HJÄLP! När specialintresset har fyllt hela lägenheten.
69 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: HJÄLP... När specialintresset har fyllt hela lägenheten.
Hej Angelfairy. Jag tycker inte att det är okej att du angriper Choklad för hennes ålder. Ber man om råd i sitt liv i en öppen tråd på internet så får man räkna med att folk svarar utifrån sina förutsättningar.
Hoppa på mig i stället som är över 40 och har gått igenom flera samborelationer. Jag håller nämligen med henne fullständigt i sak om att det är en björntjänst du gör din särbo. Se dig själv. Du försöker rädda honom från hans tillkortakommanden och det kommer aldrig att fungera. Jag kan varna för att ditt sätt att hantera frågan urholkar ert förhållande på sikt. Man orkar inte dra hela lasset och ta ansvaret för att hålla ihop ett förhållande med någon som inte gör sin del och din pojkvän får heller inte chansen att förändras om du gör saker åt honom så att han inte behöver ta sitt eget ansvar.
Jag brukar uttrycka mig något försiktigare när det gäller andra människors liv för den information man får på det här sättet är så begränsad att det är svårt att veta riktigt vad det rör sig om men i ditt fall tycker jag det är befogat. Jag tror du behöver vidga perspektivet och se din egen roll i det hela.
Hoppa på mig i stället som är över 40 och har gått igenom flera samborelationer. Jag håller nämligen med henne fullständigt i sak om att det är en björntjänst du gör din särbo. Se dig själv. Du försöker rädda honom från hans tillkortakommanden och det kommer aldrig att fungera. Jag kan varna för att ditt sätt att hantera frågan urholkar ert förhållande på sikt. Man orkar inte dra hela lasset och ta ansvaret för att hålla ihop ett förhållande med någon som inte gör sin del och din pojkvän får heller inte chansen att förändras om du gör saker åt honom så att han inte behöver ta sitt eget ansvar.
Jag brukar uttrycka mig något försiktigare när det gäller andra människors liv för den information man får på det här sättet är så begränsad att det är svårt att veta riktigt vad det rör sig om men i ditt fall tycker jag det är befogat. Jag tror du behöver vidga perspektivet och se din egen roll i det hela.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2012-08-23 0:29:54, redigerad totalt 2 gånger.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag tycker det är helt klart att din särbo har tvångssyndrom, och det är det som han i första hand behöver hjälp mot. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssyndrom
Vilket inte hindrar att han kan ha AS också, men jag håller med om att det inte är någon idé att försöka övertyga honom om det. Skulle han söka hjälp för sitt tvångssyndrom och köpberoende, så kan ev frågan om utredning komma upp.
Är det enbart för att han är trött som han vägrar träffa dina släktingar, el har han social fobi?
Jag säger inte att du ska göra slut med honom, men du måste räkna med det som en möjlighet. Om han aldrig förändras och aldrig söker hjälp, då blir du medberoende, precis som han vore en alkoholist.
Och en sak till, startar man tråd så får man finna sig i att få svar som man inte gillar el tycker sig behöva, jag håller med Bjäbbmonstret där. Se det i stället som att vi med AS ofta är raka och uppriktiga och inte lindar in vad vi tycker.
Jag kan iofs försåt att man blir totalt uppslukad av sitt intresse och får tunnelseende. Alla som försöker få en att "ta reson" bara irriterar en. Vad jag inte kan förstå är att han inte bryr sig mer om sin son. Kanske han ser det som att barnet är helt och hållet ditt ansvar, eftersom han inte ville ha något barn.
Vilket inte hindrar att han kan ha AS också, men jag håller med om att det inte är någon idé att försöka övertyga honom om det. Skulle han söka hjälp för sitt tvångssyndrom och köpberoende, så kan ev frågan om utredning komma upp.
Är det enbart för att han är trött som han vägrar träffa dina släktingar, el har han social fobi?
Jag säger inte att du ska göra slut med honom, men du måste räkna med det som en möjlighet. Om han aldrig förändras och aldrig söker hjälp, då blir du medberoende, precis som han vore en alkoholist.
Och en sak till, startar man tråd så får man finna sig i att få svar som man inte gillar el tycker sig behöva, jag håller med Bjäbbmonstret där. Se det i stället som att vi med AS ofta är raka och uppriktiga och inte lindar in vad vi tycker.
Jag kan iofs försåt att man blir totalt uppslukad av sitt intresse och får tunnelseende. Alla som försöker få en att "ta reson" bara irriterar en. Vad jag inte kan förstå är att han inte bryr sig mer om sin son. Kanske han ser det som att barnet är helt och hållet ditt ansvar, eftersom han inte ville ha något barn.
Ja det har jag och har även en del anhöriga med olika typer av autismdiagnoser.angelfairy skrev:Har du ens asperger?
Det betyder inte att jag inte har livserfarenhet, jag har gått igenom mer än många 30+ har under mitt liv.angelfairy skrev:Nej du har precis kommit ur tonåren.
Jag kommenterade med råd för att hjälpa dig och främst för se till att din son får det bra.angelfairy skrev: Jag har bett dig sluta kommentera i min tråd.
Jag har en förälder med as-problematik (med vissa problem som liknar din partners) utan diagnos och har under hela min livstid sett den andra hantera detta på både bra och mindre bra vis. Sen har jag syskon med as-diagnoser. Jag gav dig råd och tips.angelfairy skrev:Jag bad om hjälp av människor som kan tänkas ha vissa livs erfarenheter som ofta uppstår när asperger problematik är inblandat, råd och tips om hur de löser situationer.
Som barn till någon som är allmänt aspig och lite oansvarig så tycker jag att det gör mig högst lämpad att ge råd. Jag har upplevt något som liknar det din son upplever och kommer att uppleva, den stora skillnaden var väl att mina föräldrar är/var sambos.
Livserfarenhet har inget med ålder att göra. Jag är rakt på sak i mina råd och om du tagit illa upp av det eller av att jag inte höll med dig så ber jag om ursäkt.
Edit: Jag önskar att min NT-förälder hade fått några bra råd angående min andra förälder och inte curlat en vuxen människa, min NT-förälder önskar precis samma sak idag.
Choklad skrev:Jag tycker att du ska ge han ett ultimatum, säg att du inte vill ha honom i ditt liv mer än på sonens födelsedagar och högtiderna om han inte växer upp, skärper sig och söker hjälp för samlandet och köpandet.
Den kommentaren fick mig att bli arg, för att det är inget alternativ och den kändes som sagd av någon som inte har relevant erfarenhet av människor som på ett eller allt sätt inte är som normen oavsett ålder. Jag ber om ursäkt för ordval och hårda ord.
- angelfairy
- Anslöt: 2012-08-22
..Var barnet oplanerat eller?
Jag håller med om ultimatumgrejen. Om han inte agerar som far kan du lika gärna (läs: hellre) byta ut honom. För sonens skull alltså. Dina behov och åsikter är totalt oviktiga, det är det liv ni skapade ni båda får ta och anpassa er till.
(jag är möjligen en smula partisk, har en liknande pappa själv)
Jag håller med om ultimatumgrejen. Om han inte agerar som far kan du lika gärna (läs: hellre) byta ut honom. För sonens skull alltså. Dina behov och åsikter är totalt oviktiga, det är det liv ni skapade ni båda får ta och anpassa er till.
(jag är möjligen en smula partisk, har en liknande pappa själv)
Han kanske inte gillar dig så värst mycket. Det kanske är därför han köper elektronikprylar och roar sig med dem istället. Jag vet inte.
Sheyen skrev:Han kanske inte gillar dig så värst mycket. Det kanske är därför han köper elektronikprylar och roar sig med dem istället. Jag vet inte.
Nej, det handlar om OCD dvs ett tvångssyndrom som är förbannat svårt att bryta.
Han är fantastisk som pappa på många vis och älskar sitt barn och mig som visar sig på många andra sätt. Sedan finns det en problematik som jag försöker finna lösningar på eller framförallt förståelse för. Känner inget behov av att skriva ett långt inlägg i ett forum om hur fantastiskt livet kan vara, sådana updates hamnar snarare i det egna hjärtat eller eventuellt på facebook. Jag valde att skriva ett inlägg i detta forum för att jag läst mig till på internet och diverse böcker att viss del av problematiken som jag känner igen också kan återfinnas i relationer med någon med Asperger.
- angelfairy
Miche skrev:Sheyen skrev:Han kanske inte gillar dig så värst mycket. Det kanske är därför han köper elektronikprylar och roar sig med dem istället. Jag vet inte.
Nej, det handlar om OCD dvs ett tvångssyndrom som är förbannat svårt att bryta.
Jag vet vad OCD är. Jag har OCD.
Jag tror inte att han har OCD.
angelfairy skrev:Han är fantastisk som pappa på många vis och älskar sitt barn och mig som visar sig på många andra sätt. Sedan finns det en problematik som jag försöker finna lösningar på eller framförallt förståelse för. Känner inget behov av att skriva ett långt inlägg i ett forum om hur fantastiskt livet kan vara, sådana updates hamnar snarare i det egna hjärtat eller eventuellt på facebook. Jag valde att skriva ett inlägg i detta forum för att jag läst mig till på internet och diverse böcker att viss del av problematiken som jag känner igen också kan återfinnas i relationer med någon med Asperger.
Jag har inga problem med min relation iaf. Min man har aspergers. Fast jag har ju autism, så det är väl därför jag inte har problem med karln. Jag vet inte.
Vad är det som du stör dig på med att han köper grejer som han tycker om? Jag förstår inte riktigt...
Det var som sista utväg det var menat om inget av det andra funkade. Din son förtjänar bättre helt enkelt.angelfairy skrev:Choklad skrev:Jag tycker att du ska ge han ett ultimatum, säg att du inte vill ha honom i ditt liv mer än på sonens födelsedagar och högtiderna om han inte växer upp, skärper sig och söker hjälp för samlandet och köpandet.
Den kommentaren fick mig att bli arg, för att det är inget alternativ och den kändes som sagd av någon som inte har relevant erfarenhet av människor som på ett eller allt sätt inte är som normen oavsett ålder. Jag ber om ursäkt för ordval och hårda ord.
Men det är upp till dig hur många barn vill du ha? Din son eller din son och hans pappa.
Varför är det inte ett alternativ? pga dina känslor?
Sen måste jag också lägga till att faktumet att du läser en bok om aspergers och utgår från den kan ställa till det för dig. Jag känner ingen som inte hade känt sig förrådd om någon hade läst om en diagnos man inte har och utgått från den speciellt om det görs i hemlighet.
En del här verkar hålla med om mina råd så helt ute och cyklar kan jag inte va. Och som du ser så är jag uppvuxen med udda människor. Jag kan mer om annorlunda människor än jag kan om NT.
Sheyen skrev:Vad är det som du stör dig på med att han köper grejer som han tycker om? Jag förstår inte riktigt...
Han får jätte gärna köpa grejjer han tycker om. Men det går knappt att gå in i lägenheten. Grejjerna fyller från golv till tak och används inte. Den sunda delen av data intresset är ju toppen, han är enormt hajj på data kan allt om vilken processor som är snabbast, hur mycke minne man bör ha, vart man kan köpa billigare grejjer från usa. ta ut hårdiskar ur gamla datorer som gått sönder och få över allt till en ny hårddisk osv osv.
Men när det gått så långt att man inte kan ens komma in med en barnvagn i hallen och alla rum som sagt är fyllda från golv till tak, förutom badrummet och bara är fullt på golvet så blir det lite bökigare. Men det går aldeles utmärkt att leva i mer normalt familje liv i min lägenhet så egentligen skulle jag kunna släppa det och låta saker och ting vara som de är. Men jag vet att han själv inte egentligen vill ha det sådär heller då det är rätt missäriskt.
- angelfairy
Vad ska vi hjälpa dig med då? Jag förstår inte...
Choklad skrev:Sen måste jag också lägga till att faktumet att du läser en bok om aspergers och utgår från den kan ställa till det för dig. Jag känner ingen som inte hade känt sig förrådd om någon hade läst om en diagnos man inte har och utgått från den speciellt om det görs i hemlighet.
Det är inget problem, han vet om både att jag köpt den, läst den och funderar på den och det som står där i. Är man bara öppen och ärliga mot varandra och kan diskutera med varann så ställer sådana saker inte till problem. Oavsett asperger eller inte så var det en fantastisk bra bok som alla borde läsa rekommenderar den varmt. Rudy Simone skriver väldigt bra och boken är tänkvärd, kan tänka mig att hennes andra böcker håller samma klass
- angelfairy
angelfairy skrev:Men när det gått så långt att man inte kan ens komma in med en barnvagn i hallen och alla rum som sagt är fyllda från golv till tak, förutom badrummet och bara är fullt på golvet så blir det lite bökigare. Men det går aldeles utmärkt att leva i mer normalt familje liv i min lägenhet så egentligen skulle jag kunna släppa det och låta saker och ting vara som de är. Men jag vet att han själv inte egentligen vill ha det sådär heller då det är rätt missäriskt.
Släpp det. Så länge han inte börjar fylla upp din lägenhet, låt det vara. Det påminner om min pappa, han samlar på bilar, bildelar, militärgrejer och sparar gammal skit tex kläder från 70-talet som han inte kan ha längre.
Han kan inte sluta, han har hållit på sedan jag var barn, det började med att han köpte cyklar och reparerade, sedan blev det bilar. Varje gång han säljer en bil köper han en ny. En snabb räkning säger mig att det står 15 bilar på farsans gård just nu, ah du fattar. Han har även bilar vid sina föräldrars dödsbo samt olika lador här och där. (Han har med största sannolikhet AS.)
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:En snabb räkning säger mig att det står 15 bilar på farsans gård just nu
Det jag undrar med det här tvångs samlar syndromet är ju varför de måste samla på så stora saker. Har du försökt få ur några svar från din farsa? vad svarar han?
Han skulle aldrig kunna få in samlandet här hehe lite gränser får man ju ha
- angelfairy
angelfairy skrev:Sheyen skrev:Vad är det som du stör dig på med att han köper grejer som han tycker om? Jag förstår inte riktigt...
Han får jätte gärna köpa grejjer han tycker om. Men det går knappt att gå in i lägenheten. Grejjerna fyller från golv till tak och används inte. Den sunda delen av data intresset är ju toppen, han är enormt hajj på data kan allt om vilken processor som är snabbast, hur mycke minne man bör ha, vart man kan köpa billigare grejjer från usa. ta ut hårdiskar ur gamla datorer som gått sönder och få över allt till en ny hårddisk osv osv.
Men när det gått så långt att man inte kan ens komma in med en barnvagn i hallen och alla rum som sagt är fyllda från golv till tak, förutom badrummet och bara är fullt på golvet så blir det lite bökigare. Men det går aldeles utmärkt att leva i mer normalt familje liv i min lägenhet så egentligen skulle jag kunna släppa det och låta saker och ting vara som de är. Men jag vet att han själv inte egentligen vill ha det sådär heller då det är rätt missäriskt.
Om det är så fullt av saker som jag föreställer mig så undrar jag vad killens fastighetsvärd säger, för jag tror inte att man får belamra sin lägenhet hur som helst.
Han säger att "Man kan ju tjäna pengar på dem om man säljer dem för mer än man gett". Att hålla antalet nere tycks omöjligt, det är som att tomrummet efter sålda och skrotade bilar stör honom på något sätt...angelfairy skrev:sugrövmanövern skrev:En snabb räkning säger mig att det står 15 bilar på farsans gård just nu
Det jag undrar med det här tvångs samlar syndromet är ju varför de måste samla på så stora saker. Har du försökt få ur några svar från din farsa? vad svarar han?
Det är inte roligt på vintern när gården ska skottas och bilarna står i vägen, det säger han själv. Ändå köper han fler. Jakten efter det stora kapet verkar vara den största drivkraften, han läser Blocket varje dag och trålar efter billiga bilar.
Jo precis, bra att du är stenhård på den punkten.angelfairy skrev:Han skulle aldrig kunna få in samlandet här hehe lite gränser får man ju ha
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det måste dem inte det kan vara vad som helst. Det som är gemensamt för de som får diagnosen är att samlandet tar upp så stor plats att det är sjukligt och ett stort hinder. Många gånger ser samlarna varje sak som värdefull och kan inte se något problem och det är därför man måste gå på hårt det är det enda som går fram.angelfairy skrev:Det jag undrar med det här tvångs samlar syndromet är ju varför de måste samla på så stora saker.
Det kan samlas på allt ifrån loppis-skräp till djur. Stora saker som jag ser det är det mer sällan man samlar på det är oftare kartonger fyllda med skräp.
Eftersom du inte vill ta till dig ett enda av mina råd, antingen pga min ålder eller att dem inte passar in med det du ville höra så kommer jag att sluta skriva i denna tråden. Det enda jag försökte göra var att hjälpa till och jag har erfarenheten till att göra det. Ångrar du dig så skicka ett PM till mig, jag kommer dock vara ärlig i mina råd och rakt på sak. Du som enligt dig själv kan så mycket om asperger borde förstå varför jag är det.
Sheyen skrev:Vad ska vi hjälpa dig med då? Jag förstår inte...
I dessa två fall var det stora saker. hans fars bilar och min partners gigantiska platt tvs och andra skärmar. Det var sagt med glimten i ögat och något otydligt, syftade på att om man har en samling med 1 miljon frimärken till exempel så blir det ju inte samma problem. Men jag vet att det också kan vara en enorm samling av massor med olika saker (som ses som skräp av resten av omvärlden)
- angelfairy
atoms skrev:Om det är så fullt av saker som jag föreställer mig så undrar jag vad killens fastighetsvärd säger, för jag tror inte att man får belamra sin lägenhet hur som helst.
Fastighetsvärden har ingen aning om hur det ser ut i hans lägenhet och inte heller någon rätt att gå in så de säger ingenting. Tror inte de har så mycket att säga till om så länge man inte förstör tapet, golv osv vilket man i så fall får betala för vid eventuell flytt men är inte påläst på det området så kan tänkas att det eventuellt finns lagar kring det hela.
- angelfairy
MEN... VAD ska vi hjälpa dig med? Du svarar ju inte.
Hon behöver ju hjälp att nå honom så att han begriper att söka hjälp för att bryta beteendet!
Återgå till Övriga Aspergerfrågor