Jag hör vad du säger.
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag hör vad du säger.
Meningen "Jag hör vad du säger." gör mig förvirrad. Betyder det att det jag säger och orden som jag använder är begripliga i sammanhanget, eller betyder det att personen har förstått på ett känslomässigt plan vad jag har sagt, eller är det bara en mening som människor slänger ur sig för att få tyst på mig. Jag fattar inte och jag har inte vågat fråga, det var dags att göra det och då gör jag det här och nu och sedan gör jag det direkt till den som nästa gång säger "Jag hör vad du säger."
Re: Jag hör vad du säger.
Vad jag har märkt så kan det betyda alla de sakerna. Och "Jag har noterat dina önskemål [alternativt låtit dem gå in genom ena örat och ut genom andra] men nu kan vi inte göra så [eller tänker jag inte fundera mer på det]" och säkert fler. Som så mycket annat spelar det in vem som säger det och i vilket sammanhang, som svar på vad, i vilket tonfall och så vidare.
Har också retat mig på det. Särskilt som risken är att till exempel aggressionshämmade människor använder den sortens repliker för att slippa vara riktigt ärliga.
Har också retat mig på det. Särskilt som risken är att till exempel aggressionshämmade människor använder den sortens repliker för att slippa vara riktigt ärliga.
Senast redigerad av Zombie 2012-09-02 17:22:13, redigerad totalt 2 gånger.
Om jag tex säger till person att flytta på sig. flera gångeri rad och hen svara "jag hör vad du söger" kan det antigen betyda att persone ska det men vänta lite eller att. hen tycker jag ska sluta tjata.
Om någon säger det med irriterat tonfall så lär det betyda just att personen hörde/förstod dig första gången och att du inte behöver upprepa/utveckla något. Annars är det bara rätt att fråga personen vad denne egentligen menar.
Det finns ofta ett outtalat "men" efter det, och då betyder det att "det är noterat, men kan inte utföras just nu".
Det finns också en ny betydelse som är en variant av engelskans "I hear you" som betyder samma sak som "Jamen, eller hur!", "Javisst är det så".
Alltså:
Är det chefen som säger det så betyder det "javisst, men inte just nu"
Är det polaren så kan det betyda "jag håller med"
Det finns också en ny betydelse som är en variant av engelskans "I hear you" som betyder samma sak som "Jamen, eller hur!", "Javisst är det så".
Alltså:
Är det chefen som säger det så betyder det "javisst, men inte just nu"
Är det polaren så kan det betyda "jag håller med"
Jag tycker att det ofta är ett väldigt nedsättande sätt att uttrycka Jag skiter fan i vad du säger!
Delar ungefär uppfattning med ovanstående svar. Skulle säga att det används för att signalera att du kanske inte kommer att få riktigt som du vill, att ni är oense om nåt i sån pass mån att det är på väg att bli en konflikt. Kan vara ett svar till nån som är påstridig om nåt i en situation där det finns många viljor, en signal till personen att denne borde lugna sig lite och lyssna på vad andra säger.
Tack! Meningen kommer från kuratorn på Hab och psykologen som presenterade färdighetsträning. Dom svarade likadant när jag berättade om det som jag tycker är viktigt och angeläget.
Det kan också betyda "Jag tror att jag fattar ungefär vad du är ute efter men måste nog smälta det lite innan jag kommer på något vettigt att svara". Det kan vara respektfullt menat, som att personen i fråga verkligen vill förstå och hitta en lösning men kanske inte kan leverera det på stört.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Jag tolkar det som: "...men jag skiter fullständigt i det, din jobbiga fan."
Kahlokatt skrev:Jag tolkar det som: "...men jag skiter fullständigt i det, din jobbiga fan."
Frågade just min syster (utan att berätta om era åsikter) och hon sa det på ungefär samma sätt som dig katten!
EDIT: Ska påpeka att hon inte har någon diagnos!