Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-30 22:18:31

Kullan,

Jag tror du skulle kunna gilla Windows Phone. Även om jag inte känner någon som kör det har jag läst en hel del gott, att det är mera intiutivt än android mm. (Även iPhone är iofs ganska intiutiv men den är ju inte precis billig även om den numera väldigt gamla 3GS ligger på 2000 utan abonnemang nu).

Jag tipsade ju tidigare om en begagnad Nokia Lumia 610 som är den enklaste Nokian med Windows Phone. KÖper man den ny ligger den tydligen runt 1500-1900. Tycker det vore märkligt om det inte snart kom ut billigare modeller.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2012-08-30 22:24:40

Hej!

Min kamera-app slutade fungera. När jag klickade på kamera-mappen så poppades jag tillbaka till skrivbordet med alla appar. Jag startade om telefonen. Sen fungerade det utmärkt igen.

När det blir fel, ska man först av allt prova att starta om telefonen. Sedan vet jag inte mer. Har inga tips till Kullan att komma med.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-30 22:31:37

barracuber skrev:När kameran inte funkar ser du nån lås-ikon då?


Ja men när jag håller in powerknappen så stängs mobilen av bara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-30 22:41:10

kullan skrev:
barracuber skrev:När kameran inte funkar ser du nån lås-ikon då?


Ja men när jag håller in powerknappen så stängs mobilen av bara.


Testa att bara trycka helt kort på powerknappen några gånger så borde du se att lås-ikonen försvinner/kommer tillbaka. Det brukar kallas för "toggle" dvs av/på. Jag hittar mängder med länkar som säger detta, både om din modell och liknande.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-30 22:44:50

barracuber skrev:Testa att bara trycka helt kort på powerknappen några gånger så borde du se att lås-ikonen försvinner/kommer tillbaka. Det brukar kallas för "toggle" dvs av/på. Jag hittar mängder med länkar som säger detta, både om din modell och liknande.


Ok. Det funkade nu. Men det verkar ju korkat att lägga en låsfunktion i den knappen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-30 23:35:22

kullan skrev:Jag tror på allvar att jag fått ett virus i mobilen som spökar och då är mobilen körd.

Det tror inte jag och en mobil med virus är inte körd! Var har du fått det ifrån?
kullan skrev:Det funkade nu.

Du ser, det var inte så svårt.
kullan skrev:Men det verkar ju korkat att lägga en låsfunktion i den knappen.

Det kanske är en bra tanke bakom, du kan ju om du inte vill ha den funktionen installera en annan kameraapp!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-31 0:27:03

Miche skrev:Det kanske är en bra tanke bakom, du kan ju om du inte vill ha den funktionen installera en annan kameraapp!


Jag har laddat ner något som heter Instagram. Men jag tror man hamnar på mobilens kamera när man klickar på ikonen som föreställer en kamera. Vet inte om jag törs ladda ner så många fler appar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-31 0:34:37

Instagram har jag fattat är en väldigt social app där fokus ligger på att knäppa av bilder, lägga på valfria fräcka filter och sedan DELA på sociala nätverk som Facebook, Flickr, Tumblr osv.

Om man är mer intresserad av själva fotograferingen i första hand är nog denna länk mera intressant Fem bra kamera-appar för Android

Själv är jag inte så fotokunnig men jag älskar fina bilder (gillar att samla wallpapers) och uppskattar folk som kan.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-31 0:51:57

barracuber skrev:Instagram har jag fattat är en väldigt social app där fokus ligger på att knäppa av bilder, lägga på valfria fräcka filter och sedan DELA på sociala nätverk som Facebook, Flickr, Tumblr osv.


Just det och det är det jag använder det till oxå. Till mer riktiga foton har jag en vanlig digitalkamera. Kameran på mobilen är väl mer en social pryl för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-09-03 11:53:03

LordNelson skrev:
Moggy skrev:I telefonboken så kommer det in massa kontakter från Gmail. Hundratals mailkontakter som jag fått mail ifrån. Jag vill inte ha dessa i telefonboken. Går iofs att välja nåt att endast visa kontakter med telefonnummer men dom ligger där och tar plats och gör att det tar lång tid att göra backup. Har rensat det manuellt nångång men kommer tillbaka av sig själv. Måste vara nån inställning med synkining med hittar inte. Nån osm vet? Har en SonyEricsson Arc S med Android 4.0.4.


Om du går in i "Konton och synk" trycker på din mailaderss, och sen väljer bort "Synkronisera kontakter" så kanske det funkar.


Moggy,

Det du pratar om är nog dem som hamnar under "Övriga kontakter".

Gå till Gmail > Settings > General

Under Create contacts for auto-complete välj I'll add contacts myself.

Minns att även Bror Duktig undrat samma sak.

EDIT: Satt hela söndagkvällen och började städa upp bland mina kontakter, fick ner dem från 600 till 400 och då rensade jag alla "Övriga kontakter" jag inte ville behålla. Framförallt hade jag onödigt många kontaktgrupper. Eller onödligt och onödligt...det var iaf för många för att passa i vänsterkolumnen på gmail/contactssidan och det blir inte värre av att bläddringen i den kolumnen buggade något djävulusiskt :evil: :evil: ....hoppas det var tillfälligt.

[OT-GoogleContacts]
Öht är hela Google Contactsbilden ganska hopplös att jobba i, det värsta är att det saknas en offlinefunktion :roll: Visserligen kan man exportera över allt till Outlook eller Windows Contacts och jobba där men det är bökigt.

Och varför kan man inte ha etiketter på kontakter precis som på gmail?? Eller varför är åtminstone grupperna inte ens nästlade?? EDIT: fel av mig - man kan lägga flera grupper på en kontakt - då blir det i praktiken som etiketter. Problemet är bara att för många grupper blir jobbigt! :(
[/OT-GoogleContacts]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-09-03 13:47:47

barracuber skrev:Kullan,

Jag tror du skulle kunna gilla Windows Phone. Även om jag inte känner någon som kör det har jag läst en hel del gott, att det är mera intiutivt än android mm. (Även iPhone är iofs ganska intiutiv men den är ju inte precis billig även om den numera väldigt gamla 3GS ligger på 2000 utan abonnemang nu).

Jag tipsade ju tidigare om en begagnad Nokia Lumia 610 som är den enklaste Nokian med Windows Phone. KÖper man den ny ligger den tydligen runt 1500-1900. Tycker det vore märkligt om det inte snart kom ut billigare modeller.


Kullan, bara ett tips

Såg idag att El-Giganten som har 50-årsjubileum (!) säljer 610:an för 1111 kr nu....

Fast enligt den här testen är surfningen inte särskilt snabb på den...
http://m.mobil.se/articles/test-nokia-l ... 10116.html

Det bästa är som alltid att testa ett exemplar själv. El-Giganten brukar ha äkta telefoner och inte attrapper, har jag för mig..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-09-03 14:09:04

Jag är ute efter Lumia 900. Kostar ca: 4.500.- och jag får nog räkna med 5000:- innan jag får råd med den.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-09-03 14:26:19

kullan skrev:Jag är ute efter Lumia 900. Kostar ca: 4.500.- och jag får nog räkna med 5000:- innan jag får råd med den.
varför windows mobile7?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-09-03 14:29:48

Zirre skrev:
kullan skrev:Jag är ute efter Lumia 900. Kostar ca: 4.500.- och jag får nog räkna med 5000:- innan jag får råd med den.
varför windows mobile7?


Den är lättare att använda. Bättre operativsystem i telefonen och lättare att föra in appar på mobilen. Du behöver inte vara ett geni på mobiler för att använda den. Vilket krävs för en android enligt mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-09-03 21:34:25

Ni som chattar via androiden vad har ni för app? Jag tipset om Fring från pojkvännen men jag fick det inte att funka på min mobil. På hans PC - mobil fungerar det hur bra som helst. han kommer åt skype och MSN. Är det någon som vet om ebuddy är gratis?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-09-03 21:49:00

kullan skrev:Jag är ute efter Lumia 900. Kostar ca: 4.500.- och jag får nog räkna med 5000:- innan jag får råd med den.


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1135421

Undrar var du fick 4.500 ifrån? Här ligger den från 3.699.

Dessutom hittar jag flera nya väldigt billiga på Blocket, så billiga att man inte kan bli annat än misstänksam. På blocket får man ju alltid vara beredd på stöldgods och annat fiffel.
Blocket Lumia 900 Hela Sverige
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-09-04 2:06:25

kullan skrev:Den är lättare att använda. Bättre operativsystem i telefonen och lättare att föra in appar på mobilen. Du behöver inte vara ett geni på mobiler för att använda den. Vilket krävs för en android enligt mig.

Hmmm... min svåger har en Windowsmobil och den är fan inte intiutiv att använda, han har jävulska problem med den, bara som en sån sak att välja ringsignal och se till att den låter ordentligt när den ringer är jävligt bökigt, dessutom så håller den på att ringa upp jämt och ständigt när den ligger i hans ficka... (Det är en HTC med Windows nya fula operativ).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-09-04 7:00:55

Där ser man. Som alltid är smaken olika. Jag avskydde gamla Win Phone (som var segt och fult) på min gamla Xperia X1, den första Xperiamodellen som kom. Har fått uppfattningen att den nya designen är tänkt att vara intuitivare än android/iphone.

Inget slår att bilda sig sin egen uppfattning. Rekommenderar El-Gigantens hands-on-avdelning.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-04 7:30:19

Mediamarkt brukar ha månger gånger fler demolurar man kan klämma på. Brukar gå dit och kolla, men bojkottar MM för inköp.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-09-04 7:37:31

kullan skrev:Ni som chattar via androiden vad har ni för app? Jag tipset om Fring från pojkvännen men jag fick det inte att funka på min mobil. På hans PC - mobil fungerar det hur bra som helst. han kommer åt skype och MSN. Är det någon som vet om ebuddy är gratis?

Det ska vara gratis. Annars är det bara att gå in på Play butik och kolla så ser du om det är gratis eller ej.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-04 7:48:31

Jag använder Whatsapp för att chatta via android. Den tar inte in andra tjänster utan är en egen tjänst. Den drar i alla fall mycket mindre batteri än MSN och Skype har gjort, så jag är nöjd.

Aspergerforums chatt går jag till via webbläsaren helt enkelt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-09-04 7:58:20

Bror Duktig skrev:Jag använder Whatsapp för att chatta via android. Den tar inte in andra tjänster utan är en egen tjänst. Den drar i alla fall mycket mindre batteri än MSN och Skype har gjort, så jag är nöjd.

Aspergerforums chatt går jag till via webbläsaren helt enkelt.

Whatsapp använder jag dagligen :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-09-04 8:42:34

Zirre skrev:
kullan skrev:Ni som chattar via androiden vad har ni för app? Jag tipset om Fring från pojkvännen men jag fick det inte att funka på min mobil. På hans PC - mobil fungerar det hur bra som helst. han kommer åt skype och MSN. Är det någon som vet om ebuddy är gratis?

Det ska vara gratis. Annars är det bara att gå in på Play butik och kolla så ser du om det är gratis eller ej.


Jag har installerat appen nu. Det funkade skitbra. :)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sv: Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-09-04 9:58:02

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Ni som chattar via androiden vad har ni för app? Jag tipset om Fring från pojkvännen men jag fick det inte att funka på min mobil. På hans PC - mobil fungerar det hur bra som helst. han kommer åt skype och MSN. Är det någon som vet om ebuddy är gratis?

Det ska vara gratis. Annars är det bara att gå in på Play butik och kolla så ser du om det är gratis eller ej.


Jag har installerat appen nu. Det funkade skitbra. :)

Vad roligt att det funkar så bra :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till IT-forum



Logga in