Skriva listor
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Skriva listor
Jag är inte säker på att det här är aspergerrelaterat, men jag tror inte det har med OCD att göra eftersom jag inte lider av vissa "tvång" jag har. Jag tänkte höra om det är fler än jag som känner behov av att skriva listor? Jag har till exempel ett dokument på datorn där jag skriver upp vad jag äter varje dag. Jag har inget syfte med det egentligen mer än att jag vill ha det på pränt. Jag har även andra listor, exempelvis en lista över vilka mediciner och kosttillskott jag tar. Inte för att jag inte kommer ihåg vad jag ska ta varje dag om jag inte skriver ner det, utan bara för att det känns bra.
Jag gillar också att sortera i allmänhet, det finns knappt någon högre njutning än upplevelsen av symmetri för mig. Min lägenhet är för det mesta inte så extremt välstädad och välordnad, men när jag har tid brukar jag sortera böcker och filmer i bokstavsordning och försöka få allt så välordnat som möjligt.
Jag gillar också att sortera i allmänhet, det finns knappt någon högre njutning än upplevelsen av symmetri för mig. Min lägenhet är för det mesta inte så extremt välstädad och välordnad, men när jag har tid brukar jag sortera böcker och filmer i bokstavsordning och försöka få allt så välordnat som möjligt.
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
Re: Skriva listor
Haha skriva ner vad man äter varje dag, vad meningslöst. Måste vara någon mild sort av ocd drag där.
Jag har efter jag gått ur min depression börjat använda mig mycket utav listor spreadsheets och organiserings system för att få bättre överblick på mitt arbete. Promoting efficency
Jag har efter jag gått ur min depression börjat använda mig mycket utav listor spreadsheets och organiserings system för att få bättre överblick på mitt arbete. Promoting efficency
hatarallt skrev:Haha skriva ner vad man äter varje dag, vad meningslöst. Måste vara någon mild sort av ocd drag där.
Det kan inte vara OCD eftersom om man har OCD upplever man obehag eller ångest kopplat till sina beteenden; till exempel får man ångest av att inte utföra sina tvång eller ritualer. Det får inte jag. Jag tycker bara det känns bra att skriva ner saker av någon anledning. Jag vet att det anses onödigt, konstigt och meningslöst, men jag lider inte av det och det tar inte många minuter om dagen.
- Jesters Tear
- Inaktiv
Jag gillar göra listor. På min blogg kan man se menyer där jag gjort vissa listor. typ:
Detta samlar jag på
Mina förebilder
Osv
Vad vore livet utan listor?
Detta samlar jag på
Mina förebilder
Osv
kullan skrev:Vad vore livet utan listor?
Vad vore livet med listor? Jag har aldrig fastnat för att skriva listor, skriver knappt ens inköpslista, tycker det är bättre att träna skallen att komma ihåg istället, glömmer jag att handla något får jag gå en gång till och får lite mer motion...
kullan skrev:Jag gillar göra listor. På min blogg kan man se menyer där jag gjort vissa listor. typ:
Detta samlar jag på
Mina förebilder
Osv
Det vore definitivt mer kaosartat. Jag tittade in på din pysselsida förresten och jag är jätteimponerad över allt ditt handarbete. Tycker de virkade bakverken var speciellt häftiga.
- Jesters Tear
- Inaktiv
Miche skrev:kullan skrev:Vad vore livet utan listor?
Vad vore livet med listor? Jag har aldrig fastnat för att skriva listor, skriver knappt ens inköpslista, tycker det är bättre att träna skallen att komma ihåg istället, glömmer jag att handla något får jag gå en gång till och får lite mer motion...
Tanken har ju slagit mig att jag nog skulle bli bättre på att komma ihåg saker generellt om jag ansträngde mig lite. Det kanske vore en idé att skrota just inköpslistan, den är inte extremt viktig för mig ändå.
- Jesters Tear
- Inaktiv
Ska du inte arkivera och sortera alfabetiskt gamla inköpslistor och skriva en lista?Jester'sTear skrev:Det kanske vore en idé att skrota just inköpslistan, den är inte extremt viktig för mig ändå.
Miche skrev:
Vilken praktisk smiley, symboliseringen tar bort internets sätt att filtrera ironi och sarkasm.
Miche skrev:Ska du inte arkivera och sortera alfabetiskt gamla inköpslistor och skriva en lista?Jester'sTear skrev:Det kanske vore en idé att skrota just inköpslistan, den är inte extremt viktig för mig ändå.
Hahahahaha, det vore kanske något.
- Jesters Tear
- Inaktiv
Gud ja, jag älskar att både läsa och skriva listor. Skriver både listor av den typ kullan beskriver och helt värdelösa listor över namn och städer, sådant jag bara slänger sedan, bara för att det är så skönt att sortera!
Gör listor i fickalmanackan, post-its, anteckningsblad, mentala sådana i huvudet och repeterar... ogillar när något 'stör' mig i listskrivandet - eller när något som stör flödet i ordningen när dessa väl utföres. Mår bäst av att ha allt inplanerat och på rutin, träning, mat, arbete, sociala aktiviteter osv.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Jag vet inte om jag skulle säga att jag har ett behov av att skriva listor, men jag tycker om att göra det. I synnerhet om det är relaterat till mitt specialintresse.
Listor, räknas rita upp kartor med tillhörande beskrivningar (listor) om naturgeografin?
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
dasunbedingte skrev:Listor, räknas rita upp kartor med tillhörande beskrivningar (listor) om naturgeografin?
Ja, allt organisatoriskt listskrivande räknas. Låter häftigt, ju!
- Jesters Tear
- Inaktiv
Jag har aldrig i hela mitt liv sätt en poäng med listor, logiska system. Program som word var något jag ansåg som program jag bara använde när jag behövde arbeta. Sen jag kom ur min depression har jag börjat använda listor extremt mycket.
Varenda sak jag planerar skriver jag ner i listor, väldigt många prioritetslistor, idelistor .. you name it.
Jag har idag skrivet för morgondagen en planeringslista som räknar upp vad jag ska göra vid specifik tid från steget vakna till steget gå hemifrån.
Jag skrev till och med detaljer som ät frukost, duscha, skit, pissa, använd raka dig, använd after shave, använd hår gele, klä på dig skjorta kostymbyxor slips ... etc.
Jag noterar att det är overkill mycket av det jag gör med dessa system. Men dom är logiska och har en mening som uppfyller mitt syfte. Vet inte om man kan se det som ocd drag.
Varenda sak jag planerar skriver jag ner i listor, väldigt många prioritetslistor, idelistor .. you name it.
Jag har idag skrivet för morgondagen en planeringslista som räknar upp vad jag ska göra vid specifik tid från steget vakna till steget gå hemifrån.
Jag skrev till och med detaljer som ät frukost, duscha, skit, pissa, använd raka dig, använd after shave, använd hår gele, klä på dig skjorta kostymbyxor slips ... etc.
Jag noterar att det är overkill mycket av det jag gör med dessa system. Men dom är logiska och har en mening som uppfyller mitt syfte. Vet inte om man kan se det som ocd drag.
Jag för min del kan inte med "listor" alls, med undantag för "handla-listor" som jag behöver ha med mig till mataffären för att inte missa att köpa någon vara som jag sedan får fara tillbaka för att handla.
"Symmetri" är en annan sak jag inte klarar av att ha. Ett sådant liv skulle bli väldigt outhärdligt för mig, rent visuellt menar jag. Däremot gillar och behöver jag väldigt långt driven struktur på allting i min omgivning. Men lika duktig jag är på att skapa struktur omkring mig genom mitt Aspergers syndrom, lika lätt "blir" det rörigt omkring på mig på grund av min autism/mitt DAMP.
"Symmetri" är en annan sak jag inte klarar av att ha. Ett sådant liv skulle bli väldigt outhärdligt för mig, rent visuellt menar jag. Däremot gillar och behöver jag väldigt långt driven struktur på allting i min omgivning. Men lika duktig jag är på att skapa struktur omkring mig genom mitt Aspergers syndrom, lika lätt "blir" det rörigt omkring på mig på grund av min autism/mitt DAMP.
Jag skriver alltid listor om jag har mycket att göra under dagen.
Tex. Klippa gräset
Dammsuga
Skura
GÅ med hunden
Tvätta
Laga middag
Och så vidare
Känns bra att stryka saker när jag är färdig med något. När listan är helt överstryken, känner jag mig mycket nöjd med mig själv.
När jag skriver listan, skriver jag inte efter någon speciell ordning. Men när jag grejar har jag ett visst system jag följer. Skulle jag tex. börja städa i något annat rum än det jag brukar börja med, känns allt fel.
Tex. Klippa gräset
Dammsuga
Skura
GÅ med hunden
Tvätta
Laga middag
Och så vidare
Känns bra att stryka saker när jag är färdig med något. När listan är helt överstryken, känner jag mig mycket nöjd med mig själv.
När jag skriver listan, skriver jag inte efter någon speciell ordning. Men när jag grejar har jag ett visst system jag följer. Skulle jag tex. börja städa i något annat rum än det jag brukar börja med, känns allt fel.
Skriva listor
Utan listor skulle jag inte få någonting gjort. Vissa listor har jag bara i huvudet, typ vad jag ska göra på dagen i stora drag.
Meppe skrev:Jag älskar listor. En av de bästa uppfinningarna sedan hjulet.
Även om jag älskar att ha rutiner, så har jag svårt att göra listor och sedan använda mig utav dem. Jag kommer ihåg när jag försökte använda kalender i 9:an så skrev jag ner saker i den, men jag tittade aldrig i den sen.
Däremot så händer det att jag skriver listor på mina favoritnamn på killar och tjejer, för mitt framtida barn. Eller så gör jag listor över länder som jag skulle vilja besöka.
Jag tror för min del att när det kommer till onödigheter, så är jag bättre på att skriva listor än när det kommer till måsten:P
- BlomqvistD
- Anslöt: 2012-03-27
Jag skriver ofta listor om saker jag ska göra under dagen.
Men ännu bättre är listor om saker som: olika människors längd, blodgrupper, vikt, citat ur låtar, åldrar, saker jag vill lära mig, olika mål, namn, band, låtar.. allt möjligt. Listor <3
Men ännu bättre är listor om saker som: olika människors längd, blodgrupper, vikt, citat ur låtar, åldrar, saker jag vill lära mig, olika mål, namn, band, låtar.. allt möjligt. Listor <3
Jag har alltid älskat att skriva listor. I lågstadiet när de andra i klassen ritade gjorde jag listor på t.ex. stensorter, runalfabet, morsetecken osv. Jag gjorde också listor på hur många 10-öringar jag hade från olika årtal. I tonåren gjorde jag bl.a. listor på egenpåhittade rockgruppsnamn, negativa egenskaper som jag tyckte att jag själv hade, personnamn (t.ex. från film, böcker och almanackor), smurfar jag hade i min samling, böcker jag läst, låtar jag hade inspelade på kasettband osv.
Nu förtiden är det mycket "att göra"- listor, listor på julklappar, matlistor, listor på filmer jag vill se, böcker jag vill läsa, böcker om autism/asperger jag har läst, listor på restauranger/ sevärdheter/butiker jag vill besöka om jag ska någonstans, listor på pysselidéer, symptom på olika syndrom som jag har, chokladsorter jag har smakat m.m.
Jag gör också gärna tabeller där jag jämför saker; t.ex. något jag ska köpa (ny overall till barnen, ny vattenkokare, böcker på bokrean osv), restauranger/hotell på någon plats jag ska till m.m.
Nu förtiden är det mycket "att göra"- listor, listor på julklappar, matlistor, listor på filmer jag vill se, böcker jag vill läsa, böcker om autism/asperger jag har läst, listor på restauranger/ sevärdheter/butiker jag vill besöka om jag ska någonstans, listor på pysselidéer, symptom på olika syndrom som jag har, chokladsorter jag har smakat m.m.
Jag gör också gärna tabeller där jag jämför saker; t.ex. något jag ska köpa (ny overall till barnen, ny vattenkokare, böcker på bokrean osv), restauranger/hotell på någon plats jag ska till m.m.
- VilsenVilja
- Anslöt: 2010-07-02
Återgå till Att leva som Aspergare