning av arbetsförmågan vart tredje år... Men du kan ju när som helst stoppa/ pausa din ersättning... Nu såg jag att du skrivit Aktivitetsersättning och inte sjukersättning... Aktivitetsersättning kan man ju bara få till och med man är 29.... Så det låter mysko att de gjort den permanent...
Är det inte så att du gått från Aktivitetsersättning till permanent sjukersättning, det skulle låta mer logiskt i så fall??
Jag är inte expert på någon av dessa frågor utan detta är som jag uppfattat det. Ska du ha definitiva svar är det nog bäst att du ställer frågan till respektive myndighet, så det inte blir några missförstånd.
Till Gersa:
Du har helt rätt i att ersättningen jag har nu är permanent sjukersättning
Angående God manskapet:
Sökte det på frivillig väg efter påtryckningar från min omgivning.
Men för ett tag sen nu skrev jag till Tingsrätten att jag ville att God manskapet skulle upphöra helt och fick där efter det ett brev från Tingsrätten att God manskapet är helt avslutat.
Sen dess har jag inte hört ett ord från varken den som hade hade som God man eller överförmyndaren.
Hoppas att jag är släppt helt fri nu?
Är lite rädd för att det mot min vilja fortfarande hålls lite koll på mig på avstånd så att säga.
Känner i bland att mina föräldrar inte riktigt har släppt taget om mig utan behandlar mig annorlunda än mina bröder.
Angående God manskapet:
Men för ett tag sen nu skrev jag till Tingsrätten att jag ville att God manskapet skulle upphöra helt och fick där efter det ett brev från Tingsrätten att God manskapet är helt avslutat.
Sen dess har jag inte hört ett ord från varken den som hade hade som God man eller överförmyndaren.
Är lite rädd för att det mot min vilja fortfarande hålls lite koll på mig på avstånd så att säga.
Känner i bland att mina föräldrar inte riktigt har släppt taget om mig utan behandlar mig annorlunda än mina bröder.
blue30 skrev:Till Gersa:
Angående God manskapet:
Om jag fattar det hela rätt prövas i så fall arbetsförmågan vart tredje år... Du kan läsa om det på Försäkringskassas hemsida...
Det är bara om du hamnat under tvångsförvaltning av domstol som du inte kan avsäga dig "hjälpen"...
Alla LSS åtgärder är helt frivilliga.
Din tidigare God man har inte längre några som helst rättigheter eller för den delen skyldigheter mot dig längre om Tingsrätten tagit tillbaka God manskapet..
Överförmyndare är något helt annat och det tror jag inte du haft någon, för det är lite knepigare både att få och bli av med...
Men du får bara en överförmyndare om du har blivit omyndigförklarad, eller om du blir tilldömd en av domstol..... Återigen inte mitt special område men så som jag tolkat det...
Men om du tidigare begärt och fått en God man av Tingsrätten genom LSS så är denna begäran helt frivillig och den Gode manen får bara hjälpa dig med det du begär att få hjälp med...
Så om du sagt till att du inte längre vill ha hans hjälp så räcker egentligen det för att hans åtagande ska vara avslutat. Men om du dessutom fått en formel bekräftelse på att God manskapet är avslutat är det garanterat ingen som kan lägga sig i vad du gör, så länge det det inte är något olagligt...
blue30 skrev: Men för ett tag sen nu skrev jag till Tingsrätten att jag ville att God manskapet skulle upphöra helt och fick där efter det ett brev från Tingsrätten att God manskapet är helt avslutat.
Hur skulle de hålla koll på dig på avstånd menar du?
Till zima33:
Att överförmyndaren hämtar uppgifter utan min vetskap angående hur min situation ser ut i dag?
Att Vuxenförvaltningen(LSS handläggare etc) håller koll på mig på avstånd utan min vetskap genom att ta in uppgifter om mig angående hur jag klarar av min dagliga vardag?
Kan säga att jag fick kämpa ensam med att mitt boendestöd och God manskap för att få dessa avslutade helt.
Jag upplever själv att jag mår bättre nu när jag står helt på egna ben och kan välja när jag vill ta emot hjälp.
Att överförmyndaren hämtar uppgifter utan min vetskap angående hur min situation ser ut i dag?
Att Vuxenförvaltningen(LSS handläggare etc) håller koll på mig på avstånd utan min vetskap genom att ta in uppgifter om mig angående hur jag klarar av min dagliga vardag?
Kan säga att jag fick kämpa ensam med att mitt boendestöd och God manskap för att få dessa avslutade helt.
Jag upplever själv att jag mår bättre nu när jag står helt på egna ben och kan välja när jag vill ta emot hjälp.
Vi lever inte i George Orwells 1984 utan i och med att insatserna har upphört så lägger de inte ner någon tid på att hålla koll på dig (det skulle dessutom kosta pengar och det är inget de vill kasta bort i onödan).
@blue30, du är fri från insatserna och behöver inte oroa dig över det.
@blue30, du är fri från insatserna och behöver inte oroa dig över det.
blue30 skrev:Känner i bland att mina föräldrar inte riktigt har släppt taget om mig utan behandlar mig annorlunda än mina bröder.
Det handlar ju om hur dina föräldrar ser på dig, och har inget med formella saker som god man att göra. Det är ju ganska naturligt, iom att du har en funktionsnedsättning (AS) och det har förmodligen inte dina bröder. Om de inte tror att du klarar dig själv så får du väl visa att du gör det.
För övrigt är ju alla barn olika så det är svårt för föräldrar att behandla alla exakta lika.
det är bara jag i familjen som har AS
Jag upplever att mina föräldrar behandlar mina bröder mer vuxet och med mer respekt.
För mig är det väldigt viktigt att få vara självständig dvs bli behandlad som vuxen
I och med min diagnos har jag vissa svårigheter men som dock inte längre utgör någon fara för mig eller andra.
Jag upplever att mina föräldrar behandlar mina bröder mer vuxet och med mer respekt.
För mig är det väldigt viktigt att få vara självständig dvs bli behandlad som vuxen
I och med min diagnos har jag vissa svårigheter men som dock inte längre utgör någon fara för mig eller andra.
blue30 skrev:Att överförmyndaren hämtar uppgifter utan min vetskap angående hur min situation ser ut i dag?
De vill/kan ju knappt hjälpa de som vill ha hjälp så att de skulle lägga tid och resurser på att spionera på dig är inte sannolikt.
låter ju bra att dom inte gör det längre!
Har tidigare känt mig ganska så pressad men när jag nu står helt på egna ben känner jag mig mer avslappnad men känns samtidigt lite läskigt.
Har tidigare känt mig ganska så pressad men när jag nu står helt på egna ben känner jag mig mer avslappnad men känns samtidigt lite läskigt.
Återgå till Att leva som Aspergare