Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-09 11:37:22

Moggy,

Här är en en hel del tips. Obs att artikeln är två år gammal så den nämner Google Wave och annat passé. Bara att ignorera.

http://lifehacker.com/5499575/the-compl ... e-contacts

Du skrev att du rensat manuellt nångång men inte var du rensade. Det bästa är att börja med att rensa Google Contacts inne i gmail.com. Följ gärna tipsen i artikeln.

Sedan tömmer du telefonens kontaktregister och gör en engångsöverföring från googleservern till telefonen. Då har du full kontroll på vad du får in i telefonen.

Vad gäller tilfälliga personer man har mailat med och inte vill behålla i Google Contacts så lär det finnas en inställning för det nånstans.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-25 9:54:29

Jag funderar på att avinstallera Kies. Det är ju rena skräpet. Det funkar inte. Vad ska den hjälpa mig med egentligen?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-25 10:59:31

Allt i Kies utom uppgradering av operativet är skitenkelt att ersätta med bättre appar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-25 11:05:30

Kies innehåller ju vissa drivisar (drivrutiner) som behövs för att koppla ihop en samsung med en pc. Men det är möjligt att man kan hitta de drivisarna ändå och köra dem utan att ha Kies, det kanske går att ta reda på.

Istället för Kies kanske man kunde köra exv My Phone Explorer som gör ungefär samma sak. Men MPE stödjer inte alla märken och modeller.

Det går säkert att lösa på ngt sätt. Jag gillade heller inte Kies. Men Samsung kan ju inte bara prångla ut skräp hela tiden. De gör ju faktiskt S3:an - världens bästa mobil.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-25 11:35:17

barracuber skrev:Kies innehåller ju vissa drivisar (drivrutiner) som behövs för att koppla ihop en samsung med en pc. Men det är möjligt att man kan hitta de drivisarna ändå och köra dem utan att ha Kies, det kanske går att ta reda på.

Istället för Kies kanske man kunde köra exv My Phone Explorer som gör ungefär samma sak. Men MPE stödjer inte alla märken och modeller.

Det går säkert att lösa på ngt sätt. Jag gillade heller inte Kies. Men Samsung kan ju inte bara prångla ut skräp hela tiden. De gör ju faktiskt S3:an - världens bästa mobil.


Kies funkar ju inte. Datorn hittar inte mobilen trots Kies. Och även när den gör det så funkar det inte. Jag har försökt föra över bilder från mobilen till datorn. går inte alls. Inte ens via Kies. Nu tänker jag fixa bluetooth till datorn så jag för över filerna via den vägen istället. Verkar ju mycket enklare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-25 11:37:47

Trådlöst Wifi funkar bättre, bluetooth löser inte problemet tror jag, du riskerar bara nya problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-25 11:41:18

Miche skrev:Trådlöst Wifi funkar bättre, bluetooth löser inte problemet tror jag, du riskerar bara nya problem.


Ok. Fast hur kan min pojkvän köra över bluetooth utan problem? Han kör ingen annan väg mellan mobil och pc.Han tycker jag oxå ska göra så. Han vet vad som är säkert.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-25 19:34:25

Kullan,

Ett annat alternativ är faktiskt Dropbox. Den är en s.k. cloudtjänst. Finns många andra liknade tjänster men Dropbox är mest känd, den är gratis, många kör den.

- På datorn gå till dropbox.com och skapa ett nytt konto åt dig själv.

- Ladda upp (=Upload) filer du vill ha över till mobilen till ditt dropboxkonto, evx mp3, apk, bilder du vill ha som wallpapers mm. Skapa gärna kataloger om du har flera typer av filer.

- På mobilen gå till Android Market (= Google Play)

- Leta upp och installera Dropbox som app.

- Logga in på appen med ditt dropboxkonto.

- Markera filer du vill föra över till mobilen och vänta medans de laddas ner. Filerna hamnar normalt sett i katalogen Download på SD-kortet. Behöver du hjälp att hitta dem hör av dig. Lycka till!

En fördel med Dropbox är att den ger en automatisk och gratis backupfunktion. Man kan ladda upp i stort sett vilka filer som helst, exv Wordfiler, musik och bilder. Man har 2 GB gratis utrymme vilket räcker rätt länge.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-25 20:44:48

På Android och kanske även på iPhone/iPad så kan man lägga till automatisk backup av bilder till Dropbox, då får man dessutom lite mer utrymme på Dropbox och bilderna hamnar även automatiskt i datorn.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-25 20:51:57

Jag avinstallerade min Dropbox för jag hade inget bruk för den och nu har jag ingen lust att installera den ingen. Jag tänker skaffa mig bluetooth till datorn sen fixar jag det den vägen. Går det för min pojkvän så borde det funka för mig oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-25 20:52:56

kullan skrev:Jag avinstallerade min Dropbox för jag hade inget bruk för den och nu har jag ingen lust att installera den ingen. Jag tänker skaffa mig bluetooth till datorn sen fixar jag det den vägen. Går det för min pojkvän så borde det funka för mig oxå.


Har du lyckats ladda ner appar än?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-25 20:56:11

Miche skrev:På Android och kanske även på iPhone/iPad så kan man lägga till automatisk backup av bilder till Dropbox, då får man dessutom lite mer utrymme på Dropbox och bilderna hamnar även automatiskt i datorn.


Det stämmer. Jag nappade på det där erbjudandet de kom med i våras och fick 2 GB extra genom att ladda upp alla bilder jag hade i mobilen då. Faktum är att det inte bara gäller androidappen utan även windowsappen faktiskt. När jag exempelvis anslöt en externdisk med bilder på så laddades de automatiskt upp och jag fick ytterligare gratis utrymme. För tillfället har jag 4,75 GB !! :-)Happy

Efter det har jag faktiskt inte tänkt på det men androidappen har därefter fortsatt att automatiskt ladda upp varje bild jag har tagit - jag kollade nyss att det är så :-)Happy

http://lifehacker.com/5887966/dropbox-f ... ure-upload

I länken står att de även skulle komma för iPhone /iPad men jag vet inte hur det gått med det..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-25 21:02:22

Kimmelie skrev:
barracuber skrev:Man kan ha svårforcerade lösenord utan att använda specialtecken (även om specialtecken gör det hela ännu lite svårare). Man kan t ex köra med "camel case" (kamelnotation) på fraser som man själv har lätt att minnas men som ger väldigt starka lösenord. Exempelvis:

2012ReGnIgSoMmAr

JaGhArFlYtTaT2NRK (NRK = Norrköping)

Glöm inte att ett lösenord ska vara enkelt att minnas och svårt att knäcka ;)

Det är ingen skillnad på svårighetsgraden att knäcka dessa:
2012ReGnIgSoMmAr
2012RegnigSommar
Inget av dem står i nån ordlista, och båda har 16 tecken, stora + små bokstäver och siffror. Enda sättet att knäcka dem är med bruteforce, och för tillfället räcker 16 tecken bra. Men det senare är betydligt lättare att komma ihåg...


Your Clever Password Tricks Aren’t Protecting You from Today’s Hackers

Background: Passwords Are Easier To Crack Than Ever

Our passwords are much less secure than they were just a few years ago, thanks to faster hardware and new techniques used by password crackers. Ars Technica explains that inexpensive graphics processors enable password-cracking programs to try billions of password combinations in a second; what would have taken years to crack now may take only months or maybe days.

Making matters much worse is hackers know a lot more about our passwords than they used to. All the recent password leaks have helped hackers identify the patterns we use when creating passwords, so hackers can now use rules and algorithms to crack passwords more quickly than they could through simple common-word attacks.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-25 22:27:50

Det där med lösenord gäller ju om man ex.vis har lösenordsskyddat en dator, men på en webbsajt så stoppar ju programvaran på sajten ganska fort sen går det inte att testa vidare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Parvlon » 2012-08-25 23:04:33

Bruteforce via internet är kanske ganska ovanligt men inte att databasen blir stulen av de som tillhandahåller tjänsten.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-30 19:40:27

Ja nu har kameran havererat på mobilen. Det spelar ingen roll vad jag än gör. Jag har avinstallerat 2 appar. En taptalkapp och Tim(mer)stock. Jag har plockat bort bilder från minneskortet men den är död.

kom nu inte och säg att det är något jag gjort fel för jag har gjort precis som jag brukar annars och då har det funkat. Jag tror fortfarande att androiderna är riktiga skräpmobiler.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-30 20:24:13

kullan skrev:Ja nu har kameran havererat på mobilen.

Det kan hända att kameran kan börja fungera om du uppgraderar din mobil eller så är det någon hårdvara som lagt av. Vad händer när du försöker fotografera?
kullan skrev:Jag tror fortfarande att androiderna är riktiga skräpmobiler.

Din Android är (så vitt jag minns) en rätt billig modell (om du jämför med andra smarta mobiler så går det inte att köpa någon annan så billigt förutom möjligen en Samsung med Bada, men till dom finns det knappt några appar och operativet håller på att försvinna helt från marknaden)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-30 20:32:52

Det händer ingenting när jag försöker fota. Dessutom måste jag stänga av hela mobilen för att komma ur kameraprogrammet. Jag hatar apparater man måste uppdatera för att få fungera. det är inte alls min typ av grejor. det fan räcka med att man trycker på on så är allt klart. Orkar inte krångla med någon uppdatering. Jag sitter fan och grinar av frustration. Ingen kommer att få mig att tro på androider mer. skräp i mina ögon. Dyrt skräp dessutom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-30 20:53:12

Prova att göra en fabriksåterställning. Inställningar - Säkerhet
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-30 21:36:04

Då bör man ha en ordentligt backup innan så man slipper göra om allt. Jag kan rekommendera Titanium Backup (helst betalversionen) samt kopiera filerna till molnet (den har ju stöd för Dropbox, Box och Google Drive).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-30 21:51:56

Jag ska in till stan i morgon tror jag. då ska jag kolla om det finns någon Windowsphone och vad dom kostar. jag litar inte på min android mobil. ni som är frälsta av den tekniken kan fortsätta. själv ger jag upp nu. Backkup hit och backup dit. Tror inte minneskortet rymmer det programmet ens.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-30 22:02:42

Varför göra något såpass drastiskt som fabriksåterställning för ett kamerafel? Iofs har jag aldrig råkat ut för ett kamerafel så jag vet egentligen inte vad man ska göra. Vid hårdvarufel ska man alltid starta om hela mobilen minst en gång. Vid misstänkt mjukvarufel hade jag testat nån annan kameraapp.

Kullan,

Du har ju en Samsung Galaxy Mini eller som den också heter S-5570. Jag såg några länkar om att man kan låsa och låsa upp kameran med powerknappen uppe till höger, dvs samma knapp som man stänger av mobilen med. Iofs fattar jag inte riktigt varför man skulle vilja göra det men jag har åas aldrig ägt den modellen. Testa att hålla inne powerknappen lite kortare än om du tänkte stänga av hela mobilen. Att hålla inne en kort stund skulle då innebära att låsa resp låsa upp kameran (om jag tolkade det hela).

UPDATE: Dottern äger en snarlik modell som din nämligen Galaxy 5 och hennes fungerar likadant. När hon är inne i kameraappen och trycker kort på powerknappen så dyker det upp en låsikon vilket innebär att kameraappen är låst för att förhindra oavsiktliga bilder. Trycker hon en gång till på powerknappen låser hon upp kamera igen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-30 22:10:03

barracuber skrev:Du har ju en Samsung Galaxy Mini eller som den också heter S-5570. Jag såg några länkar om att man kan låsa och låsa upp kameran med powerknappen uppe till höger, dvs samma knapp som man stänger av mobilen med. Iofs fattar jag inte riktigt varför man skulle vilja göra det men jag har åas aldrig ägt den modellen (dottern har en Galaxy 5 som är en något tidigare modell). Testa att hålla inne powerknappen lite kortare än om du tänkte stänga av hela mobilen. Att hålla inne en kort stund skulle då innebära att låsa resp låsa upp kameran (om jag tolkade det hela).


Nä det funkar inte heller. Jag tror på allvar att jag fått ett virus i mobilen som spökar och då är mobilen körd. jag kan inte med min utrustning få väck det i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-30 22:14:47

När kameran inte funkar ser du nån lås-ikon då?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in