Tråden om Träning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ensamflickan » 2008-04-15 8:21:07

Jag tränar 3 ggr i veckan, på gym. Jag "gör det enkelt" genom att köpa en Gainomax Recovery efteråt - mycket protein + kolhydrater...

Jag har sån tur, att här på behandlingshemmet, där jag för tillfället bor, så har de träning på schemat (frivilligt) 3 ggr i veckan, och vill man träna på andra tider så brukar de kunna skjutsa till gymet. (Det här är ju ute på landet...) Så det underlättar att komma iväg...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Jonte » 2008-04-15 9:57:49

När en muskel utsätts för stress bryts den delvis ner. Sen byggs den upp igen till en nivå över ursprungsnivån varefter muskeln går ner till ursprunget igen. Ungefär så här, förenklat till gränsen för lögn. Observera att tiderna och styrkeförändringar är påhittade, i verkligheten beror det på hur du tränar, vilka muskler och vem du är. Muskeln har innan träning styrkan 1. Säg 12 timmar efter träningen har styrkan sjunkit till 0,9, efter 24 timmar till 1 igen, efter 48 timmar till 1.1 och efter 96 timmar är styrkan tillbaks till 1. Tränar man igen efter 12 timmar kommer styrkan successivt att minska, tränar man efter 24 eller 96 timmar blir det plusminus noll. Det gäller alltså att hitta toppen.

Varannan dag är en bra tumregel men i verkligheten varierar tiden. Efter ett tungt max-styrkepass krävs längre återhämtning än efter ett normalt styrketräningspass, efter ett uthållighetspass kanske kortare. Sen är också tiden för återhämtning individuell och dessutom beroende på muskelgrupp. Man måste lyssna till kroppen. Märker man att man känner sig sliten, inte gör framsteg i träningen, får sömnproblem (som man inte hade innan…) osv. får man kanske öka vilan. Det är bättre än att minska intensiteten på träningen.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Inger » 2008-04-15 10:54:47

Tack för informationen. Tror dock inte det är nån större risk att jag tränar så att jag får sömnproblem. :wink:

(Iofs är jag fortfarande vaken men det beror nog inte på träningen utan på att den rackarns solen hann gå upp när jag missade sista sömntåget.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-15 11:42:29

Jonte skrev:När en muskel utsätts för stress bryts den delvis ner. Sen byggs den upp igen till en nivå över ursprungsnivån varefter muskeln går ner till ursprunget igen. Ungefär så här, förenklat till gränsen för lögn. Observera att tiderna och styrkeförändringar är påhittade, i verkligheten beror det på hur du tränar, vilka muskler och vem du är. Muskeln har innan träning styrkan 1. Säg 12 timmar efter träningen har styrkan sjunkit till 0,9, efter 24 timmar till 1 igen, efter 48 timmar till 1.1 och efter 96 timmar är styrkan tillbaks till 1. Tränar man igen efter 12 timmar kommer styrkan successivt att minska, tränar man efter 24 eller 96 timmar blir det plusminus noll. Det gäller alltså att hitta toppen.

Varannan dag är en bra tumregel men i verkligheten varierar tiden. Efter ett tungt max-styrkepass krävs längre återhämtning än efter ett normalt styrketräningspass, efter ett uthållighetspass kanske kortare. Sen är också tiden för återhämtning individuell och dessutom beroende på muskelgrupp. Man måste lyssna till kroppen. Märker man att man känner sig sliten, inte gör framsteg i träningen, får sömnproblem (som man inte hade innan…) osv. får man kanske öka vilan. Det är bättre än att minska intensiteten på träningen.


Haha, då måste min styrka vara nere på -100 vid det här laget... Jag har inte kört ett rent styrkepass i gymmet sedan min PT flyttade (i augusti) sedan flyttade jag i mars och har inte kommit igång med någon ny PT här ännu... Jag kör bara styrka i BodyCombat (Lite situps och armhävningar), resten av det jag kör är konditionspass.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Jonte » 2008-04-15 11:51:20

Nädå! Det har jag aldrig sagt!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-15 12:06:41

Jonte skrev:Nädå! Det har jag aldrig sagt!


Muskler och kondition (träningsresultat) är färskvara, man måste underhålla det för att behålla det.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Jonte » 2008-04-15 12:21:03

Du lär nog få en hyfsad underhållsträning på dina pass även om du kanska inte bygger nytt.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Jonte » 2008-04-15 17:55:51

Inger skrev:Tack för informationen. Tror dock inte det är nån större risk att jag tränar så att jag får sömnproblem. :wink:

(Iofs är jag fortfarande vaken men det beror nog inte på träningen utan på att den rackarns solen hann gå upp när jag missade sista sömntåget.)


Hmm, bara för att man har sömnproblem kan man alltså inte dra slutsatsen att man tränat för mycket....

edit: stavfel
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav uniqueNr5 » 2008-04-15 22:14:12

Några funderingar kring BMI. BMI=vikt/(längd^2).
Man ska tydligen ligga mellan 19 och 25 av vad jag läst.
Det verkar dock vara ett bristfälligt mått (annat än för den "statistiska medelindividen") eftersom den tex inte räknar in
typ av kroppsbyggnad, benstomme etc. Andel kroppsfett är väl isåfall ett bättre mått för mer vältränade, muskulöst byggda individer.
Enligt BMI-måttet hamnar jag på 26.77551 senast jag var på gymmet och vägde mig. Men jag är nästan bara muskler, dock inte i toppform. Har väl tänkt gå ner några kilon, men jag har misstänker att min normalvikt skulle resultera i ett BMI på 25, dvs pågränsen till överviktig, och då kommer jag vara i riktigt bra form så BMI-måttet är antagligen missvisande för min typ av kropp.
Jag har bl. a. kraftig benstomme.

Tränar nästan varje dag nu och kom nyligen in i ett tillstånd av, låt oss kalla det, flow. Jag var inne i ett pass kondition. Hade hållt på i drygt 50 min och upplevde att jag hade kunnat fortsätta adinfinitum, var inte ens anfådd trots att jag körde på samma nivå där jag normalt blir mycket ansträngd. Intressant! Någon som upplevt liknande tillstånd.
Jag minns att jag kännt liknande när jag idrottade som intensivast när jag var yngre. Jag lär nog vara i utmärkt form om 5 veckor.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Jag körde ett grymt pass ikväll

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-16 0:21:10

Ikväll körde jag Combat i Falun, Vera från SVEA TC körde passet där ikväll. Hon utlovade träningsvärk imorrn om man jobbade riktigt djupt. Vi får väl se om jag får det... (tror knappast det!) Men det var riktigt länge sedan jag hade så´n energi. Eller energi är väl synd och säga. Det var liksom ingen positiv energi, snarare adrenalin och frustration som bara skulle ut! Jag körde järnet och blev dock positivt överaskad av pulsklockan!

Medelpuls 174
Maxpuls 206
Kaloriförbrukning 1454

Jag kollade pulsen i diagram i datorn när jag kom hem och såg att det inte var fel, jag drev alltså upp pulsen så högt idag... Men en sak som gör mig lite fundersam är kaloriförbrukningen. Ska ringa POLAR imorrn och fråga varför det står olika. Samma på klockan och under diagrammet, men när jag kollar på markeringsinfo står det 1911 kalorier och det är ju lite skillnad...

Träningen är ett sätt för mig att fly från vardagen och annat jobbigt, senare på kvällen kom känslorna av otillräcklighet, ångest över att inte ha gjort sitt bästa (trots att det var bättre än på länge), misslyckande o.s.v. Fysisk träning tar inte bort alla negativa tankar... Tyvärr!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pontus » 2008-04-16 2:09:27

uniqueNr5 skrev:Tränar nästan varje dag nu och kom nyligen in i ett tillstånd av, låt oss kalla det, flow. Jag var inne i ett pass kondition. Hade hållt på i drygt 50 min och upplevde att jag hade kunnat fortsätta adinfinitum, var inte ens anfådd trots att jag körde på samma nivå där jag normalt blir mycket ansträngd. Intressant! Någon som upplevt liknande tillstånd.
Jag minns att jag kännt liknande när jag idrottade som intensivast när jag var yngre. Jag lär nog vara i utmärkt form om 5 veckor.

Det är riktigt trevligt när det där händer, man tränar så hårt att man borde blivit slutkörd men känner att man kan träna dubbelt så länge om man skulle få för sig det. :D
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Träning

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-28 21:31:06

Hej!

Den 9 mars började jag motionscykla en halvtimme om dagen. Detta har jag gjort alla dagar utom tre. Dock har jag inte sett någon effekt på vågen.

En gång i månaden träffar jag Habiliteringens arbetsterapeut som peppar mig att gå ner i vikt utöver det jag egentligen är där för. Idag sa hon att jag skulle prova att cykla 40 minuter i stället för 30. Och att jag skulle bli svettig.

På min ridlektion red jag barbacka i ca. 40 minuter. Fick ont i ljumsken. Blev trött. Cyklade ändå på träningscykeln. Ökade motståndet till 3 (har haft 2 förut). Fick ont i benen direkt. Cyklade och grät. Cyklade en halvtimme. Har planerat att cykla 40 minuter i morgon. Inte ge upp, och inte gråta fast det gör ont i benen.

Jag får ont i benen fort. Det är inte mjölksyra. Tips?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kristofer » 2008-04-28 21:33:07

Hur har du det med matvanorna? Tyvärr kan man inte bara börja motionera, utan man måste också läggaom kosten om det ska ge resultat på.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Moggy » 2008-04-28 21:40:35

En halvtimme på en motionscykel gör inte så mycket för fettbräningen.

Kombinera gärna med lite stryketräning så att du tränar hela kroppen.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-28 22:59:58

Heu!

Jag äter ungefär normalt. Fast har bytt ut ris och pasta till fullkornsprodukter. Äter nyckelhålsmärkt bröd. Popcorn utan fett, poppade i popcornmaskin, någon gång i veckan. Äter glass ibland dock.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 2 gånger.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sommar » 2008-04-28 23:00:54

Promenerar du? Det sägs vara bra. Simma?
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-28 23:04:19

Hej!

Nej, jag varken promenerar eller simmar för tillfället. Men jag rider en gång i veckan och tränar fotboll en gång i veckan.

Någon som vet varför jag får ont i benen så fort?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-28 23:12:48

Jag tycker det låter som träningscykel är en bra början. Om du får ont i benen av att cykla tror jag det är bäst att komplettera med annan träning. Simning är jättebra träning för den som inte spänner sig för att vara i vatten eller har ont i nacken. Det har den fördelen att man får bra effekt på ganska kort tid eftersom det är mer ansträngande än promenader och att man gradvis kan öka med längd efter längd.

Jag har tidigare haft en väldigt hög ämnesomsättning och har därför ganska lite erfarenhet av att behöva gå ner men jag tror att vad det gäller matvanor är det bästa att minska lite på socker och bröd och äta mer grönsaker.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-29 8:59:34

Hej!

Tack för tips! Simning har jag j gillat förut. Jag lärde mig simma när jag var 12 år och gick på sjukgymnastik, min mamma vågade aldrig sända mig till simskola eftersom hon trodde jag skulle drunkna. Efter det att jag lärt mig simma fick jag bara simma på grunt vatten. 2004 började jag lära mig simma på riktigt. I rask takt började jag ta simmärken. Jag har ungefär 35 simmärken, allt från Baddaren och uppåt. Har simmat 2000 meter på en dag (med vissa pauser, så klart). Tror att jag kan simma ca. 1000 meter utan paus. Kan flyta på vattnet obehindrat. Har klarat att längddyka 25 meter under vattnet en gång. Har klarat allt, utom att dyka från 1 meter och hoppa från 3 meter.

Ont i benen får jag när jag går etc. så det är inte bara när jag cyklar. Min kropp är gjord så att om jag går i rask takt så får jag ont i vaderna efter kanske 15-20 minuter, max. Om jag springer sakta runt en fotbollsplan får jag ont i vaderna kanske på andra vavet. Vad beror det på? Värken i går var dock värk i hela benen. Det får jag också ibland.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Otränad

Inläggav Kristofer » 2008-05-08 19:54:03

Jag har inte hunnit träna på 1,5 veckor nu. Det tär verkligen både på psyke och fysik. Trött och fet är vad jag är... Och begravd i jobb...

Fan jag vill inte ha daller runt magen i sommar!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Moggy » 2008-07-31 19:22:26

Bump

Nu har jag äntligen kommer igång med träningen på allvar igen och har börjaat träna rätt hård. Känns så underbart skönt när man kommer hem efter ett rejält pass.

Beställde hem proteinpulver att äta efter träningen då det ska vara bra och jag säkert äter för lite protein annars.

Känns bra att vara på väg mot god form igen!
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Mystiqa » 2008-07-31 19:28:32

MM jag får bättre form jag också. 78 kg vägde jag som mest och nu är jag nere i 57 på ca ett år:)
Jag kan inte slita mig från spegeln, helt besatt i att beundra mig själv:)
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Moggy » 2008-07-31 19:39:30

Tänkte sluta dricka alkohol helt på ett tag då jag känner att det är nåt som förstör resultatet av träning.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bra tråd - låt oss motionera mera!

Inläggav tenderly » 2008-08-01 0:39:38

weasley skrev:Omega-3 är i stort sett alltid bra. Våra cellmembran består av en hel massa små molekyler som är vattenavstötande i ena änden. Den änden är riktad utåt, så att cellen kan bestämma hur mycket vatten den ska innehålla, via ett avancerat system av jonpumpar i membranet. Har man satt mycket mättat fett i den vattenavstötande änden blir cellmembranen stelare och jonpumparna funkar sämre än om man har fleromättat fett, tex omega-3.



Hej Weasley! Imponerade kunskap! och varmt tack för dina gedigna närnings kunskaper, som du dessutom delar med dig på ett föredömligt sätt till oss och detta på ett klart och begripligt sätt! Bravo Weasley!


Bra tråd Krigarsjäl! - låt oss motionera mera! Din tråd inspirerar! Intressant att ta del av era bemödande och djupa kunskaper!

Jag eftersträvar en allsidigt kost och äter fisk i olika former - bla. lax - lätt att laga i ugn och jag brukar koka den ibland också. Det finns bra ostar som Västan 5% som innehåller sådär lagom fett (vi behöver även mättat fett) och innehåller massor av protein! Det går tio liter mjölk per 1 kg ost! Kesella är också ett bra proteinkälla som jag brukar göra godare genom att blanda tex. olika bär med lite fruktsocker i! Dessutom är det bra med valnötter, hasselnötter, mandlar och cashewnötter och paranötter och visst även solrosfrön och har hittat pumpafrön och sedan inte att förglömma quinoa (läs om quinoan - http://www.nyfikenvital.org/?q=node/835 (innehåller mycket protein och är eg. ett frö och inte ett sädesslag - det är viktigt att få i sig ALLA essentiella aminosyrorna eftersom din kropp kan bara tillgodogöra sig den mängd som äter minst av av de nio essentiella - tex. ät majs och ris tillsammans som tillsammans innehåller alla nio och glöm inte att äta olika bönor som du mjukar upp i vatten först! ärter är proteinrika med! Bra och ärlig mat dessutom ekonomiskt!) som det finns olika sorter av och som brukar koka på bara 20 minuter och kan lätt smaksättas med tex. mineralsalt så håller du koll på att inte få i dig för mycket natrium!
Frukt i alla former är bra! och sedan avokadon som innehåller det mesta även bra fett men kanske inte för mycket C-vitamin! Ren druv juice är också gott och nyttigt och sedan har jag hittat en rätt så god grönsaksjuice på Lidl som kostar en tia per 750cl! Klart prisvärd!
Sedan eftersträvar jag allt som är obehandlat - från naturen - är du sugen på något gott och lite mera sött - ät russin, aprikoser och andra torkade frukter tillsammans med nötter - som tex. dadlar och fikon! innehåller det mesta som finns ursprungligen i själva frukterna utom då vattnet!
När det gäller träning - så jobbar jag med den egna kroppsvikten såsom armhävningar sitsupps och jag har hemma en slags gummiband (heavy) som jag kan träna armarna med ungefär som när du stavar dig fram under skidåkningen - kanske något för underjorden att testa!
Jag gillar att åka mountainbike och att långlöpa i terräng företrädesvis och att köra naturliga löp intervaller i terräng - som är mycket effektiva att ge ork och god syreupptagningsförmåga och därmed bra kondition! Dessutom får man även en naturupplevelse! och om du hellre gillar din musik - plugga in din mp3-spelare när du är ute och rör på dig!

Hoppas vi alla finner vår egen motions-nisch! som vi kan inspireras och stortrivas med och som vi finner belönande (rewarding)!

• Låt oss komma ihåg att:
Av all möda någon nytta!


/ T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 18:32:22, redigerad totalt 6 gånger.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Återgå till Intressanta intressen



Logga in