Habiliteringen - vad ska jag säga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad f-n ska man göra på Habiliteringen???

Inläggav kullan » 2012-09-03 19:01:29

Ugglan skrev: :-)154 Kullan (å kul med mannen du träffat OT,OT)!

Tackar! Jo det känns bra :)
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2012-09-03 19:11:49

Habiliteringen är bra men när psykologen gång på gång inte vet vad hon ska säga då kan man lika gärna resa sig och gå därifrån. Jag var påhittat sjuk så jag slapp komma en gång sen slutade jag där.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-03 20:03:37

KalleKus skrev:Usch, ska dit nu.... och skäms som en hund för det! :(
Känns helt fel!
Vad ska jag dit å göra liksom?
Jag har inte Downs liksom.... jag är helt normal! Och ändå kanske är nåt....
Fan vad jobbigt det är ibland..

Jag passar inte in nånstans. Antingen är jag för annorlunda eller så är jag för normal! Roligt... :-)051

Haha, så är min reaktion på Vuxenhab. också - inte angående Downs syndrom, utan mer ja... lågt fungerande, svagt begåvade osv. (kanske inte så du mena, aja).
Jag fick en remiss dit eftersom jag skulle behöva en alternativ ingång till den kvalificerade arbetsmarknaden, samt assistans med studier, lära mig hur en för samtal på "normalt sätt", träffa andra.
Första gången jag var där, fick jag intrycket att de hade ett mer nedsatt klientel - de var *väldigt* övertydliga - precis som en vore svagt begåvad. Med all respekt, så hade de väl inte hunnit läsa genom journalen innan - de ändrade inställning omgående och förstod att jag behövde inte sådan generell anpassning av möten.

Vet inte om en kommer gå dit någon mer gång - alltid värt att testa en gång åtminstone.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav biologic » 2012-09-03 20:19:19

Jag går hos psykolog på habiliteringen, ändå är jag väldigt högfungerande med jobb o.s.v... men jag behöver hjälp med ångest och diverse aspiga beteenden som jag vill ändra på (sådant som ställer till det för mig i vardagen och i arbetet). Samt även hjälp med vidare studier. Då är det bra att kunna diskutera detta och fråga någon som har kunskap om AS/HFA.

Jag upplever inte att jag blir nedvärderad eller sedd som mindre begåvad (förvisso har de tillgång till mitt WAIS-test), och jag får gå där precis som vilken annan patient som helst, trots att man kan "missta mig för NT" när jag själv anstränger mig. Både jag och psykologen tycker att samtalen ger något (trots att jag kan knyta mina egna skor).

För min del känns det perfekt; min psykolog verkar inte se min AS som en stigmatiserande psykisk sjukdom, utan hon ser det snarast som någonting som är en del av mig, men som man kan jobba med.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav horrorpop » 2012-09-04 9:54:18

Jag ska snart ha ett möte med hab för att göra en habiliteringsplanering (AS), de ville att man skulle tänka igenom före mötet vad man kan tänkas vilja ha för hjälp. Men det är svårt, jag vet ju inte vad kan de erbjuda mig för hjälp? någon som har hjälp därifrån eller vet lite mer?
horrorpop
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-23

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:23:24

dasunbedingte skrev:
KalleKus skrev:Usch, ska dit nu.... och skäms som en hund för det! :(
Känns helt fel!
Vad ska jag dit å göra liksom?
Jag har inte Downs liksom.... jag är helt normal! Och ändå kanske är nåt....
Fan vad jobbigt det är ibland..

Jag passar inte in nånstans. Antingen är jag för annorlunda eller så är jag för normal! Roligt... :-)051

Haha, så är min reaktion på Vuxenhab. också - inte angående Downs syndrom, utan mer ja... lågt fungerande, svagt begåvade osv. (kanske inte så du mena, aja).
Jag fick en remiss dit eftersom jag skulle behöva en alternativ ingång till den kvalificerade arbetsmarknaden, samt assistans med studier, lära mig hur en för samtal på "normalt sätt", träffa andra.
Första gången jag var där, fick jag intrycket att de hade ett mer nedsatt klientel - de var *väldigt* övertydliga - precis som en vore svagt begåvad. Med all respekt, så hade de väl inte hunnit läsa genom journalen innan - de ändrade inställning omgående och förstod att jag behövde inte sådan generell anpassning av möten.

Vet inte om en kommer gå dit någon mer gång - alltid värt att testa en gång åtminstone.

Skönt å höra en till som får samma tankar! :-)005
Jag upplevde att de behandlade mig bra och som jag var. :-)Happy
Och att de hjälper mig med just det jag har svårt med.
Känns bra nu!
KalleKus

Anslöt: 2012-05-12

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:28:12

horrorpop skrev:Jag ska snart ha ett möte med hab för att göra en habiliteringsplanering (AS), de ville att man skulle tänka igenom före mötet vad man kan tänkas vilja ha för hjälp. Men det är svårt, jag vet ju inte vad kan de erbjuda mig för hjälp? någon som har hjälp därifrån eller vet lite mer?

Jag fick bara en kallelse.
Nej jag visste ju inte heller vad man ska ha dem till liksom... har man klarat sig i princip själv hela livet (fast det gått som det gått men) så är man ju inte van att be om hjälp direkt!
Men samtalskontakt, va med i gruppträffar (vill men vet inte om jag vågar), hjälp med scheman och påminnelser och hjälp med kontakter emot myndigheter var det vi pratade om.
KalleKus

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:32:58

biologic skrev:Jag går hos psykolog på habiliteringen, ändå är jag väldigt högfungerande med jobb o.s.v... men jag behöver hjälp med ångest och diverse aspiga beteenden som jag vill ändra på (sådant som ställer till det för mig i vardagen och i arbetet). Samt även hjälp med vidare studier. Då är det bra att kunna diskutera detta och fråga någon som har kunskap om AS/HFA.

Jag upplever inte att jag blir nedvärderad eller sedd som mindre begåvad (förvisso har de tillgång till mitt WAIS-test), och jag får gå där precis som vilken annan patient som helst, trots att man kan "missta mig för NT" när jag själv anstränger mig. Både jag och psykologen tycker att samtalen ger något (trots att jag kan knyta mina egna skor).

För min del känns det perfekt; min psykolog verkar inte se min AS som en stigmatiserande psykisk sjukdom, utan hon ser det snarast som någonting som är en del av mig, men som man kan jobba med.

Då är du å jag nog ganska lika. :-)Happy
Tar du nån medicin emot ångest?
Jag tar en som tar bort både ångest, depression och social fobi. Men inte hur jag fungerar i grunden såklart.
Har du ett "vanligt" jobb?
Ska du studera på universitet?
KalleKus

Inläggav Sheyen » 2012-09-04 11:56:16

Ugglan skrev:Nej, fine ok Hab är jättejättebra.
Nej, jag har inte andra psykiska svårigheter.
Jag blir bara trött väldigt lätt och får huvudvärk och det enda som kan förklara det är en aspergerdiagnos.

Det är till att vara näbbig och tro att man vet allt om alla på detta forum och ok trivs man med den livsfilosofin så. Ett annat sätt vore att kritisera samhällsmaskineriet utifrån och inte hela tiden hacka på andra aspergare som inte är som en själv, men det verkar vara rätt svårt.

Vem tror sig veta allt om alla på detta forum?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav horrorpop » 2012-09-04 20:29:32

KalleKus skrev:
horrorpop skrev:Jag ska snart ha ett möte med hab för att göra en habiliteringsplanering (AS), de ville att man skulle tänka igenom före mötet vad man kan tänkas vilja ha för hjälp. Men det är svårt, jag vet ju inte vad kan de erbjuda mig för hjälp? någon som har hjälp därifrån eller vet lite mer?

Nej jag visste ju inte heller vad man ska ha dem till liksom... har man klarat sig i princip själv hela livet (fast det gått som det gått men) så är man ju inte van att be om hjälp direkt!
Men samtalskontakt, va med i gruppträffar (vill men vet inte om jag vågar), hjälp med scheman och påminnelser och hjälp med kontakter emot myndigheter var det vi pratade om.
precis! jag har ingenting emot deras hjälp men jag vet liksom inte vad de ska hjälpa en med! samtalskontakt och gruppträffar låter ju ok men jag är nog också lite för feg för det. Hjälp med myndighetskontakt har de redan hjälpt mig med och det har varit guldvärt. Har du blivit informerad om de olika LSS insatserna du kan söka? det informerade dom mig om på hab och de skulle hjälpa mig söka om jag var intresserad, dock klarar jag mig utan tror jag.
horrorpop
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-23

Inläggav KalleKus » 2012-09-05 7:34:14

horrorpop skrev:
KalleKus skrev:

precis! jag har ingenting emot deras hjälp men jag vet liksom inte vad de ska hjälpa en med! samtalskontakt och gruppträffar låter ju ok men jag är nog också lite för feg för det. Hjälp med myndighetskontakt har de redan hjälpt mig med och det har varit guldvärt. Har du blivit informerad om de olika LSS insatserna du kan söka? det informerade dom mig om på hab och de skulle hjälpa mig söka om jag var intresserad, dock klarar jag mig utan tror jag.
De sa nåt om LSS men för mig känns det helt främmande... för mig är det något för svårt handikappade...vet att jag har fel... men nej, jag vill inte ens fråga om det. Jag klarar mig nog bara jag får lite starthjälp med att komma igång i jobb! :-)Happy
KalleKus

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in