Vad tror ni har orsakat att ni har A S? (Omröstning)
120 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Det är svårt att hitta på nätet, det enda man hittar är ju egna berättelser från dom som togs med sugklocka eller mammorna. Forskning har ju gjorts på ämnet, men det behövs väl mer forskning som alltid innan dom kan komma till någon slutsats eller lägga till en redan existerande slutsats.
Men är man med om en svår förlossning, hur den än ser ut (syrebrist, havandeskapsförgiftning, sugklocka, u name it) så är det väl inte så främmande att det händer nått med den där hjärnan som ska vara så känslig för både det ena och det andra. I mitt sinne är det inte en främmande tanke iaf. Sen om det blir en diagnos av det hela går väl bara att spekulera i fortfarande, alla förlossningar är ju inte likadana, likaså ev. men efter dom.
Men är man med om en svår förlossning, hur den än ser ut (syrebrist, havandeskapsförgiftning, sugklocka, u name it) så är det väl inte så främmande att det händer nått med den där hjärnan som ska vara så känslig för både det ena och det andra. I mitt sinne är det inte en främmande tanke iaf. Sen om det blir en diagnos av det hela går väl bara att spekulera i fortfarande, alla förlossningar är ju inte likadana, likaså ev. men efter dom.
Senast redigerad av Ingen Stålkvinna 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
- Ingen Stålkvinna
- Ny medlem
- Anslöt: 2008-03-30
Ingen Stålkvinna skrev:Sen om det blir en diagnos av det hela går väl bara att spekulera i fortfarande, alla förlossningar är ju inte likadana, likaså ev. men efter dom.
Nä, varje förlossning är unik o. visst det behöver inte leda till diagnos utan "bara" ngt. fel. Som som jag skrev förut så med tur behöver det inte bli ngt alls, men det är nog sällsynt vid svåra förlossningar. Dock tror jag att det som hände när jag föddes är anledning till min diagnos som jag nämde i förra inlägget i tråden.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Ingen Stålkvinna skrev:Är det ingen som hört om den där sugklockan man använder vid svåra förlossningar? Den har det ju surrat ganska mycket om den som boven i dramat till ett par diagnoser och skador. Brorsan fick t.o.m höra det från sin diagnosläkare, att det hade sannolikt något med den där sugklockan han var med om när han föddes. Har även pratat med bekanta som är diagnostiserade inom autismspektrumet och hela högen blev tagna med den där sugklockan. Ren slump eller kan det ligga något i det?
Nu vet jag inte alls om detta stämmer eller inte. Om det händer, så lär ju inte alla som tas med sugklocka få neuropsykiatriska diagnoser. För mig är det ju så att jag har Asperger, min pappa har med största sannolikhet Asperger (odiagnostiserad) och min äldsta dotter har Asperger. Min yngsta dotter däremot, som togs med sugklocka, har inte ens några drag av Asperger.
Men det bevisar ju som sagt inget. Bara för att jag ärvt det så måste ju inte varje människa på planeten ärvt det.
Iofs skulle ärftlighet vara en vettig förklaring till att antalet unga med AS och ADHD verkar öka. Släkterna blir större.
Det väcker dock frågan om just NÄR dessa diagnoser skulle ha uppstått. För om man tänker logiskt, så borde det vara en mycket större del av världens befolkning som har dessa diagnoser, om AS och ADHD funnits i alla tider.
Nu är det ju onekligen så att väldigt många inte fått någon diagnos. Inte minst de som bor i länder där man knappt vet vad NPF är.
Nåja. Lite yrande såhär på morgonen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
min pappa har misstänkt AS (kan dock inte undersökas så länge han drickaer) och min mamma läser massa böcker nu om AS (eftersom jag är nydiagnoteserad) och ropar ut då och då, "jamen så gjorde ju jag när jag var liten" eller m"men så tänker ju jag". jag tror nog jag har ärvt det
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Då vill jag passa på att säga en sak, väldigt personligt men vill gärna berätta det.
Jag tror att de AS-symptom jag har kommer från ett djupt trauma när jag var 1-4 år. Denna händelse är för långt bort i tiden för att jag ska kunna ta upp händelsen i mitt medvetna jag. Det ligger ännu lagrat i mitt undermedvetna.
Jag har nästan alla de symptom man brukar ha vid detta trauma. Det känns som det har inträffat+en del annat som argumenterar för att denna händelse skulle ha ägt rum.
Så jag är egentligen en annan person som kommer fram då och då men oftast göms av ett tillbakadraget, hämmat skal.
Sen så var det väll nåt vaccin som gav autistiska symptom?
Och flera av oss är säkerligen feldiagnostiserade dessutom är det många indigos som får neurodiagnoser som adhd/autism/asperger http://www.celestin.se/Indigobarn.htm
http://www.celestin.se/Kannetecken.htm
http://www.celestin.se/TestIndigo1.htm
Jag undrar bara finns asperger?
Jag tror att de AS-symptom jag har kommer från ett djupt trauma när jag var 1-4 år. Denna händelse är för långt bort i tiden för att jag ska kunna ta upp händelsen i mitt medvetna jag. Det ligger ännu lagrat i mitt undermedvetna.
Jag har nästan alla de symptom man brukar ha vid detta trauma. Det känns som det har inträffat+en del annat som argumenterar för att denna händelse skulle ha ägt rum.
Så jag är egentligen en annan person som kommer fram då och då men oftast göms av ett tillbakadraget, hämmat skal.
Sen så var det väll nåt vaccin som gav autistiska symptom?
Och flera av oss är säkerligen feldiagnostiserade dessutom är det många indigos som får neurodiagnoser som adhd/autism/asperger http://www.celestin.se/Indigobarn.htm
http://www.celestin.se/Kannetecken.htm
http://www.celestin.se/TestIndigo1.htm
Jag undrar bara finns asperger?
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Ganska intressant läsning om indigobarn, även om det inte är är något jag sätter min tilltro till.
Tyvärr har jag också svårt att ta "information" på allvar när de inte kan stava till Asperger (i texten står det Aspberger). Lite högtravande av mig kanske, men jag kan inte hjälpa det.
Ganska intressant läsning om indigobarn, även om det inte är är något jag sätter min tilltro till.
Tyvärr har jag också svårt att ta "information" på allvar när de inte kan stava till Asperger (i texten står det Aspberger). Lite högtravande av mig kanske, men jag kan inte hjälpa det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet ett fall med en pojke som har autism o. (är lågfungerande) och hans föräldrar säger att han inte föddes med autism utan fick det som litet barn efter en vaccination. Eller kanske det kan vara så att det låg autimsliknande problem latent o. vac. förstärkte så autism utbröt. Själv vet jag vare sig om det ena eller andra kan stämma.
Intressanta artiklar!
Intressanta artiklar!
Det var också min tanke med tråden. De flesta av oss vet ungefär var forskningen står i dag men jag tycker det är intressant att läsa enskilda personers funderingar.Mardröm skrev:Allt är spekulationer.
Runt 15% tror sig inte ha ärvt A S vilket jag inte heller gör eftersom jag inte har någon i släkten som jag kan identifiera mig med. Man kan också notera att ungefär hälften av de som svarat ärvt anser att det kommer från mor/far-förälder. Inte jättestort underlag men det verkar som det är ganska vanligt att det hoppar över en generation.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Eller att vi får för oss att vi har en massa symptom som vi egentligen inte har. Psykologer och läkare som övertolkar som får oss att instämma med det dom säger.....ännu en spekulation..
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Ja det är svårt att säga emot. För rätt är det inte.
Förresten så svarade jag att jag ärvt AS, eftersom flera på min farsas sida har AS personlighet. Så det är väl orsaken, iaf om man ska tro på socialstyrelsen.
Du vet inte vad för vaccin det handlade om? Det finns många föräldrar speciellt i USA som hävdar samma sak. Det spekuleras i att det där är kvicksilvret som de tillsatt som varit orsakenm men om det tillsätts något kvicksilver i vaccin hemma i Sverige vet jag inte om det har gjorts.sommar skrev:Jag vet ett fall med en pojke som har autism o. (är lågfungerande) och hans föräldrar säger att han inte föddes med autism utan fick det som litet barn efter en vaccination. Eller kanske det kan vara så att det låg autimsliknande problem latent o. vac. förstärkte så autism utbröt. Själv vet jag vare sig om det ena eller andra kan stämma.
Intressanta artiklar!
Förresten så svarade jag att jag ärvt AS, eftersom flera på min farsas sida har AS personlighet. Så det är väl orsaken, iaf om man ska tro på socialstyrelsen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Ja det är svårt att säga emot. För rätt är det inte.Du vet inte vad för vaccin det handlade om? Det finns många föräldrar speciellt i USA som hävdar samma sak. Det spekuleras i att det där är kvicksilvret som de tillsatt som varit orsakenm men om det tillsätts något kvicksilver i vaccin hemma i Sverige vet jag inte om det har gjorts.sommar skrev:Jag vet ett fall med en pojke som har autism o. (är lågfungerande) och hans föräldrar säger att han inte föddes med autism utan fick det som litet barn efter en vaccination. Eller kanske det kan vara så att det låg autimsliknande problem latent o. vac. förstärkte så autism utbröt. Själv vet jag vare sig om det ena eller andra kan stämma.
Intressanta artiklar!
Tyvärr vet jag inte vilket vaccin det handlade om, men jag ska försöka ta reda på det! Intressant det här!
Kvicksilver i vaccin är en intressant tanke i sammanhanget. Tyvärr förekommer kvicksilver som konserveringsmedel i vissa injektionslösningar och skulle därför mycket väl kunna tänkas förekomma även i vacciner. Naturligtvis hävdas det att konserveringsmedlet är ofarligt, men det är inte alla läkare övertygade om. Det finns några svenska läkare som har hypotesen att kronisk trötthet beror på att tungmetaller, t.ex. kvicksilver, täpper till blodhjärnbarriären hos vissa människor så viktiga ämnen, framförallt vitamin B12, har svårt att nå hjärnan. Som jag förstår det menar de att vissa personer skulle vara känsligare och lättare drabbas av detta fenomen. Deras förslag på behandling, som sägs har praktiserats med framgång på bl.a. specialmottagningen på Huddinge sjukhus, är att de dagliga injektioner av B12. Men här kommer det roliga. Det enda fabrikat av B12 som injektionslösning på svenska marknaden har kvicksilver i konserveringsmedlet. Därför brukar folk åka till bl.a. Portugal för att köpa B12 utan kvicksilver. Det finns t.o.m. ett speciellt apotek i Lissabon som brukar rekommenderas för ändamålet.
Och nu börjar jag förstås fundera på vad det var i vaccinerna jag tog inför en resa för drygt ett år sedan, och om jag faktiskt inte har varit tröttare sedan dess.
Och nu börjar jag förstås fundera på vad det var i vaccinerna jag tog inför en resa för drygt ett år sedan, och om jag faktiskt inte har varit tröttare sedan dess.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:42:31, redigerad totalt 1 gång.
Vill du verkligen veta? Vaccine Ingredients (Läs på egen risk.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:42:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror på ärftligheten...jag känner igen mycket hos mig själv och hos min sons pappa och tror att kombinationen av våra gener har gett sonen den "autismspektrumstörning" som diagnosen för närvarande lyder...men visst finns det många teorier, de har gått igenom hela hans uppväxt inklusive att han är född för tidigt som tänkbara orsaker...
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:42:31, redigerad totalt 1 gång.
Varför skiljer man inte mellan autism och AS när man diskuterar orsaker?
Jag tror att AS eller ADHD personlighetstyp är något man kan ärva. Sen kanske vissa av dessa då också ärvt en förhöjd känslighet och reagerar starkare på miljöfaktorer, gifter, allergener, olämplig diet, vacciner, stress etc och därmed lättare får skador på hjärna, sinnesorgan, tarm mm som gör en ännu mer begränsad.
Jag tror inte alls att all autism kan förklaras med vacciner men däremot så tror jag på de föräldrar som rapporterat dramatiska förändringar från just när barnet vaccinerats... det finns ju även barn som dött.
Därför tycker man verkligen borde prioritera detta med att undersöka varienande sensitivitiet. Där man har familjemedlemmar med NPF-drag, astma, allergier, överkänslighet eller som reagerar konstigt på mediciner, borde man vara ytterst försiktig med att ge vacciner.
Många skolor i USA vägrar ta emot ovaccinerade barn men det är ju ganska ologiskt för om ett ovaccinerat barn mot förmodan skulle bära en smitta, t ex mässlingen, så torde ju inte detta drabba de som är vaccinerade, om vaccinen verkligen är så effektiv som det påstås.
Jag tror att AS eller ADHD personlighetstyp är något man kan ärva. Sen kanske vissa av dessa då också ärvt en förhöjd känslighet och reagerar starkare på miljöfaktorer, gifter, allergener, olämplig diet, vacciner, stress etc och därmed lättare får skador på hjärna, sinnesorgan, tarm mm som gör en ännu mer begränsad.
Jag tror inte alls att all autism kan förklaras med vacciner men däremot så tror jag på de föräldrar som rapporterat dramatiska förändringar från just när barnet vaccinerats... det finns ju även barn som dött.
Därför tycker man verkligen borde prioritera detta med att undersöka varienande sensitivitiet. Där man har familjemedlemmar med NPF-drag, astma, allergier, överkänslighet eller som reagerar konstigt på mediciner, borde man vara ytterst försiktig med att ge vacciner.
Många skolor i USA vägrar ta emot ovaccinerade barn men det är ju ganska ologiskt för om ett ovaccinerat barn mot förmodan skulle bära en smitta, t ex mässlingen, så torde ju inte detta drabba de som är vaccinerade, om vaccinen verkligen är så effektiv som det påstås.
Behöver ju inte ens vara just kvicksilvret man reagerar mot, kan vara formaldehyd eller nåt av de andra otrevligheterna man kan hitta i vaccin (igen: läs på egen risk):
1-0.025% vardera av formaldehyd, kvicksilver (eller ersättningen #6-pheno-oxyethanol, ett protoplasmiskt gift), aluminum, thinner, kylmedel, antifrysmedel, färgämne, tvättmedelsfenoler, lösningsmedel, borax, desifektionsmedel, natriumglutamat, glycerol, sulfit & fosfatblandningar, polysorbat 80/20, sorbitol, polyribosylribitol, betapropiolactone, Amphotericin B och andra kemikalier, plus hydrolyserad gelatin, kasein, blod och vävnad fråd döda djur (t ex ko, kycklingembryo, apa, får, gris, hund, etc), aborterade människofoster, muterade (mer smittsamma) mänskliga virus, smittsama djurvirus (t ex. SV40, som är cancerframkallande i människor), bacterier, bakteriella endotoxiner, antibiotika, jäst samt djur- bakterie- and virus DNA (som, när det injeceras kan inlemmas i kroppens DNA).
Effekter av formaldeyd (översatt så gott jag kan):
Irritation på ögon, näsa, hals och andningsorgan; acidosis; förstärkt luktsinne; förändrar vävnadsprotein; anemi; antikroppsbildning; apati; blindhet; dimsyn; blod i urinen; värk; spasmer i andningsvägarna; bronkit; näs- och halsbränna; hjärtfunktionsnedsättning; hjärklappning och oregelbunden hjärtrytm; nervsystemsförsvagning; förändring i högre kognitiva förmågor; kemisk överkänslighet; smärta och tryck över bröstet; kronisk vaginitis; förkylning; conjunctivitis; förstoppning; skakningar; erosion av cornea (linsen?); hosta; nedbrytning av röda blodkroppar; depression; dermatitis (hudproblem?); diarré; koncentrationssvårigheter; desorientering; yrsel; öronnvärk; eksem; känslomässig upprördhet; ethmoid polyps (?); trötthet; fecula (?) blödning; syrebrist i fosterstadiet; koma; död. Influensaliknande symtom; frekvent urineringsbehov med smärta, gastrit; tarm-inflammation; huvudvärk; hemolytisk anemi; hemolytisk haematuria (?); heshet; överaktiv luftvägssjukdom; överaktivitet; minskad menstuation; sensibiliserat immunförsvar; förkortad/försvagad koncentrationsförmåga; sväljsvårigheter; minnesförlust, nedsatt närminne, nedsatt förmåga att minnas ord och namn; oenhetlig eller varierande IQ profil; inflammationer i reproduktionsorgan; smärta i matsmältningsorgan; astma; irritabilitet; gulsot; ledvärk; svullnader; värk i njurar; fölust av smaksinne och luktsinne; metallsmak; malaise (?); oregelbunden mens, mensvärk, testikelsmärtor; muskelspasmer och kramper; täppt näsa; droppande näsa, sår i näsan; näsblod; illamående; domning i underarmar och fingertoppar; blek fuktig hy; partiell luftrörsförlamning; lunginflammation; lungödem; nedsatt kroppstemperatur; fördröjd talförmåga; ringande i öronen; schizofreni-liknande symtom; ljudkänslighet; chock; andnöd; sår; nysningar; heshet; ont i halsen; utspejsad känsla; talsvårigheter; sterilitet; svullna körtlar; rinnande ögon; törst; tracheitis (?); tracheobronchitis (?); yrsel; kräkningar, blodblandade kräkningar.
Från: http://www.atlaschiro.com:80/autism.htm
1-0.025% vardera av formaldehyd, kvicksilver (eller ersättningen #6-pheno-oxyethanol, ett protoplasmiskt gift), aluminum, thinner, kylmedel, antifrysmedel, färgämne, tvättmedelsfenoler, lösningsmedel, borax, desifektionsmedel, natriumglutamat, glycerol, sulfit & fosfatblandningar, polysorbat 80/20, sorbitol, polyribosylribitol, betapropiolactone, Amphotericin B och andra kemikalier, plus hydrolyserad gelatin, kasein, blod och vävnad fråd döda djur (t ex ko, kycklingembryo, apa, får, gris, hund, etc), aborterade människofoster, muterade (mer smittsamma) mänskliga virus, smittsama djurvirus (t ex. SV40, som är cancerframkallande i människor), bacterier, bakteriella endotoxiner, antibiotika, jäst samt djur- bakterie- and virus DNA (som, när det injeceras kan inlemmas i kroppens DNA).
Effekter av formaldeyd (översatt så gott jag kan):
Irritation på ögon, näsa, hals och andningsorgan; acidosis; förstärkt luktsinne; förändrar vävnadsprotein; anemi; antikroppsbildning; apati; blindhet; dimsyn; blod i urinen; värk; spasmer i andningsvägarna; bronkit; näs- och halsbränna; hjärtfunktionsnedsättning; hjärklappning och oregelbunden hjärtrytm; nervsystemsförsvagning; förändring i högre kognitiva förmågor; kemisk överkänslighet; smärta och tryck över bröstet; kronisk vaginitis; förkylning; conjunctivitis; förstoppning; skakningar; erosion av cornea (linsen?); hosta; nedbrytning av röda blodkroppar; depression; dermatitis (hudproblem?); diarré; koncentrationssvårigheter; desorientering; yrsel; öronnvärk; eksem; känslomässig upprördhet; ethmoid polyps (?); trötthet; fecula (?) blödning; syrebrist i fosterstadiet; koma; död. Influensaliknande symtom; frekvent urineringsbehov med smärta, gastrit; tarm-inflammation; huvudvärk; hemolytisk anemi; hemolytisk haematuria (?); heshet; överaktiv luftvägssjukdom; överaktivitet; minskad menstuation; sensibiliserat immunförsvar; förkortad/försvagad koncentrationsförmåga; sväljsvårigheter; minnesförlust, nedsatt närminne, nedsatt förmåga att minnas ord och namn; oenhetlig eller varierande IQ profil; inflammationer i reproduktionsorgan; smärta i matsmältningsorgan; astma; irritabilitet; gulsot; ledvärk; svullnader; värk i njurar; fölust av smaksinne och luktsinne; metallsmak; malaise (?); oregelbunden mens, mensvärk, testikelsmärtor; muskelspasmer och kramper; täppt näsa; droppande näsa, sår i näsan; näsblod; illamående; domning i underarmar och fingertoppar; blek fuktig hy; partiell luftrörsförlamning; lunginflammation; lungödem; nedsatt kroppstemperatur; fördröjd talförmåga; ringande i öronen; schizofreni-liknande symtom; ljudkänslighet; chock; andnöd; sår; nysningar; heshet; ont i halsen; utspejsad känsla; talsvårigheter; sterilitet; svullna körtlar; rinnande ögon; törst; tracheitis (?); tracheobronchitis (?); yrsel; kräkningar, blodblandade kräkningar.
Från: http://www.atlaschiro.com:80/autism.htm
Inger skrev:Eller född på fel planet.
Nej, nej. Korsad med fel djurart.
Blåval.
Mycket ont att ta in och bedöma däremot.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:42:31, redigerad totalt 1 gång.
SV:Vad tror ni har orsakat att ni har A S?
Jag tror faktiskt att det beror på omständigheterna och de moderna kraven som ställs medmänniskorna i den västerländska världen. Jag har svårt att köpa idén om en medfödd defekt. Vem avgör vad som är fel. Vänder man på bilden från vår sida. Då undrar jag vem som egentligen är normal.
Detta kan ha göra med vi svenskar har en stor förmåga att normalisera i allt.
Förvisso har arvet en stor betydelse för många saker, men jag anser man är ute på farlig mark med ett sådant resonemang. Med dagens DNA-teknik kan man kartlägga alltför mycket, men hur information tolkas får aldrig var förunnat ett fåtal individer. Därför måste man vara skeptisk till kunskapsområden som inte är definitiva. Som enskild individ måste ställa sig tre frågor: Har jag någon nytta av informationen? Kan den missbrukas av andra? Vill jag ha informationen?
Detta kan ha göra med vi svenskar har en stor förmåga att normalisera i allt.
Förvisso har arvet en stor betydelse för många saker, men jag anser man är ute på farlig mark med ett sådant resonemang. Med dagens DNA-teknik kan man kartlägga alltför mycket, men hur information tolkas får aldrig var förunnat ett fåtal individer. Därför måste man vara skeptisk till kunskapsområden som inte är definitiva. Som enskild individ måste ställa sig tre frågor: Har jag någon nytta av informationen? Kan den missbrukas av andra? Vill jag ha informationen?
Senast redigerad av frassez 2011-05-04 10:42:31, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor