Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kullan » 2012-09-10 13:39:10

Då känns Windows 8 som ett säkrare kort. Där finns det ju massor av gratisappar.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-10 14:31:33

Fenren skrev:
De är fokuserade på företag och gör stabila system med bra krypteringsmöjligheter. De är dyra i förhållande till prestanda och du har färre appar än till symbian

Vad ska man ha appar till? Jag vill bara riktiga knappar att skriva med, webbläsare och möjlighet att öppna och läsa dokument. Samt telefonsamtal och SMS.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Fenren » 2012-09-10 15:23:09

Bjäbbmonstret skrev:
Fenren skrev:
De är fokuserade på företag och gör stabila system med bra krypteringsmöjligheter. De är dyra i förhållande till prestanda och du har färre appar än till symbian

Vad ska man ha appar till? Jag vill bara riktiga knappar att skriva med, webbläsare och möjlighet att öppna och läsa dokument. Samt telefonsamtal och SMS.

för många är det viktigt. det var i huvudsak inte dig det var riktat till och jag gav bara en så objektiv syn på blackberry som jag kunde.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Fenren » 2012-09-10 15:23:46

kullan skrev:Då känns Windows 8 som ett säkrare kort. Där finns det ju massor av gratisappar.

jag har aldrig betalat ett öre för en app, och jag har allt jag vet att jag vill ha i telefonen
Fenren

Inläggav Miche » 2012-09-10 15:36:56

Bjäbbmonstret skrev:Vad ska man ha appar till?

Konstigt nog så täcker många appar upp behov som jag inte visste att jag hade. Jag har inte blivit slav under min mobil, min mobil däremot hjälper mig i vardagen på många olika sätt, gör mig betydligt mycket mindre rastlös och mer harmonisk som människa. Utan appar hade jag inte kommit dit jag är idag.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Moggy » 2012-09-10 15:47:07

kullan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Dell har jag hört skit om men HP är väl inte något särskilt dåligt märke?

Det är 3 märken man ska undvika: HP.Packardbell Och Abus. Dell har jag hört är superbra och andra sidan.

Trist med dåliga datorer som låser sig...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 15:49:23

barracuber skrev:De funktionerna du nämnde (+ search) är de fysiska standardknapparna på en android som hittills alla modeller haft. Den första modellen som kom som INTE har fysiska knappar var Galaxy Nexus:
Bild

Senare versioner av Android (ICS och framåt) kräver inte fysiska knappar. Men ifall modellen har fysiska knappar så stödjer Android det genom att dölja eller visa skärmknapparna längst ned utifrån det. Här står hur Google ser på saken:
Google confirms support for physical buttons on Ice Cream Sandwich

Hade jag menat rent fysiska hade jag skrivit det :-)Happy Så vitt jag vet finns det i nuläget kanske 2-3 modeler med android som har riktiga fysiska knappar.

Moderator: Klippte bort en onödig del av citatet som dessutom gjorde att det visades felaktigt.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Zirre » 2012-09-10 15:53:44

kullan skrev:Då känns Windows 8 som ett säkrare kort. Där finns det ju massor av gratisappar.

Här kan du läsa om Windows Phone 7
Zirre

Inläggav Fenren » 2012-09-10 15:56:07

att ha word i telefonen är väldigt smidigt.
Fenren

Inläggav kullan » 2012-09-10 15:58:36

Zirre skrev:

Här kan du läsa om Windows Phone 7

Men jag vill ha Windows 8. Inte Windows 7 i mobilen.
kullan

Inläggav Miche » 2012-09-10 16:05:00

kullan skrev:Men jag vill ha Windows 8.

Då får du vara beredd att betala och stå ut med barnsjukdomar (om du inte väntar minst ett år)!
Miche

Inläggav kullan » 2012-09-10 16:06:28

Miche skrev:

Då får du vara beredd att betala och stå ut med barnsjukdomar (om du inte väntar minst ett år)!

jag har nog inte råd att handla någon ny mobil före 2014 i alla fall.
kullan

Inläggav Zirre » 2012-09-10 16:31:13

kullan skrev:
Miche skrev:

jag har nog inte råd att handla någon ny mobil före 2014 i alla fall.

Måste du ha just wp8?
Annars finns billiga wp7 för 1690 kr Nokia Lumia 610
Zirre

Inläggav barracuber » 2012-09-10 16:35:16

Vi har diskuterat 610 nyligen i en liknande tråd. Det är den billigaste Lumian vilket märks på att de har snålat in på internminnet (RAM-minnet) vilket enligt en recension gör den långsam att surfa med bland annat. Jag fick uppfattningen att kullan siktar på en av toppmodellerna, 910 eller 920 eller vad de heter (det kom en ny modell alldeles i dagarna).
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zirre » 2012-09-10 16:38:00

barracuber skrev:Vi har diskuterat 610 nyligen i en liknande tråd. Det är den billigaste Lumian vilket märks på att de har snålat in på internminnet (RAM-minnet) vilket enligt en recension gör den långsam att surfa med bland annat. Jag fick uppfattningen att kullan siktar på en av toppmodellerna, 910 eller 920 eller vad de heter (det kom en ny modell alldeles i dagarna).

Men då kostar det också några lappar mer.
Zirre

Inläggav kullan » 2012-09-10 17:15:10

Ja jag räknar med kanske 5000:- för luren om det ska va något med den. det är vad man får betala enligt min pojkvän.
kullan

Inläggav Titti » 2012-09-11 11:14:07

Fenren skrev:Mer möjlighet att ändra brukar betyda mindre användarvänlig...

Det är inte min erfarenhet, snarare tvärtom.

barracuber skrev:Du behöver inte göra nånting med din nuvarande mail, varken vidarebefordra eller något annat. Det du gör är att använda gmail som klient mot din vanliga POP3-mailtjänst
barracuber skrev:I ditt fall skulle du kunna använda Thunderbird som klient emot din gmail (som i sin tur agerar POP3-klient mot din vanliga mailtjänst :wink: ).

Vad skulle egentligen vara vitsen med det? Spontant ser det för mig ut som en onödig omväg...

Miche skrev:Konstigt nog så täcker många appar upp behov som jag inte visste att jag hade. Jag har inte blivit slav under min mobil, min mobil däremot hjälper mig i vardagen på många olika sätt, gör mig betydligt mycket mindre rastlös och mer harmonisk som människa.

Hur då? Jag fattar ingenting av det du skriver ovan.

Funderar vidare utan att ha bestämt mig ännu.

Vad är för- resp nackdelarna med Android 2 resp 4? Med WP7 resp 8? Med iOS 5 resp 6?? Jag kan läsa en del naturligtvis men jag vill gärna veta vad ni har för erfarenheter. Det är inte alltid ett nyare operativsystem är enbart bättre, det följer ofta med sånt man inte uppskattar. Som att det kräver mer av hårdvaran, tex...

Kan man utgå från att tex en mobil som har 768 MB RAM och en en- eller tvåkärning processor på 1 GHz och Android 2.x är sämre prestandamässigt än en dito som har 1 GB RAM, en två- eller fyrkärning processor på 1,4 GHz och Android 4.x? Vilka extra funktioner i det nyare operativet väger upp detta?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2012-09-11 12:40:14

Titti skrev:
barracuber skrev:Du behöver inte göra nånting med din nuvarande mail, varken vidarebefordra eller något annat. Det du gör är att använda gmail som klient mot din vanliga POP3-mailtjänst
barracuber skrev:I ditt fall skulle du kunna använda Thunderbird som klient emot din gmail (som i sin tur agerar POP3-klient mot din vanliga mailtjänst :wink: ).

Vad skulle egentligen vara vitsen med det? Spontant ser det för mig ut som en onödig omväg...

Jag förstår din fråga.

Eftersom android är ett av dina alternativ så antog jag att du planerar att skaffa ett gmailkonto eftersom man då kan köra Google Play vilket underlättar till viss del när man ska skaffa appar. Sedan behöver du iofs inte använda gmailkontot till något annat än just för att hantera kopplingen mot mobilen; eftersom du trivs med din nuvarande mailtjänst så fortsätter du med den precis som idag.

Nackdelen med det ovanstående är att du har två olika mailkonton att hantera - gmail för androiden och Thunderbird för allt det övriga. Dem lösningen jag gav är egentligen att gå ett steg längre dvs att möjliggöra att du kan nå all din mail (både den androidrelaterade och den vanliga) via gmail.com ifall du t.ex. saknar tillgång till din Thunderbird.

Dessutom (steg 10) kan du genom att lägga till Thunderbird till gmail.com-lösningen även köra "offline" precis som du är van vid för snabbare sökning/sortering osv. Men du har rätt i att det blir en omväg iom att du skickar dina mail via gmail.com till Thunderbird istället för direkt till Thunderbird.

Så min tanke var baserat på "principen om högsta möjliga åtkomst" men det är mycket möjligt att jag missuppfattade din fråga.

Titti skrev:Funderar vidare utan att ha bestämt mig ännu.

Vad är för- resp nackdelarna med Android 2 resp 4? Jag kan läsa en del naturligtvis men jag vill gärna veta vad ni har för erfarenheter. Det är inte alltid ett nyare operativsystem är enbart bättre, det följer ofta med sånt man inte uppskattar. Som att det kräver mer av hårdvaran, tex...

Kan man utgå från att tex en mobil som har 768 MB RAM och en en- eller tvåkärning processor på 1 GHz och Android 2.x är sämre prestandamässigt än en dito som har 1 GB RAM, en två- eller fyrkärning processor på 1,4 GHz och Android 4.x? Vilka extra funktioner i det nyare operativet väger upp detta?

Bra frågor som jag själv brottas med just nu så jag har nog inga patentlösningar. Det är så sant att nyare inte alltid är bättre vilket är något som jag ofta upptäcker "den hårda vägen" (bättre att vara naturligt skeptisk!). Det är precis så att många som bytt från Android 2 till Android 4 blivit besvikna på prestandan, ibland upplevt rena försämringar i snabbhet, vilket iofs ofta beror på att de överskattar hårdvaran i sina gamla mobiler. jag vet för jag är en av dem. Kör just nu en custom rom som är en blandning av 4.0.4 (ICS) och 4.1 (Jelly Bean) och den rullar ibland på bra, ibland som en snigel, starta om hjälper en del. Hårdvaran är en enkärnig processor på 1,5 GHz, RAM-minnet är 1 GB varav endast 420 MB för apparna. En klar besvikelse om jag kunde ångra mig men jag får skylla mig själv när jag köper en Sony Ericsson som inte längre finns :? .

Annars ingen tvekan om att Android 4 har många nya och smarta funktioner. Säger jag utan att komma på någon enda av dem just nu :oops: :P Sitter och skriver på lunchrasten...Om bara hårdvaran räcker till går det som tåget; det har man ju hört från S3-ägare bland annat. S3 får Jelly Bean vilken dag som helst.

FWIW..
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2012-09-11 12:50:35

Titti skrev:
Miche skrev:Konstigt nog så täcker många appar upp behov som jag inte visste att jag hade. Jag har inte blivit slav under min mobil, min mobil däremot hjälper mig i vardagen på många olika sätt, gör mig betydligt mycket mindre rastlös och mer harmonisk som människa.

Hur då? Jag fattar ingenting av det du skriver ovan.

Jag kan ta några konkreta exempel.
  • SL realtid widget har tillsammans med SL Mobil Reseplanerare och STHLM Traveling (SL) underlättat mitt resande enormt. Jag behöver inte längre planera resandet här i Stockholm så grundligt och står mig inte slätt om jag missar en förbindelse, det går alltid att hitta andra och roligare resvägar.
  • SMS Backup + ger mig en backup av alla SMS till Gmail och jag kan därför alltid enkelt hitta gammal information.
  • Sleep as Android underlättar mitt uppvaknande på mornarna när jag har en tid att passa.
  • Titanium Backup ★ root gör att jag inte behöver oroa mig för att någon information försvinner, tillsammans med Dropbox som kör automatisk backup av alla bilder så att de även hamnar i datorn.
  • I appen Handelsbanken kan jag sköta en del bankärenden som att skicka pengar till mina barn och jag håller snabbt reda på mitt saldo i Bankdroid.
Inget av ovanstående fattade jag att jag hade sånt behov av innan och samtliga dessa har underlättat mitt liv.
Miche

Inläggav Titti » 2012-09-12 19:17:50

Valde till slut Android och köpte en Sony Xperia acro S och där tog inte problemen slut alls...

Jag sitter och skall försöka föra över mina kontakter från den gamla telefonen till den nya och bruksanvisningen säger att jag skall ansluta telefonen till datorn med en usb-kabel. Jaha? Det medföljde en sådan men det visas uttryckligen i en bild att den är avsedd för laddaren och inte skall användas för att ansluta till datorn. Jag har en handfull andra usb-kablar hemma med micro-usb i ena änden och usb i den andra - kan jag använda godtycklig av dessa eller skall jag strunta i det och använda det trådlösa nätverket istället? Verkar säkrare.

Nästa problem: det anvisade programmet fungerar bara under Windows. Verkar märkligt då Android bygger på Linux men så står det. Jag kör Linux i min dator, inte Windows.

Dessutom är knapparna på skärmen mikroskopiska. Inte går det att peta på dem med något litet, en penna tex. Inte ens med naglarna går det (det gick med den andra telefonen med petskärm).

Just nu är jag mest uppgiven och benägen att återgå till telefoner med petmoj och handskrivna brev, tidningar av papper som man kan breda ut framför sig, bilder i album och radio i köket.

Suck.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Fenren » 2012-09-12 19:22:30

Titti skrev:Jag sitter och skall försöka föra över mina kontakter från den gamla telefonen till den nya och bruksanvisningen säger att jag skall ansluta telefonen till datorn med en usb-kabel. Jaha? Det medföljde en sådan men det visas uttryckligen i en bild att den är avsedd för laddaren och inte skall användas för att ansluta till datorn. Jag har en handfull andra usb-kablar hemma med micro-usb i ena änden och usb i den andra - kan jag använda godtycklig av dessa eller skall jag strunta i det och använda det trådlösa nätverket istället? Verkar säkrare.

det är samma kabel. man laddar telefonen med samma sladd som man kopplar in den i datorn med. samma sladd, samma uttag.

Titti skrev:Nästa problem: det anvisade programmet fungerar bara under Windows. Verkar märkligt då Android bygger på Linux men så står det. Jag kör Linux i min dator, inte Windows.

ja, men det är väl ganska vanligt om man kör Linux, att drivrutiner och standardprogram inte följer med.

det borde finnas ett program att ladda ner från sonys eller googles sida.

Titti skrev:Dessutom är knapparna på skärmen mikroskopiska. Inte går det att peta på dem med något litet, en penna tex. Inte ens med naglarna går det (det gick med den andra telefonen med petskärm).

japp, nu har du en annan typ av skärm. testa att vrida telefonen 45 grader. då brukar knappar bli större.
Fenren

Sv: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-12 19:35:25

Samma som Miche. Vissa appar har löst problem som jag trodde var olösliga.

Vissa kalenderappar gör luren mycket mer användbar än med den inbyggda kalendern enbart och tasks+ är världens bästa påminnelseapp.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Sv: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-12 19:36:10

För att inte tala om att ha reseplaneraren direkt i luren.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav kullan » 2012-09-12 19:38:42

Bror Duktig skrev:För att inte tala om att ha reseplaneraren direkt i luren.

Exakt! Hittade Östgötatrafikens app häromdagen. Skitbra! :)

Sen har jag en shoppinglista, en kassabok och lite andra nyttiga appar i mobilen.
kullan

Återgå till IT-forum

Logga in