Ångest! Börjar universitetet imorgon. Hjälp?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ångest! Börjar universitetet imorgon. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-08-27 8:48:24

segdeg skrev:Selektiv Mutism debuterar i barndomen, är det svårigheter som uppstår senare i livet som i vuxen ålder så är det mer att likna med de besvär som kan ha att göra med tex Social Fobi som också är det tillstånd som en obehandlad Selektiv Mutism senare brukar visa sig som och då med kvarvarande svårigheter att uttrycka sig i tal :?

Edit: ett försök att klargöra skillnad på Selektiv Mutism och Social Fobi. Ang fråga i tråden.

Jag tror inte jag blev "stum" när jag var liten. Jag var väldigt tyst i skolan dock. Från mellanstadiet och framåt. Kommer dock inte ihåg om jag "bara" hade social ångest eller om jag också blev stum i vissa situationer. Jag blir det nu dock.
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav Neutrino » 2012-08-27 8:55:43

Bjäbbmonstret skrev:Hej! Idag är det så att det är nytt för alla och de andra känner inte heller varandra och är upptagna av sina egna problem och alla de här sakerna som du är rädd för kommer inte att inträffa idag utan i så fall någon annan dag. Du behöver inte lära känna någon första dagen. Det enda du förmodligen behöver göra att samla på dig praktisk information om kursen och hur den är upplagd samt kanske säga vad du heter. Blir det för mycket ifall de vill köra presentationslekar eller så får du väl gå och låsa in dig på toaletten.

Jag vet att alla är nya osv, men är det verkligen "normalt" att känna så här mycket social ångest? För övrigt så börjar de sociala aktiviteterna idag. Titta här: http://basar.utn.se/?page=schedule
Neutrino

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-27 9:03:17

Ja det ser onekligen lite avskräckande ut! :? Men du behöver faktiskt inte delta i det där. Om du har kravet på dig själv att du ska orka med sånt också så blir det ju övermäktigt.

Jag tycker inte det låter som normal social ångest nej. Men första dagen kan vara bra om man kan gå på om man snabbt ska få en överblick över vad studierna innebär och är det så att du inte pallar alls får du väl antagligen fort som fan anmäla dig sjuk så att du inte förlorar platsen?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Neutrino » 2012-08-27 9:05:47

Bjäbbmonstret skrev:Ja det ser onekligen lite avskräckande ut! :? Men du behöver faktiskt inte delta i det där. Om du har kravet på dig själv att du ska orka med sånt också så blir det ju övermäktigt.

Jag tycker inte det låter som normal social ångest nej. Men första dagen kan vara bra om man kan gå på om man snabbt ska få en överblick över vad studierna innebär och är det så att du inte pallar alls får du väl antagligen fort som fan anmäla dig sjuk så att du inte förlorar platsen?

Jag ska gå idag. Går om 6 minuter. Programmet idag håller på mellan kl 10 och 13. Sen vet jag inte om jag pallar gå på grillningen osv. Men då kommer folk tycka jag är jättekonstig som inte deltar. Alla andra kommer delta. Bara att läsa igenom schemat gör mig rädd. Wish me luck! Skriver nog här i eftermiddag/kväll om hur dagen varit. Om någon är intresserad.
Neutrino

Inläggav segdeg » 2012-08-27 9:12:55

Neutrino skrev:Jag vet att alla är nya osv, men är det normalt att känna så här mycket social ångest? För övrigt så börjar de sociala aktiviteterna ikväll. Titta här: http://basar.utn.se/?page=schedule

Det är normalt att "rygga" inför möten med okända, ångest däremot är en egen problematik oberoende av situation måste den också behandlas som det. I det här läget tror jag själv att du tjänar på att försöka avleda dig från tankarna runt ångesten och försöka se till det positiva du uppnått iom att du sökt och kommit in på universitetet :-)Happy obehagskänslor är ok men de går över även om man känner sig dödssjuk så är det inget man dör av, möjligen att man får tänka på att man behöver andas och gör det utan att hyperventilera, kvällsgrillningen behöver du ju inte bestämma dig för nu det gör du ikväll om det då känns ok. :-)Happy Lycka till nu du har mycket trevligt att se fram emot även om du får kämpa som aldrig förr.
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-27 9:13:53

Gör det och lycka till!
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Neutrino » 2012-08-27 15:09:12

Okay, kom precis hem efter min första dag. Jag tror det bästa som hände var att det är 180 personer i min klass vilket innebär att jag inte behöver lära känna allihop. Det känns bra. Fortfarande ångest över min basgrupp där vi är betydligt färre dock. En annan bra sak var att de som har hand om nollningen/mottagningen sa att de absolut inte tänker tvinga någon att göra något de inte vill göra.
Neutrino

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in