Ett språk för smak på maten...

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Ett språk för smak på maten...

Inläggav Moggy » 2012-09-05 22:49:12

http://www.svd.se/mat-och-vin/maten-far ... 462128.svd

Kul. Hoppas det slår igenom och börjar användas i butikerna.

SMAKRÅD Vetenskapen drar in i köket och skapar nya trender. Ett grönsaks- och ett viltspråk som ska hjälpa oss att sätta ord på vad smaklökarna upplever vid matbordet är redan på gång.

–I stället för att enbart beskriva tomaten som god kanske man kan säga att den är fast, med söt, syrlig, fruktig smak med inslag av tryffel. Eller tala om att rucolan har en nötig, pepprig ton och mangold en sötare, lite sprödare smak med lite sälta.

Johan Swahn har engagerat både konsument- och expertpaneler i arbetet med att klä grönsakerna i en ny språkdräkt. Han har också sett att konsumenter som får beskriva sina sinnesupplevelser vid matbordet börjar äta mer frukt och grönt. Studier gjorda på barn visar att även de tycker att moroten och vitkålen smakar bättre när de får döpa om dem till lite roligare namn, berättar han.

–Man har också sett att vuxna ändrar beteende när det finns sensoriska beskrivningar av till exempel äpplen i butiken. Många som rutinmässigt väljer äpplet Ingrid Marie prövar gärna nya sorter när de ser att frukten har fler smaknyanser än sött eller syrligt.

De fem grundsmakerna, sött, salt, beskt, surt och umami, räcker inte heller långt om man vill ringa in smaken på en älgstek eller en vildsvinskotlett. En ny C-uppsats från Gastronomiprogrammet vid Högskolan i Kristiansstad visar att även viltkött är på väg att få ett eget språk. Syrligt, blod, metalliskt, svaveldoft, en mustig karaktär av jord och skog är ord som används vid beskrivningarna. Även uttryck som kalkstensgrotta, champinjoner och isbergssallad dök upp under smaktestet.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Ett språk för smak på maten...

Inläggav slackern » 2012-09-05 22:57:57

Moggy skrev: http://www.svd.se/mat-och-vin/maten-far ... 462128.svd
Kul. Hoppas det slår igenom och börjar användas i butikerna.

Tror du att Ida eller Kalle 18 år som sitter i kassan kommer fatta ett ord vad du pratar om?

Men jag håller med dej det vore trevligt ger lite mer nyanser till det hela. Jag tror jag har sett dom beskrivningarna i butikerna på vissa varor. Kanske inte just frukt och grönt men andra varor. Men jag skulle nog bli rätt besviken om jag köpte en äppelsort som låter super smaskig på beskrivningen. Så har den en helt annan smak än vad som står på lappen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Wine » 2012-09-06 10:16:00

Det påminner ju om olika beskrivningar av viner, alla har ju inte riktigt samma smaksinne så det kan nog bli en besvikelse om man har köpt något som man tycker beskrivs som riktigt frestande gott och så upplever man det själv inte alls så. :wink:

Jag har själv väldigt svårt att beskriva olika smaknyanser förutom kanske sött, salt, surt, bittert m.m.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zombie » 2012-09-06 16:36:39

Jo, det verkar som ett väldigt vindränkt språk. Men allt är tafatt och osjälvständigt i början och någonstans måste man börja. Får väl se hur det utvecklas. Intressant om det kan bli något.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Språket

Logga in