Du är frisk inte sjuk!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav mikael » 2012-09-01 16:22:22

mikael skrev:Din psykolog eller läkare säger att du är frisk inte sjuk?
Även om du skulle känna dig svårt sjuk och många påpekar det.
Vad skulle du svara?

Min psykolog på 70-talet Christer Svartengren sade så han vägrade inse att jag hade nedsatt arbetsförmåga.
Han vägrade bota mig och tyckte det räckte med rota i barndomen , andra så hur sjuk jag var!
_68 vänstern vill förinta psyksjuka rashygien.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Gersa » 2012-09-01 19:08:56

Grundproblematiken är till stor del den statiska syn man från Socialstyrelsen har på olika diagnoser... Det finns rekommendationslistor på hur länge man "får" vara sjukskriven med en viss diagnos... Samtidigt säger Socialstyrelsen att detta bara är en rekommendation och att läkaren måste bedöma varje fall individuellt...
Om nu läkaren gör bedömningen att en person behöver två månaders sjukskrivning utöver rekommendationen, då går de Försäkringsmedicinska rådgivarna in och anser sjukskrivningen obefogad med hänvisning till Socialstyrelsens rekommendationer.
Så fungerar det i verkligheten....

Lagstiftningen däremot säger att det är hur sjuk man är som ska styra och inte diagnosen i sig själv... Så hur ska då läkaren göra följa det som står i lagstiftningen eller de rekommendationer som Socialstyrelsen ger???

Enligt lagen måste den Försäkringsmedicinske rådgivaren bevisa att läkarens bedömning inte är korrekt... Så om detta fall får till domstol kommer sjukskrivningen att godkännas... Men när FK gör sin omprövning kommer de att stå fast vid sitt beslut.
Om personen ifråga då inte orkar överklaga till domstol eller fattar hur det ska gå till. Eller om personen formulerar sin ansökan på ett felaktigt sätt och FK vinner i Förvaltningsrätten.
Tolkar politiker och FK detta som deras beslut varit riktigt... Och att FK därmed har stoppat en fusk sjukskrivning....

Hela detta godtyckliga system som startar med att du måste hitta en vettig läkare. Om du har turen med det krävs det sen att läkaren ifråga har tagit en snabb kurs i juridik så han/ hon kan formulera läkarutlåtandet på ett korrekt sätt...
Sen ska man ha turen att ansökan hamnar hos en handläggare på FK som ser som sin uppgift att göra en objektiv bedömning enligt gällande lagstiftning...

Om man har turen med dessa tre punkter så kan det hända att personen ifråga faktiskt kan få den sjukpenning den har rätt till....

Men det krävs då tre rätt av tre för att komma dit... Om något av dessa steg fallerar är man inne i den lika godtyckliga omprövnings processen hos FK...

Det är som sagt först fallet kommer till förvaltningsrätten som gällande lagstiftningar påverkar besluten....

Men så har det ju fungerat i ett antal decennier utan att någon tycker det är något anmärkningsvärt. Så det lär fortsätta fungera likadant ett bra tag till....

För av alla de politiker jag talat med så har jag inte hittat någon som ens tycker nuvarande system är godtyckligt... Det jag beskriver ovan avfärdas som vilda fantasier...
Men enligt mina erfarenheter så är beskrivningen ovan en ganska exakt beskrivning av de kontakter jag haft med läkare och FK....

Men det verkar det verkar bara vara jag som drabbats av detta eftersom politikerna aldrig hör hört talas om att det jag beskriver ovan någonsin har inträffat...

Men det är väl bara jag som har haft otur fyra gånger.. Inne på den femte vändan nu och väntar med spänning på svaret angående en begäran om omprövning... Jag har väntat åtta veckor nu, trots att handläggningstiden enligt FK är maximalt sex veckor...
När jag frågar om de kan säga mår jag kan förvänta mig ett svar så säger de att de inte har en aning, för de vet inte hur många ansökningar som kommit in innan min.......
När de inte ens har koll på hur många ansökningar de får in kanske det inte är så konstigt att de inte kan hålla de handläggningstider de själva fastställt heller....

Men eftersom ingen politiker någonsin hört talas om något av detta så är det väl jag som har lite otur som vanligt....

Fattar inte hur en minister kan kalla sig själv "ansvarig" för denna cirkus... Jag skickade mail till honom och frågade på vilket sätt han ansåg att han tog något ansvar.. Men jag fick inget svar på det, heller...

Det är Svensks rättssäkerhet i ett nötskal... Så länge det drabbar de som inte kan försvara sig, vem bryr sig...... Och jag vill betona att detta inte har något som helst samband med politiskt partitillhörighet, utan det har ett samband med politikers allmänna självgodhet att anta att allt de har varit med att skapa fungerar alldeles utmärkt...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in