PC-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

PC-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-22 23:49:29

Efter att ha brottats med Mac:en i flera veckor så tröttnade jag på den helt sjuka segheten så fort man har mer än några få fönster öppna och övergick till PCn igen (som har legat i träda sen i våras).

Finemang, snabb som blixten. Ett tag... Sen börjar den också jävlas. Meddelande säger att NVIDIA drivrutiner behöver uppdateras. Jaha, då gör vi det... Men nu säger den att det tar EN DAG att ladda ner? Är det normalt?

Uppdateringen av virusskyddet går också i snigeltakt, ska det göra det?

Kan det vara det nya mobila bredbandet som segar? Har jag nått någon sorts gräns nu och blev placerad i snigelklassen? Statistiken säger att jag inte ens är uppe i en GB än.

Och så har jag en fråga om Chrome. Om man är inloggad kan man tydligen synka bl a sina bokmärken. Men vad innebär det? Jag har dem såsom jag vill ha dem på Mac:en (de är även de mest aktuella) och vill då gärna att de hamnar likadant på PC:n. Men hur vet google vilken version jag vill ha?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: PC-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-22 23:58:05

Mobila bredband kan vara väldigt instabila, inte minst vissa tider så blir det segt pga belastningen, det kan ju även tappat kontakten med 3G-nätet och kör på 2G vilket är fruktansvärt långsamt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-08-23 0:42:32

Tack Miche! Måste vara nåt sånt för det är helt kört på båda. Svarar från mobilen nu...

Det där med att synka chrome då? Någn som vet vad dom händer?
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-08-23 0:58:51

Använder själv mobilt bredband och mer än sällan så lönar det sig att flytta modemet. Om jag inte kommer ihåg fel så kan de störas av andra elektroniska prylar dessutom. Om det bara är för drivrutinerna som tar lång tid så tror jag dock inte det har med din anslutning att göra. På http://www.bredbandskollen.se kan du testa.

Ang. synkningen så är det väl bara att testa. Förstår inte vad du menar med versioner men jag använder inte Chrome, ta en backup på bokmärkena innan du synkar så bör du kunna gå tillbaka till hur det var innan, om det skiter sig.

Dubletter kan jag tänka mig att de brukar raderas automatiskt men det finns säkert att läsa om i deras hjälpfil. (tryck F1 när du har programmet uppe)
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-08-23 3:32:55

Tack Parvlon!

Verkar som om bredbandet hade någon tillfällig svacka, plötsligt började det funka hyfsat igen efter att ha varit segt som klister i flera timmar. Har en statistikgrej på själva bredbandsappen som visar gröna och gula grafer på upp och ned i realtid.... det gröna som var mer som en gräsmatta nertill under den sega perioden istället för som alper.
Iridia

Inläggav Kimmelie » 2012-08-23 7:52:51

Prova olika usb-portar för modemet. Det ska helst sitta i den första usb-porten. Om det är en stationär brukar portarna på baksidan funka bäst.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Miche » 2012-08-23 10:35:31

Det går att se i enhetshanteraren vilken port som en enhet sitter i, sitter den inte i den första så prova en annan.

Kimmelie, jag hade ingen aning om att det var någon skillnad, självklart skillnad på hubbarna, men inte i datorn...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2012-08-23 15:59:44

Iridia,

1. På macen gå till gmail.com och logga in.
2. Välj kugghjulet och Logga in med din gmailadress.
3. Jag minns inte exakt hur det ser ut. Bocka för det du vill ska synkas. Det vanliga är bokmärken, tillägg och teman. Flikar kan inte synkas.
4. Klicka Ok. Nu sker synkning mot googles servrar.
5. På pc:n gå till gmail.com och logga in.
6. Välj kugghjulet och Logga in med din mailadress.
7. Om inte förbockat, ange vad du vill synka.
8. Klicka Ok och synkning sker.
Var beredd att synking kan ta några minuter, särskilt första gången.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav marxisten » 2012-08-23 16:01:38

Iridia skrev:Kan det vara det nya mobila bredbandet som segar? Har jag nått någon sorts gräns nu och blev placerad i snigelklassen? Statistiken säger att jag inte ens är uppe i en GB än.

Gå in på: http://www.bredbandskollen.se och kolla din hastighet är mitt tips.

EDIT: Såg Parvlon redan skrivit det.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Kimmelie » 2012-08-23 16:55:35

Miche skrev:Kimmelie, jag hade ingen aning om att det var någon skillnad, självklart skillnad på hubbarna, men inte i datorn...

Nähä... Men det vet jag. ;)

När jag köpte min stationära satte jag först 3g-modemet i en port på framsidan, och det vart outhärdligt segt, som på de gamla 56k modemens tid... Jag läste nånstans om det, och provade att flytta den till baksidan, och då fick jag rätt hastigehet, dvs nästan (=mer än hälften av) det som jag betalade för. Fast jag har inte märkt nån skillnad mellan de olika portarna på baksidan, så det verkar vara detsamma med vilken som av dem.

Det verkar som att det finns inbyggda hubbar:
Kod: Markera allt
lsusb
Bus 001 Device 002: ID 8087:0020 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 002: ID 8087:0020 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 003: ID 046d:c52e Logitech, Inc.

Jag har ingen extern hub. Det enda jag har inkopplat är bluetooth-stickan för tangentbord + mus, (och en skrivare som inte är på).
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Iridia » 2012-08-24 15:13:58

barracuber skrev:Iridia,

1. På macen gå till gmail.com och logga in.
2. Välj kugghjulet och Logga in med din gmailadress.
3. Jag minns inte exakt hur det ser ut. Bocka för det du vill ska synkas. Det vanliga är bokmärken, tillägg och teman. Flikar kan inte synkas.
4. Klicka Ok. Nu sker synkning mot googles servrar.
5. På pc:n gå till gmail.com och logga in.
6. Välj kugghjulet och Logga in med din mailadress.
7. Om inte förbockat, ange vad du vill synka.
8. Klicka Ok och synkning sker.
Var beredd att synking kan ta några minuter, särskilt första gången.

Tack!

När det gäller problemet med den häpnadsväckande segheten så fick det sin förklaring. Jag fick ett meddelande att jag nått gränsen för tillåten månatlig trafik med det nya mobila bredbandsabonnemanget! Och har verkligen inte gjort något utöver det vanliga. Inga filmer online, något enstaka youtubeklipp kanske. Ingen fildelning. :wink: Mest bara surfat och laddat upp några egna bilder till en av mina bloggar. Ändå fick jag lägga till 29:- för att få fortsätta surfa månaden ut. :(

Har bara haft strul med detta. Kommer nog försöka återfå mitt ADSL.
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-08-24 20:54:23

Förmodligen trojanen i din dator som orsakat datatrafiken. Spam osv. Kan ju hoppas att den är borta om du vill men själv hade jag blåst hela systemet.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-08-24 21:17:47

Trojanen var på Mac:en. Fast det är ju den jag använt mest i o f s.

Så trojaner kan äta trafik? Det hade jag ingen aning om, jag trodde den bara satt där och lurkade. Sophos sa att den är väck (innan jag slängde ut Sophos). Orkar inte formatera om hela Mac:en just nu men kanske senare.

Den har blivit rätt seg ö h t, kan det hjälpa mot sånt också? Har tyvärr bara 2GB RAM och så fort jag har fler än ett par program öppna så börjar den sega sig. När jag öppnar flush så är det ibland bara typ 15MB kvar och hur mycket jag än flushar så lyckas jag sällan frigöra mer än en dryg 1GB men det kanske är normalt? Vet inte om Mountain Lion drar mer än Lion? (Fast det hör kanske mer hemma i Mac-tråden.)

Det jag höll på med precis när jag nådde snigelfarten var att försöka uppdatera Security Essentials och NVIDIA-nånting på PC:n. Vet inte om det var en slump eller om just de sakerna var extra krävande? Tog en jävla tid i alla fall.
Iridia

Inläggav Flia » 2012-08-25 9:59:14

Jag vet inte riktigt hur det är nu, men förut var Telenor de enda som erbjöd högsta hastighet hela tiden.
Numera ansluter jag via mobilen, där jag har obegränsad surf.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Iridia » 2012-08-26 17:48:14

Följde instruktionerna ovan och ändå så hände precis det jag befarade. Nu fick Mac:en favoriterna från PCn, istället för tvärtom som jag ville ha det. :cry:

Tur att jag följde rådet att göra en backup först. :)

Fast jag vet ändå inte hur man får tillbaka allt som det var innan. Borde inte Google synka så att man får den mest aktuella versionen? :x icon

Edit: Äh nevermind... Den hade visst synkat ihop allting till en enda soppa så de nya fanns också. Bara att rensa bort dubletter då... :-)003
Iridia

Inläggav barracuber » 2012-08-26 18:05:34

Iridia skrev:Följde instruktionerna ovan och ändå så hände precis det jag befarade. Nu fick Mac:en favoriterna från PCn, istället för tvärtom som jag ville ha det. :cry:

Tur att jag följde rådet att göra en backup först. :)

Fast jag vet ändå inte hur man får tillbaka allt som det var innan. Borde inte Google synka så att man får den mest aktuella versionen? :x icon

Edit: Äh nevermind... Den hade visst synkat ihop allting till en enda soppa så de nya fanns också. Bara att rensa bort dubletter då... :-)003

Det går alltid att nollställa (=rensa) exempelvis PC:ens bokmärken så att du kan få det som du vill ha det.

Vet inte vilket du föredrar när du ska s.a.s "tvätta dina bokmärken" (vilket är ett annat ord för rensa och organisera). Antingen gör du det i bookmark manager eller i HTML direkt. Det senare påminner ju nästan om när man författar och förhandsgranskar inlägg här på forumet :-)Happy Du kanske blir HTML-expert på köpet :wink:

I den här länken står lite hur man gör: http://www.makeuseof.com/answers/find-g ... ard-drive/

Behöver du mer hjälp så hör av dig.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Iridia » 2012-08-26 19:49:12

Tack, Barracuber.
Iridia

Återgå till IT-forum

Logga in