Gravid och mediciner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Gravid och mediciner

Inläggav MsTibbs » 2012-08-21 16:22:26

Om jag ska bli gravid, måste jag sluta med medicinerna då först? Om jag redan är gravid (vilket jag inte är) kommer det skada barnet tidigt?
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Gravid och mediciner

Inläggav Sheyen » 2012-08-21 16:31:56

Det beror på vilka mediciner man äter.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav MsTibbs » 2012-08-21 18:47:02

Det förståss... :?
MsTibbs

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-21 18:57:36

I mitt fall var SSRI ok. Men inte centralstimulerande vad jag förstått och inte heller benzo. I övrigt är jag osäker. Kolla FASS!
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav jojomamma » 2012-08-21 19:29:11

Som sagt, det beror på vilken medicin man vill ta.

Litium är en medicin som kan ge barnet hjärnskador, men risken är så pass liten att någon som är mycket beroende för sin psykiska balans får fortsätta ta litium under graviditeten.

Jag tycker man ska göra en rejäl genomgång med sin läkare, även om tanken att skaffa barn är på ett väldigt tidigt stadium.
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-21 20:26:41

Läs under graviditet FASS för förskrivare som för de mediciner som du tar (bättre information om sådant än FASS för allmänheten) så får du en uppfattning. (Jag lusläser alltid FASS för alla mediciner jag får utskrivna så jag har sett det där) För vissa mediciner avråder man bestämt och för andra är det en avvägningsfråga - behovet för den gravida kvinna gentemot risken för barnet. Enligt en läkare jag talade allmänt med om risker av antidepressiv medicinering finns det vissa beprövade antidepressiva mediciner som man numera är mer benägna att låta folk fortsätta med under graviditet. Han nämnde sertralin.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav MsTibbs » 2012-08-21 22:01:06

Tack alla! Läst lite på FASS men FASS är ju så extremt försiktiga, i verkligheten så är sannolikhet för skador mindre. Skriver upp på lapp att jag ska fråga läkaren nästa gång! :)
MsTibbs

Inläggav weasley » 2012-08-21 22:07:58

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemed ... leID=18367
Ett generellt råd är att alltid vara försiktig med läkemedel under denna period. Det gäller även receptfria läkemedel. Exempel på sådana är nikotintuggummi eller smärtstillande läkemedel med acetylsalicylsyra eller ibuprofen. Var också försiktig med naturläkemedel.

http://www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och ... docid=1772
Metylfenidat Klassificering: 2

Preparat: Concerta , Concerta® , Equasym , Equasym Depot , mfl

Bedömning
Riskerna för en fosterpåverkan av metylfenidatanvändning under graviditet är fortfarande ofullständigt undersökta. Viss försiktighet bör därför iakttas. Om exponering skett för metylfenidat i tidig graviditet finns dock av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Översikt
Metylfenidat användes förr som allmänt uppiggande och aptitnedsättande medel – i dag är indikationen narkolepsi samt ADHD. Enstaka tidiga studier ville sätta användning av aptitnedsättande medel i samband med uppkomsten av missbildningar men sambandet var oklart. Troligen saknar metylfenidat åtminstone någon mera uttalad fosterskadande effekt.

I det svenska Medicinska födelseregistret finns 104 barn med denna exponering. Tre av barnen hade någon missbildningsdiagnos, mot 2-3 förväntade. Missbildningsfrekvensen i sig är således inte förhöjd men det som möjligtvis är anmärkningsvärt är att alla tre barnen hade någon hjärtmissbildning. Två barn hade ventrikelseptumdefekter (det ena kombinerat med polydaktyli), och ett barn hade dubbelt inflöde till vänster kammare (enkammarhjärta). Fyndet bör tillsvidare betraktas som ett slumpfenomen, men bör följas upp.

http://www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och ... ?docid=949
Diazepam Klassificering: 2

Preparat: Diazepam Desitin , Stesolid® , Stesolid® novum , Stesolid® Rektal Prefill

Bedömning
I möjligaste mån bör användning av bensodiazepiner inklusive diazepam annat än tillfälligt undvikas under graviditet, speciellt under senare delen. Troligen finns ingen betydande teratogen effekt annat än möjligen vid mycket höga doser och exponering i tidig graviditet utgör inte skäl att av denna anledning diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Översikt
Riskerna med användning av bensodiazepiner har utförligt diskuterats i litteraturen. Det är välkänt att användning under graviditetens senare del kan ge övergående hypotoni, hypotermi, andningsbesvär och abstinenssymptom hos det nyfödda barnet.

Från flera håll har det påståtts att exponering i tidig graviditet ökar risken för vissa missbildningar medan andra undersökningar inte har kunnat bekräfta något samband. En metaanalys publicerad 1998 fann ingen effekt av bensodiazepiner när de studerades i en studiedesign av typ kohortstudie – frekvensen allvarliga missbildningar var inte högre bland barn födda till kvinnor som använt bensodiazepiner än bland kontroller. Data från fall-kontrollstudier visade emellertid en dubbling av risken för läppgomspalt. En förklaring till det senare fyndet kan vara att exponeringsuppgifterna är retrospektiva och påverkade av utfallet.

Vid mycket hög användning av bensodiazepiner har en mera utbredd fosterskada beskrivits. Det har då gällt den övre gränsen av terapeutiska nivåer eller missbruk av läkemedlet. Tillståndet, som inte har bekräftats av oberoende undersökningar, innefattar bl.a. avvikande utseende och mental påverkan.

Frågan om regelbundet bruk av bensodiazepiner under senare delen av graviditeten kan leda till bestående störningar i barnets hjärnfunktioner är inte löst.

I det svenska Medicinska födelseregistret finns 2205 barn vars mödrar rapporterat användning av bensodiazepiner i tidig graviditet. Av dessa hade 59 barn en missbildningsdiagnos (2,7%) mot 45 förväntade (2,1%) vilket är en något förhöjd frekvens. Sju av barnen hade Downs syndrom mot tre förväntade), vilket kan vara en följd av att dessa preparat oftare används vid högre ålder hos modern. Åtta av barnen hade hypospadi (5 förväntade) och 26 hjärtfel (15-16 förväntade). Ett barn hade en läppgomspalt (3 förväntade).

Det finns 747 barn vars mödrar uppgivit användning av diazepam i tidig graviditet. Av dessa hade 15 barn (2,0%) någon missbildningsdiagnos mot 15 förväntade. Missbildningsfrekvensen var således helt normal, och det tycktes inte heller vara någon speciell typ av missbildning som var överrepresenterad.

Tre barn hade något hjärtfel (5 förväntade), ett barn hade en analatresi, ett barn en ektopisk njure, tre barn (1-2 förväntade) hade hypospadi, ett barn var multipelmissbildat (0,5 förväntade) och två barn hade kromosomavvikelser (1 förväntat). Inget barn hade gom- eller läppgomspalt (1 förväntat).
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Miche » 2012-08-22 2:26:35

I princip är det ju helt omöjligt att vara 100% säker på någon medicin, det kan vara så att någon individ fungerar lite annorlunda rent kroppsligt och därmed ger en negativ påverkan så man får försöka gå på sannolikhet och hoppas att det går bra.

Å andra sidan kan vem som helst ha otur med någon föda och det påverkar fostret negativt (vilket jag tror är en anledning till den ökade mängden NPF-diagnoser, allt kemiskt som stoppas in i maten numera kan inte vara bra), men trots allt, för det mesta går det ju faktiskt väldigt bra och det blir en ny ljuvlig liten individ som hittar ut i världen (ja, jag gillar bebisar).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-22 2:33:36

Nja den som blir gravid kan ju också drabbas av mer eller mindre allvarlig sjukdom under graviditeten som kan påverka fostret. Sådant kan man inte gardera sig för men det är ju inget skäl att själv orsaka liknande tillstånd med faktorer som man kan påverka.
Bjäbbmonstret

Inläggav mikael » 2012-08-22 4:19:11

Hur är det med antidepressiva mitt ex blev rådd att sluta med det då hon blev gravid för att inte skada fostret.
Hon blev ändå så glad ev av cortisonpåslaget.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav slackern » 2012-08-22 8:52:06

Bjäbbmonstret skrev:Nja den som blir gravid kan ju också drabbas av mer eller mindre allvarlig sjukdom under graviditeten som kan påverka fostret. Sådant kan man inte gardera sig för men det är ju inget skäl att själv orsaka liknande tillstånd med faktorer som man kan påverka.

Jag kommer ihåg när min sons mamma var gravid. Var hon livrädd för att drabbas utav en infektion. Kommer inte ihåg vad den bakterien eller virus kallas för men tydligen rätt vanlig. Och som kan skada fostret rätt rejält.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav MsTibbs » 2012-08-22 9:42:55

Hm, med min medicinkombo lär det således vara bra att sätta ut några. Synd, jag trivs bra med min blandning... =/
MsTibbs

Inläggav Sheyen » 2012-08-22 9:48:27

MsTibbs skrev:Hm, med min medicinkombo lär det således vara bra att sätta ut några. Synd, jag trivs bra med min blandning... =/

Planerar du att bli gravid?
Sheyen

Inläggav MsTibbs » 2012-08-22 10:07:14

Nej, omgivningarna tror jag inte det passar som... har dock en kille och det finns ju altid risk/chans.
MsTibbs

Inläggav Sheyen » 2012-08-22 10:19:18

Om ni inte vill ha barn kan ni använda skydd. Så slipper ni oroa er.

Om ni vill ha barn så go for it och skit i vad andra tycker.
Sheyen

Inläggav Wine » 2012-08-22 10:35:15

Sheyen skrev:Om ni vill ha barn så go for it och skit i vad andra tycker.

Det tror jag inte är en sund inställning. Kanske har omgivningen orsak att ha åsikter om varför det inte är lämpligt att bli gravid/sätta ett barn till världen.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-22 10:40:35

Jag tycker det är väldigt vettigt att tänka igenom vad som kan hända vid en oplanerad graviditet (vilket man ju ibland kan råka ut för även om man använder skydd.) Kanske tänker man i det läget annorlunda och vill väldigt gärna föda barnet och då kan det ju vara bra att ha konsekvenserna klart för sig.
Bjäbbmonstret

Inläggav Sheyen » 2012-08-22 10:45:19

Wine skrev:

Det tror jag inte är en sund inställning. Kanske har omgivningen orsak att ha åsikter om varför det inte är lämpligt att bli gravid/sätta ett barn till världen.

Ja, men så brukar det ju vara. Folk ska alltid tycka så mycket. Men MsTibbs är inte förståndshandikappad. Hon är fullt kapabel till att fatta egna beslut. Hon är inte omyndigförklarad, om du trodde det.
Sheyen

Inläggav Wine » 2012-08-22 10:49:17

Sheyen skrev:
Wine skrev:

Ja, men så brukar det ju vara. Folk ska alltid tycka så mycket. Men MsTibbs är inte förståndshandikappad. Hon är fullt kapabel till att fatta egna beslut. Hon är inte omyndigförklarad, om du trodde det.

Det kan finnas all anledning att lyssna på vad andra har att säga, framförallt när det gäller den som är ansvarig behandlare och förskriver läkemedel.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav MsTibbs » 2012-08-22 13:14:19

Om jag skulle bli gravid så skulle jag behålla barnet, men frågan är, skulle jag behöva flytta? Kan ju inte bo i en etta med barn o man. Hus ute i ödemarken? Jag skulle nog klättra på väggarna av tristess, sen är det svårt att få (intressant) jobb. Sen vill jag vara nära psyk och... Det skulle lösa sig, men jag är delad i hur... oavsett vill jag ha barn någon gång och jag är ju 28 år nu, så börjar ju bli vuxen...?
MsTibbs

Inläggav Sheyen » 2012-08-22 13:22:09

Vad jobbar du med nu?
Sheyen

Inläggav MsTibbs » 2012-08-22 13:26:14

Jag är på Mediagruppen i Karlstad. Skriver och illustrerar till tidningen ASP-Bladet.

http://aspbladet.wordpress.com
http://mediagruppen-karlstad.se
MsTibbs

Inläggav Sheyen » 2012-08-22 13:28:30

Men du kan väl fortsätta jobba där?

Är det heltid, eller hur mycket jobbar du då?
Sheyen

Återgå till Aspergare och vården

Logga in