Medicin mot ångest

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Zima33 » 2012-08-15 16:05:16

Jag tar också Theralen mot ångest och för sömnen. Brukar bli rätt glad av den. :roll:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav earlydayminer » 2012-08-15 16:15:17

Citalopram 20mg mot panikångest.
Mianserin 10mg för att kunna somna.
Sobril, 20 mg - vid behov.

Är lite missnöjd med sobrilen. Den är korttidsverkande och fungerar efter drygt 1 timmer, ibland lite mer. Men man märker en klar skillnad mot att sitta med kraftig hjärtklappning, värmevallningar, känner som att något klättrar i musklerna (lår, arm, bröst, rygg, nack, bakhuvudet) osv. Det är verkligen ljuva livet att äta 2mg xanor när man är orolig, men sobrilen visar klar skillnad mot panikångesten.

Men jag motionerar en del (mtb och styrketräning, styrketräning som är pausad - vilopuls på runt 50 och neråt), äter väldigt bra och nu läser jag en bok som heter "Ingen Panik" av Per Carlbring (professor i klinisk psykologi).

Hoppas jag blir fri från dessa mediciner snart. Citalopramen ger mig biverkningar som gör att min ångest ökar. Måste intala mig själv att "allt är lugnt, det är bara biverkningar" hela tiden. Men det är bara 5 veckor som jag haft den, så det är ännu något kort. Men jag tänker i alla fall framföra mina observationer.

Dessutom måste jag stå mot medicinen och skita i den ibland. Vill inte bli beroende + för att bli fri måste jag klara det på egen hand. Det innebär att jag måste lida en del för att klara av det. Psykologer och läkare kallar det "obehag", men det är begreppet "lida" som gäller. Så är det. Tungt, men man bli märkbart klokare av att läsa TANKENS betydelse när det kommer till ångest.

---

SSRI + exponeringsträning verkar ha bidragit till att jag klarar av getingar bättre. Jag stod och filmade ett getingbo vid vår trapp. Allting gick bra och jag kände intresset krypa i mig. Så.. Ja, det är ju en bra sak.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-08-15 16:19:16, redigerad totalt 2 gånger.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Gryningsflickan » 2012-08-15 16:18:03

Zima33 skrev:Jag tar också Theralen mot ångest och för sömnen. Brukar bli rätt glad av den. :roll:

Glad?! Nu blev jag nyfiken, hur menar du?
Gryningsflickan

Anslöt: 2008-11-20

Inläggav Zima33 » 2012-08-15 16:35:58

Gryningsflickan skrev:
Zima33 skrev:Jag tar också Theralen mot ångest och för sömnen. Brukar bli rätt glad av den. :roll:

Ja nån timme/timmar efter att jag tagit den så blir jag lite uppåt. :lol:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav earlydayminer » 2012-08-15 16:38:13

Zima33 skrev:
Gryningsflickan skrev:

Fan vad nice! Jag blir tvärtom, men på citalopram.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Gryningsflickan » 2012-08-15 16:48:22

Zima33 skrev:
Gryningsflickan skrev:

Aha, spännande att det kan bli så olika :-)Happy . Jag blir lugn, trött och får mindre ångest. Men glad kan jag inte påstå att jag blir av det.
Gryningsflickan

Anslöt: 2008-11-20

Inläggav kemisten » 2012-08-24 22:08:01

Jag har fri tillgång till både Atarax och Sobril, men märker mycket liten effekt av dem.

Biverkn:
Atarax: Trög mage, myrkrypningar, grinighet, trötthet, huvudvärk.
Sobril: Trögtänkthet, huvudvärk, glättig pratsamhet.

Ovanstående är inget att eftertrakta, således jag ingen användning av dem. Någon sobril möjligen vid sömnsvårigheter natt före allergitestningar (inte för att de är otäcka, men eftersom det blir svårt att sova när man plötsligt inte har cetirizin i blodet).
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav weasley » 2012-08-26 14:51:00

kemisten skrev:Jag har fri tillgång till både Atarax och Sobril, men märker mycket liten effekt av dem.

Om de inte hjälper har du din fulla rätt att be om något som doktorn kan tänka sej hjälper dej bättre.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav kemisten » 2012-08-27 12:24:34

Nja, saken är snarare den att den enda typ av ångest jag har är s.k. astmatisk ångest, dvs ett starkt obehag under pågående astmaanfall och långdragna bronkiter etc, i dessa lägen hjälper av förklarliga skäl endast astmamediciner, medan t.ex. sobril i likhet med t.ex. strepsils framstår som verkningslöst, då den, förstås, inte hjälper mot astma.

Men eftersom man dock blir onaturligt "flabbigt" pratsam av denna, sobril, ffa i högre doser, kan jag tänka mig att en hjälper mot andra typer av ångest.
kemisten

Inläggav kemisten » 2012-09-04 21:45:51

Kan tillägga att jag provat att ta Atarax mer eller mindre dagligen i en vecka nu i doser på 10-20 mg. Den inledande, så väldigt tydliga, dåsigheten försvinner verkligen efter kanske 3:e tabletten, så att man på fjärde tabletten eller så är "som vanligt" igen, kanske något småtrött men ingen dåsighet alls.

För en astmatiker har nämligen Atarax en fördel framför de receptfria antihistaminerna: Den blockerar nämligen serotonin-receptorn 5-HT2A som finns rikligt av i luftvägarna. Genom att blockera denna recepter gör att Ataraxen faktiskt en rätt hyfsad effekt mot astman. Antalet Bricanyl per dag halveras ungefär. Man har även visat vetenskapligt att hydroxizin (ingrediensen i Atarax) verkligen vidgar luftvägarna.
kemisten

Återgå till Aspergare och vården

Logga in