Var får de alla dumheter ifrån? (Exempel på "svenska" namn.)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Var får de alla dumheter ifrån? (Exempel på "svenska" namn.)

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-04 20:59:43

På det stora, stygga nätet kan man hitta så mycket dumt. Bl.a. exempel på "svenska namn". Här är en blandad kompott med namn som en och samma namnsida påstår är "svenska". Hur många heter så här i Sverige!?

Adolphus
Alberik
Alfonso
Am
Ame (är det Arn och Arne de läst fel?)
Antonius
Annike
Beck
Berg
Bergren
Bergron
Blasius
Blix
Borg
Brigetta
Brite
Burr
Davin
Dolph
Fisk
Fredek
Frederek
Gala
Gorin
Gunnef
Hakana
Haylan
Humfrid
Lang
Lunt
Nansen
Quenby
Quinby
Ragnara
Rosel
Samson
Simson
Svenbjom
Thorbiartl
Tianna
Tille
Tobyn
Torberta
Toreth
Torn
Tosha
Tripper
Valen
Valeraine
Vallonia
Veli
Verochka
Vilho
Viljami
Vince
Virag
Vishnu
Vivien
Yocheved

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Var får de alla dumheter ifrån?

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-04 21:03:47

Inte var det bättre bland de danska namnen. Där hittar man dumheter som:
Ailsa (skotskt)
Almeta
Argus
Balduin (gotiskt, om jag inte missminner mig)
Bardo
Christiansen
Christofferson
Gelsomina (italienskt)
Gregos
Jantzen
Kolinka (låter som någon sorts vanställd polska)
Saffi
Ulya
Vicq
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-04 21:08:10

Nästa sida jag kollar listar följande som helt normala svenska namn:
Ang
Brand
Denholm
Devnet
Dufvenius
Jaythen
Svav
Trind
Kahlokatt

Inläggav Zombie » 2012-09-04 21:10:44

Nåja, man får väl tänka på att det är ett land (antar jag) där de själva heter Jebediah och Condoleezza, inte vet skillnad på ort- och personnamn eller för- och efternamn och håller på att avskaffa pojknamnen eftersom man ju inte kan förstöra en pojkes liv och potens genom att ge honom ett namn som någon flicka har. Jag menar, hur uppövad smak kan man vänta sig? Dessutom behöver man ju inte lära sig något om sin omvärld när det bara är att slå till den litet då den inte gör som man vill. Tänk vad folk skulle tycka om de inte vore mäktigast i världen (och någon kände till dem då)... :P
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-04 21:23:10

På nästa sida hittar vi svenska skönheter som:
Basmus
Borr
Caren
Gorin
Hallen
Haylan
Kfister
Maklolm
Marira
Valbotg

Nästa listar:
Andenon
Antonetta
Atali
Caesar
Garth
Gudruna
Jonam
Lucio
Saul
Tait

Håhåjaja... :roll:
Kahlokatt

Inläggav nallen » 2012-09-04 21:25:46

Jag börjar misstänka ett missförstånd mellan ett OCR-program och en samling barnteckningar :-)063
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav kvicksilver » 2012-09-04 21:33:36

Zombie skrev:Nåja, man får väl tänka på att det är ett land (antar jag) där de själva heter Jebediah och Condoleezza, inte vet skillnad på ort- och personnamn eller för- och efternamn och håller på att avskaffa pojknamnen eftersom man ju inte kan förstöra en pojkes liv och potens genom att ge honom ett namn som någon flicka har. Jag menar, hur uppövad smak kan man vänta sig?P

Någon med koll på varför man inte har förnamn som efternamn i Sverige och ortnamn verkar bara vara små byar? Namn som Jack London, Fares Fares (inte engelskspråkigt förvisso) och Chelsea Dickson ger en mer varierad klang i stället för bara 5 miljoner sonnamn och lite naturnamn som situationen är i Sverige. :roll:

Om könet kan jag bara hålla med. Min förkortning av namnet (där jag kommer ifrån så förkortar man namn som in i helvete, och mitt förnamn används mest i officiella sammanhang) används tydligen som ett slang för fjolla.

Kan tilläggas att många engelskspråkiga namn har samma förkortning för både det manliga och den kvinnliga varianten.

Edit: Kan tillägga att det inte är USA jag har mina rötter i.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-04 22:50:07

Aspig som jag är, kollade jag faktiskt upp hur många i Sverige som bär de s.k. "svenska" namnen jag har listat här ovan. :oops:

En del var rätt vanliga, men jag förmodar att det då är bland personer som inte har svenskt ursprung (Vilho är t.ex. vanligt i Finland; det är samma namn som vårt Bror).

Däremot finns det inga i Sverige som heter Alberik, Andenon, Atali (en Atalie, dock), Basmus, Bergren, Bergron, Borg, Dufvenius, Fredek, Frederek, Gorin, Gudruna, Gunnef, Hakana, Hallen, Haylan, Humfrid, Jaythen, Kfister, Lunt, Maklolm, Marira, Nansen, Quenby, Quinby, Ragnara, Svav, Thorbiartl, Tobyn, Torberta, Toreth, Tosha, Trind, Tripper, Valbotg, Valen, Valeraine, Verochka eller Yocheved.
Kahlokatt

Inläggav kvicksilver » 2012-09-04 22:53:09

Dolph finns ju med! :D

Sedan såg jag "Arna" på Kvinnofängelset någon gång, var lite underligt. Flera av namnen låter som förvanskningar av fornnordiska namn och ryska, för att ta en snabb koll.
kvicksilver

Inläggav atoms » 2012-09-04 23:06:37

Kan språkförbistring vara boven i dramat?
-Vad heter du?
-Rhiannon (uttalat på klingande nyazeeländska)... eller varför inte Siobhan.
-Mmm???
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Meppe » 2012-09-05 21:43:55

Kahlokatt skrev:Aspig som jag är, kollade jag faktiskt upp hur många i Sverige som bär de s.k. "svenska" namnen jag har listat här ovan. :oops:

En del var rätt vanliga, men jag förmodar att det då är bland personer som inte har svenskt ursprung (Vilho är t.ex. vanligt i Finland; det är samma namn som vårt Bror).

Däremot finns det inga i Sverige som heter Alberik, Andenon, Atali (en Atalie, dock), Basmus, Bergren, Bergron, Borg, Dufvenius, Fredek, Frederek, Gorin, Gudruna, Gunnef, Hakana, Hallen, Haylan, Humfrid, Jaythen, Kfister, Lunt, Maklolm, Marira, Nansen, Quenby, Quinby, Ragnara, Svav, Thorbiartl, Tobyn, Torberta, Toreth, Tosha, Trind, Tripper, Valbotg, Valen, Valeraine, Verochka eller Yocheved.

Det är Veli som betyder bror. Men de där namnen ser ju inte kloka ut. Hallen?!
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-05 21:56:10

Oj då. Jag blandade visst ihop dem.
Kahlokatt

Inläggav Flawed » 2012-09-05 22:22:28

En del skulle funka för karaktärer och npcs i skyrim.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav nallen » 2012-09-05 23:29:15

Basmus och Kfister kan väl vara Rasmus respekive Krister med lite halvtaskig handstil? Och en del andra är ju uppenbara efternamn.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2012-09-06 2:53:04

Kan tillägga att jag menade mitt inlägg till stor del ironiskt, åt litet olika håll. Men inte helt.
Zombie

Inläggav kvicksilver » 2012-09-06 16:45:45

Zombie skrev:Kan tillägga att jag menade mitt inlägg till stor del ironiskt, åt litet olika håll. Men inte helt.

Nu får du allt utveckla dig, förstår inte alls vad du menar.

Visst att amerikansk kultur inte tenderar att vara den mest öppna för förändringar, men just den utökade variationen av namn i engelska språket (som kom inte är amerikansk, märk väl), är väl knappast inskränkthet?
kvicksilver

Inläggav Zombie » 2012-09-06 16:58:22

Jag skrev, som du noterade, på vissa sätt (ungefär) lika inskränkt och okunnigt som den medelamerikanska mentalitet jag kritiserade. Tycker man kan unna sig det ibland när man sparkar uppåt. Men det förekommer ju också att folk (inklusive mig själv) gör liknande saker utan att de vet om det.
Zombie

Inläggav kvicksilver » 2012-09-06 17:06:16

Zombie skrev:Jag skrev, som du noterade, på vissa sätt (ungefär) lika inskränkt och okunnigt som den medelamerikanska mentalitet jag kritiserade. Tycker man kan unna sig det ibland när man sparkar uppåt. Men det förekommer ju också att folk (inklusive mig själv) gör liknande saker utan att de vet om det.

Det gav lite mer klarhet. Ironi i skrift vetdu, dessutom på ett aspergerforum. ;) Det där med vad som är ok med att sparka uppåt och neråt har jag en del åsikter om, men det kanske tas bäst i en annan tråd?
kvicksilver

Inläggav Zombie » 2012-09-06 17:13:38

Det där att aspergare generellt aldrig skulle fatta ironi är som alla andra informella extra aspergerkriterier en förbannad djävla myt. Visst, folk har alltid svårt att fatta att en grupp som är annorlunda dem själva inte är likadana allihop, och väldigt enkla. Men man behöver inte vara sådan om sin egen grupp åtminstone. Säger inte att du kräver det heller, men det finns gränser för hur mycket jag tycker man som aspergare ska behöva hålla tillbaka sig själv här. Och det är inte ofta jag skriver dubbelbottnat på det här sättet. (Och jodå, det händer att jag blir förbryllad av andras inlägg av liknande skäl.)

Starta den där tråden du. Kan bli intressant. Vill bara påpeka att inte heller så gör jag precis ofta. Och i det här sammanhanget blir det inte ens riktat mot amerikaner, utan snarare mot svenskarnas egen USA-fixering.
Senast redigerad av Zombie 2012-09-06 17:24:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav kvicksilver » 2012-09-06 17:22:10

Zombie skrev:Det där att aspergare generellt aldrig skulle fatta ironi är som alla andra informella extra aspergerkriterier en förbannad djävla myt. Visst, folk har alltid svårt att fatta att en grupp som är annorlunda dem själva inte är likadana allihop, och väldigt enkla. Men vi själva behöver inte vara sådana. Säger inte att du kräver det heller, men det finns gränser för hur mycket jag tycker man som aspergare ska behöva hålla tillbaka sig själv här. Och det är inte ofta jag skriver dubbelbottnat på det här sättet.

Betoningen var snarare på skrift snarare än på aspergare, skall sägas. (Än en gång: lätt att missuppfatta. ;) )

Var inte meningen att angripa andra aspergare, utan snarare driva lite med stereotyperna. Känner inga aspergare IRL, så jag har ingen direkt koll förutom vad jag läst här (där en del verkar ha problem med det, andra inte).

Startar en tråd om sparka uppåt- och neråt (i allmänhet) senare i kväll, om inte någon annan tar initiativet före.
kvicksilver

Var får de alla dumheter ifrån?

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-02 20:54:53

Ytterligare en sida med "Swedish baby names" listar:

Adolphu
Airik
Alfonso
Ambroisius
Andenon
Autom - "svensk form av Katherine!"
Barteleleus
Brittina
Bega/Begah/Begga/Beggah
Birget
Breat/Breata/Breatah
Breatin/Breatina
Brigetta
Britin/Britina
Bur/Burr/Burral/Burrel
Caesarius
Cafferin/Cafferina
Christofano
Christoforo
Gaton
Gautolf
Gautrek
Gjosta
Gristoulo
Guda
Hailyn
Hakana
Hallen
Henrinka
Hilarius
Humfrid
Jonam
Kaatje
Kaddo
Kalinah
Kardreinl (???)
Karlinka
Kasene
Kasiaiah
Katal
Katushka
Kristagis
Kristopais
Lang
Larsson
Leykatelle
Lont
Nansin
Ottil
Paj (!!!)
Rosel
Shadreeka
Tait
Teana
This
Tippi
Tupsa
Veyt

Ang. Tippi: Skådespelerskan Tippi Hedren hade svenskt ursprung och namnet Tippi kom av att hon som barn brukade kallas "Tupsa", det är väl ungefär som att man kan kalla ett barn "Tufsen" el. dyl. Men något svenskt förnamn är det ju inte...
Kahlokatt

Inläggav Meppe » 2015-06-02 21:17:28

Paj, kom hit nu!
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Puzzle » 2015-06-02 21:23:14

Kahlokatt skrev:Autom - "svensk form av Katherine!"

Ehh..? Jag måste ha missat något här.. :wink:
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav Sjuckert » 2015-06-04 12:21:52

Hilarius var ju vackert. Och Thorbiartl!
Sjuckert

Anslöt: 2013-05-11

Återgå till Språket

Logga in