Laga mat - era bästa recept
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Laga mat
Nej jag gillar inte att laga mat och tycker det är jättetråkigt med grönsaksodling men däremot läser jag gärna kokböcker och gör långa planeringar om vilken mat jag ska laga och tycker det är roligt...
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Nej jag gillar inte att laga mat och tycker det är jättetråkigt med grönsaksodling men däremot läser jag gärna kokböcker och gör långa planeringar om vilken mat jag ska laga och tycker det är roligt...
Eh...du planerar och läser mycket kokböcker men du gillar inte att laga mat? Men du är intresserad av mat?
Förr var jag väldigt receptbunden men numera vågar jag improvisera lite ibland. Jag är som Bror Duktig, jag prioterar nyttigheten och hälsoaspekten framför att allting ska vara perfekt i varenda detalj. Men självklart vill jag att maten ska smaka gott.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Eh...du planerar och läser mycket kokböcker men du gillar inte att laga mat? Men du är intresserad av mat?
Nej jag är intresserad av måltidsplanering men blir lätt uttråkad av själva matlagningen.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag har ett stort intresse för mat! Från produktion till avfall och näringsläran. Dessvärre har jag talang för enstaka rätter, främst grytor, woker, gratänger. Så, hemma hos oss är det oftast sambon som lagar maten (hon är mer kräsen också... var något "fel" med min senaste wok. Tydligen går inte en kryddblandning baserat på kanel och gurka att mixa). ;D
När du håller på med storkok, se till att bereda grönt och frys in - det mesta gröna smakar ju bäst "färskt", men lök, rotfrukter dylikt fungerar gott såpass. Att slippa hacka rotsaker och bara slänga ihop en gryta gör ju alltid något - underlättar att hålla motivationen uppe för prova på nytt.
När du håller på med storkok, se till att bereda grönt och frys in - det mesta gröna smakar ju bäst "färskt", men lök, rotfrukter dylikt fungerar gott såpass. Att slippa hacka rotsaker och bara slänga ihop en gryta gör ju alltid något - underlättar att hålla motivationen uppe för prova på nytt.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Parvlon skrev:Verkar snarare vara tvärtom. http://okottslig.blogspot.se/2011/10/fa ... eller.htmlradix skrev:nuförtiden används mest sån där syntetisk löpe visst.
De länkade en lista på vegetariska ostar i din artikel (tack för den), här, rätt många utan också, men det finns mycket ost.
Jag är väldigt intresserad av att både laga och odla mat. Bor tyvärr så att jag inte har möjlighet att odla så mycket.
Sitter på en massa kokböcker men använder de sällan.
Sitter på en massa kokböcker men använder de sällan.
Bjäbbmonstret skrev:Nej jag gillar inte att laga mat och tycker det är jättetråkigt med grönsaksodling men däremot läser jag gärna kokböcker och gör långa planeringar om vilken mat jag ska laga och tycker det är roligt...
Jag älskar att titta på matlagnings program, och channels på youtube, men jag hatar att laga mat. Jag skulle gärna leva på bananer och yoghurt om det gick.
Dock gillar jag att baka, men det är svårt, för jag äter upp det jag bakar och går upp i vikt... mindre bra.
Laga mat
Har allti haft svårt för att komma igång med matlagning, vet ALDRIG VAD jag ska äta, som att maten inte känns "safe". Fattar inte vad detta kommer från. I mina drömmar har jag en kokerska, och en butler som grejar allt sånt till mig Eftersom att in-handla maten också är ett skrämmande moment, rent av ångest förknippat, så avstår jag för det mesta. MEN ... Jag är GRYMT duktig på att laga mat, det säger dom som äter varje fall, och när jag VÄL vet vad som skall lagas, och allt är inhandlat och uppradat ... Går det kanon.
Momenten finns liksom i huvudet innan jag ens börjat, så det kan bli rätt stressigt att hänga med "taktpinnen" eftersom att hjärnan spinner på i ett j-a tempo. Drrrruuum duuubba duuum!
Borde bli en dirigent, ååååh shit va KUL, styra och ställa ... med en pinne i handen, hahaha!
Momenten finns liksom i huvudet innan jag ens börjat, så det kan bli rätt stressigt att hänga med "taktpinnen" eftersom att hjärnan spinner på i ett j-a tempo. Drrrruuum duuubba duuum!
Borde bli en dirigent, ååååh shit va KUL, styra och ställa ... med en pinne i handen, hahaha!
Era godaste recept
Vet ej om det finns en liknande tråd redan. Jag fick lite inspiration från tråden om den äckligaste skolmaten, fast tvärtom nu
Så, hur lagar ni riktigt god mat? Era bästa recept?
Jag har olika favoriter men den som jag är riktigt förtjust i nu är utsökt i sin enkelhet.
Förrätt:
Vitlöksbröd (ICA:s recept)
Huvudrätt:
Stekt kyckling med balsamicosås och väldigt tunna stekta saltade potatisskivor (nästan som chips). Till det en god sallad med olivolja, lite vitvinsvinäger och salladskrydda.
Balsamicosås två personer:
2 msk Balsamvinäger
2 msk olivolja
Socker/honung efter smak
Några basilikablad
Man blandar samtliga ingredienser i en kastrull och låter det dra på lägsta värmen i ca 5 minuter. Omrörning under tiden. Sen kan man sila bort basilikan om man vill. Om man vill ha tjockare konsistens är det bara att blanda i maizena.
Det här är otroligt gott kan jag lova.
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd
Så, hur lagar ni riktigt god mat? Era bästa recept?
Jag har olika favoriter men den som jag är riktigt förtjust i nu är utsökt i sin enkelhet.
Förrätt:
Vitlöksbröd (ICA:s recept)
Huvudrätt:
Stekt kyckling med balsamicosås och väldigt tunna stekta saltade potatisskivor (nästan som chips). Till det en god sallad med olivolja, lite vitvinsvinäger och salladskrydda.
Balsamicosås två personer:
2 msk Balsamvinäger
2 msk olivolja
Socker/honung efter smak
Några basilikablad
Man blandar samtliga ingredienser i en kastrull och låter det dra på lägsta värmen i ca 5 minuter. Omrörning under tiden. Sen kan man sila bort basilikan om man vill. Om man vill ha tjockare konsistens är det bara att blanda i maizena.
Det här är otroligt gott kan jag lova.
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Era godaste recept
Det där lät väldigt gott och enkelt det ska jag försöka att komma ihåg att tillaga.
Era godaste recept
slackern skrev:Det där lät väldigt gott och enkelt det ska jag försöka att komma ihåg att tillaga.
Det tycker jag du ska göra Man kan ta i lite mindre balsamvinäger i såsen om man inte är jätteförtjust i vinäger.
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Era godaste recept
Sockerfri äppelpannkaka:
Gör så mycket pannkakssmet som passar till er långpanna. (Min är lagom med 8 dl mjölk, 4 dl mjöl, 3 ägg och en gnutta salt.) Smält ca 25 g smör/margarin i varm ugn (225 C), ta ut, häll i smet. Lägg på ganska tunna klyftor av 2-4 äpplen (beroende på storlek), de ska ha skalet kvar. Ta på rikligt med kanel. Grädda 20-25 minuter.
Ätes mycket gärna med en klick vispad grädde. Hipsters kan ha på lite grekisk eller turkisk yogurt. Går naturligvis att ha lite vaniljglass på med (finns sockerfri).
Detta är en skitbra rätt som man kan bjuda på om det kommer komma folk och man inte har bullar eller fikabröd. Brukar uppskattas. Är minst lika gott som fikabröd.
Gör så mycket pannkakssmet som passar till er långpanna. (Min är lagom med 8 dl mjölk, 4 dl mjöl, 3 ägg och en gnutta salt.) Smält ca 25 g smör/margarin i varm ugn (225 C), ta ut, häll i smet. Lägg på ganska tunna klyftor av 2-4 äpplen (beroende på storlek), de ska ha skalet kvar. Ta på rikligt med kanel. Grädda 20-25 minuter.
Ätes mycket gärna med en klick vispad grädde. Hipsters kan ha på lite grekisk eller turkisk yogurt. Går naturligvis att ha lite vaniljglass på med (finns sockerfri).
Detta är en skitbra rätt som man kan bjuda på om det kommer komma folk och man inte har bullar eller fikabröd. Brukar uppskattas. Är minst lika gott som fikabröd.
Återgå till Intressanta intressen