Tillgång till windowsfilerna från Ubuntu

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Tillgång till windowsfilerna från Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-08-26 11:22:24

Jag har installerat Ubuntu med Windows installer. Inte för att jag vet hur windows och ubuntu ligger i förhållande till varandra med det, om det ens ligger i partitioner...... (kommer inte åt partitionshanteraren från XP för att explorer strular som fan)

Nåväl....
Jag försökte öppna "root" men fick felmeddelande om att jag inte har behörighet att titta där (ja, jag har kryssat för att jag ska kunna se alla filer, inklusive dolda och systemfiler)

Min fråga är hur jag gör för att komma åt XPs "Mina Dokument" från Ubuntu. Jag vill att alla mina filer och dokument ska kunna nås från båda systemen.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Re: Tillgång till windowsfilerna från Ubuntu

Inläggav Gersa » 2012-08-26 11:30:39

Gå in på egenskaper, i Windows, på de bibliotek du vill kunna komma åt från Ubuntu.
Under egenskaper gå in på "dela" och "dela ut" mappen.
Då kommer du sedan kunna komma åt den från Ubuntu från filhanteraren under "nätverk" hittar du dator namnet kicka på det och vidare till mappen du vill komma åt. Ange användarnamn och lösen som du har in Windows så ska du komma åt dina filer...

Fråga gärna om det är något som inte jag lyckats beskriva förståeligt.

Eller nu när jag läser lite mer noggrant....
Det är samma dator ser jag nu... Sorry.
I Ubuntu går du in i filhanteraren och öppnar "filsystem" sedan "host" där hittar du dina windows bibliotek.
Gersa

Anslöt: 2012-08-19

Inläggav Kvasir » 2012-08-26 11:37:17

Enklare än så.

Om jag har förstått rätt så har du installerat Ubuntu "inuti" Windows med wubi. I så fall har du hela filsystemet i Windows tillgängligt under "/host" i Ubuntu. (Har för mig det är "/host", annars får du leta i katalogerna under "/").
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav barracuber » 2012-08-26 12:12:11

Kvasir, är det "read-only" access eller?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Kvasir » 2012-08-26 12:16:37

barracuber skrev:Kvasir, är det "read-only" access eller?

Bra fråga. Jag har ingen wubi-installation tillgänglig här och nu, så jag kan inte prova. Men det går ju alltid att komma runt i så fall, eftersom man alltid kan använda "sudo" eller en rotterminal.
Kvasir

Inläggav Flia » 2012-08-26 12:22:32

Kvasir skrev:
barracuber skrev:Kvasir, är det "read-only" access eller?

Bra fråga. Jag har ingen wubi-installation tillgänglig här och nu, så jag kan inte prova. Men det går ju alltid att komma runt i så fall, eftersom man alltid kan använda "sudo" eller en rotterminal.

En vaddå?
Eller rättare sagt, kan man få veta hur man hittar en?
Flia

Inläggav Kvasir » 2012-08-26 12:29:57

Kolla först om du kommer åt "/host" utan problem, och kolla att du har administratörsrättigheter på ditt konto.

Om inte det fungerar så måste du förmodligen göra på något av de sätt jag skrev, men då måste du använda ett terminalfönster och vanliga kommandon. Jag vet inget annat sätt att få full behörighet i Ubuntu.
Kvasir

Inläggav Gersa » 2012-08-26 13:23:19

Du får både read och write access om man nu inte kan spärra detta på något sätt, det har jag aldrig testat att göra...
Gersa

Inläggav Kimmelie » 2012-08-26 13:26:28

Det är visserligen inte rekommenderat att öppna nautilus (filhanteraren) som root, men innan man lärt sig använda terminalen ordentligt är risken lika stor att man ställer till med nåt i den. Om du vill/behöver komma åt nåt som kräver root, öppnar först du "kör" - jag tror det är alt + F2, annars kan du öppna en terminal i stället, och skriv "gksudo nautilus" (utan citattecknen). Den frågar efter ditt lösenord, sen öppnas nautilus som root. På egen risk...

Jag är av uppfattningen att var och en har rätt att bestämma själv vad man vill göra med sitt system, och vilka risker man vill ta. Var beredd på att skrivbordsbilden kan ändras när du öppnar nautilus som root, men det är bara att logga ut och sen in igen, så får du tillbaka din vanliga bakgrundsbild. Jag tyckte själv det var kul att kolla runt överallt i filsystemet när jag var ny på Linux, och öppnade ofta Nautilus som root. Fast jag meckade också sönder Ubuntu flera gånger i månaden...

Men du behöver inte vara root för att öppna host. Den mappen ska ligga i roten av filsystemet, eller "högst upp". En liten varning bara, om du rotar runt bland alla windowsfiler, om du hittar ubuntu-mappen så öppna den INTE! Jag vet inte exakt vad som kan hända, men nåt kan gå snett om man först monterar windows i ubuntu, och sen monterar ubuntu i windows i ubuntu... Ubuntu ligger alltså som en mapp i windows, på samma partition.

När du väl hittar de mappar du vill ha tillgång till kan du göra symlänkar till din home. Om du har skrivrättigheter i den mapp du vill länka till är det enkelt, bara att antingen högerklicka på den mappen, eller markera den och leta bland menyerna tills du hittar "skapa länk". Då skapas en symlänk till den i samma mapp, som heter "länk till mapp". Sen är det bara att flytta den dit du vill ha den och byta namn på den (högerklicka...). Problemet nu är att du inte har skrivrättigheter bland windowsmapparna, jag tror inte det i alla fall... Antingen kan du öppna nautilus som root och skapa länken. Öppna sen nautilus "som vanligt", dvs inte som root, och kopiera länken till din home. Om du flyttar den när du är root så kommer root att bli ägare till den.
Eller också öppna en terminal och skriva "ln -s /sökväg/till/mapp/i/windows länknamn". Då skapas länken i din home.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Gersa » 2012-08-26 14:14:31

Gersa skrev:I Ubuntu går du in i filhanteraren och öppnar "filsystem" sedan "host" där hittar du dina windows bibliotek.

I detta exempel har jag utgått från att du installerat Ubuntu på samma hårddisk som Windows...
Har du installerat Ubuntu på någon annan disk kommer du åt den från filhanteraren under "devices" där klickar du på den disk du har Windows installationen på så monterar du disken i Ubuntu automatiskt.
Under Filesystem host hittar du den disk som Ubuntu är installerat på...

Du kommer åt allt och kan radera vad du vill kan med andra ord ta död på Windows installationen om du tar bort fel filer....
Så du behöver mao inte öppna den filhanterare du nu använder som super user...

Vill du hellre göra det i ett terminal fönster får du skylla dig själv... ;-)
Gersa

Inläggav Flia » 2012-08-26 17:33:03

Kimmelie skrev:
När du väl hittar de mappar du vill ha tillgång till kan du göra symlänkar till din home. Om du har skrivrättigheter i den mapp du vill länka till är det enkelt, bara att antingen högerklicka på den mappen, eller markera den och leta bland menyerna tills du hittar "skapa länk". Då skapas en symlänk till den i samma mapp, som heter "länk till mapp". Sen är det bara att flytta den dit du vill ha den och byta namn på den (högerklicka...). Problemet nu är att du inte har skrivrättigheter bland windowsmapparna, jag tror inte det i alla fall...

Tack för hjälpen. Nu har jag en genväg till Mina Dokument och antar att det går lätt att spara dit också.
Jag kan flytta om dokument och spara till den mappen också.
Flia

Återgå till IT-forum

Logga in