Habiliteringen - vad ska jag säga?
59 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Vad f-n ska man göra på Habiliteringen???
Sheyen skrev:Man kan få hjälp där, om man behöver det...
Om du inte vill till habiliteringen går det alldeles utmärkt att skita i det. Jag skulle dock uppskatta om du slutar göra kopplingen "habiliteringen = Downs Syndrom", då jag själv besöker habiliteringen ibland och jag har fan inte Downs.
Jo jag har fattat det nu.
Bara jag som blev så nervös och kändes konstigt att gå dit....
Menar ju inte att man ska ha Downs för att gå dit utan att det känns som att jag "tror" att jag har ett allvarligt handikapp typ.. och så är det inte det.... Fast har ju fått diagnos så...
Ja bara kändes (har varit där nu) konstigt helt enkelt!
Kvasir skrev:Hab är en rättighet inte ett tvång.
Det vanliga är att man börjar med ett samtal där hab berättar om vad de har att erbjuda och där man diskuterar vilka av dina eventuella problem som de kan försöka hjälpa dig med. Det kan handla om allt från städhjälp till psykologsamtal. Men det är som sagt helt frivilligt om du vill ha någon hjälp, och den behovsprövas också.
Jo vet det.
Varit där nu och det var väl rätt okej. Konstigt ändå dock...
Men kom fram till att jag vill prova och va med i en grupp som träffas, ev ha samtalskontakt och ffa hjälp med kontakt med arbetsförmedlingen, som är det jag har mest svårt med. Att förklara, eftersom jag kanppt förstår mig på mig själv...
Ptja, du kanske inte har ett allvarligt handikapp. Det finns olika nivåer, så att säga.
Jag har tät kontakt med hab. Det är bla. för att få ihop min vardag. Men vill du inte gå dit så är det väl bara att hoppa över det.
Sheyen skrev:Ptja, du kanske inte har ett allvarligt handikapp. Det finns olika nivåer, så att säga.
Nä det anser jag inte att jag har!
Däremot har jag vissa svårigheter som ställt till bekymmer för mig i arbetslivet... och det är väl det jag vill ha hjälp med.
kullan skrev:Jag har tät kontakt med hab. Det är bla. för att få ihop min vardag. Men vill du inte gå dit så är det väl bara att hoppa över det.
Jag vill, men blir som vanligt väldigt nervös över något nytt och glömmer vad jag eg vill.... Men det gick bra..
Vad får du hjälp med Kullan?
Jag håller med! I den info man får om Habiliteringen är det ju bara en massa bilder på downsare, jag slängde hela broschyren åt helvete bara av den anledningen. Tja det är väl hur barnsligt som helst men jag orkar bara inte med en sån attityd, känns som att jag har försakat så otroligt mycket redan, att sen behöva få detta i ansiktet, där går min gräns.KalleKus skrev:Menar ju inte att man ska ha Downs för att gå dit utan att det känns som att jag "tror" att jag har ett allvarligt handikapp typ.. och så är det inte det.... Fast har ju fått diagnos så...
Ugglan skrev:Jag håller med! I den info man får om Habiliteringen är det ju bara en massa bilder på downsare, jag slängde hela broschyren åt helvete bara av den anledningen. Tja det är väl hur barnsligt som helst men jag orkar bara inte med en sån attityd, känns som att jag har försakat så otroligt mycket redan, att sen behöva få detta i ansiktet, där går min gräns.KalleKus skrev:Menar ju inte att man ska ha Downs för att gå dit utan att det känns som att jag "tror" att jag har ett allvarligt handikapp typ.. och så är det inte det.... Fast har ju fått diagnos så...
Vadå för attityd?
Personer med Downs behöver också stöd och hjälp.
KalleKus skrev:kullan skrev:Jag har tät kontakt med hab. Det är bla. för att få ihop min vardag. Men vill du inte gå dit så är det väl bara att hoppa över det.
Jag vill, men blir som vanligt väldigt nervös över något nytt och glömmer vad jag eg vill.... Men det gick bra..
Vad får du hjälp med Kullan?
Jag har fått en mall att skriva ett veckoschema på. Jag har fått råd om hjälpappar i telefonen. Sen har dom mycket aktiviteter för det sociala oxå. Typ olika aktivitetsgrupper. Jag har anmält mig till en matlagninggrupp för aspiesar och en infogrupp. Det är i princip en kurs i ämnet Aspergers Syndrom.
Givetvis, men vad jag stör mig på är att de i och med dessa bilder verkar som om de enbart riktar sig till de med downs (eller vart fall i första hand), som jag är fullt på det klara med att verkligen kan behöva hjälp, men jag känner inte att jag med skulle kunna ha något utbyte av en hab som så tydligt gör downsreklam och då verkar mest inriktade mot denna typ av problem, nåt åt det hållet. Skulle ha föredragit en mer neutral attityd/inriktning.Sheyen skrev:Vadå för attityd?
Ugglan skrev:Givetvis, men vad jag stör mig på är att de i och med dessa bilder verkar som om de enbart riktar sig till de med downs (eller vart fall i första hand), som jag är fullt på det klara med att verkligen kan behöva hjälp, men jag känner inte att jag med skulle kunna ha något utbyte av en hab som så tydligt gör downsreklam och då verkar mest inriktade mot denna typ av problem, nåt åt det hållet. Skulle ha föredragit en mer neutral attityd/inriktning.Sheyen skrev:Vadå för attityd?
Hur många med Downs fanns det på din broschyr?
Typ 15 bilder som jag minns det! Men det kanske bara var fem, men det kändes inte som om de kunde erbjuda mig någon hjälp.Sheyen skrev:Hur många med Downs fanns det på din broschyr?
Ugglan skrev:Typ 15 bilder som jag minns det! Men det kanske bara var fem, men det kändes inte som om de kunde erbjuda mig någon hjälp.Sheyen skrev:Hur många med Downs fanns det på din broschyr?
Om de inte hade kunnat erbjuda dig någon hjälp hade du inte fått deras broschyr.
Jag tror att man omedvetet väljer att fokusera på de som ser utvecklingsstörda ut, i sådana där broschyrer. De kanske tar över, liksom. Så att man endast fokuserar på dem. Men i själva verket är det nog inte så värst många bilder på personer med Downs.
Here we go again. För som vanligt vet du Sheyen vem jag är och vilken typ av hjälp jag skulle behöva. Eller? Om jag nu ens skulle behöva någon hjälp för inte ens det kan du veta. Saken är den att du vet ingenting om mig annat än det jag skriver här. Dessa broschyrer ges vid utredning om det skulle kunna tänkas att man kan behöva den hjälp som erbjuds där. Det faktum att alla på bild ser ut att ha problem med intelligenskvoten känns inte direkt spännande.Sheyen skrev:Om de inte hade kunnat erbjuda dig någon hjälp hade du inte fått deras broschyr.
Ugglan skrev:Here we go again. För som vanligt vet du Sheyen vem jag är och vilken typ av hjälp jag skulle behöva. Eller? Om jag nu ens skulle behöva någon hjälp för inte ens det kan du veta. Saken är den att du vet ingenting om mig annat än det jag skriver här. Dessa broschyrer ges vid utredning om det skulle kunna tänkas att man kan behöva den hjälp som erbjuds där. Det faktum att alla på bild ser ut att ha problem med intelligenskvoten känns inte direkt spännande.Sheyen skrev:Om de inte hade kunnat erbjuda dig någon hjälp hade du inte fått deras broschyr.
Läs noggrant så ser du att jag inte skrev att de vet vad du behöver. jag skrev "Om de inte hade kunnat erbjuda dig någon hjälp hade du inte fått deras broschyr".
Varför är du så fientlig?
Sheyen skrev:Läs noggrant så ser du att jag inte skrev att de vet vad du behöver. jag skrev "Om de inte hade kunnat erbjuda dig någon hjälp hade du inte fått deras broschyr".
Varför är du så fientlig?
De kan tyvärr inte erbjuda mig någon hjälp, jag missförstod dig inte, däremot verkade du väldigt säker på din sak genom påståendet att jag inte fått broschyren om de inte kunnat erbjuda mig någon hjälp.
Det finns liksom inget universalmedel som gör att man slipper få huvudvärk så fort man anstränger sig lite. Allra minst hos hab. Min ev fientlighet är väl bara att jag tycker det är skit med samhällsstrukturen och min dåliga ekonomi och sjukpension, jag tycker allt det är så jävla trist, även om jag samtidigt är priviligerad och kanske har räkmacka och allt. Att då tänka på hab och vad de erbjuder får mig att se rött.
Jo: de kan erbjuda dig hjälp. Bara för att du inte vill ta emot hjälpen betyder det inte att den inte finns. Sedan skrev jag aldrig heller att de kunde ge dig rätt sorts hjälp (det tolkade du in helt själv). Du missförstod.
Ok, fine, vi säger så! Hab kan erbjuda mig hjälp, eller kanske inte rätt hjälp, men hjälp i alla fall! Yippi!Sheyen skrev:Jo: de kan erbjuda dig hjälp. Bara för att du inte vill ta emot hjälpen betyder det inte att den inte finns. Sedan skrev jag aldrig heller att de kunde ge dig rätt sorts hjälp (det tolkade du in helt själv). Du missförstod.
Ugglan skrev:Ok, fine, vi säger så! Hab kan erbjuda mig hjälp, eller kanske inte rätt hjälp, men hjälp i alla fall! Yippi!Sheyen skrev:Jo: de kan erbjuda dig hjälp. Bara för att du inte vill ta emot hjälpen betyder det inte att den inte finns. Sedan skrev jag aldrig heller att de kunde ge dig rätt sorts hjälp (det tolkade du in helt själv). Du missförstod.
Ja, vi bör säga så, för det är simpelt nog så det är. Bara för att man inte finner hjälpen tilltalande betyder det inte att den inte existerar.
Ja jag har nu varit inne på Habhemsidan, och jag vet inte, men kanske har jag inte asperger i alla fall. Detta med att man kan behöva hjälp att organisera sin vardag osv? Jag har inga egentliga problem annat än att jag blir trött och alltför lätt överstimulerad av ljud. Det kan ju inte hab göra något åt. Jag har alltid klarat av allt jag åtagit mig. Men jag slås ut av ljud och det är som det är med det. Får man huvudvärk av ljud är väl en klostermiljö det enda som skulle kunna kännas som ett rimligt alternativ. Eller inte. Men nån sorts stor byggnad vore bra. Som sjukpensionär har jag rätt svårt att få lån. Kanske hab kan erbjuda mig ett stort hus att bo i.
Ugglan skrev:Ja jag har nu varit inne på Habhemsidan, och jag vet inte, men kanske har jag inte asperger i alla fall. Detta med att man kan behöva hjälp att organisera sin vardag osv? Jag har inga egentliga problem annat än att jag blir trött och alltför lätt överstimulerad av ljud. Det kan ju inte hab göra något åt. Jag har alltid klarat av allt jag åtagit mig. Men jag slås ut av ljud och det är som det är med det. Får man huvudvärk av ljud är väl en klostermiljö det enda som skulle kunna kännas som ett rimligt alternativ. Eller inte. Men nån sorts stor byggnad vore bra. Som sjukpensionär har jag rätt svårt att få lån. Kanske hab kan erbjuda mig ett stort hus att bo i.
Varför har du sjukpension då?
Troligen inte pga Asperger-orsakade problem... eller??
Jag skulle inte vilja vara hemma resten av livet!
Men du kanske har andra psykiska svårigheter?
Nej, fine ok Hab är jättejättebra.
Nej, jag har inte andra psykiska svårigheter.
Jag blir bara trött väldigt lätt och får huvudvärk och det enda som kan förklara det är en aspergerdiagnos.
Det är till att vara näbbig och tro att man vet allt om alla på detta forum och ok trivs man med den livsfilosofin så. Ett annat sätt vore att kritisera samhällsmaskineriet utifrån och inte hela tiden hacka på andra aspergare som inte är som en själv, men det verkar vara rätt svårt.
Nej, jag har inte andra psykiska svårigheter.
Jag blir bara trött väldigt lätt och får huvudvärk och det enda som kan förklara det är en aspergerdiagnos.
Det är till att vara näbbig och tro att man vet allt om alla på detta forum och ok trivs man med den livsfilosofin så. Ett annat sätt vore att kritisera samhällsmaskineriet utifrån och inte hela tiden hacka på andra aspergare som inte är som en själv, men det verkar vara rätt svårt.
Ugglan skrev:Det är till att vara näbbig och tro att man vet allt om alla på detta forum och ok trivs man med den livsfilosofin så. Ett annat sätt vore att kritisera samhällsmaskineriet utifrån och inte hela tiden hacka på andra aspergare som inte är som en själv, men det verkar vara rätt svårt.
Jo jag har fått höra tom att jag kan omöjligt ha asperger för jag är ju inte Asocial som andra med den diagnosen.
Återgå till Att leva som Aspergare